Zon

kaasmeisje

New member
Hoe gaan jullie om met de zon?

Afgelopen weekend was ik met mijn moeder in een gelegenheid aan het lunchen. Daar lagen was damesbladen. In elk blad werd benadrukt dat je uit de zon moet gaan om. De damesbladen benadrukken voornamelijk het cosmetische aspect maar ook de kans op huidkanker. Er wordt overal geschreven dat je 365 dagen per jaar een dagcreme met uv-factor moet gebruiken.

Mijn dokter zegt dat ik een prima huid heb die tegen de zon kan en dat ik ondanks mijn moedervlekken weinig aanleg heb voor huidkanker. Van de zon word ik blij en je maakt vitamine d aan. Maar ik ben wel een kind van deze tijd en raak besmet met die anti-rimpel epidemie. Zijn rimpels nu lelijk. Wat is nu mooi? Ik zie weinig authentieke mensen in bladen, etc. Ik hou van authentiek. Gaan jullie in de zon? Beschermd of onbeschermd? Het lijkt mij zo raar om de zon te mijden. Zodra hier de zon schijnt staan de kippen mooi in het zonnetje en mijn planten groeien naar het licht. Moeten wij dan als mollen leven?

 
Damesbladen? Niet serieus nemen die rommel. De belangen die daar spelen zijn niet jou gezondheid maar het voortbestaan van het blad en investeerdersbelangen zoals die van de bedrijven die reclame maken

 
Wat je over damesbladen schrijft klopt. Maar het zijn niet alleen de damesbladen. Ook veel 'wetenschappelijk onderzoek' dat geplubiceerd wordt laat zich negatief uit over de zon. Ik geloof dat Andreas Moritz een boek heeft geschreven dat de positieve kanten benadrukt van de zon.

 
Ik ga de zon in, ook midden op de dag in de zomer, want ik hou van de zon... Ik ben blond en moet het opbouwen, dus ik sprint bij het eerste voorjaarszonnetje halfnaakt de tuin in. Ik gebruik kokosolie en aloë vera om me te beschermen.

 
Adviezen vanuit de overheid, de (reguliere) wetenschap, het bedrijfsleven, de media....

Ik onderzoek ze met een open maar zeer alerte houding en pik eruit op wat kloppend voelt of blijkt. Sommige dingen ga ik nader onderzoeken, maar even gemakkelijk laat ik het allemaal links liggen als het me niet aanstaat. Zoals Micave al aangeeft zijn er te veel commerciële belangen in het spel en is ieder (wetenschappelijke) conclusie niks meer dan een momentopname van bewustzijn.

Quote:
Moeten wij dan als mollen leven?


Nee, we moeten als grootverbruikende consumenten leven. Maar om de link met dieren te leggen, het zou me niet verbazen als er komende zomer zonnebrillen voor honden op de markt komen. :mrgreen:

Quote:
Zijn rimpels nu lelijk. Wat is nu mooi?


Een leuke vraag om het ook eens over te hebben. Ik ben me bewust geworden van een duidelijk onderscheid tussen natuurlijke en kunstmatige veroudering. Iemand die door de zon en het leven verouderd wordt mooi oud. Mensen die mooi oud worden krijgen mooie rimpels en stralen wijsheid uit. Denk aan plaatjes van oude Indianen of Tibetanen. Maar mensen die door alcohol, tabaksrook en slechte voeding verouderen worden lelijk oud. Ze krijgen een lelijke huid met lelijke rimpels en stralen slijtage uit. Een uitgesproken voorbeeld van kunstmatige veroudering zijn junkies die er als zombies uit zijn gaan zien. Ik kan er niks aan doen, maar ik vind ze er afschikwekkend uitzien.

Ik schuw de zon zeker niet, maar ik probeer er enkel voor te zorgen dat ik niet verbrand. Dat voelt niet fijn en lijkt me niet gezond. Maar zonlicht voelt wel fijn en lijkt me wel gezond. De zon brengt leven op aarde, laten we dat niet vergeten!

Andere topics over de zon:

https://www.fatsforum.nl/topic/hoe-maak-je-zelf-zonnebrandcreme#post-18932

https://www.fatsforum.nl/topic/zonnebank-ongezond

https://www.fatsforum.nl/topic/zonnebril-wel-of-niet-op-doen

https://www.fatsforum.nl/topic/zonneallergie

https://www.fatsforum.nl/topic/sungazing-besproken-op-nlse-tv-video

 
Ik hield ook echt van de zon. Ik heb wel altijd moeten oppassen omdat ik blond ben en redelijk snel verbrand.

Nu schuw ik de zon al een paar jaar, door die vervelende pigmentvlekken. Ik kijk dus niet uit naar de zomer :(

 
Dennis, wat je schrijft over kunstmatig en natuurlijk oud werden herken ik. Een kennis van mij is in de vijftig en heeft een eigen kroeg. Het is niet bepaald een zonaanbidder. Heeft een zeer bleke, grauwe gezichtskleur. Heeft vele rimpels en groeven in het gezicht. Zijn broer leeft gezonder en een zonaanbidder en een hele vitale man om te zien. Toch hebben zij dezelfde ouders.

Als ik in de supermarkt sta kan ik zonder te kijken in het winkelmandje al raden wat er in ligt. Het klopt eigenlijk altijd. Alleen bij jonge mensen is het moeilijk te zien.

 
Ja, duidelijke voorbeelden zie ik vaak ook in achterstandswijken: mensen met gezichten die duiden op veel roken, veel alcohol of drugs. Inderdaad zie je het ook bij de stamgasten van café's. Vanaf de 30 begin je hier vaak pas iets van te zien en na de 40 wordt dit duidelijker. Ik weet niet of suiker ook veel bijdraagt aan een kunstmatig verouderd uiterlijk. Bij sociaal hogere milieus heb ik het idee dat ze wat alcohol/drugs betreft gezonder leven, maar er wordt eveneens ook veel gesnoept. Toch denk ik dat ze ook wel gezonder leven qua voeding, althans meer groente en minder fastfood. Ik vind deze mensen er vaak niet zo kunstmatig verouderd uitzien.

 
Op de eilanden in de Stille Zuidzee die Weston Price heeft bezocht, smeerden mensen altijd kokosolie op de huid. Dit bood bescherming tegen UV-straling, en was ook een voedingsbron voor de huid (vochtinbrengend).

Het was daar trouwens vroeger ooit gebruikelijk om het lichaam grotendeels helemaal niet te bedekken. We kennen dit van de 18e eeuwse beschrijvingen, en ook van de fascinatie van de schilder Gauguin voor Tahiti.

Weston Price beschrijft wel dat dit in de jaren '30 bijna was verdwenen. Dus ja, wat Eskimo's uit orgaanvlees en vis halen, halen tropische volkeren uit de zon; het is zeer zeker gezond. Zie trouwens ook dit topic: https://www.fatsforum.nl/topic/zonnebank-ongezond

 
De mens is gemaakt om in de zon te leven .

Geniet van de zon en drink voldoende water dan vallen die rimpels reuze mee :wink:

 
Kokosolie gebruik ik sinds een jaar veel. Er staat standaard een pot in de badkamer. Ik wil het boek van Weston Price graag lezen. Helaas is het nog uitgeleend bij de bibliotheek.

 
Zonlicht is erg slecht voor de huid, als je de natuurlijke bescherming er afgewassen hebt. Zit er niet voor niets dat laagje. Wassen met zeep is tegennatuurlijk, dat levert bijpassende resultaten op. Daarnaast zal een organisme dat goed gevoed wordt zich beter kunnen voorzien van bescherming tegen invloeden van buitenaf dan een organisme dat aan tekorten lijdt. Ook geldt hier dat met behulp van zonlicht vitamine D aangemaakt wordt, een uitstekende vitamine om gezond te blijven.

Wie toch graag huidkanker wil: maak gretig gebruik van allerlei smeersels vol chemicaliën, waarvan een deel kankerverwekkend is.De ingrediënten in zonnebrand producten verhogen het risico op huidkanker

 
En als je de natuurlijke bescherming er afgewassen hebt kan de natuurlijke bescherming zich herstellen? Ik was mijn gezicht amper. SLS shampoo gebruik ik nog wel, ik heb een tijd no poo geprobeerd maar dat was het niet.

 
Die herstelt zich wel, maar dat kan even duren. Het vet komt redelijk snel terug, maar de juiste zuurgraad is ook belangrijk. Afhankeleijk van de soort zeep of cosmetica kan de verstoring groter of kleiner zijn.

Je kan je haar ook wassen met warm water. Groene zeep werkt ook wel goed. Normale shampoo heeft een sterk ontvettende werking, het is agressiever dan vaatwasmiddel.

 
De Tuinen heeft een lekkere shampoo zonder SLS, dat heet No Tomatoes.

Was je dat laagje er ook af met gewoon water? Nee toch?

 
Met gewoon water blijft het meeste wel op de huid.

Een goed verzorgen middel voor de huid is lanoline , dat werkt meteen ook als een bron van vitamine D3 als de zon sterk genoeg schijnt, dat is vanaf zonkracht 3.

 
Interessante topic. Voorheen vond ik de zonnecreme van Dr Hauska prima spul, maar wegens een verandering in de Europees wetgeving mochten blijkbaar geen zonnecreme meer verkocht worden die enkele op minerale basis werkt (!!!), dus Dr Hauska is er mee opgehouden. Bij de Jacob Hooy winkel op de Nieuwmarkt hebben ze me de zonnecreme van Annemarie Borlind aanbevolen. Er zit wel chemische sunblock middelen in, maar geen fouten dingen zover dat ik kan zien: http://www.boerlind.com/sprache2/n2129852/i2185326.html

Ik zou liever kokos- or palmolie of zoiets willen gebruiken, maar in de warme maanden ga ik vaak fietsen of wandelen de hele dag en als de weer meevalt krijg ik heel veel zon. Ik heb niet zo veel rimpels, wel lelijke pigmentvlekken op mijn hals die ik opgelopen heb tijdens het reizen in de Andesgebergte in Zuid Amerika. Een hoed dragen doe ik altijd maar dat is niet genoeg. Ik krijg alsnog wel een kleurtje maar niet dat doorgekookte look van zonaanbidders

 
Ik ben ook in de Andes geweest en 7 maanden in Costa Rica en even in Panama. De enige dat ik in Panama ben verbrand, was de dag ik mij had ingesmeerd met zonnebrandcreme. Heel raar. Ik heb dus ook nooit meer gesmeerd met uv-bescherming. In Ecuador was ik licht verbrand toen ik een wandeling maakte op 4000 meter hoogte. Toen ik terugkwam uit Costa Rica voelde ik mij top best. Vast door de zon, vers fruit en de vis uit eigen vijver.

Vlekken in je nek kan je volgens mij ook krijgen door het dragen van parfum op je huid in combinatie met de zon.

Laatst las ik iets over dat pigmentvlekken een relatie zouden hebben met suiker.

Wat ik jammer vind aan wetenschap is een bepaalde versimpeling van de oorzaak-gevolg relatie. Zon = rimpels Zon = huidkanker. Ik schrijf het nu zelf ook simpel op. Maar vaak denk ik: Zon + missing link = huidkanker of Zon + slechte voeding = rimpels.

Het hele bestaan is zo gecompliceerd. Daarom is het vast verstandig om maar niet alles te geloven wat wetenschappers schrijven. Laatst zag ik via uitzending gemist een aflevering van Kassa. Onderwerp: overschrijding van toegestane hoeveelheden pesticiden op groenten en fruit. Verschillende gasten aan de tafel, verschillende mening. Een vertegenwoordiger van de Vwa vind dat een overschrijding geen kwaad kan. Een professor/hoogleraar van de UVA (als ik het goed heb onthouden) gaf aan dat het probleem is dat je niet weet hoe verschillende stoffen in je lijf samenwerken. Dat soort onderwerpen vind ik erg boeiend.

Er schijnt een zonnebrand van Badger te zijn die goed is. Al blijf ik liever bij kokosolie en een mooie hoed.

 
Ik heb afgelopen zomer in Frankrijk ook kokosolie gebruikt als zonnebrandcreme. En, ondanks dat ik regelmatig de schaduw opzoek, ben ik toch een beetje verbrand.

Mijn man had ik ook ingesmeerd op zijn rug met kokosolie, maar hij was echt heel erg verbrand. Hij voelde zich letterlijk als een varken aan het spit, zo benoemde hij het. Hij zei: je braadt je vlees toch ook in kokosolie. Dat gebeurt nu bij mij ook. Lekker gaar worden in je eigen vet. Hij heeft er een week last van gehad en smeert het nooit meer op zijn huid.

Tja, wat is dan beter: helemaal niets erop smeren? Maar dan verband hij ook.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.691
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan