A1 en A2 melk en caseine

Die andere heb ik niet gevraagd, omdat die voor mij toch onbereikbaar is. Die in Putten (H2OBuffalo) verkoopt het in ieder geval niet.

 
Zijn er nog mensen die adresjes hebben voor rauwe A2 melk? Ik heb een caseïne intolerantie en wil het hier een keer mee proberen. Vanuit de theorie zou dit wel eens de oplossing kunnen zijn.

 
Rauwe geitenmelk van de geitenboerderij in het amsterdamse bos, is dat wat?

 
Geitenmelk bevat uitsluitend A2 bètacaseïne.

Vergeleken met geiten uit Europa produceren Nieuw-Zeelandse geiten melk met de minste (allergene) alfa-1-caseïne. Het alfa-S1-caseïnegehalte in Nieuw-Zeelandse geitenmelk bedraagt 3% van het totale eiwitgehalte, in Europese geitenmelk is dit percentage circa 10% en in koemelk 45%. Daarbij zijn de vetbolletjes in geitenmelk uit Nieuw-Zeeland kleiner dan die in Europese geitenmelk. Geitenmelk uit Nieuw-Zeeland is daarom nog beter verteerbaar.

Verschillende eiwitten in koemelk kunnen een overgevoeligheidsreactie oproepen; alfa-S1-caseïne, bèta-lactoglobulines, A1 bètacaseïne en (in mindere mate) bovine serum albumin (BSA) and bovine immunoglobulines. Het gehalte alfa-S1-caseïne in geitenmelk is veel lager dan in koemelk en A1 bèta-caseïne, bovine serum albumine en bovine immunoglobulines ontbreken in geitenmelk. Bèta-lactoglobulines worden beter afgebroken in geitenmelk dan in koemelk.

Vermoedelijk is het lage gehalte van alfa-S1-caseïne in geitenmelk hiervoor mede verantwoordelijk. Het gehalte aan alfa-S1-caseïne in geitenmelk wisselt. Dit is de mogelijke verklaring voor het wisselende succes van geitenmelk bij mensen met (aanleg voor) melkallergie of -intolerantie. Door selectie produceren Europese geiten melk met meer alfa-S1-caseïne dan geiten uit Nieuw-Zeeland omdat de melk hier vooral voor de kaasproductie bestemd is. Geitenmelk uit Nieuw-Zeeland is waarschijnlijk het minst allergeen.

 
Na wederom wat onderzoek ben ik tot de conclusie gekomen dat ik de melk va Guernsey koeien wil proberen. Daarmee heb ik de grootste kans naar ik begreep.

Weet iemand een boer in NL die rauwe melk van Guernsey koeien verkoopt?

 
Ik heb begrepen dat ook het ras Fleckvie (voornamelijk) A2 melk geeft. Dat biedt misschien voor een aantal mensen weer nieuwe mogelijkheden. Dit is een "gewone" gevlekte koe, maar wel van een heel oud ras. Ik vermoed wel dat Jersey of Guernsey (schrijf ik het zo goed?) nog beter zijn.

 
Quote:
Als je geen problemen hebt met de consumptie van deze melk, dan is er geen probleem.

Mike



Bij de consumptie van A1 melk lijk ik wat gejaagder te worden snellere hartslag e.d., soms pijn in de borst, met opstaan (vanuit hurkzit) zwart voor de ogen, etc.

Heb bij zowel A1 en A2 melk soms het gevoel alsof ik 'lood in m'n benen' heb en een schilferige huid op mijn voorhoofd en steeds nieuwe puistjes. De afgelopen weken heb ik ervaren dat het lijkt alsof direct na de consumptie van melk(kefir) mijn extremiteiten koud worden wat resulteert in paarse nagels en neus?? Als ik melk oversla heb ik daar minder last van.

Als ik bijvoorbeeld een melkvrij ontbijt consumeer of zelfs wanneer ik een halve dag vast heb ik geen last van koude extremiteiten. Als ik 's ochtends met melk(kefir) begin lijkt het vaak meteen raak en krijg ik paarse nagels en een paarse neus???'

Interessant interview over A1 caseïne:

 
Dag forumleden,

Via internet probeer ik na te zoeken welke koeien A1 en A2 melk geven. Nu is er helaas zeer weinig info te vinden m.b.t. specifieke rassen. Weet iemand hier meer over. Zijn Jersey en Guernsey de enige A2 rassen? Ik meen bijv. gelezen te hebben dat de montbeliarde ook A2 is.

Bedankt voor het meedenken alvast.

 
Montbeliarde en Fleckvieh produceren voornamelijk A2, maar het kan soms A1 zijn.

 
Bedankt voor de aanvullende info. Geiten-, schapen- en buffelmelk produceren inderdaad (voor zover ik weet) altijd A2 melk. Typisch wel dat van de twee soorten melk, die ik geconsumeerd heb, de beduidend vettere melk van MRIJ, Blaarkoppen en Fries-Hollandse koeien komt. En de melk van de Montbeliarde (A2) koeien magerder en zoeter is (mogelijk door soja in het voer?). De laatste verteerd bij mij overigens wel beter(maar dat ligt waarschijnlijk ook aan de geringe capaciteit van mijn lever m.b.t. vetvertering).

 
een ras is niet 100% A1 of A2 !

Nederland heeft trouwens bij zwarte Holsteins (een van de) de hoogste a2 dichtheid in de wereld. Dankzij een zeer veel gebruikte fokstier die A2A2 was.

Verder staat er al veel A1/A2 info op het forum

 
Friesian Holsteiners produceren bij mijn weten vooraf A1 melk. Of een koe A1 of A2 melk produceert kun je laten testen. Dat is volgens mij de enige manier om het zeker te weten. Bij oudere rassen als blaarkop en guernsey koeien is de kans het grooste. Guernsey is wat anders dan Jersey. Eind maart is bij ons rauwmelkse kaas van A2 melk (getest!) te koop, uiteraard van grasgevoerde koeien.
 
IK heb nog steeds veel last van puistjes, vooral op m'n rug en schouders. Ik vraag me af of het wellicht met A1/A2 te maken heeft. Mijn melk haal ik van Maas-Rijn-IJssel-koeien. Iemand een idee hoe het eiwittype van deze melk is?
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.469
Berichten
498.775
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan