A1 en A2 melk en caseine

G

Guest

Guest
Ik volg verschillende alternatieve gezondheidswebsites en een paar dagen geleden stuitte ik op iets dat mijn aandacht trok en waar ik ook best van schrok.

Er bleek een verschil te zijn tussen zogenaamde A1 melk en A2 melk.

Het verschil zit hem in de caseine. A1 caseine of beta caseine in A1 melk heeft 1 klein stofje dat net iets anders is als A2 caseine, een mutatie die de stof histidine heeft gevormd.

Het gezondheidsverschil blijkt behoorlijk te zijn. A1 beta caseine kan bijvoorbeeld bij mensen met een leaky gut syndrome onverteerd de bloedbaan bereiken en ellende veroorzaken. A2 caseine blijkt prima en veroorzaakt geen narigheid.

Voor de precieze details hieronder de links, ik vond overal dezelfde verhalen, of het nu alternatieve gezondheidwebsits waren of niet. Voor iedereen zelf te beoordelen.

Globaal is verschil dat beta caseine uit A1 koeien een bepaald stofje, BCM7, niet meer goed vasthoudt en het in de bloedbaan terecht kan komen.

Caseine uit A2 melk houdt het wel goed vast en het verlaat zo de darmen zonder te worden opgenomen en dus zonder schade re veroorzaken.

BCM7 kan nadelig in werken op mensen met autistische verschijnselen maar ook schizofrenie, suikerziekte, etc aanwakkeren en het werkt in zijn algemeenheid negatief in op het immuunsysteem.

Een bepaalde overgevoeligheid ervoor lijkt wel aanwezig te moeten zijn en gapsers en scd-ers zullen gemiddeld overgevoeliger zijn voor dit soort stofjes dan anderen.

Ben je er niet overgevoelig voor dan blijkt ongepasteuriseerd melk, ook A1 melk, één van de gezondste dingen.

Wanneer de darmen niet lekker reageren op ongepasteuriseerde melk, dan is de beta caseine vaak de oorzaak als e-coli door onhygienisch melken niet wordt meegerekend.

Alleen koeien hebben dit, schapen- en geitenmelk is altijd A2.

En ja, de nederlandse zwartbonte en roodbonte melkkoeien blijken per definitie A1 koeien die A1 melk produceren met A1 beta caseine, we komen er niet onderuit.

Ik wilde dit graag onder de aandacht brengen juist hier waar veel mensen aan de gefermenteerde A1 melk zijn. De bacterien laten de caseine met rust en het wordt dus niet onschadelijk gemaakt. Dit werd me verteld door iemand van Custom probiotics.

link 1

link 2

link 3

link 4

link 5

link 6

link 7

link 8

google search nl

google search engels

 
De bekende 'Mike' vraag: welke melk hebben ze onderzocht.

Volgens mij gaat het in dit onderzoek niet over biologische rauwe melk.

Ze proberen weer iedereen bang te praten en weg te houden van gezonde, volwaardige voeding.

 
Poekie,

Nee, deze keer niet. Dieter heeft gelijk. Er is een verschil tussen A1- en A2-koeien. A2-koeien zijn oudere koeienrassen zoals Jersey en Guernsey. A1-koeien zijn moderne koeien zoals de Nederlandse Holstein (de zwart-witte of bruin-witte bontgevlekte koe). De Holstein is een populair exportproduct van Nederland en ook het buitenland zit er vol mee, incl. Amerika. Dr. Thomas Cowan schrijft hier het volgende over:

http://thebovine.wordpress.com/2009/03/20/the-devil-in-the-milk-dr-thomas-cowan-on-how-a2-milk-is-the-answer-to-the-mystery-of-why-even-raw-milk-sometimes-does-not-seem-to-be-enough-of-an-improvement-over-store-bought/

Niet voor niets zijn wij hier op het forum enthousiast als we over Jersey-boter, -yogurt of -kaas kunnen beschikken. Op vakantie vorig jaar in Cornwall (Zuid-West Engeland) had ik de eer om rauwe Jersey-melk te mogen drinken met een botervetgehalte van maar liefst 6,9%! Maar deze A2-melk blinkt niet alleen uit in vetten, ook de eiwitten zijn van een betere kwaliteit. Hoe oorspronkelijker het ras, hoe minder ermee gerommeld is. Hoewel de Holstein een oud-Nederlands ras is, is de moderne Holstein een product van kruisingen. Het idee is om er een soort wandelende melkfabriek van te maken. Holsteins geven aanzienlijk meer melk dan Jersey-koeien, maar deze is wateriger en minder vet en de eiwitten zijn anders.

Dieter stelt dus wel degelijk de WELKE-vraag. Zijn vraag is: WELKE koe, A1 of A2? Hoe ernstig is het echter als je A1-melk drinkt? De praktijk leert dat rauwe melk van A1-koeien meer voordelen dan nadelen heeft en dat menigeen ineens geen 'lactose-intolerantie' meer heeft, wat overigens 9 van de 10 keer geen intolerantie is tegen lactose maar tegen gebroken eiwitten door pasteurisatie. Het mogen misschien technisch gezien niet 100% de juiste eiwitten zijn, toch heeft een bijzonder grote groep er wel degelijk baat bij, zolang deze eiwitten maar ongepasteuriseerd blijven.

Slechts een heel kleine groep mensen blijkt in de problemen te komen bij consumptie van rauwe A1-melk, ondanks het feit dat deze ongepasteuriseerd is, om de redenen die Dieter in zijn uitgebreide post aangeeft en staaft met links. Deze mensen zouden er dan ook verstandig aan doen om of op zoek te gaan naar A2-melk, in Nederland nagenoeg onmogelijk dus, of te stoppen met inname van rauwmelkse zuivel en op zoek te gaan naar andere dierlijke bronnen van vetoplosbare vitamines. Nogmaals, deze groep is heel klein!

De WAPF is op de hoogte van het verschil tussen A1- en A2-koeien en hun melk, maar benadrukt eveneens dat dit voor de meeste mensen geen probleem is en dat er dus geen enkele reden is om rauwe melk van A1-koeien noodzakelijk te mijden. Ook benadrukt de WAPF dat de voordelen opwegen tegen de nadelen. In deze wereld doen we wat we kunnen, we proberen in onze omgeving de beste kwaliteit dierlijke en plantaardige voeding te krijgen die we kunnen vinden. Ons lichaam is in staat om zelfs met sub-optimale voeding te helen. Natuurlijk is optimaal het allerbeste, maar we moeten realistisch blijven en hier geen al te groot stresspunt van maken.

Laten we daarom enthousiast elkaar op de hoogte blijven houden van zoveel mogelijk biologische Jersey-producten, zoals de Remeker-kaas uit Lunteren, de boter van Proef Nu! en de Jersey-yogurt van Weerribben (gisteren meteen besteld, maandag heb ik een doos van zes!). Ondertussen ga ik vandaag weer 6 liter rauwe melk van Holsteinkoeien ophalen bij de boer. Ook ik heb er meer baat bij dan last van. Dieter, kijk hoe het valt. Als je geen problemen hebt met de consumptie van deze melk, dan is er geen probleem.

Mike

 
Learning all the time, Poekie. De boodschap is: niet teveel inzitten over dat A1/A2-verhaal en lekker genieten van rauwmelkse zuivel. Ik weet van verschillende mensen die zich met rauwe melk hebben geheeld van slopende ziektes, met A1-melk welteverstaan.

Mike

 
Ik heb ook geheeld door het drinken van rauwe melk en kefir.

Vorig jaar heb ik mijn amalgaam (grijze) vullingen laten verwijderen.

Dit is niet op de juiste manier gebeurt, gewoon bij mijn eigen tandarts.

Geen bescherming tegen de dampen en ik heb een stukje vulling doorgeslikt.

Dat resulteerde in een zenuwtrekje in mijn gezicht en, erger, een vaginale schimmel infectie.

Ik weet dat schimmels de opruimers zijn van... Maar het was wel vervelend.

De schimmel heb ik 'behandeld' met kokosolie (aanbrengen en gegeten).

Verder had ik een dikke vochtplek onder op mijn been.

We zijn toen, na het van Mike te hebben gehoord op een kennisavond, twee weken aan de rauwe melk en kefir gegaan.

Het zenuwtrekje was weg en de dikke plek op mijn been ook.

We hebben totaal geen honger ervaren tijdens het drinken van de rauwe melk en kefir.

Daartussen door dronken we water met sole. De H2O2 was toen nog niet in beeld.

Zo'n zelfde zenuwtrekje zie ik trouwens ook bij een schoonzus van mij die aan de lithium is vanwege depressiviteit.

Dus toen ik het zenuwtrekje bij mijzelf constateerde dacht ik, foute boel. De kwikdampen zijn in mijn hoofd aanbeland.

Van een biologische tandarts die hier laatst een lezing gaf vernam ik dat niet dat ingeslikte stukje vulling de veroorzaker was van de ellende maar meer de dampen die vrijkwamen bij het boren.

Vorig jaar zijn dus die vullingen er uit gehaald en dus uiteraard nieuwe vulling er in.

Dan ben je verdoofd en moet je gaan voelen of de vullingen op de goede hoogte zijn aangebracht.

De laatste vulling was dus iets te hoog, kwam ik achter dat de verdoving was uitgewerkt.

Maar ik had geen zin meer om terug te gaan, dacht het went wel.

Het ging heel lang goed tot ca. 1 maand geleden. Toen kreeg ik kiespijn. Een pijnlijk weekend.

Na het weekend de praktijk gebeld. Mijn eigen tandarts was met pensioen en de tandarts die 3 jaar geleden in zijn praktijk erbij is gekomen had de boel overgenomen.

Hij had een nieuwe praktijk neergezet met het mooiste van het mooiste erin. Hij was erg trots.

Heb mijn probleem uitgelegd en gevraagd of hij de vulling wilde afvlakken.

Hij begreep het maar wilde eerst een foto maken. Uiteraard wilde ik dat niet en gaf dat ook aan.

Vraag: Waarom wil je dat niet?

Antwoord: Dat is straling en dat wil ik niet.

Hij: Ja maar ik ben een arts en ik moet toch weten of er niet meer aan de hand is in die kies.

Ik: Dat is mijn verantwoording en ik wil geen foto.

Toen is hij aan het werk gegaan met de vulling. Toen ik weer op mijn beide beentjes stond gaf hij aan dat ik op zoek moest gaan naar een andere tandarts. Ik moest een glimlachje verbijten, had dit allemaal al verwacht.

 
@poekie wat geweldig om te horen dat je genezen ben met gefermenteerd rauwe melk! ik heb afgelopen week gemerkt dat ik BD geieten en schapenyoghurt goed verdraag :) en vandaag begin ik met maken van yoghurt van rauwe geiten melk. er is een duidelijk dysbalans in mijn darmen dus ik hoop dat een paar dagen vasten op mijn eigen geitenyoghurt hier veel verbetering aan zal brengen.

 
claireelis ik hoop voor je dat het vasten gaat helpen om de balans in je darmen te herstellen c.q. verbeteren.

Toen wij op het melk 'dieet' waren ervaarden we wel een moeilijkere stoelgang.

Het kwam wel maar moeizaam en het waren net geitenkeutels en dat terwijl we koeienmelk dronken. :)

Mijn moeder leeft nu alweer 3 weken op melk en kefir maar zij heeft nergens last van, dus het is voor iedereen weer anders.

 
Hoe zit het eigenlijk als je rauwe buffelmelk drinkt dat hiet voor de honderd procent biologisch is. Er zit een beetje krachtvoer bij en voor het land wordt een beetje kunstmest gebruikt(het meeste is nog gewone mest) en ik denk dat de kalveren een tijdje kunst melk krijgen.

Zouden de voordelen hier ook weer niet afwegen tegen de nadelen omdat buffels nog vrij nieuw zijn in Nederland en er (nog) niet mee gerotzooid is.

Kreeg in het begin wel een beetje een loom gevoel en een warm hoofd, raar gevoel in de oogkassen maar nu is het helemaal weer weg.

Mijn vrouw durft het nog niet te drinken ivm borstvoeding maar ik denk dat het echt geen kwaad kan.

 
Kan mijn vrouw de buffelmelk die niet voor de honderd procent biologisch is ook rauw drinken omdat ze nog borstvoeding geeft? Ik drink het gewoon al een tijdje maar zij drinkt het gekookt en drinkt echt dik 5 liter per week maar nu heeft ze obstipatie en ik denk dat het door het koken komt omdat je de enzymen kapot kookt.

Hoe veilig zou deze buffelmelk rauw zijn, de boer zegt dat deze wekelijks op bacterieën gecontroleerd wordt. Tbc is er ook niet meer en wat ik weet zit er van nature een soort antibiotica in melk. Men heeft het een keer getest door er een gevaarlijke bacterie in te stoppen en het was daarna verdwenen.

Het enigste wat bij deze boer niet aan de criteria voldoet is een klein beetje kunstmest en krachtvoer erbij.

Mijn rauwe buffelmelk is al dik een week in de koelkast en nog steeds goed, niet eens verzuurd. Trouwens verzuurd is ie ook nog te consumeren en ruikt het niet zo vies. Bedorven gepasteuriseerde melk stinkt echt.

 
haydarpasa,

als je zwangere vrouw dan toch al van de buffelmelk drinkt, dan zou ik ze gewoon rauw drinken ipv gekookt dat is altijd beter. Gekookt doodt namelijk veel van de goede stoffen en bemoeilijkt de vertering. Ik ben wel geen expert op dit gebied, maar vraag het anders eens op de engelstalige site van WAPF.

Ikzelf kan hier in Belgie aan rauwe A1 Holstein koemelk geraken. Dronk het al een tijdje (ook lekker gefermenteerd) voor ik te weten kwam over het verschil tss A1 en A2. De koeien worden in de winter dan ook nog gevoederd met een mengeling van oa graan,soja en lijnzaad :s .

Maar ja, ik hoop dat dit er bovenop ook nog steeds meer voordelen dan nadelen geeft.

Ik kan ook wel aan rauwe geitenmelk geraken, maar dit vind ik minder lekker dan koemelk. Misschien dat ik de geitenmelk in de winter zal drinken en de koemelk in de zomer als compromis, want in de zomer staan die koeien wel in de wei te grazen.

Ik ben anders ook zogenaamd lactose gevoelig maar ervaar geen probleem met de rauwe melk en als ik toch gepasteuriseerde zuivel gebruik zoals boter en kaas, drink ik er wat rauwe melk bij om het beter te doen verteren.

 
Ik verdraag geen A1 en geen A2 melk vanwege de caseïne. Ik ben nu aan de rauwe paardenmelk begonnen. Tot nu toe gaat dat goed. Het is wel duur.

 
en hoe weet je wanneer je niet tegen caseïne kunt, welke symptomen geeft dat?

Het het zopas zelf wat opgezocht en kwam hier een interessant artikel tegen over een boek getiteld 'the Body Ecology Diet' dat bedoeld is om een gezond innerlijk ecosysteem te verkrijgen door gezonde microflora toe te voegen aan je darmen die de vertering helpen te corrigeren en de absorptie van voedingsstoffen zoals caseïne te verbeteren.

Blijkbaar door dat te doen zou je in een later stadium uiteindelijk wel zuivelproducten met caseïne kunnen verdragen.

Er staat ook dat caseïne in rauwe room zit, maar slechts heel weinig in rauwe boter. Dan vraag ik mij af of je niet gewoon rauwe karnemelk kunt drinken als het slechts in de room zit..?

 
Het geeft de symptomen die onder andere in het artikel staan. Ik word ook heel moe na het eten van bijvoorbeeld yoghurt of kwark. Ook van volle, biologische kwark of yoghurt.

In een bloedanalyse is aangetoond, wat ik zelf al vermoedde. Het niet verdragen van melkeiwitten. Daarnaast helaas ook geen geiten -, schapen-, en kamelenmelk en kaas.

De caseïne in paardenmelk schijnt anders en ook minder te zijn dan in bijvoorbeeld koe - en geitenmelk. Dus dat ga ik nu proberen. Iedere dag 125 ml en na een tijdje opbouwen tot 250 ml per dag.

 
Dan heb je een slechte eiwitvertering en dat komt door te weinig maagzuur en dat komt weer door bijnieruitputting en dat komt weer door stress. Draai alles om en je hebt de weg naar heling: stressvermindering, sterkere bijnieren, meer maagzuur, betere eiwitvertering.

Mike

 
paardenmelk heb ik al eens geproefd. Vind het zelf niet zo lekker eigenlijk, is nogal waterig, maar naar het schijnt lijkt de samenstelling het best op die van moedermelk.

Ik zou graag eens van die Jersey of Geurnsey melk willen proberen, met lekker veel vet :p

 
Ja ik ook. Ik houd van vet eten merk ik. Heerlijk.

Mike ik heb jouw stuk over bijnieruitputting gelezen. Dat heb ik inderdaad, confronterend wel.

Ik ga ervoor om alles om te draaien. En ooit weer lekker melk en vooral (zelfgemaakte) yoghurt te kunnen nemen. En eieren wil ik ook ooit weer eten, die verdraag ik ook niet.

 
Boschje, heb je al eens geprobeerd om enkel de eidooiers te eten ipv heel het ei? Ik las nl. dat sommigen het eiwit niet goed verteren (rauw dan).

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.670
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan