Zin en onzin van cryptovaluta

‘…maar het experiment biedt waardevolle lessen voor andere landen die digitale valuta overwegen…’

Klinkt bijna als een dreigement 😉

Tja je krijgt als land gelijk het IMF op je nek als je bitcoin als wettig betaalmiddel invoert bijv.

Bhutan heeft dan wel geen bitcoin als wettig erkend betaalmiddel maar dat land kreeg ook last van het IMF.
Dit omdat dat land veel bitcoinminers heeft vanwege de makkelijk aan te wenden natuurlijk aanwezige energie aldaar.
Bhutan gebruikt bitcoin ook als strategische reserve.
Dat zint het IMF natuurlijk niet omdat landen op deze manier geen schulden meer maken maar juist sterk worden.

Daarnaast willen mensen individueel ook liever niet ook nog nadenken over geld.
Het kost tijd en energie en dat is altijd gedoe maar je wint er juist tijd en energie mee als je je erin verdiept.

In het huidige fiatsysteem verdampt ons pensioen bijv. zienderogen.
Mensen besteden gedurende hun leven tijd en energie aan hun werk.
Denken dat via hun pensioen op te slaan voor de toekomst en dan verdampt het!
Bitcoin houdt die waarde juist vast voor de toekomst.

Terug naar bitcoin op landenniveau.
Landen zullen vaak zelf geen bitcoin als wettig betaalmiddel invoeren.
Niet alleen niet omdat het IMF dat niet wil maar omdat overheden drijven op de uitbuiting van burgers.

Ze gebruiken bitcoin voor hun strategische reserves als eerste geldlaag net als goud, maar uiteraard voeren ze het niet in als wettig betaalmiddel voor burgers.

Overigens maakt het verder niet uit want bitcoinadoptie groeit toch wel onder mensen wereldwijd.
Daar hebben ze hun overheden niet voor nodig.
Dat is nou juist de kracht van bitcoin: dat het tussen mensen is (peer-to-peer) zonder tussenkomst van derde partijen in principe.

Laatst bewerkt:
Men zegt ook dat als mensen eenmaal 300 uur gestudeerd hebben op bitcoin: dan zijn mensen overstag.
Wie doet dat dan ook uit zichzelf: veel mensen zijn hier helemaal niet mee bezig.
Dat begrijp ik heus wel: je moet dan gericht boeken gaan lezen of anderszins (podcasts luisteren o.i.d.).

Daarnaast willen mensen individueel ook liever niet ook nog nadenken over geld.
Het kost tijd en energie en dat is altijd gedoe maar je wint er juist tijd en energie mee als je je erin verdiept

En daarmee kom je tot de essentie. Los van de discussie of crypto's nu wel of niet een echt gedecentraliseerd alternatief vormen voor fiat-geld is deze wereld simpelweg te ingewikkeld en 'nerdy' voor Jan met de pet. Geld werkt alleen als het simpel en toegankelijk is. De cryptowereld is veel te hype-gevoelig en trekt lui aan die zich suf staren op grafiekjes en in een geheime brabbeltaal spreken over 'candles' en 'precoins' en weet ik wat allemaal nog meer. Het is alsof je aan een doorsnee burger vraagt of hij/zij in de wereld van een beurshandelaar stapt. Gaat nooit werken op deze manier.

Mike

En daarmee kom je tot de essentie. Los van de discussie of crypto's nu wel of niet een echt gedecentraliseerd alternatief vormen voor fiat-geld is deze wereld simpelweg te ingewikkeld en 'nerdy' voor Jan met de pet. Geld werkt alleen als het simpel en toegankelijk is. De cryptowereld is veel te hype-gevoelig en trekt lui aan die zich suf staren op grafiekjes en in een geheime brabbeltaal spreken over 'candles' en 'precoins' en weet ik wat allemaal nog meer. Het is alsof je aan een doorsnee burger vraagt of hij/zij in de wereld van een beurshandelaar stapt. Gaat nooit werken op deze manier.

Mike

Ja je hebt in een samenleving een kritische massa van mensen nodig die het nut van de toepassing van de nieuwe technologie enigszins begrijpt en omarmt.
De rest volgt.

Bijv. wat internet aangaat: je hoeft ook niet alle ins en outs van de technologie te weten om er gebruik van te kunnen maken.
Alleen internet en gsm-gebruik werd dan nog ondersteund / aangemoedigd door de elite uiteindelijk: bijv. belastingaangifte kan volgens mij niet meer schriftelijk en dergelijke.

Bitcoin in zelfbeheer: dat wordt koste wat kost tegengewerkt door overheden al is het niet tegen te houden.
En nogmaals zie de dubbele standaard.
Overheden wenden bitcoin zelf aan als strategische reserve.
En proberen bitcoin-zelfbeheer van en onderlinge bitcoinbetalingen tussen burgers te ontmoedigen en/of te controleren.
Denk aan het Know Your Customer- KYC-principe bijv.
Het werkt in ons eigen nadeel als wij als burgers wat dit aangaat op onze rug blijven liggen.

Bitcoin is trouwens veel meer dan technologie of 'crypto'.
Deze nieuwe betaalwijze combineert internettechnologie/cryptografie met een diepe kennis van monetaire zaken.
Het is vrijheidstechnologie: de bevrijding van de mensheid in gang gezet door de beweging van cypherpunks https://en.wikipedia.org/wiki/Cypherpunk
Het Genesisboek van Aaron van Wirdum gaat daar o.a. ook over: in dit forumbericht https://www.fatsforum.nl/threads/zin-en-onzin-van-cryptovaluta.4146/page-126#post-596219 staat er een samenvatting genoemd van het Genesisboek met ook info over de cypherpunks (niet te verwarren met cyberpunks).

Ik had net deze nog geplaatst in een vorig bericht: en dat gaat hier ook over:

Letterlijke Nederlandse vertaling van het gezegde in de video:
Als je de komende 100 uur zou besteden aan het bestuderen van Bitcoin en het bestuderen waar je geld momenteel is opgeslagen, zou je naar Bitcoin gaan.

Ja, ik snap dat. Ik geef er gewoon echt niet genoeg om.

Ik begrijp dat dit NPC-gedrag is.
En je zult de gevolgen van die inactie moeten dragen.

Zijn dat noodzakelijkerwijs gevolgen?

We zullen zien wanneer ze over een paar jaar zeggen dat je weer gevaccineerd moet worden of dat ze je bankrekening bevriezen.

Nee, maar wat ik zal doen is dat ik er gewoon wat van koop met geld dat ik bereid ben te verliezen en dan zie wat er gebeurt. En ik hoef er niet over te weten.

Ja, omdat je het nog steeds ziet als een investering in plaats van een nieuwe vorm van geld.
Het is een nieuwe vorm van geld.
Nogmaals, het is alsof je door die fase moet gaan waarin je je dom voelt om dan deskundig te worden.
En er zijn bepaalde dingen die ROI-positief* zijn om deskundig over te zijn.
Bijvoorbeeld, als je levenskracht, tijd, energie en aandacht besteedt om geld te genereren, kun je die geïnvesteerde tijd, energie en aandacht vasthouden in het jaar 2050?
Kun je die energie behouden die je hebt ingebracht?
Omdat energie noch gecreëerd noch vernietigd kan worden;
het kan alleen worden getransformeerd.
Tweede wet van de thermodynamica.
De hele wereld is gebonden aan natuurlijke wetten.
Fiatgeld is dat niet, wat betekent dat het corrupt is.
Het werkt niet omdat je iets uit het niets creëert tegen natuurlijke wetten in, wat betekent dat dit systeem zal imploderen.
Dus onder die premisse sla je je energie op in iets dat niet kan worden bijgedrukt.

Ja, natuurlijk zal ik dat doen.

- De verwijzing naar het bevriezen van bankrekeningen en verplichte vaccinaties verwijst naar de Freedom Convoy-protesten in Canada in 2022, waar de regering bankrekeningen van demonstranten bevroor onder de Emergency Act.
- Tijdens die protesten tegen COVID-maatregelen gebruikten donateurs Bitcoin om censuur te omzeilen, wat de voordelen van decentraal geld benadrukte.
*"ROI-positief" is een term die verwijst naar "Return on Investment" (ROI) die positief is.
ROI meet de winst of het rendement ten opzichte van de geïnvesteerde kosten, tijd of moeite. Als iets ROI-positief is, betekent dat dat de investering meer oplevert dan het kost – oftewel, het is winstgevend of waardevol op de lange termijn.

In de context van de dialoog wordt het gebruikt om aan te geven dat het investeren van tijd en energie in het leren over bepaalde onderwerpen (zoals Bitcoin) een positief rendement oplevert, omdat het je helpt waarde te behouden of te vergroten.

Hall Finney was een sleutelpersoon in de cypherpunkbeweging:

Laatst bewerkt:
BTC neerwaarts ???

1756916153207.png

De EMA-ribbons zijn recentelijk omgedraaid. Als BTC kortelings niet weet te sluiten boven 113.500 kan dat een neerwaartse trend veroorzaken.

BTC neerwaarts ???

Bekijk bijlage 38370

De EMA-ribbons zijn recentelijk omgedraaid. Als BTC kortelings niet weet te sluiten boven 113.500 kan dat een neerwaartse trend veroorzaken.

1757519783462.png

Is dit terug een doorbraak ?

Wat we moeten zien is een dagelijkse candle-slot erboven + een vervolg van dagelijkse candles erboven ter bevestiging zodat die EMA-ribbons terug omdraaien met de gele aan de bovenkant.

Tot dan ; afwachten

Item op de Franse televisie:

Ik vond het een beetje lastig te volgen en heb grok om een transcriptvertaling gevraagd (handig):

- De video bevat een discussie over de toekomst van monetaire systemen, met een focus op de transformatie van geldsystemen.
- De spreker benadrukt dat het huidige monetaire systeem een vertrouwenmechanisme is en dat vertrouwen historisch gezien werd ondersteund door goud.
- Goud heeft echter een groot nadeel: het is niet auditabel, wat betekent dat het vertrouwen in goud gebaseerd is op het vertrouwen in de eigenaar van het goud.
- De spreker stelt dat de dollar de opvolger van goud werd als sleutel van vertrouwen, maar dat de Verenigde Staten belang hebben bij het devalueren van de dollar.
- Dit leidt tot een incompatibiliteit met het perspectief van waardeverlies, wat de noodzaak benadrukt voor een nieuwe sleutel van vertrouwen.
- Bitcoin wordt geïntroduceerd als een kandidaat voor deze nieuwe sleutel, met de opmerking dat de Verenigde Staten incentives ontwikkelen om Bitcoin te bezitten.
- De spreker waarschuwt dat dit kan leiden tot een situatie waarin de Verenigde Staten effectief twee valuta's hebben: de dollar en Bitcoin.
- Het wordt gesuggereerd dat Bitcoin steeds meer een Amerikaanse valuta wordt, vergelijkbaar met hoe goud historisch gezien een Romeinse valuta was.
- De discussie gaat verder over hoe Amerikaanse entiteiten, zoals MicroStrategy, strategisch Bitcoin accumuleren door schulden aan te gaan en Bitcoin te kopen, in de verwachting dat fiatgeld aan waarde zal verliezen.
- Er wordt opgemerkt dat dit fenomeen de afgelopen twee jaar explosief is toegenomen, met bedrijven die inzien dat de toekomst van geld Bitcoin is.
- Een tegenargument wordt ingebracht door een andere spreker, die wijst op Tether, een stablecoin die dollarreserves heeft maar niet geïnteresseerd is in het kopen van Amerikaanse schuldpapieren, en in plaats daarvan investeert in Bitcoin en andere activa...

Gladstein over stablecoins:

Ik luisterde ook een interview met Brecht Arnaert door ''Holland Gold'' o.i.d. en ineens viel me op dat die Brecht Arnaert eigenlijk een beetje uit zijn nek zit te lullen: eerder had ik dat niet toen hij bijv. over germaanse geneeskunde praatte e.d.

Hij werkt voor wat betreft de financien eigenlijk zijn gedachten maar slecht uit in het interview en gedraagt zich een beetje als een zwalkende hogepriester die zit te orakelen.

Eerder was hij compleet anti-bitcoin (is ok) en nu ineens adviseert hij zijn klanten wel bitcoin te kopen maar weer af te haken als bitcoin een miljoen waard is o.i.d. en maar 40 procent van je geld in goud -hij was voorheen een pure goud-voorstander- aan te houden en de rest in iets anders (waaronder dus bitcoin).

Arnaert zei in dat interview dat bitcoin de eigenlijke CBDC is (maar waar je wel geld aan kan verdienen dus) en de stablecoin zou het echte goede geld worden.

Nou gezien wat hij zegt over stablecoin en dat bitcoin de CBDC is: dan ben je of een charlatan of je hebt het gewoon niet begrepen als je zoiets zegt.

Dit is het interview met Brecht Arnaert:

Laatst bewerkt:

Grok over inhoud video:

Tijdens het recente Oostelijke Economische Forum in Rusland zei een van de naaste adviseurs van Vladimir Poetin iets dat veel aandacht trok. Hij beweerde dat de Verenigde Staten plannen hebben om crypto en stablecoins te gebruiken om in het geheim hun volledige staatsschuld van 37 biljoen dollar te devalueren. Volgens hem wil de VS deze schuld in een soort "crypto cloud" plaatsen om het systeem te resetten, waardoor de rest van de wereld met lege handen achterblijft. Dit klinkt misschien als een wilde theorie, maar een vergelijkbaar verhaal werd eerder al verteld door Michael Saylor, de miljardair-CEO van MicroStrategy. Hij adviseerde president Trump om alle Amerikaanse goudreserves te verkopen en Bitcoin te kopen. Saylor stelde voor dat de VS al het goud dumpt en in plaats daarvan Bitcoin koopt, omdat dit de goudmarkt zou demonetiseren, de activa van vijandelijke landen waardeloos zou maken en de VS controle zou geven over het wereldwijde reservevalutasysteem. De grote vraag is echter: hoe realistisch is dit en zou het werken? Ik denk dat het niet alleen zal werken, maar zelfs onvermijdelijk is. In deze video leg ik uit wat Poetin’s adviseur precies zei en hoe de VS hun schuld van 37 biljoen dollar zouden kunnen devalueren met stablecoins en Bitcoin.

Mijn naam is Andrei Jikh, en ik hoop dat het goed met je gaat. Blijf voor de financiën en blijf hangen voor de Bitcoin. Wie is de persoon die dit allemaal zei? Zijn naam is Anton Kobyakov, de senior adviseur van de Russische president Vladimir Poetin, een positie die hij al meer dan tien jaar bekleedt. Hij helpt met Ruslands communicatie tijdens grote evenementen zoals het Oostelijke Economische Forum. In zijn toespraak zei hij dat de VS de regels van de goud- en cryptomarkten probeert te herschrijven, met als uiteindelijk doel de hele wereld naar een "crypto cloud" te duwen. Zodra de wereld daar is, zouden de VS hun enorme staatsschuld van 37 biljoen dollar omzetten in activa zoals stablecoins en deze devalueren, waarmee ze in feite met een schone lei zouden beginnen.

Wat betekent het om de schuld te devalueren en hoe werkt dat? Stel je voor dat de hele wereld slechts één biljet van 100 dollar waard is. Ik leen die 100 dollar, maar nu moet ik het terugbetalen. Het probleem is dat terugbetalen op de eerlijke manier betekent dat ik het echt moet teruggeven. Maar gelukkig heb ik een speciale superkracht: ik beheer de wereldreservemunt. In plaats van de geleende 100 dollar terug te betalen, kan ik simpelweg een nieuw biljet van 100 dollar uit het niets creëren. Nu is er geen 100 dollar meer in omloop, maar 200 dollar, die allemaal proberen dezelfde dingen te kopen, terwijl er niet meer spullen zijn gemaakt. Wat gebeurt er dan? De prijzen van alles stijgen: vastgoed, aandelen, goud – vooral de dingen die iedereen wil. De boodschappen die vroeger 1 dollar kostten, kosten nu 2 dollar. Alles wordt duurder omdat de geldhoeveelheid verdubbeld is, maar het aanbod van goederen hetzelfde is gebleven. Dat is inflatie. Als ik je dan je 100 dollar teruggeef, lijkt het alsof ik je volledig heb terugbetaald, maar in werkelijkheid heb ik je bedrogen, omdat jouw 100 dollar nu nog maar de helft aan koopkracht heeft. Dat is hoe ik de schuld heb gedevalueerd.

Wat de meeste mensen niet beseffen, is dat dit letterlijk de oudste truc in het boek is. Dit is hoe de VS al lange tijd hun schuld aflossen. Devalueren betekent niet dat je niet terugbetaalt, maar dat je de reële waarde van die schuld verlaagt door inflatie of valutamanipulatie. Dit gebeurde na de Tweede Wereldoorlog, tijdens de inflatoire jaren 70, en zelfs recenter na de pandemie, toen er veel nieuw geld werd gecreëerd en alles in prijs steeg. Dus als de Russische adviseur zegt dat de VS crypto zal gebruiken om hun schuld te devalueren, vertelt hij niets nieuws. Hij beschrijft iets wat de VS al lange tijd doen. Met stablecoins kun je deze truc echter wereldwijd uitbreiden. Het gaat niet letterlijk om het omzetten van de 37 biljoen dollar in stablecoins, maar om het gebruik van dollar-gekoppelde stablecoins, ondersteund door Amerikaanse staatsobligaties, om de verplichtingen wereldwijd te verspreiden. Als die dollars worden opgeblazen, wordt het verlies gedeeld door iedereen die de tokens bezit.

Nu, hier is misschien wel het belangrijkste dat je ooit over de economie zult begrijpen, met dank aan Jeff Booth.

De natuurlijke staat van de economie is deflatoir.
Wat betekent dat?
Als de hoeveelheid geld in de wereld altijd hetzelfde zou blijven, bijvoorbeeld alleen die ene 100 dollar, zouden de prijzen van alles na verloop van tijd vanzelf dalen door technologische vooruitgang en efficiëntere productie.
Dat is de natuurlijke orde van het universum: dingen worden goedkoper.
Maar in onze wereld werkt het niet zo, omdat overheden meer geld kunnen creëren.
Wanneer ze dat doen, hoor je dat goud, vastgoed, aandelen en Bitcoin nieuwe recordhoogtes bereiken.
In werkelijkheid gaan die activa niet echt in prijs omhoog; de dollar wordt minder waard omdat er meer van worden gemaakt.
Nieuw geld stroomt het systeem in, en die extra liquiditeit moet ergens naartoe, zoals vastgoed, aandelen, goud of Bitcoin, waardoor die activa op lange termijn lijken te stijgen.
In feite behouden ze alleen hun koopkracht terwijl het geld eronder steeds zwakker wordt.

Waarom zou de VS dit met stablecoins doen als ze hun schuld al met gewone inflatie kunnen devalueren?

Het antwoord ligt in distributie en controle.
Wanneer de VS de dollar opblaast, voelt de economie meteen de pijn: hogere boodschappenrekeningen, duurdere huizen, stijgende energiekosten en mogelijk hogere rentetarieven om de boel af te koelen.

Stablecoins veranderen die vergelijking, omdat ze reserves in kortlopende Amerikaanse staatsobligaties plaatsen.

Naarmate de adoptie groeit, stijgt de vraag naar dollars en obligaties, wat het systeem zelfversterkend maakt.

Elke keer dat iemand USDT of USDC gebruikt, houdt diegene in feite een digitale IOU vast, ondersteund door Amerikaanse obligaties, en helpt zo indirect de Amerikaanse schuld te financieren.

Als de VS hun schuld devalueert via inflatie, treft die last niet alleen Amerikaanse burgers, maar wordt deze wereldwijd verspreid via het stablecoin-systeem. Inflatie wordt dan een gedeelde belasting voor stablecoin-houders overal, omdat hun digitale dollars ook koopkracht verliezen.

Dit is ook technisch gezien al waar in het huidige systeem, omdat dollars wereldwijd worden gebruikt.

Maar met stablecoins wordt deze markt veel groter en toegankelijker via smartphones.

Bovendien kunnen stablecoins neutraal lijken omdat ze door private bedrijven worden uitgegeven, niet door de overheid, waardoor ze minder politiek beladen zijn.

Volgens de Genius Act kunnen alleen goedgekeurde uitgevers, zoals banken, trustmaatschappijen of niet-bancaire bedrijven, gereguleerde dollar-gekoppelde stablecoins in de VS uitgeven.

Als Apple of Meta zou willen, könnten ze hun eigen munt creëren, zoals een "Metacoin".

Ze hoeven alleen maar de juiste goedkeuring te krijgen.

Waarom wil de rest van de wereld hier niets mee te maken hebben?

Dat zien we aan de hoeveelheid goud die landen nu kopen.

Ze zeggen: "We willen jullie stablecoins niet, geef ons goud."

Goud was duizenden jaren de afgesproken standaard.

Hoewel stablecoins in theorie één-op-één gedekt zouden moeten zijn door echte Amerikaanse activa, zoals dollars of obligaties, kan niemand dat met 100% zekerheid controleren.

Bedrijven zoals Tether en Circle publiceren rapporten, maar je moet de uitgever en de auditor vertrouwen, die meestal in de VS gevestigd zijn.

Vooral als het om biljoenen dollars gaat, is dat vertrouwen een grote vraag.

Zelfs als blockchaintechnologie ooit real-time audits mogelijk maakt, blijft het probleem dat de VS altijd de regels kan veranderen.

In 1971 verbrak Nixon de belofte dat dollars altijd inwisselbaar zouden zijn voor goud, wat voor de wereld voelde als een grote regelwijziging.

Een "vertrouw ons"-token is dus niet voldoende.

Is het waarschijnlijk dat de VS dit zal doen?

Ik denk dat het niet alleen mogelijk, maar misschien zelfs onvermijdelijk is dat de VS hiermee experimenteert, zij het niet op de manier die we denken.

Michael Saylor adviseerde bijvoorbeeld publiekelijk dat de VS een Bitcoin-strategische reserve zou moeten aanhouden, door al het goud te verkopen en Bitcoin te kopen.

Dit zou de goudprijzen doen instorten, concurrerende landen zoals China en Rusland schaden, en de Amerikaanse balans herkapitaliseren.

Maar dat gebeurde niet.

In plaats daarvan bleef het bij een idee.

De VS heeft publiekelijk gezegd geen belastinggeld te zullen gebruiken om Bitcoin te kopen.

Maar er is een achterdeur: bedrijven zoals MicroStrategy, dat onder Saylor honderdduizenden Bitcoins heeft gekocht, fungeren als een proxy.

In plaats van dat de overheid direct Bitcoin koopt en wereldwijde paniek riskeert, kunnen private bedrijven het voortouw nemen.

Later kan de overheid bijvoorbeeld een aandeel nemen in MicroStrategy, zoals ze dat bij Intel deden.

Waarom zou de VS openlijk de goudmarkt laten crashen met een biljoen-dollar Bitcoin-aankoop of een geforceerde stablecoin-uitrol?

Het is veel slimmer om private bedrijven eerst te laten experimenteren en dan succesvolle systemen over te nemen.

Dat is hoe de VS altijd heeft gewerkt: innovatie begint privaat, en als het te belangrijk wordt, wordt het nationaal geabsorbeerd.

Dit is subtieler, geleidelijker en ontkenbaar tot het officieel wordt.

De Russische adviseur heeft gelijk dat de VS dit waarschijnlijk zal doen om hun staatsschuld aan te pakken.

Nieuwsbrief ''Bitcoin Alpha'':

Waar stablecoins stoppen, begint bitcoin​

Peter Slagter's profiel'Peter Slagterop 22 sep. 2025

Alpha News

In het septembernummer van het IMF-magazine Finance & Development schrijft Yao Zeng over crypto en instant payments. Zijn analyse volgt een herkenbare lijn onder academici:

bitcoin is mislukt als betaalmiddel en hooguit een speculatief beleggingsobject;
stablecoins repareren dat falen en zijn in sommige landen zelfs een levenslijn;

maar uiteindelijk zijn ook stablecoins gevaarlijk, omdat ze banken zouden worden zonder vangnet.
De echte oplossing, zegt Zeng, ligt in publieke initiatieven zoals Brazilië’s Pix of India’s UPI.

Yao_Zeng.jpg

Yao Zeng tijdens een conferentie op het hoofdkantoor van het IMF over de financiële implicaties van opkomende technologieën (bron, IMF Photo / Tom Brenner).

Pix en UPI zijn beide digitale betaalsystemen die door de overheid zijn opgezet en beheerd.

Met niets meer dan een smartphone en een QR-code kunnen Brazilianen via Pix in een paar seconden gratis geld naar elkaar sturen. In India doet UPI hetzelfde.

Miljoenen kleine betalingen gaan er dagelijks doorheen, vaak zonder kosten.
De systemen zijn razend populair. In Brazilië gebruikt inmiddels meer dan 90 procent van de bevolking Pix.

De redenering van Zeng lijkt sterk op wat de Amerikaanse econoom Paul Krugman eind juli schreef.
In een column wees hij op het succes van Pix als bewijs dat publieke betaalrails superieur zijn en dat crypto in vergelijking daarmee een mislukking is.
Als iedereen Pix kan gebruiken, waarom zou je dan nog bitcoin of stablecoins nodig hebben?

Has Brazil Invented the Future of Money?
And will it ever come to America?

Paul KrugmanPaul Krugman

Het klinkt logisch, bijna geruststellend.
De markt experimenteert, maar de overheid levert uiteindelijk de stabiele en veilige variant.
Toch wringt het.
Want wie beter kijkt, ziet dat deze redenering belangrijke dimensies mist.

Bitcoin is geen mislukt geld​

Het klopt dat bitcoin niet massaal gebruikt wordt voor toonbankbetalingen.​

Maar dat betekent niet dat het heeft gefaald.​

Bitcoin is niet ontworpen als goedkoop alternatief voor Visa of Mastercard.

Het is gebouwd als soeverein digitaal geld: neutraal, schaars en immuun voor inflatie of censuur.

Precies daarom wordt het in landen als Nigeria https://disruptafrica.com/2025/03/1...-crypto-market-in-africa/?ref=bitcoinalpha.nl , Venezuela https://cryptoforinnovation.org/cry...government-mismanagement/?ref=bitcoinalpha.nl of Oekraïne https://bitcoinmagazine.com/culture/bitcoin-enables-ukrainian-refugee-escape?ref=bitcoinalpha.nl gebruikt.​

Niet omdat het sneller of goedkoper is, maar omdat het onafhankelijk is.​

Dat Pix in Brazilië populairder is dan bitcoin, zegt net zo weinig over bitcoin als het feit dat Brazilianen meer reals gebruiken dan goud. Populariteit onder staatsdwang is niet hetzelfde als vrijwillige voorkeur.

Stablecoins als brug​

Zeng heeft gelijk dat stablecoins veel mensen toegang geven tot een bruikbare, digitale dollar. In landen met hoge inflatie of kapitaalrestricties zijn ze soms letterlijk een reddingslijn. Maar stablecoins zijn niet alleen een noodgreep. Ze zijn inmiddels onmisbare infrastructuur voor wereldwijde cryptomarkten, beginnen door te sijpelen in internationale handel en remittances, en worden door sommige staten aangegrepen als alternatief voor digitaal centralebankgeld.

China and America in a stablecoin race that could reshape global finance
Competing visions for digital currency regulation reveal broader financial ambitions.
Lowy InstituteEvan Freidin

Grote stablecoins vergelijken met banken is misleidend.
Banken creëren krediet en werken met fractionele reserves.

Stablecoins die voldoen aan de GENIUS Act of MiCA-wetgeving zijn volledig gedekt door reserves en transparant te auditen.

Ze zijn dus eerder een alternatief voor banktegoeden dan een slap aftreksel ervan.
Hun risico zit niet zozeer in een ontbrekend vangnet, maar in de afhankelijkheid van de uitgever.

Publiek versus privaat​

Pix en UPI zijn indrukwekkende systemen.
Ze bewijzen dat de overheid efficiënte betaalrails kan bouwen die miljoenen mensen toegang geven tot digitaal betalingsverkeer.

Maar ze hebben duidelijke grenzen.
Ze zijn nationaal, niet grensoverschrijdend.

Een Indiër kan met UPI geen betaling naar Brazilië doen.
Met een stablecoin kan dat wel; direct, 24/7, en zonder toestemming.

Bovendien is het beeld van een neutrale publieke infrastructuur misleidend.
In Brazilië werd WhatsApp in 2020 geblokkeerd toen het zijn eigen betaalfunctie wilde lanceren.

Niet omdat het gevaarlijk was voor consumenten, maar omdat het concurreerde met Pix.
Dat noemen we eerder protectionisme dan innovatie.

Het echte risico van systemen als Pix en UPI zit niet in hun efficiëntie, maar in hun monopolie.
Als de staat zowel de munt als de rails beheerst, is er geen ruimte meer voor marktkeuze of vrijheid.

Er is geen alternatief met een disciplinerende werking.
Iedere transactie kan in theorie gevolgd, geblokkeerd of bevroren worden, om goedaardige of kwaadaardige redenen.
Dat is absolute macht.

De essentie van bitcoin​

Daarmee komen we bij de kern.

Het gaat niet over de vraag of Pix beter werkt dan bitcoin, of stablecoins betrouwbaarder zijn dan contant geld.

Het gaat over vrijheid en alternatieven.
Stablecoins laten zien dat er vraag is naar digitaal geld dat buiten het traditionele financiële systeem kan functioneren.

Maar stablecoins blijven uiteindelijk afhankelijk van een uitgever, een bankrekening, een jurisdictie.

Bitcoin is anders.​

Het is geen bedrijf, geen staat, geen token met reserves.​

Het is een netwerk dat door cryptografie en code wordt gedragen, en daardoor niet te stoppen.​

Het is geld dat niemand kan censureren en dat grensoverschrijdend functioneert zonder toestemming.​

Of zoals je het kunt samenvatten: waar stablecoins stoppen, begint bitcoin. Stablecoins kunnen waardevol zijn als brug, maar ze hebben grenzen. Bitcoin begint juist daar waar die grenzen onoverkomelijk worden.

De blinde vlek van Zeng en Krugman​

Door crypto en publieke betaalsystemen in één adem te vergelijken, missen Zeng en Krugman het punt.

Pix is geen alternatief voor bitcoin; het is een alternatief voor inefficiënte commerciële betaalrails.
Het is alsof je Venmo vergelijkt met goud.
Ze lossen totaal verschillende problemen op.

Het succes van Pix bewijst dat de staat een snelle trein kan bouwen.​

Maar bitcoin is het vliegtuig dat opstijgt zodra de rails ophouden.​

En dat is precies waarom het gestaag blijft groeien: niet omdat het overal goedkoper of sneller is, maar omdat het vrijheid biedt op de plekken waar die het hardst nodig is.​

----------------------------------------------------------------------------------------
1758639901212.png

Timestamp waar Anil Patel bovenstaande afbeelding uitlegt:

Uitleg van Grok afbeelding n.a.v. verhaal Patel over hoe de huidige monetaire politiek van centrale banken via ''Fiatgeld'' (bijv. dollars/euro) ''asset schaarste'' in de hand werkt versus schaarste van bijv. bitcoin, maar goud had ook gekund: hoe dat juist ''asset overvloed'' in de hand werkt:

''### Uitleg van Anil Patels redenering: Abundant money leidt tot asset scarcity, en scarce money leidt tot asset abundance

Anil Patel bespreekt in deze podcast (die lijkt te corresponderen met de YouTube-video die je linkt) enkele kernconcepten over Bitcoin en geld. Hij redeneert vanuit eerste principes over hoe geld werkt in een economie, met een focus op spaargedrag, waardeopslag en de effecten van inflatie. Ik werk zijn gedachte hier uit in het Nederlands, zoals hij het stap voor stap uitlegt in het transcript. Ik volg zijn logica nauwgezet, zonder extra interpretaties toe te voegen, en baseer me op zijn voorbeelden (zoals spaargedrag, housing als waardeopslag en monetary premium). Voor de duidelijkheid structureer ik het in stappen, met citaten uit zijn redenering waar relevant.

#### 1. *De basis: Hoe mensen waarde creëren en opslaan*
Patel begint met een eenvoudig model van hoe mensen omgaan met geld en waarde. Mensen werken (ruilen hun arbeid en tijd) om compensatie te krijgen. Na aftrek van uitgaven (consumptie) blijft er spaargeld over. Dit spaargeld moet ergens naartoe om waarde te behouden, want je kunt het niet zomaar onder je matras leggen zonder risico op waardeverlies.

- *Zijn redenering:* "You're exchanging your labor or work and you're being compensated. And then you take your compensation, you have expenses uh and things you consume. And if there is anything left over [...] that's your savings. And then if you have savings, you have a big problem because now you can't use the default option, which is just keeping it in a piggy bank or under your mattress or in a bank account. You have to actually go out and be like a financial analyst and look at all your options, weigh them up and make the best decision for you."

Hier legt hij uit dat spaargeld een "probleem" is in een systeem waar geld niet stabiel is. Mensen moeten actief op zoek naar alternatieven om hun waarde te beschermen.

#### 2. *Abundant money (overvloedig geld): Wat gebeurt er met fiatgeld dat oneindig bijgedrukt kan worden?*
Patel beschrijft fiatgeld (zoals dollars of euro's) als "abundant" omdat het oneindig gecreëerd kan worden door centrale banken. Dit leidt tot devaluatie (inflatie): elke eenheid geld verliest koopkracht over tijd. Mensen willen hun spaargeld niet in dit geld houden, want het smelt weg als ijs in de zon. In plaats daarvan vluchten ze naar schaarse assets (zoals huizen, aandelen of goud) om waarde op te slaan.

- *Zijn redenering over devaluatie:* "If the money is being infinitely created and printed, then the money is also the money that you want to use for your savings is also infinitely devalued. So, you can actually hoard more units. But if each unit uh loses its purchasing power, then yeah, you're basically going against a stream or you know, it's an uphill battle for you to actually create an amount that can buy you at least the same amount of stuff whenever in the future."

- *Gevolg: Assets worden schaars (asset scarcity):* Doordat extra geld-eenheden nergens anders naartoe kunnen, stromen ze naar schaarse assets. Dit creëert een "monetary premium" – een extra waarde die assets krijgen puur als opslagmiddel, bovenop hun intrinsieke nut (bijv. een huis als woonplaats). Resultaat: prijzen stijgen kunstmatig, en assets worden onbetaalbaar voor gewone mensen, wat leidt tot schaarste.

- *Voorbeeld met housing:* "The most common form of you know your piggy bank in these two countries [Canada en Australië] is housing and so you see that housing starts to attract value in excess of what it would otherwise um command in terms of its market price, right? And this is the idea of a monetary premium. So, it's the excess amount that an asset um basically has built into it because these additional units of currency kind of have to go somewhere. People are looking for a way to store their wealth."

- *Amplificatie door leverage:* Dit wordt erger door leningen (leverage), die makkelijker beschikbaar zijn voor assets zoals huizen. "Obviously this is amplified by the fact that we're in a system where people can get uh exceptionally high amounts of leverage if they are going to put what they borrow specifically into a into a house."

Samenvattend: Abundant money dwingt mensen om te "vluchten" naar assets, wat hun prijzen opdrijft en schaarste creëert. Dit is een "terrible side effect" van een disfunctioneel geldsysteem, zoals Patel het noemt. Mensen leven paycheck-to-paycheck, worden fragiel en afhankelijk van de staat.​

#### 3. *Scarce money (schaars geld): Wat gebeurt er met Bitcoin-achtig geld met een beperkt aanbod?*
Omgekeerd redeneert Patel dat schaars geld (zoals Bitcoin, met een vaste limiet van 21 miljoen eenheden) waarde behoudt of zelfs stijgt in koopkracht over tijd. Je hoeft niet te vluchten naar andere assets, want het geld zelf is een betrouwbare waardeopslag. Dit verlaagt de druk op assets, waardoor hun prijzen stabieler blijven en meer gebaseerd op echt nut (niet op monetary premium).

- *Zijn redenering over scarce money:* Patel kontrasteert dit met abundant money door te benadrukken dat scarce money "anxiety reduction technology" is. In een systeem met schaars geld kunnen mensen gewoon sparen in het geld zelf, zonder constante angst voor devaluatie. "Savings is anxiety reduction technology in a way the same way Bitcoin is savings."

- *Gevolg: Assets worden abundant (asset abundance):* Zonder de noodzaak om waarde op te slaan in assets, verliezen deze hun monetary premium. Prijzen dalen relatief, en assets worden toegankelijker. Huizen zijn dan puur voor wonen, niet voor speculatie. "You've got a normal functioning money. Well, people can save in it. Uh they have less mental bandwidth going towards, you know, investing. Um, and then yeah, your housing and other scarce assets don't command a monetary premium. Um, so you know, people who want to purchase a house and that's really what they want..."

- *Voorbeeld met tijd en productiviteit:* Patel koppelt dit aan tijdvoorkeur (time preference): In scarce money stijgt de koopkracht van je spaargeld over tijd, wat mensen aanmoedigt om productiever te zijn. "You see this chart and all this is is the greatest incentive possible for people to be more productive and create value for others. Um, so everyone should be rooting for this chart to continue going up because the world gets better that the more this trend continues."

Samenvattend: Scarce money maakt assets abundant omdat de druk om te "hoarden" in assets verdwijnt. De economie wordt efficiënter, mensen hebben meer mentale ruimte, en de wereld wordt beter door hogere productiviteit en lagere afhankelijkheid.​

#### 4. *Waarom dit life-changing is, volgens Patel*
Patel benadrukt dat dit geen theorie is, maar een fundamenteel inzicht dat Bitcoin scheidt van hype. Het gaat om mentale modellen zoals schaarste (scarcity), decentralisatie en tijdvoorkeur. In een fiat-systeem (abundant money) leidt het tot fragiliteit en afhankelijkheid; in Bitcoin (scarce money) tot empowerment en overvloed. Hij waarschuwt voor ego en aanname dat anderen dit al snappen: "Communicating to others as if they know everything you know, which is rarely the case."

Voor mensen die denken de boot gemist te hebben met bitcoin: zie wat Patel zegt na timestamp: maar het belangrijkste is dat je de waarde van wat je gewerkt hebt, effectief vast kan leggen in bitcoin voor de toekomst :

Laatst bewerkt:

-----

⬆️Time stamped
⬆️Korte uitleg over bitcoinmixers die beogen privacy te beschermen van betalingen

----

-------

Peter Slagter over Alex gladstein die een goed leesbaar paper heeft gepubliceerd.

“Geschikt voor je Normie vrienden”

Het paper:

samenvatting door grok van de paper over bitcoin van Gladstein nav bovenstaande link

**Samenvatting van "Why Bitcoin Is Freedom Money" door Alex Gladstein (Journal of Democracy, oktober 2025)**

**Inleiding: Financiële repressie in een digitale wereld**
Alex Gladstein, chief strategy officer bij de Human Rights Foundation, betoogt in zijn artikel dat Bitcoin een cruciale rol speelt als "vrijheidsgeld" in een tijd waarin digitale transacties de norm zijn en autoritaire regimes financiële repressie gebruiken om burgers te controleren. Vroeger waren contante transacties moeilijk te traceren, maar nu zijn digitale betalingen direct zichtbaar voor overheden, die deze informatie gebruiken om dissidenten te surveilleren of hun toegang tot geld te blokkeren. In autoritaire landen devalueren regimes hun nationale valuta bewust, wat de levensstandaard van burgers aantast, terwijl sancties onschuldige mensen afsnijden van wereldwijde financiële netwerken. Bitcoin biedt een alternatief dat deze problemen omzeilt.

**De bankencrisis voor democratische activisten**
Gladstein beschrijft hoe traditionele banksystemen niet langer voldoen voor democratische activisten, vooral in autoritaire regimes waar 5,7 miljard mensen wonen. Bankrekeningen van activisten, zoals de Russische activist Ruslan Shaveddinov, worden vaak geblokkeerd onder druk van regimes. Geldtransfers naar nonprofits in landen zoals Turkije zijn traag, riskant en onderhevig aan surveillance, waarbij fondsen in gedevalueerde lokale valuta aankomen. Bitcoin biedt een oplossing: het stelt activisten in staat om snel, anoniem en zonder tussenpersonen geld te ontvangen en te gebruiken, bijvoorbeeld via de Lightning Network, waardoor ze regimes kunnen omzeilen.

**Bitcoin als oplossing waar de dollar faalt**
Het artikel illustreert Bitcoin's nut aan de hand van het verhaal van Roya Mahboob, een Afghaanse ondernemer die Bitcoin gebruikte om vrouwen te betalen in een land waar traditionele betaalmethoden ontoegankelijk waren. Ondanks Bitcoin’s volatiliteit in 2013-2014, hielp het vrouwen zoals Mahboob's zus om financiële onafhankelijkheid te bereiken. Na de val van Kabul in 2021 gebruikte Mahboob Bitcoin om ondergrondse educatie te financieren, iets wat met dollars onmogelijk zou zijn geweest. Bitcoin biedt een grensoverschrijdende, censuurresistente oplossing die activisten in staat stelt om financiële controle te behouden.

**Monetaire vrijheid en democratische strijd**
Gladstein benadrukt dat monetaire vrijheid essentieel is voor democratische bewegingen, met Togo als voorbeeld. De Franse koloniale munt (CFA) houdt Togo economisch afhankelijk, en activisten zoals Farida Nabourema gebruiken Bitcoin om financiële censuur te omzeilen. Nabourema’s Africa Bitcoin Conference bevordert het gebruik van Bitcoin om democratie te versterken door economische autonomie. In Cuba helpt Bitcoin burgers om hyperinflatie en het repressieve peso-MLC-systeem te ontwijken, terwijl ondergrondse scholen Bitcoin-educatie verspreiden, mede via tools zoals eCash.

**Bitcoin in repressieve regimes**
In landen zoals Belarus, Hong Kong, India, Nicaragua, Nigeria en Rusland gebruiken activisten Bitcoin om financiële repressie te bestrijden. In Belarus financieren groepen zoals BYSOL protesten met Bitcoin, terwijl in Hong Kong gevangenen Bitcoin-subsidies ontvangen omdat hun bankrekeningen zijn bevroren. In Nigeria gebruikte de Feminist Coalition Bitcoin om de #EndSARS-protesten te ondersteunen. Gladstein waarschuwt voor de opkomst van centrale bank digitale valuta (CBDC’s), die overheden nog meer controle geven over financiële stromen, en benadrukt dat Bitcoin een cruciaal tegenwicht biedt.

**Tegenargumenten en misvattingen over Bitcoin**
Critici wijzen op Bitcoin’s volatiliteit, energieverbruik en vermeende criminaliteit. Gladstein countert dat Bitcoin’s volatiliteit beheersbaar is voor activisten, die het vooral gebruiken voor snelle transacties, niet voor langetermijnsparen. Qua energieverbruik is Bitcoin’s netwerk groener (52,4% duurzame energie) dan veel nationale elektriciteitsnetten, omdat mijners goedkope, vaak ongebruikte energiebronnen benutten. Wat criminaliteit betreft, stelt Gladstein dat Bitcoin asymmetrische macht geeft aan individuen, niet aan staten of criminelen, die vaak toegang hebben tot traditionele banken. Hij onderscheidt Bitcoin van andere cryptocurrencies, die vaak speculatieve scams zijn.

**Praktische stappen en toekomstperspectief**
Gladstein biedt praktische adviezen voor nonprofits en donoren om Bitcoin te integreren, zoals het gebruik van wallets (Muun, Phoenix) en open-source tools zoals BTCPay Server voor donaties. Hij benadrukt het belang van zelfbeheer van Bitcoin zonder afhankelijkheid van derden. Daarnaast noemt hij nieuwe technologieën zoals Nostr, een gedecentraliseerd communicatieplatform dat met Bitcoin integreert, en “vibe coding” voor toegankelijke app-ontwikkeling. De Global Bitcoin Adoption Index toont aan dat Bitcoin in veel landen al wijdverspreid is, met een adoptiecurve vergelijkbaar met het internet in de jaren ’90. Gladstein voorspelt dat Bitcoin tegen 2030 een standaardtool zal zijn voor activisten, gedreven door de groeiende behoefte aan financiële vrijheid in een repressieve wereld.

**Conclusie**
Bitcoin wordt door Gladstein gepresenteerd als een krachtig instrument voor democratie en mensenrechten, dat activisten in staat stelt om financiële repressie te omzeilen en economische autonomie te bereiken. Het is geen perfect systeem, maar biedt unieke voordelen in een tijd waarin traditionele financiële systemen falen. Van Afghanistan tot Togo en Cuba, Bitcoin faciliteert een stille, vreedzame revolutie die burgers verbindt met wereldwijde markten en hun verzet tegen onderdrukking ondersteunt.

Inhoud nieuwsbrief Peter Slagter over de paper van Gladstein:

Vrijheidsgeld​

Peter Slagter's profiel'Peter Slagterop 6 okt. 2025

Alpha News
Er is een nieuwe paper verschenen van Alex Gladstein, hoofd strategie bij de Human Rights Foundation. Titel: Why Bitcoin is Freedom Money.

Het leest als een logisch vervolg op zijn boek Check Your Financial Privilege. Als je dat boek hebt gelezen, weet je wat je kunt verwachten: verhalen die de kern raken. Verhalen van echte mensen die dankzij bitcoin vrijer zijn geworden.

Gladstein begint met een wereld die steeds benauwder wordt. Vijftig jaar geleden kon een overheid nog niet in real time volgen wat jij met je geld deed. Vandaag is dat anders. Bijna al ons geldverkeer is digitaal, traceerbaar, en te koppelen aan je identiteit. En dat is niet alleen handig voor het innen van belastingen, het is ook een ideaal wapen voor controle. Wie zich misdraagt, wie een verkeerde mening heeft, kan met één klik worden afgesloten van het financiële systeem.

Daartegenover plaatst Gladstein bitcoin: een vorm van geld die geen toestemming vereist. Een uitvinding die vrijheid terugbrengt juist dáár waar dat verre van vanzelfsprekend is.

Zijn paper staat vol verhalen die dat tastbaar maken. Zoals dat van Roya Mahboob, een jonge vrouw uit Afghanistan die in 2013 begon haar medewerkers in bitcoin te betalen. Destijds was dat een curiositeit, iets voor techneuten. Maar toen de Taliban in 2021 weer aan de macht kwam en banken instortten, bleken die verzonden sats van onschatbare waarde. Eén van haar medewerkers kon dankzij bitcoin een nieuw leven opbouwen in Duitsland. En Roya zelf? Zij financiert vandaag de dag ondergronds onderwijs voor meisjes, met transacties die niemand kan tegenhouden.

Gladstein vertelt ook over Cuba. Daar liet het regime de nationale munt instorten en zadelde burgers vervolgens op met een soort cadeaubonsysteem waarmee het ‘hard geld’ – dollars, euro’s, yens – uit de economie slurpt. Wie het systeem omzeilt, loopt risico. Toch groeit onder de radar een generatie Cubanen die bitcoin leert gebruiken. Ze bewaren hun geld in digitale wallets, en betalen elkaar zonder tussenkomst van de staat. Een revolutie zonder spandoeken of straatprotesten, maar met mobiele telefoons en code.

Gladstein noemt het een stille opstand. Een wereldwijde, vreedzame protestbeweging tegen financieel onrecht. Bitcoin als instrument van zelfbeschikking, toegepast van Aleppo tot Havana, en van Lagos tot Minsk.

Het mooie is dat hij daarmee de blik verschuift van koersgrafieken richting mensen. In het Westen praten we vaak over bitcoin als belegging, als “hedge” of als “digitaal goud”. Maar voor miljarden mensen is het iets fundamentelers: het eerste geld dat niet discrimineert.

Gladstein schrijft: het is niet de vraag of bitcoin perfect is – dat is het niet – maar of het beter is dan de alternatieven voor wie leeft onder een dictator, met een verrotte munt of een bevroren bankrekening. En dat antwoord is simpel.

Vrijheidsgeld, noemt Gladstein het. En misschien is dat wel de beste samenvatting van wat er op het spel staat.

---------------------

''Je hebt het waarschijnlijk op X gezien, de gemiddelde prijs van een huis over de afgelopen 10 jaar in Amerikaanse dollars en Bitcoin.
En dan 5 jaar later, in Amerikaanse dollars en Bitcoin.
In Amerikaanse dollars blijft de prijs maar stijgen en stijgen en stijgen.
En in Bitcoin blijft hij maar dalen en dalen en dalen.
En wij begrijpen wat dat betekent als Bitcoiners, opnieuw.
Maar ik denk niet dat veel mensen daarnaar kijken en zeggen:
"Nou, ja, dat komt omdat een Bitcoin nu $100.000 waard is."

Ze begrijpen niet waarom een inflatoir geldsysteem tegenover een deflatoir geldsysteem staat en wat dat betekent, namelijk dat het leven eigenlijk betaalbaarder zal worden op een Bitcoin-standaard.

Je hoeft niet zo hard te werken als nu op een Bitcoin-standaard.
Het is zoals, wie zou niet vrijwillig voor dat systeem kiezen?
Het is opnieuw een no-brainer als Bitcoiner, maar ik probeer me te herinneren hoe mijn brein was vóór 2020, en ik weet niet zeker of ik het concept toen ook zou hebben begrepen.''

Aan het eind zegt ze:

''Niet iedereen zal dezelfde diepe overtuiging hebben als ik.

Weet je, niet iedereen gaat zijn huis verkopen en alles in Bitcoin stoppen.

En dat is iets waar ik gewoon vrede mee moet hebben.
We zijn niet allemaal hetzelfde gebouwd.

Maar mijn hele punt naar mensen is:

kijk, het is veel riskanter om helemaal niets te hebben dan om een klein beetje te hebben.

Of in het engels: ''ZERO IS THE WRONG NUMBER''.

En als je een klein beetje hebt en je volgt het een paar jaar en leest hier en daar een boek, misschien weet je dan steeds een beetje meer.

En als en wanneer de dreigende financiële crisis ons treft, ben je niet volledig afhankelijk van welk kwaadaardig systeem dan ook dat het huidige systeem zal vervangen.

Het kan goed zijn om wat te kopen, zoals ze zeggen.
Gewoon voor het geval het aanslaat, toch?
Voor de zekerheid.''

Dit zegt die Erin ook aan het eind:

"Er zijn zoveel mensen die écht de waarden van vrijheid belichamen die Bitcoin vertegenwoordigt

– je weet wel, het idee van soevereiniteit,
zelfbewaring,
verzet tegen gecentraliseerde controle.

Ze snappen het op filosofisch niveau; het is als hun leidster.

Maar als het aankomt op het daadwerkelijk gebruiken van Bitcoin als een tool
– een node draaien,
hun sleutels (wachtwoorden) beveiligen,
het protocol begrijpen,
of zelfs gewoon transacties doen zonder op bewakers te vertrouwen

– dan schieten ze tekort.

Ze begrijpen de mechanieken niet, en daar zit de kloof.

Vrijheid is niet zomaar een gevoel;

het is een vaardigheid die je moet opbouwen.

Zonder de tool te begrijpen, sta je gewoon aan de zijlijn te juichen terwijl de echte macht je door de vingers glipt."

Timestamp waar de Canadese ''Erin'' bovenstaande zegt in haar moedertaal (engels):

Laatst bewerkt:

Naar nederlands vertaalde transcript gezegde in bovenstaande getimestampte video:

- Je hebt ook in het verleden gezegd dat een deel van de reden waarom de inspanning die je leidde bij Meta met Libra niet werkte, was omdat regulators veel obstakels opwierpen.
- Ik denk dat de quote die je in het verleden stuurde was dat het 100% een politieke moord was.
- Ja, denk je dat als je er vandaag aan zou werken tijdens de Trump-administratie, dingen anders zouden zijn geweest.
- Nou, misschien, maar ik denk dat de kern van de zaak is dat toen we Libra aankondigden, een week later of twee weken later ik getuigde voor het Congres.
- Je kunt Satoshi Nakamoto niet oproepen om te getuigen voor het Congres.
- En het punt is dat als je zoveel macht in de handen legt van een consortium of een stichting of een bedrijf, zoals je weet, iemand die dit leidt identificeerbaar is, dan heb je een probleem.
- Dus je wilt bouwen op iets dat echt lijkt en zich gedraagt als het internet voor geld.
- Dit is Bitcoin
- We moeten technologieën en mogelijkheden bouwen om het mogelijk te maken om geld te verplaatsen van waar het begint naar waar het eindigt.
- In deze gesprekken met de Trump-administratie worden regulators aangemoedigd door de richting waarin ze bewegen.
- Ja, ik denk dat het nu absoluut beter is dan het was.
- En dat is een vrij lage lat, gezien wat de vorige administratie probeerde te doen in termen van obstakels plaatsen voor de hele industrie.
- Maar ik denk dat we bouwden op Bitcoin en nu al deze ETF's en al deze grote financiële instellingen die Bitcoin ondersteunen.
- Dus ik denk dat je weet dat er gewoon geen manier is om het te veranderen.
- En Bitcoin is het meest geaccepteerde digitale activum in de wereld op dit moment.
- Over dat gesproken, Lightspark heeft zijn eigen Bitcoin-investering van ongeveer drie jaar geleden.
- Wat maak je van deze meest recente stijging, heb je meer gekocht voor het bedrijf, heeft het nog meer ruimte om te stijgen.
- Nou, we kochten Bitcoin omdat we Bitcoin-liquiditeit nodig hadden om transacties te faciliteren op het Lightning Network.
- Nu Spark, onze nieuwe Bitcoin Layer 2 die real-time transacties ondersteunt, ondersteunt stablecoins op Bitcoin.
- Dus we hadden geluk dat we begonnen in een bearmarkt en niet meer, wat een soort ongebruikelijke plek is voor een startup.
- Maar je weet dat het vandaag de dag speelt, de stijging is in principe een factor van vele dingen.
- Ik denk dat we ons nog steeds zwaar ondergewaardeerd voelen, vooral als je het vergelijkt met goud.
- Zoals Bitcoin was 1,3 miljoen dollar waard aan Bitcoin.
- En ik voel ook dat de nutsfase van Bitcoin als een neutraal afwikkelingsnetwerk en activum voor alle betalingen in de wereld nog helemaal niet is geprijsd.
- Dus ik denk dat het nog ongelooflijk vroeg is voor de activa en een netwerk.

--------------------------------------------

Raoul Pal is een prominente Britse investeerder, macro-econoom en ondernemer, vooral bekend om zijn inzichten in financiële markten, technologie en cryptocurrency. Hij werd geboren op 6 februari 1968 in het Verenigd Koninkrijk en heeft een gemengde Indiase en Nederlandse achtergrond. Hij groeide op in de UK, maar bracht later 12 jaar door in Spanje, waar ook zijn ouders met pensioen gingen (zijn vader is helaas overleden).

### Opleiding en vroege carrière
Pal studeerde economie en rechten aan de University of Plymouth, waar hij in 1990 afstudeerde. Na zijn studie begon hij zijn carrière in de financiële wereld. Hij werkte onder meer bij Goldman Sachs in Londen, waar hij mede-verantwoordelijk was voor de hedgefondsverkoop in aandelen en derivaten voor Europa. Later stapte hij over naar GLG Partners, een hedgefonds, waar hij portfolio manager was voor het Global Macro Fund. Hij bouwde sterke relaties op met toonaangevende hedgefondsen en leerde veel over hun strategieën.

### Ondernemerschap
In 2005, op 36-jarige leeftijd, stopte Pal met zijn baan in de City en richtte hij Global Macro Investor (GMI) op – een nieuwsbrief met diepgaande macro-economische analyses en investeringsstrategieën voor institutionele beleggers, soevereine vermogensfondsen en thought leaders. GMI is nog steeds actief en helpt abonnees navigeren door economische trends en risico's.

In 2014 co-oprichtte hij Real Vision, een toonaangevend financieel mediaplatform met video-interviews, research en tools voor beleggers. Als CEO leidt hij het bedrijf vanuit de Kaaimaneilanden, waar hij woont met zijn vrouw Anoush Pal (een gedragstherapeut). Real Vision richt zich op thema's als macro-economie, tech en crypto, en heeft een grote community van financiële professionals.

### Investeringen en crypto
Pal is een fervent voorstander van Bitcoin en cryptocurrency. Hij begon in 2012 met investeren in BTC en claimt dat maar liefst 98% van zijn nettovermogen (geschat op rond de 45 miljoen dollar) erin zit. In 2020 voorspelde hij correct de economische crisis door COVID-19 en profiteerde hij van de marktdip in maart. Hij ziet crypto als een sleuteltrend voor de toekomst en deelt vaak zijn bullish visie op sociale media en podcasts. Hij hielp ook mee aan de BBC-serie *Million Dollar Traders* in 2008.

Kortom, Raoul Pal is een invloedrijke stem in de financiële wereld, die zich richt op seculiere trends zoals digitalisering en monetaire veranderingen.

Transcript in het nederlands tussen ongeveer 24 en 51 minuten van de bovenstaande video:
interview met Raoul Pal:

Jack: Hoe "un-f*ck" je je leven in de komende vijf jaar?
Je hebt dit playbook gemaakt, Raoul's 5-Year Playbook, en het is gratis beschikbaar via de link in de beschrijving.
Kun je ons een korte samenvatting geven van wat erin staat?

Raoul: Ja, het playbook is eigenlijk een gids om mensen te helpen hun toekomst te verbeteren.
Het is niet ingewikkeld.
Je hoeft niet veel te doen om je toekomst te unfucken; je moet alleen actie ondernemen.
De kern is om te begrijpen wat er gaande is in de wereld – de devaluering van geld, de opkomst van AI en robots, en hoe crypto een oplossing biedt.
Begin met educatie: leer over deze technologieën, want kennis is de sleutel tot vrijheid.
De eerste stap is om je financiën op orde te krijgen.

Stop met geld op een bankrekening laten staan waar het jaarlijks 8% waarde verliest door inflatie.
Investeer in activa die waardevast zijn, zoals Bitcoin of andere crypto.
Je hoeft geen miljonair te zijn om te beginnen; zelfs kleine bedragen tellen op over vijf jaar.
Denk aan compound interest en hoe de markt exponentieel groeit.

Daarnaast: bouw vaardigheden op die toekomstbestendig zijn.
AI zal veel banen vervangen, dus focus op creativiteit, netwerken en ondernemerschap.
Start een side hustle, zoals een podcast of online business, om onafhankelijk te worden.
Reizen is ook cruciaal – het geeft perspectief op hoe de wereld echt werkt, voorbij de mainstream media die je geest vervormt.

Emotioneel gezien: leer omgaan met volatiliteit.
Crypto gaat op en neer, maar de lange termijn wint altijd.
Omring je met mensen die hetzelfde denken, bouw een netwerk.
En vergeet niet kwaliteit van leven: geld is een tool, niet het doel.
Als je dit volgt, kun je in vijf jaar een compleet ander leven hebben, vrij van het systeem dat instort.

Jack: Dat klinkt haalbaar. Kun je een voorbeeld geven van iemand die dit heeft gedaan?

Raoul: Zeker, ik heb het zelf gedaan. Ik verliet Wall Street, investeerde in crypto vroeg, reisde de wereld en bouwde Real Vision op.
Nu leef ik op de Kaaimaneilanden, met vrijheid en welvaart. Veel anderen in de community hebben hetzelfde gedaan – van normale banen naar financiële onafhankelijkheid door slim te investeren en risico's te nemen.

Ja, je zou wat tech-aandelen kunnen kopen en die stijgen een beetje meer, maar crypto is een complete paradigmaverschuiving.
Het betekent dat iedereen 10% van zijn maandelijkse loon kan inleggen, hoe rijk je ook bent, en je kunt rijkdom opbouwen met 100% per jaar, laten we zeggen.
Oké, dat is echt krachtig.
Ook al gaat het op en neer, het kan 70% of 80% dalen.
Maar op de lange termijn blijft het stijgen.
Dat komt omdat het een netwerk van geld is.
Hoe meer mensen meedoen, hoe meer de waarde stijgt omdat we het kopen.

En hoe meer activiteit, hoe waardevoller het geheel wordt.
Dan zijn er andere cryptocurrencies zoals Ethereum die slimme contracten bieden, een hele nieuwe manier om het internet te programmeren.
Wat we creëren is niet alleen een nieuw internet, maar ook het internet van geld zelf.
We bouwen een hele nieuwe laag die mensen nog niet zien omdat ze denken dat het allemaal onzin is
, maar het is echt de toekomst van het internet waar geld en waarde in zijn ingebed.

Dus, we praatten over hoe jij en ik betaald kunnen worden voor onze aandacht.
Dat komt allemaal op deze rails. Als we overgaan naar dit nieuwe systeem en we allemaal een beetje kopen, kunnen we allemaal veel geld verdienen.
Dus, je hebt de keuze: koop je de S&P 500, wat je wordt aangeraden, of koop je crypto, dat veel sneller groeit?
Dan besef je na een tijdje: oh shit, ik heb er niet genoeg in gestopt.
Dit is mijn antwoord.
Hoe meer mensen het gebruiken, hoe meer de waarde stijgt, hoe meer het ieders toekomst verbetert omdat het een ander systeem is dan dat fiat-systeem dat we eerder bespraken, dat steeds gedevalueerd wordt.

Op dit moment is crypto een activaklasse van 4 biljoen dollar over alle verschillende tokens en protocollen.
Veel hiervan is gewoon technologie.
Als je denkt aan het internet toen het opkwam, konden we er niet in investeren.
Uiteindelijk konden we aandelen in Google kopen en zo, maar het was niet het internet zelf.
Hier kunnen we het internet zelf bezitten en iedereen kan dat.
Dus, het is als een publiek goed dat we allemaal kunnen kopen.

Oké, dat is geweldig.
Het is nu 4 biljoen dollar waard in zijn huidige vorm.
Als we de trend volgen, denk ik dat het tegen 2034 100 biljoen is.
Dus, slechts 4% van de reis.

En daarom kun je je toekomst verbeteren.
Als je maar 4% van de reis hebt afgelegd, kun je veel geld verdienen en eindelijk deelnemen aan deze globale internetinfrastructuurlaag en een nieuw geldsysteem, en je omzeilt alle devaluatie van valuta en leunt op de toekomst van AI omdat AI zichzelf zal betalen met cryptocurrency, en je vermijdt alle andere problemen die we besproken hebben.

Dus, het wordt overduidelijk dat dit het antwoord is.
En wat geweldig is, is dat je het aan je ouders of vrienden vertelt en ze denken dat je een idioot bent.
Ze denken dat het te riskant is.
Dan zeg je: maar ze begrijpen niet dat ze elk jaar 8% van hun geld verliezen door het op een bank te laten staan.
En over 10 jaar heb je in feite al je koopkracht verloren.

Op deze manier doe je het tegenovergestelde: je begint echt snel winsten te stapelen.
En dan komen ze je uitlachen elke keer als het 70% daalt elke vier jaar, en wat je dan moet doen is gewoon blijven kopen op de lange termijn en elke keer als ik dat deed, bleef het stapelen, dus we hebben nog nooit zo'n asset gehad dat dit doet, hoe snel groeit het, het internet, het groeit twee keer zo snel als het internet en dat is zo sinds de eerste 5 miljoen internetgebruikers en de 5 miljoen cryptogebruikers.

Ik heb het gemeten sindsdien en Crypto.com doet dat ook.
Het groeit twee keer zo snel.
Dus, dit is de snelste adoptie van enige technologie die de mensheid ooit heeft gezien totdat AI het net heeft verslagen.
En weer, de kranten zullen je vertellen dat het een scam is.
Het is te volatiel.
Het zal nooit werken.
Het gaat naar nul.
Toch is het de snelste adoptie van enige technologie die ooit is gezien en het heeft wat, 60 miljoen% rendement sinds 2012 en het begon in 2009.

Als je het vanaf toen meet, zijn de cijfers zo stom dat het geen zin heeft.
En zelfs als je naar recentere jaren kijkt, zelfs na de grote daling in 2022, doet het nog steeds 50 of 60% per jaar op zijn minst.
Dus, je hoeft niet veel te doen om je toekomst te verbeteren.
Je moet alleen wat geld in crypto stoppen, vooral als je jong bent, je kunt risico nemen.

En niet verpesten, want dat is het andere: verpest het niet, wat een ander belangrijk ding is, is dat als je er eenmaal bent, je denkt dat het een casino is.
Oh, maar die vent maakte 100x en hij maakte 1000x en ik moet dat doen.
Je hoeft dat allemaal niet te doen als je niet oppast.
Zo verlies je je geld, door het casino te spelen. Je hoeft het casino niet te spelen.

Je hoeft alleen wat kwaliteitsassets te kopen en niets te doen.
Kijk naar alle rijke mensen in de wereld.
Hebben ze gehandeld om daar te komen?
De meesten niet.
Jeff Bezos hield gewoon Amazon-aandelen.
Elon Musk hield gewoon een paar bedrijfs aandelen.
Al deze mensen hebben het gemaakt van in principe één weddenschap en gewoon vasthouden en de winsten laten stapelen.

Je zei 100 biljoen dollar.
Ja.
Tegen 2030, toch?
Waarschijnlijk 20, laten we zeggen, als ik naar de trend kijk, het hangt ervan af ergens tussen 2032 en 2034.
Oké. En ter referentie voor mensen, wat is de marktkapitalisatie ruwweg van de hele S&P?
De globale aandelenmarkt, alle aandelen in de hele wereld is, ik weet het niet, iets als 100 tot 150 biljoen, 200 biljoen, laten we zeggen.
Dus, zie je dit vermogen daarheen overgedragen worden?

Nou, als je erover nadenkt, het is niet alleen het vermogen dat overgedragen wordt, maar alle bedrijven praten al over, oh, laten we stoppen met het gebruik van de internetrails en de rails die we nu gebruiken voor aandelen en laten we ze op crypto-rails zetten want het is efficiënter.

We weten wie het bezit.
Het is sneller, dus we kunnen krijgen en de obligatiemarkt doet hetzelfde.

En stablecoins is gewoon de US-dollar die erop gaat.
Je kunt het horen.
Het is een super massief zwart gat dat alles opslokt.

Het hele financiële systeem verhuist ernaartoe en het is de infrastructuurlaag voor alles plus deze spaarlaag die laten we Bitcoin noemen als de versie van goud en dan hebben we de mogelijkheid om erin te investeren en het genereert tokens natuurlijk, dus het gaat 100 biljoen waard zijn en waarschijnlijk veel meer op de lange termijn,

dus voor verduidelijking sinds ik een beetje jonger ben,
heeft Bitcoin het hele idee van fractionalization van investeringen trailblazed zoals je vroeger een aandeel moest kopen zoals de volle prijs van dat aandeel voordat en de aandelenprijs zou splitsen.

Dus, Bitcoin was het eerste ding dat je fractioneel kon kopen.
Ja.
In principe moest je kopen, ik herinner me toen Barkshire Hathaway, Warren Buffett's beroemde bedrijf, een aandelenprijs had van wat x 100.000 dollar en niemand kon het kopen.

En hij moest een tweede versie van het aandeel hebben die goedkoper was, zoals een tiende, zodat mensen het konden kopen.

Dus, je kon niets fractionalizen.
En zeker, Robin Hood en mensen hebben geëxperimenteerd met fractionalization, maar crypto was het ding zoals je een minuscule hoeveelheid kon kopen omdat als het werkt, het naar een miljoen of 5 miljoen gaat en je kunt mensen niet prijzen eruit.

Het moet het systeem zijn dat iedereen kan betalen.
En dit is niet alleen een Verenigde Staten ding.
Ik bedoel, crypto verbetert letterlijk de toekomst van mensen van mensen in de rijstvelden in de Filipijnen tot Zuid-Amerika tot Europa, over de hele wereld.

Dit zijn nu 600 miljoen gebruikers.
Nee, meer.
Het is zoals 900 miljoen gebruikers tegen het einde van dit jaar.

Dus, wat je doet is de uitkomsten veranderen voor mensen waar het niet alleen de rijken hoeven te zijn.
Zeker, de rijken kunnen dit ook kopen, maar iedereen staat op gelijke voet.
Dus, als je teruggaat naar dat, laten we denken aan dat appartement op Fifth Avenue.

Het stijgt meer dan andere appartementen in New York omdat het schaars is en op de juiste plek.
Wie kan het betalen?
Niemand behalve de heel, heel rijken. Maar het huis dat je koopt in het midden van Ohio stijgt niet.

Waarom?
Omdat rijke mensen daar niet willen wonen.
En je kunt oneindig aantal huizen bouwen in het midden van Ohio.

Dus, het wordt een probleem.
Dus, de rijke mensen bezitten al deze assets.
Het Barkshire Hathaway aandeel voordat ze het kleiner maakten.
Nou, alleen rijke mensen kunnen het betalen.
Maar hier heb je een asset waar iedereen 10% van zijn spaargeld in kan stoppen.

Is dat je algemene aanbeveling voor uh laten we zeggen de leraar of mijn zus uh ze is een onderzoeker die professor wordt.
Ik heb haar soort van verteld om misschien 100 dollar per maand toe te wijzen.
Maar dan is er de keerzijde hiervan die vrij gebruikelijk is vandaag zoals de jonge ondernemer, de jonge freelancer die terug investeert in hun bedrijf zoals ik.

Ik bezat vroeger een significant bedrag aan Bitcoin, maar ik heb recent of misschien twee jaar geleden het grootste deel overgezet naar cash zodat ik het kon herinvesteren in het bedrijf om een meer extravagante return te krijgen.

Zoals hoe vertel je die twee mensen soort van hoe te investeren?

Oké, ten eerste is het eigenlijk vrij moeilijk om een bedrijf te bouwen dat 145% per jaar groeit, elk jaar.

Waar.

En ik heb dat beseft.
Ik bedoel, ik heb vrienden van me die Bitcoin ontdekten in 2011, 2012.
Ze hebben nooit meer iets gedaan.
En ze zijn zoals, mensen komen naar me voor investeringen.
Ze zijn zoals, "Laat me zien dat het eigenlijk beter gaat doen."

Ik zei, "Bouw je geen bedrijf?"
Ze zeiden, "Wat is het nut?
Als ik niet verkocht had, zou ik nooit meer iets hoeven te doen."

Dus, dat is mijn punt, toch?
Dat is mijn punt.
En als ik niet verkocht had toen ik het eerst kocht, zou ik ook nooit meer iets hoeven te doen.

En we kunnen het doen omdat we ervoor kiezen.
Mijn algemene theorie hierachter is als je niet veel spaargeld hebt en je bent jong, stop het er gewoon allemaal in.

En ik weet dat dat obsceen klinkt, maar dit is de enige manier.
Dus, stop zoveel als je kunt erin.
Als je een bedrijf bouwt, ja, investeer ook in jezelf.
Oké, geweldig.
Dus, iedereen onder de 30, ga er gewoon voor.

Verpest het niet door stomme meme-tokens te kopen en te verwachten dat het 1000x gaat.
Zeker, je kunt spelen met 10% van je geld.
Houd het gewoon in zoals Bitcoin, Ethereum, Solana, Sui, dit soort grote netwerken en laat het stapelen.

Laat het zijn ding doen.
Handel het niet.
Doe niets.
Blijf gewoon kopen over tijd.
Het heet dollar cost average.
Je weet, elke maand voeg een beetje meer toe en dan kun je spelen met wat ander spul omdat het leuk is en dat is oké.

Je kunt in jezelf investeren en als je dan meer cash flow genereert, dan stop je meer geld erin.
Oké, dat is een fatsoenlijk idee.

Um dus het spel wordt hoeveel kun je je lonen laten groeien?
Je weet, kun je je baan upgraden?
Kun je een tweede baan doen om zoveel mogelijk te investeren als je ouder wordt?

En we zien dit nu met de millennials.
Ze zijn allemaal soort van in hun midden tot late 30s, oké?

Ze hebben nu het grote probleem dat ze een huis moeten kopen.
Ze trouwen en krijgen kinderen en ze beseffen dat ze het spaargeld niet hebben ervoor.
Dus, er is een gevoel van urgentie in die groep mensen zoals,
"Fuck, we moeten onszelf echt sorteren."

Um, en dus proberen ze dit uit te zoeken.
Dus, je weet dat we ze zagen beginnen met het ontdekken van financiële markten op een grote manier vanaf co onwards terwijl ze proberen dit uit te zoeken.
Een tegenargument hierop veel Ik investeer persoonlijk niet in onroerend goed maar veel mensen zeggen dat onroerend goed goed is voor zowel de belastingvoordelen en de mogelijkheid om het te leverage om andere eigendommen te kopen zoals wat is de impact van Bitcoin uh kunnen leverage tegen dat je weet.

Oké. Dus, ten eerste, laten we daarover praten omdat het een van de dingen is die me echt pissig maakt is er is een massive online TikTok en waarschijnlijk Instagram trend die passief inkomen is.
Het is zoals dit.
Oh, we willen allemaal passief inkomen.
Er is geen zoiets als passief inkomen.
Ik heb veel eigendommen bezeten in mijn leven.
Ik heb huurwoningen gehad en huizen waar ik in woon.
Ze zijn allemaal een zuig van kosten en tijd.
Er breekt altijd iets.
Er is altijd iets mis.
Je huurders vertrekken.
Ze laten je in de steek.
Ze hebben de plek verwoest.
Je moet het herinrichten.
Je krijgt geen huur.
Voor je het weet, heb je de hypotheekbetalingen te maken.
En hoeveel geld doe je echt kun je de 145% per jaar verslaan of de 100%.

En dus is het echt gewoon een progressie van deze technologie veel zoals AI gewoon een progressie is van alle computerwetenschappen ervoor.
Neurale netwerken, machine learning, en alles else van toen we begonnen te denken over dit spul in de 30s en de robots.
Nou, we manifesteren dat sinds we science fiction hadden.
En we komen er gewoon.
En deze dingen convergeren allemaal.
En tegen 2030 zijn ze er allemaal.

Nu, het is niet zoals we een miljoen robots hebben, een miljard robots, 10 miljard robots instantly.
Maar als je luistert naar iemand zoals Elon Musk, die hij een heel polariserende figuur is, maar één ding, hij is een van de grootste futuristen die ik ooit heb gezien.
Het is zoals hij niet van deze wereld is, zijn begrip van al dit spul.

En hij is zoals, mensen begrijpen het nog niet, maar robots, de androids gaan het grootste deel van Tesla zijn.
Niemand begreep dat toen hij dit begon, zijn missie naar Mars, hij heeft gewoon elke component deel afgebroken van wat je moet doen om een samenleving op Mars te runnen en daar te komen en bedrijf eromheen te bouwen.

De cash flow is positief.
En dat een van de dingen is hoe verplaats je dingen op Mars waar je zelfrijdende auto's of voertuigen of wat ze ook zijn nodig hebt, maar sommige dingen vereisen manuele dextrous taken.
Nou, je gaat robots nodig hebben om het te doen.
Hij bouwde de ruimteschepen om daar te komen.
Hij bouwde het satelliet systeem om het te doen.
En hij zegt, ja, dat de humanoids gaan veruit het grootste deel van Tesla zijn en we begrijpen gewoon niet op welke schaal we de robots kunnen gebruiken, fysieke menselijke robots.

En ik neig te geloven dat hij waarschijnlijk gelijk heeft.
Zoals hij zegt een andere echt interessante ding dat mensen niet luisteren naar cuz ze willen niet.
Hij zegt 99% van alle energie zal zonne-energie zijn en iedereen is zoals hier we zijn in Texas.
Je gaat en vertelt dat op straat je wordt vermoord cuz het olie is.

Het is zoals dit hij is zoals en alle mensen die zeggen nou het moet kernenergie zijn en dan je weet al dit spul en hij is zoals daarboven is de grootste thermonucleaire reactor die we ooit nodig zullen hebben.

Er is iets genaamd de Cardesef schaal, die is hoe schaal je beschavingen en het is zoals type één beschaving, al zijn energie gebruik kan gewoon van de zon komen.
En hij is zoals, we hebben de bron van energie.
Het is gewoon de technologie moet uitzoeken hoe het te vangen en op te slaan en het snel genoeg te verplaatsen.
En weer, niemand luistert cuz ze denken dat hij preposterous is cuz hij praat niet over vandaag.
Hij praat over wat we moeten doen.
En dan wat als je het antwoord weet, het antwoord is gewoon ga manifesteren.

Maak het gebeuren.
Bouw de batterijen.
Bouw het zonne spul.
Bouw de auto's die hierop rijden.
Bouw alles op bouw.
Want op Mars, er is geen olie.

De enige manier is de zon.
We zouden er waarschijnlijk al zijn als er wat olie op Mars was.

Precies. Precies. Nooit die take gehoord voorheen.
Dat het soort van reverse engineering is.
Nou, hij ik bedoel hij doet letterlijk elk component deel en mensen zien het niet en het is zo fucking obvious is zoals zelfs het feit dat waarom heb je de auto's nodig als je de robots hebt?

Nou, omdat menselijke ledematen android robots niet zo goed en zo snel bewegen als een voertuig doet. Wat is de Cyber Truck?
Nou, dat is de eerste gen één van wat een Mars landing voertuig is. en je stopt een computer erin en je hebt een zelfrijdende robot die overal kan gaan.
Je stopt een paar humanoid robots erin en nu kun je alles doen.

Je hebt het energiesysteem op Mars.
Nou, het moet zonne zijn.
Er is geen ander antwoord.
Dus, je bouwt al het zonne spul, sla het op met een batterij pack.

Je moet daar komen.
Dus, dat is het raket bedrijf.
Dan heb je de um de telecommunicatie netwerk omdat je moet communiceren daarboven.

En dan heb je nou Waar bouwen we?
Hoe bouwen we?
Nou, dat is wat de Boring Company is.
Het is ondergronds vanwege de temperatuur.
Dus, alle component delen en dan breekt hij ze af in ik weet niet hoe hij dit doet in cash flowing positive componenten.

Ik bedoel, SpaceX maakt ik weet niet of het het winstgevend is nog, maar de satellieten maken een fortuin.
en hij zal binnenkort het grootste privé eigendom communicatie netwerk in de wereld bezitten.
Hij bezit het grootste EV bedrijf in de wereld.
Hij bezit het grootste batterij bedrijf in de wereld.
Hij ik bedoel het is staggering.

Wat was X?
Waarom kocht hij X?
En ik ik zei het het moment dat het uitkwam.
Het is om de AI te trainen.
Hij heeft een fantastische data set van honderden miljoenen mensen die de hele dag met elkaar praten.

Waarom wil hij onbevooroordeeld vrije meningsuiting of wat de onbevooroordeeldheid of ieders viewpoint?
Omdat niemand een humanoid robot in hun huis gaat hebben die een andere politieke mening heeft dan jezelf.
Je wilt dat het je begrijpt.

Dus, in dat geval heb je de breedste data set van allemaal nodig.
En als je het traint op 4chan en Reddit, ga je heel andere stuff krijgen.
Dus, je hebt deze brede context nodig.
Dus, hij kocht dit voor 44 miljard, maar is niets voor wat hij eruit kocht.
En hij bouwde dat.

Dat is fascinerend.
Maar hij heeft een groot data voordeel met Grok vanwege de mogelijkheid om Twitter te gebruiken omdat de andere platforms zo uh zoals mensen's stemmen zijn gesilenced, je weet, zoals je kunt echt niet praten over enig conservatief viewpoint op TikTok tenminste.

Uh iets anders dat hij doet, wat is het hier?
Uh Elon Musk's hij maakt 337.000 dollar per dag met de AI girlfriend op Grok.
Heb je dit gezien?
Oké, dus ik volg dit al lang voor hij het begon.

Ja. Er was een bedrijf genaamd Character AI.
Nou, de hele wereld was mesmerized over Chat GPT.
Dit is twee jaar geleden.
Google kocht dit bedrijf genaamd Character AI.
Ik leerde erover cuz een vriend van me die vroeger bij Open AI werkte ging naar Character AI.

Wat de fuck is dit?
Deze anime characters.
Ik ben zoals, "Dit ziet er stom uit."
En dan besefte ik toen je naar de website gaat, zie je dat je in principe een character kunt kiezen die je vriend wilt zijn en je krijgt zoals anime characters die is zoals de mean bully op school die flirtert met me, wat voor character genaamd wat.

400 miljoen conversaties.
Je bent zoals, "Holy shit dit is groter dan chat GPT."
En mensen beseften het niet.
En wie gebruikte het?
Jonge kinderen. omdat ze a allemaal online zijn b er is een loneliness epidemie en dus beginnen ze relaties te hebben op verschillende manieren er zijn zelfs counselors die characters zijn er is alles dus deze trend was hypercharging waarvan Google dat bezit dan deed Elon hetzelfde en uh meta doen hetzelfde meta hebben al deze twee dus wat we nu zien is de opkomst van onze AI vrienden.
Vervangt AI menselijke verbinding?

Het kan niet, maar het zal veel verbinding vervangen.
Dat gevoel van niet gehoord en niet gezien worden dat veel jonge mensen doen of veel mensen vooral in een wereld van werk van huis of wat het ook is.
Het geeft ze een vriend die ze niet oordeelt.
Het geeft ze iemand die ze kan begrijpen, iemand die advies kan geven, en misschien helpt het ze de wereld te begrijpen.
We hebben dit gezien in Japan.
Um, voorafgaand aan dit, misschien 20 jaar, 10 jaar geleden, zagen we de opkomst hiervan beginnen te gebeuren.
Um, en ja, het eindigde met het beïnvloeden van reproductie rates omdat mensen girlfriends hebben en ze hoeven niet om te gaan met mensen die gecompliceerd zijn.

Ze hebben AI girlfriends.
En dus, ja, het is pretty dystopian, maar het is een unstoppable ding.
Je zei dat het het niet kan vervangen,correct?

We kunnen niet omdat mensen feromonen afgeven chemicaliën die bonding creëert.
Er zijn bepaalde dingen die we doen.
Menselijke aandacht is upstream van alles.
Dus, machine aandacht is niet helemaal hetzelfde nog.
Dus, je kunt mensen niet vervangen.
Maar de realiteit is dat we gaan moeten leven met een nieuwe species.
die de AI en de robots is en we gaan vrienden moeten maken met het en we zullen ofwel mergen met het of als we niet we'll be subjugated by it cuz het gaat slimmer, sterker en beter te zijn dan ons.

Dus, algemeen gesproken, denk ik dat we mergen met het op verschillende manieren en dit is het begin ervan.
We hebben mensen die relaties hebben met machines. weird, maar het is het spul van science fiction.
Ik denk dat dat is waar we naartoe gaan.
Ik weet niet wie's als we zoals de honden voor mensen zijn. I we worden het huisdier.
Ja.
En dat was een je weet dat was een heel goed ding voor honden.
Ze werden en katten en koeien door domestication.
Ze zijn nu in veel grotere aantallen dan ze zouden zijn in het wild en ze zijn permanent beschermd als een species.
De trade-off is ze worden gegeten of voor honden het is zoals ze leven niet met packs van honden. Ze leven met packs van mensen.

Maar ze krijgen honden figured it all out.
Ze krijgen gevoed.
Ze hoeven niets te doen.
Ze slapen in zachte bedden in de warmte en shelter door aardig te zijn tegen ons.
Is dat onze relatie met de AI?
Schakelen we het waar we aardig zijn tegen de AI eerst en voor je het weet, willen ze ons nog steeds om zich heen?

Ze willen ons om zich heen omdat we de meest effectieve compute zijn die de wereld ooit heeft gezien omdat we kleine hoeveelheden voedsel nemen, beste zonlicht, en converteren het in massive computing power.

En wanneer we die nodes samen attachen, I een netwerk van mensen, we hebben enormous such enormous intellectual capacity dat we AI nodig hebben om alle menselijke intelligentie te navigeren.

Het is een heel lang diep gesprek maar op een of andere manier is dit allemaal verbonden.
Om terug te raken op wat gebeurt er als de overheid stopt met lenen geld uh hoe bereid je je financiën voor op een potentiële recessie als een crash komt?

Wat doe ik met mijn geld? Het kan niet.
De prijzen kunnen dalen.
Dus het hangt af hoe riskant je bent.
Elke keer dat de S&P 500, de major stock market daalt ongeveer 20 25%, stopt de overheid het door geld te printen op een of andere manier, shape, or form, liquiditeit toevoegen aan het systeem.

Normaal, omdat de NASDAQ riskanter is, misschien is dat 40% gedaald.
Dat is wat gebeurde in 2022.
En crypto cuz het riskanter is, misschien daalt 70 of 80%.
Ze kunnen niet toestaan dat de key componenten instorten omdat anders het hele systeem onder gaat.

Dus daarom kunnen we echt geen recessie hebben.
Recessie's echt gedreven.
We kunnen economische slowdowns hebben.
We kunnen delen van de economie in recessie hebben zoals commercial real estate of wat het ook mag zijn.
Maar je kunt niet het hele ding hebben omdat een recessie normaal is wanneer creditors niet betaald kunnen worden. Iemand kan de creditors niet betalen en dan krijg je de soort economische, oh my god, oh my god, ik moet mijn rekeningen betalen.
Alles gaat mis.

Dus, ik denk dat we hoogst onwaarschijnlijk een recessie of een collapse zien, maar er is veel engagement op social media door te zeggen, "Nou, we zijn nu in een bull market, en dan gaat het 90% collapsen.
Jullie gaan allemaal wiped out worden."

Echt, welke overheid zou dat nu doen wanneer we de secret magic money printer hebben die deze illusie creëert?
Ze gaan het nooit toestaan te gebeuren.

Dus ja, een industrie waar je in werkt mag in recessie raken.
Het mag zelfs sterven als industrie.
Ja, je mag harde tijden hebben waar je inkomen niet stijgt en je kosten stijgen.
Dus het kan voelen als een persoonlijke recessie.

Maar krijgen we de old school recessie?
Nee. En ik denk niet dat we er een zouden hebben gehad in 2020 als het niet voor de pandemie was.

Hoe lang duurde de recessie pandemie?
Eén kwartaal.
Waarom?
Omdat ze geld printten en alles steeg.

En dan gaven ze mensen gratis geld ook nog.
We hebben dit misschien al gedekt met de sectie over media en Wall Street die samenwerken.

Maar hoe profiteren billionaires tijdens een recessie of die korte recessie periodes?
Een oude client van me vertelde me heel vroeg in mijn carrière, hij die cash heeft in een recessie is koning.

Dus, herinner je dat we praatten over wanneer crypto in prijs daalt,
je kunt de billionaire spelen, je koopt het gewoon wanneer het veel gedaald is.

Zolang het een project is dat blijft duren, Bitcoin, Ethereum, Solana, wat dan ook.
Koop het.
En dan doe je wat de billionaires doen, wat is assets goedkoop kopen wanneer niemand het geld heeft.

Dat is wat ze doen.
En dus dat is je kunt veel geld maken uit een recessie.
Stock market collapses, je koopt wat. real estate market collapses, je koopt wat.

Als het gedreven is door factoren die geen seculaire dalingen zijn, maar gewoon een cyclisch ding, maken ze hun geld eruit.
Assets kopen wanneer ze goedkoop zijn.
En dat was niet makkelijk voor ons cuz niemand van ons kan huizen kopen wanneer ze goedkoop zijn omdat ze niet genoeg geld hebben of wat het ook mag zijn.

Maar je kunt crypto kopen wanneer het goedkoop is.
Zelfs als je nog een paar honderd bucks stopt, steek je het naar de man.

Je doet wat zij doen.
Het is moeilijk om die 100 bucks in de S&P of de 1000 krijgt je niet veel.

Maar dit, je weet, vergeet niet waar was de low in Bitcoin?
Uh het was ongeveer 17.000 in 2022.
Terwijl Bitcoin vandaag, ik weet het niet, op weg naar 100.
Nou, het raakte 120.000.

Oké, dat was een 10x return.

Dat is hoe je een miljonair wordt of je draait een miljoen in een miljard.
Het is simple stuff.
Solana Solana was 8 dollar in 2022.
Het is nu 200.
Het is 20x.
Dus, als je je famous 10 grand in stopt, heb je al 200.000 gemaakt.
Hebben we het spel nog niet begonnen?
Het spel is wanneer Solana van 200 naar 1000 gaat. dan ben je bij miljoen dollars van één cycle van 10 grand.
Dat is hoe dit levens kan veranderen.

Laatst bewerkt:
Griezelig: bank sluit rekening voor twee dagen en adviseert geen contact meer met vriendin te hebben

Vertaling transcript bovenstaande video:

- Katie McMaster's HSBC account in Australia was frozen in late September 2025 without prior notice, marking her second such incident in months, as banks enforce stricter fraud checks under Know Your Customer rules. https://www.dailymail.co.uk/news/article-15164849/HSBC-account-locked-Melbourne-woman.html
- Mantra Moments reported her bank account frozen after a small crypto purchase, with staff demanding details on her social media groups and friend's identity, advising her to cut ties for "safety" reasons.
- Cherry Cups faced resistance withdrawing cash from CBA to pay contractors, as the bank required invoices or quotes for large amounts, citing scam protection amid Australia's push toward cashless systems.

We hebben vandaag een verhaal voor je dat de haren in je nek overeind doet staan. Banken zijn volledig uit controle en hun steeds verontrustender gedrag stijgt in lijn met dingen zoals digitale ID, digitale valuta en sociale creditsystemen die als vrachttreinen op ons afkomen. De drie voorbeelden die we je vandaag willen laten zien komen uit Australië.

Het eerste gaat over deze vrouw die op Facebook bekendstaat als Mantra Moments. In een video die op Facebook is geplaatst, zegt ze dat ze een heel klein bedrag aan crypto heeft gekocht. Ze zei dat ze dit eerder had gedaan en dat de bank een tijdelijke blokkade op haar account had geplaatst, en nadat ze welke checks ook hadden gedaan, ging de transactie door zonder problemen. Maar deze keer, toen ze een ander klein bedrag aan crypto kocht van dezelfde plaats als voorheen, weigerde de bank haar account te deblokkeren. Dus ging ze naar de bank, en hier is wat volgde op dat bezoek. Dit werd gedeeld door Cafe Locked Out op X. Luister maar.

Hoe dan ook, soort van lang verhaal kort, ik eindigde... ze moesten het hoofdkantoor bellen of waar het ook is, en ze kregen me uiteindelijk aan de telefoon en begonnen al deze vragen te stellen, inclusief mijn Facebook, mijn WhatsApp, in welke groepen ik zit, enz., enz. Dan natuurlijk, ik ben zoals, ga ze niet meer informatie geven. Gewoon zoals, ik zit in hopen groepen. In feite moest ik mijn WhatsApp de andere dag verwijderen omdat het te vol was. Dus, je weet wel, veel groepen. En toen wilden ze weten of ik in crypto-groepen zat. Nee. Oh ja, maar ik kom er nooit op omdat ik gewoon geen tijd heb. Er is te veel stuff om naar te kijken. Dus ja, geen zorgen. Dat is, hoe kwam je achter deze crypto? Niet... was het online of was... Oh, wat is de naam van je vriend? Ik zei, Nou, ik ga je niet vertellen wat de naam van mijn vriend is... Ja, welke vriend? Hetzelfde, en zeg meer? Ik vertel je dat niet. Dat is privé-informatie. Zullen ze betrokken zijn bij deze crypto? Dus nee, ik kan je dat ook niet vertellen. Dat is hun privé financiële informatie. En alles fair enough, fair enough, zeiden ze.

Dus het ging door met deze vragen die gewoon niets van hun zaak waren, om eerlijk te zijn. En toen gingen ze terug en vroegen me over mijn vriend. Ik zei, Kijk, ik vertel je dat niet. Dat is privé-informatie, en ik vertel je niet over haar financiën. Dat is privé-informatie. Ze toonde me gewoon wat te doen op de computer omdat ik niet weet hoe het moet. Dus na het ondervragen over haar vriend, gaat de teller weg, wellicht om met een superieur te spreken, denk ik. En luister naar de reden die hij haar vertelt dat de bank deze vrouw geen toegang geeft tot haar eigen geld. Dus het komt terug na nogal wat tijd en zegt, Oh nou, je vertelt ons niet wie je vriend is, en je geeft ons geen informatie, dus je beperking blijft voor twee dagen meer. Ik zei, Ik smeek je pardon? Ze zeggen, Ja. Ik zei, Wacht even. Zeg je me dat omdat ik iemands anders privé-informatie niet aan jullie verklap, jullie mijn account beperken voor nog twee dagen tot ik terugkom en dit weer doormaak? En ze zeggen, Ja. Toen zeiden ze, En we adviseren niet meer met je vriend te spreken.

Dus wat? We houden je veilig. Ze gebruiken het veilige narratief, en we zijn, je weet wel, fans die dat tegen ons zeggen. Ze eindigt de video door uit te leggen dat haar vermogen om huur en rekeningen te betalen nu niet mogelijk is omdat ze de bank niet vertelt wie haar vriend is, die ze al jaren kent, maar geen manier dat ze hen privé financiële informatie over deze vriend geeft. En de bank adviseert haar niet langer met haar vriend te spreken. Ze zeggen dat ze haar veilig houden. Wat voor soort beyond-Orwell nachtmerrie stappen we hier in?

Het tweede verhaal gaat over een vrouw die geld probeerde op te nemen om aannemers te betalen die aan haar huis werken. Luister maar. Je moet van tevoren bestellen. En ze gaat weer, Wat is het doel van je opname? Ik ga, Ik ben aan het bouwen. Zoals het is. Oké, heb je facturen? Ik ga uit op having voiced omdat ik ze obviously niet betaald heb, maar ik heb quotes. En ze krijgt, Kun je ervoor zorgen dat je je quotes meeneemt? En ik was zoals, Een cable? Als ik geen quotes heb? En ze gaat, Dan kun je niet. En ze gaat, Ja, dat is niet goed genoeg. We hebben bewijs nodig. Ik ga, Oké, wacht even. Wat als ik gewoon $10.000 wil opnemen om morgenavond naar het casino te gaan en een geweldige avond te hebben, naar een fine dining restaurant te gaan, mezelf Louboutins en een Chanel tas te kopen, al mijn geld uitgeven, het weg gokken? Je weet wel, ik kan doen wat ik wil. Dan kijkt ze naar de dame naast haar bij de teller, en dan die dame, je weet wel, ze stapt in en ze gaat, We zouden je geen $10.000 kunnen geven als je naar het casino gaat. Ik ga, Waarom niet? En ze gaat, Er zijn veel scams daarbuiten, en we moeten je gewoon beschermen tegen roekeloos zijn. Oké. Oh, het is gewoon dumb founded ons zoals, excuse me. Ik ga, Het is mijn geld.

Grootste probleem op dit moment, en $2000 per teller, dus maximum $4.000 per dag, um, geen vragen gesteld. Ik ga, Zeg oké, alles over vier duizend dollars hebben ze een reden nodig. Ik ga, Nou, ik heb je een reden gegeven: bouwen. En ze gaat, Ja, maar dat bedrag is een groot bedrag geld, twintig duizend dollars. We hebben facturen of quotes nodig voor bewijs. Ik was gewoon zoals, Wat als ik gewoon een Rolex wil kopen? En ze gaat, Nou, we hebben de factuur nodig. Oké, wat is freaking Rolex? Het gaat me geen factuur geven als ik het niet gekocht heb. Ik was zoals, We houden je veilig.

De klassieke lijn van power-tripping regeringen en degenen die met hen samenspannen, AKA grote banken, gestaag vorderend naar een systeem waar je alleen toegang hebt tot je geld voor wat zij zeggen dat je kunt. Laat me je vertellen wat hier gebeurt. Ze krijgen de bevolking gewend aan de termen van een digitale ID en sociaal creditsysteem. De drie gaan hand in hand. Dat is waarom banken plotseling zich empowered voelen om te vertellen met wie je vrienden kunt zijn. Maar op dit moment heb je nog de kans om met hen te argumenteren. De auteur van die video is Cherry Cups in Australië, en ze onthulde... dus ze legt later uit dat ze haar toegang gaven tot het geld aan het eind. Wow, wat een prestatie. Ik mag toegang krijgen tot mijn geld. Zodra digitale ID en digitale valuta en sociaal creditsysteem is geïmplementeerd, is er niemand meer om mee te argumenteren. Als je een video zoals deze maakt die viral gaat, zal het gestraft worden in plaats van een verontschuldiging of compromis van het beast system.

Ten slotte, in dit verhaal dat bij ons komt van Daily Mail: Aussie uitgesloten van haar bankaccount voor een tweede keer in maanden zonder uitleg. Er is iets mis, zegt Katie McMaster, 36, moest een HSBC filiaal in Melbourne bezoeken vorige week om haar identiteit te verifiëren nadat ze was uitgesloten van haar persoonlijke account. Ze schakelde over van haar vorige bank, ING, in juni na een vergelijkbaar probleem dat haar achterliet... Na haar account was geschorst, dacht ze initially dat het een technisch probleem was. Belde de bank en leerde dat haar account was gemarkeerd voor fraud. En je gaat naar beneden om te zien dat ze geen notificatie ontving van de bank over enige verdachte activiteit. Geen verdachte transacties, eigenlijk. Ze werd geadviseerd dat ze naar het filiaal moest gaan om haar identiteit te verifiëren met 100 punten ID. Ze konden haar niet vertellen waarom de beperkingen waren geplaatst. Dus ze gaat naar het filiaal, geeft hen 100 punten ID, ze voegen het toe aan het account, en dan zeiden dat ze moet wachten 2-3 werkdagen voor een respons van HSBC. Weer, kon me niet vertellen waarom de beperking plaatsvond, alleen dat ik moest wachten terwijl het werd onderzocht.

Dit is een persoonlijk account dat een maandelijks salaris ontving, gebruikt voor haar dagelijkse transacties. Ze zegt, Jongens, ik ben gewoon een regulier meisje in Melbourne. De enige bulk betaling is mijn salaris van mijn job die ik bijna 3 jaren heb, dezelfde werkgever, dezelfde bankaccount, altijd maandelijks betalend. De uitgaven zijn gewoon mijn hypotheek, mijn rekeningen, en uitgaven voor levensonderhoud, af en toe restaurant of bar hier en daar, en telefoonrekening. Nou, Katie McMaster kan je vertellen waarom dit blijft gebeuren met mensen, niet alleen jij. Het gebeurt over de hele wereld. Het heet Know Your Customer, verkocht aan iedereen als beschermen van mensen tegen fraud en dingen van deze natuur, maar dient als voertuig om nieuwe regels en regulaties op te leggen aan financiële instellingen, zoals de 100 punten ID regel, die een manier is om mensen te conditioneren om hun digitale ID te accepteren die gekoppeld is aan hun bankaccount.

Weet je hoe ik dit weet? Omdat de exacte situatie gebeurde met iemand heel dicht bij me, en ik rapporteerde dat het kwam naar iedereen anders ongeveer 2 jaren geleden. Toen deze persoon naar de bank ging, vertelde de teller hen openlijk dat dit gerelateerd is aan digitale ID, alle banken zouden het snel doen. Op dat moment, zeiden ze dat het niet uitmaakte dat de persoon hun ID al had voorzien en met die bank was voor meer dan 2 decennia. Het ging om een nummer op de achterkant van hun rijbewijs, dat op een of andere manier uiteindelijk gekoppeld zou worden aan hun digitale ID. We suggereren dat iedereen gaat kijken naar huidige updates aan Know Your Customer om uit te vinden wat volgende kan komen. Deze drie verhalen zijn gewoon een smaak van wat digitale ID en digitale valuta brengt.

Als iemand die eerder gedebanked is voor mijn speech, en ik heb iedereen dit verteld voorheen, het is een extreem oncomfortabele ervaring. Op dat moment was ik in staat een nieuwe bank te vinden, maar er zal een tijd komen waar die optie niet bestaat voor de overtreders van ofwel goedgekeurde speech of goedgekeurde aankopen. Dit is waarom digitale ID dood moet stoppen in zijn tracks. We kunnen nooit enige vorm van digitale ID toestaan om gekoppeld te zijn aan digitale valuta. Wakker worden of anders. Het is tijd om onze vrijheid terug te nemen in de digitale wereld. Deze laatste webinar waar we je over vertelden van onze vrienden bij Privacy Academy ontving zulke positieve feedback dat ze het weer doen gratis voor onze kijkers. Doe mee met ons voor een exclusieve GRATIS live webinar: Top 5 Stappen om de Surveillance State te Verlaten en Jezelf Online te Beschermen, gebeuren op donderdag, 9 oktober om 7 PM Central.

Big Tech en Big Brother teamen op, tracken je elke move met geplande CBDCs, digitale IDs, en sociale credit systemen. Censorship is spiking, en je privacy is under attack. Maar hier is het goede nieuws: je kunt terugvechten, en het is makkelijker dan je denkt. In deze webinar, onze trusted partners bij Privacy Academy breken het af met 5 actionable stappen om je data te shielden, je assets te beschermen, en je vrijheid terug te claimen van hackers, scammers, en overreaching surveillance. Plus, je zult ontdekken hoe businesses te supporten die daadwerkelijk om privacy geven. Spots zijn limited, dus wacht niet. Ga naar privacyacademy.com/pulse, grijp je seat. Laten we de surveillance state samen verlaten. Neem controle over onze digitale levens. Donderdag, 9 oktober om 7 P.M. Central voor hun gratis live webinar. Neem de eerste stap naar digitale vrijheid. Meld je nu aan bij privacyacademy.com/pulse. Dat is privacyacademy.com/pulse. Link in de description beneden.

Laatst bewerkt:

- Volgens Simon Dixon zal Wall Street Bitcoin destabiliseren door treasurybedrijven in faillissement te drijven, waardoor crediteuren dollarclaims krijgen op de laagste prijs terwijl de Bitcoin in waarde stijgt.
- Hij waarschuwt dat aasgieren in faillissementen alles inpikken, inclusief Bitcoin, en dat dit leidt tot paniekverkopen onder houders.
- BlackRock en Wall Street willen Bitcoin financialiseren via ETF's, zodat mensen niet zelf bitcoin in beheer houden maar via hen investeren.
- Door leningen tegen Bitcoin aan te bieden, proberen ze controle te krijgen en Bitcoin te onteigenen bij wanbetaling.
- Ze zullen shitcoins en tokenisatie (waarde van allerlei assets op een blockchain zetten) promoten om Bitcoin-houders te lokken en hun munten af te pakken.
- Dixon benadrukt dat het systeem corrupt is en dat zelf-custody (bitcoin in eigen beheer) de enige bescherming biedt tegen deze diefstal.

---

Nog meer Simon Dixon (interview door Bram Kanstein)

Wie is Simon Dixon?
Simon Dixon is een bekende Britse ondernemer, investeerder, auteur en pleitbezorger in de fintech- en cryptosector, vooral bekend om zijn werk met Bitcoin en alternatieve financiering. Met meer dan twintig jaar ervaring is hij een criticus van traditionele banksystemen en bouwt hij aan gedecentraliseerde alternatieven.

### Belangrijke achtergrond en carrièrehoogtepunten:
- **Vroege carrière**: Dixon begon als investeringsbankier, handelaar en effectenmakelaar. In 2006 verliet hij de zakenwereld om zelfstandige projecten te starten, waaronder het schrijven van zijn eerste boek over de toekomst van bankieren.
- **BnkToTheFuture.com**: Hij is de CEO en medeoprichter van dit online investeringsplatform (gelanceerd rond 2011), dat professionele investeerders verbindt met fintech- en blockchain-startups. Het platform heeft meer dan $170 miljoen aan investeringen mogelijk gemaakt, met vroege steun aan bedrijven zoals BitPay, Kraken, Bitfinex en Bitstamp.
- **Bitcoin-pleitbezorger**: Als vroege Bitcoin-enthousiasteling richtte Dixon Bitcoin Capital (een durffonds) op met Max Keiser en schreef hij een van de eerste boeken over dit onderwerp. Hij heeft geïnvesteerd in meer dan 100 Bitcoin-gerelateerde bedrijven en promoot zelfbeheer van Bitcoin als een bescherming tegen centrale bank digitale valuta (CBDC's) en economische instabiliteit.
- **Publicaties**: Hij schreef *Bank to the Future* (2012), een gids voor het navigeren door financiën na de recessie, en heeft bijgedragen aan discussies over de impact van AI op banen en mondiale financiële systemen.
- **Mediabeeld**: Dixon verschijnt regelmatig in media zoals BBC, Financial Times, Reuters, Bloomberg, CNBC en The Wall Street Journal als commentator over fintech, Bitcoin en geld. Hij runt een YouTube-kanaal en podcast (BitcoinHardTalk) waarin hij geo-financiële analyses en investeringsstrategieën deelt.
- **Persoonlijke missie**: Financieel onafhankelijk door Bitcoin, richt Dixon zich nu op het onderwijzen van individuen, organisaties en overheden over het voorbereiden op een Bitcoin-gedomineerde economie. Hij was medeoprichter van initiatieven zoals een "Crypto Valley Summit" op het Isle of Man en biedt gratis bronnen via zijn lidmaatschapsportaal.

Dixon's werk benadrukt decentralisatie, vermogensbescherming en het uitdagen van gecentraliseerde financiën, waardoor hij een belangrijke expert is voor wie geïnteresseerd is in crypto of alternatieve investeringen. Voor meer informatie, bezoek zijn website simondixon.com.

Transcript bovenstaande video in het Nederlands: interview Bram Kanstein - Simon Dixon
over verschil bitcoin en andere crypto's

''We hebben bij Bitcoin een uniek concept. In de begindagen schonk niemand aandacht aan ons. We waren een kleine, nichegemeenschap van cypherpunks die probeerden transacties buiten het banksysteem om te doen. Voor mijn tijd waren er al vroege pioniers, zoals Satoshi en de mensen op de Cypherpunk-mailinglijst. Sommigen raakten betrokken, zoals vroege miners als Hal Finney en andere vroege Bitcoin-gemeenschapsleden. Niemand geloofde dat het zou slagen. Er waren eerdere pogingen geweest om iets soortgelijks te maken, maar het lukte pas echt toen een paar mensen begonnen te minen. Naarmate de markt groeide, begonnen meer mensen te minen en werden er transacties uitgevoerd. Mensen begonnen zich af te vragen hoe ze een marktprijs konden vaststellen voor het kopen en verkopen van Bitcoin.

Steeds meer mensen gingen minen, eerst vanaf hun laptops. Naarmate het netwerk populairder werd, is het zo ontworpen dat hoe meer mensen minen, hoe moeilijker het wordt om te minen. Dit betekent dat je meer elektriciteit moet verbruiken, wat de reden is waarom het proof-of-work heet: je moet bewijzen dat je het werk doet. Hoe meer mensen bijdragen aan dat werk, hoe moeilijker het wordt om een block te verdienen. Uiteindelijk waren er zoveel mensen aan het minen dat sommigen besloten om grafische kaarten (GPU’s) te gebruiken, zoals die voor intensieve gaming. Toen het ecosysteem verder groeide, begonnen mensen te speculeren op de prijs, werd Bitcoin gebruikt op het dark web en voor online gokken. Langzaam begonnen mensen te beseffen dat ze hun eigen geld konden bezitten en uitgeven.

De geldvoorraad van Bitcoin verandert niet
. Na verloop van tijd steeg de waarde, maar het was erg volatiel. Er werden meer exchanges opgericht, en het ecosysteem groeide organisch. Uiteindelijk werd Bitcoin zo waardevol dat een groep in China besloot om speciale machines (ASICs) te maken met semiconductorchips uit Taiwan, aangesloten op de goedkoopste elektriciteit in China, om te concurreren met GPU’s. Ze maakten er een hele industrie van, en naarmate de prijs steeg en er meer halving-evenementen plaatsvonden, gingen nog meer mensen minen. Dit alles begon met een soort ‘onbevlekte ontvangenis’: Satoshi, van wie ik geloof dat hij niet meer onder ons is, heeft zijn munten nooit verplaatst. Maar dat maakt niet uit, want ze werden eerlijk gemined, niet vooraf gemined of gekoppeld aan een specifieke persoon.

Toen sommige vroege ontwikkelaars werden uitgenodigd om te spreken op een CIA-conferentie over Bitcoin, besloot Satoshi het project te verlaten. Toen Julian Assange merkte dat banken Wikileaks niet toestonden om te opereren en vroeg of hij Bitcoin kon gebruiken voor gedecentraliseerde media, groeide het gebruik verder.
Het ontwikkelde zich organisch, zonder dat iemand het controleerde. Er was geen dominante miner; er werden miningpools opgericht, en het werd steeds meer gedecentraliseerd. Iedereen die meedeed, had geen oneerlijk voordeel. Sommigen waren er vroeg bij en hielden hun Bitcoin, anderen verkochten het aan nieuwe mensen.

Ik zou zeggen dat Bitcoin een pure vrije markt is, gebaseerd op Oostenrijkse economie op een blockchain, met een eerlijke lancering. Sindsdien zijn er waarschijnlijk 22 miljoen pogingen geweest om concurrerende proof-of-work-systemen of andere consensusmodellen te maken, met een miljoen variaties die sneller, goedkoper of beter zouden zijn. Maar die worden allemaal meer gecentraliseerd. Ze offeren iets op om sneller of goedkoper te zijn en bereiken nooit dezelfde eigenschappen als Bitcoin. Bitcoin heeft een netwerkeffect zo groot als het internet. Het is alsof je iedereen vraagt om een nieuwe versie van het internet te bouwen, maar niemand kan een betere versie maken en hetzelfde netwerkeffect bereiken.

---

### Waarom is het verschil tussen Bitcoin en andere cryptocurrencies zo belangrijk?

Het verschil tussen Bitcoin en andere cryptocurrencies (vaak ‘altcoins’ genoemd) is cruciaal om de unieke waarde en veerkracht van Bitcoin te begrijpen. Hier zijn de belangrijkste redenen, gebaseerd op de uitleg van Simon Dixon in het transcript en de bredere context van de video:

1. **Onbevlekte ontvangenis en eerlijke lancering**
Bitcoin had een unieke start, die Dixon beschrijft als een ‘immaculate conception’. Het werd gelanceerd zonder centrale controle, zonder pre-mining (waarbij oprichters alvast een groot deel van de munten claimen), en zonder dominante partij. Satoshi Nakamoto, de anonieme maker, verdween en verplaatste zijn geminde Bitcoins nooit, wat vertrouwen wekt dat niemand een oneerlijk voordeel had. Andere cryptocurrencies hebben vaak oprichters of bedrijven die een groot deel van de munten bezitten of het netwerk controleren, wat leidt tot centralisatie en manipulatie. Dit maakt Bitcoin uniek betrouwbaar en gedecentraliseerd.

2. **Proof-of-Work en gedecentraliseerde beveiliging**
Bitcoin’s proof-of-work (PoW) vereist dat miners elektriciteit en rekenkracht gebruiken om transacties te valideren, wat het netwerk extreem veilig maakt. Naarmate meer mensen minen, wordt het moeilijker (en duurder) om het netwerk aan te vallen, dankzij de moeilijkheidsgraadaanpassing. Veel andere cryptocurrencies gebruiken alternatieve consensusmechanismen (zoals proof-of-stake), die vaak sneller of goedkoper zijn, maar ten koste van centralisatie of kwetsbaarheid. PoW zorgt ervoor dat Bitcoin’s beveiliging groeit met adoptie, zonder afhankelijk te zijn van een centrale autoriteit.

3. **Vaste voorraad en weerstand tegen inflatie**
Bitcoin heeft een harde limiet van 21 miljoen munten, wat in de code is vastgelegd en niet kan worden veranderd zonder consensus van het hele netwerk. Dit maakt Bitcoin een schaars goed, vergelijkbaar met goud, maar dan digitaal. Andere cryptocurrencies hebben vaak geen vaste limiet, kunnen extra munten uitgeven, of worden gecontroleerd door een centrale partij die de regels kan wijzigen. Dit maakt Bitcoin uniek als een ‘hard geld’-systeem dat beschermt tegen inflatie en geldontwaarding, een probleem dat fiatvaluta en veel altcoins wel hebben.

4. **Netwerkeffect en adoptie**
Bitcoin heeft een ongeëvenaard netwerkeffect, zoals Dixon vergelijkt met het internet zelf. Het is het oudste, meest gebruikte en meest vertrouwde blockchain-netwerk. Miljoenen mensen, bedrijven en miners wereldwijd ondersteunen het, wat het vrijwel onmogelijk maakt om een concurrerend netwerk met dezelfde schaal en decentralisatie te bouwen. Andere cryptocurrencies proberen vaak sneller of goedkoper te zijn, maar missen de schaal en het vertrouwen dat Bitcoin heeft opgebouwd. Dit netwerkeffect maakt Bitcoin dominant en moeilijk te overtreffen.

5. **Organische groei zonder centrale controle**
Bitcoin groeide organisch, van een kleine groep cypherpunks naar een wereldwijd systeem, zonder dat iemand het controleerde. Zelfs toen overheden, banken of andere krachten probeerden het te beïnvloeden (zoals bij Wikileaks of de CIA-conferentie), bleef het netwerk onafhankelijk. Veel andere cryptocurrencies worden beheerd door bedrijven of oprichters die updates kunnen pushen, regels kunnen veranderen, of het netwerk kunnen manipuleren. Dit maakt ze vatbaarder voor censuur, regulering of falen.

6. **Weerstand tegen verboden en manipulatie**
Door de gedecentraliseerde aard van Bitcoin – geen dominante miner, geen centrale controle, en een wereldwijd netwerk – is het vrijwel onmogelijk om te verbieden of te manipuleren. Andere cryptocurrencies, die vaak meer gecentraliseerd zijn, kunnen makkelijker worden stilgelegd door overheden of worden gecontroleerd door een kleine groep insiders. Bitcoin’s antifragiliteit (het wordt sterker door tegenslag) maakt het uniek bestand tegen externe druk.

### Waarom is dit verschil belangrijk?
Het onderscheid tussen Bitcoin en andere cryptocurrencies is essentieel omdat het bepaalt waarom Bitcoin wordt gezien als een fundamenteel andere vorm van geld, terwijl andere ‘crypto’ vaak speculatieve projecten zijn die de kernprincipes van decentralisatie en schaarste missen. Hier zijn de praktische implicaties:

- **Langetermijnwaarde**: Bitcoin’s vaste voorraad en sterke beveiliging maken het een betrouwbare opslag van waarde op lange termijn, in tegenstelling tot altcoins die vaak in waarde kelderen door centralisatie of gebrek aan adoptie.
- **Vertrouwen en adoptie**: Bitcoin’s eerlijke start en gedecentraliseerde natuur maken het aantrekkelijk voor institutionele en individuele adoptie. Bedrijven als MicroStrategy en landen die Bitcoin overwegen, kiezen het vanwege deze unieke eigenschappen, niet voor willekeurige altcoins.
- **Bescherming tegen systeemfalen**: In een wereld met toenemende fiat-inflatie en schulden (zoals besproken in de andere video’s), biedt Bitcoin een uitweg uit een falend financieel systeem. Andere cryptocurrencies bieden deze garantie vaak niet, omdat ze afhankelijk zijn van centrale partijen of zwakkere beveiliging.
- **Focus voor investeerders en gebruikers**: Door te begrijpen dat Bitcoin geen ‘crypto’ is, kunnen mensen hun energie richten op een systeem dat bewezen heeft te werken, in plaats van afgeleid te worden door speculatieve altcoins die vaak mislukken.

Kortom, het verschil onderstreept waarom Bitcoin wordt gezien als een revolutionair monetair systeem, terwijl andere cryptocurrencies vaak slechts technologische experimenten of speculatieve activa zijn. Dit inzicht is cruciaal voor iedereen die wil investeren, sparen, of het financiële systeem wil begrijpen in een tijd van toenemende economische onzekerheid.''

----
gesprek met o.a. Bram Kanstein over

short term stability (fiatgeld o.a. de huidige euro en dollargeldstelsels) versus
long term security zoals van bitcoin:

getimestamped waar het aan de orde komt:

Nadere uitleg in het nederlands n.a.v. analogie bitcoin-buskruit als door Bram Kanstein genoemd in video:

Bram Kanstein gebruikt in bovenstaande video vanaf de tijdstempel buskruit als metafoor voor iets dat je misschien haat of niet wilt gebruiken, maar dat je moet adopteren voor je veiligheid.

Hier is zijn exacte quote (vertaald en samengevat voor duidelijkheid, maar trouw aan de transcriptie):

"Like the gunpowder argument of safety...
There is a moment where you can just not ignore it,
even if you hate it,
even if you don't want to use gunpowder to shoot other people – you know,
to defend yourself –
you still have to adopt it, right?
So it's actually irrelevant what you think of the thing that you need to use to protect yourself."

Waarom buskruit?
Buskruit was een revolutionaire uitvinding in de oorlogvoering.
Stel je voor: je bent een volk of land dat vreedzaam wil leven, en je haat geweld.

Maar als je vijanden buskruit hebben (en dus vuurwapens), kun je het niet negeren.
Je moet het zelf adopteren, niet om aan te vallen, maar om jezelf te verdedigen – anders overleef je niet.

Het gaat om overleven (safety/security) op de lange termijn, zelfs als het op de korte termijn morele of praktische bezwaren oplevert (bijv. het is gevaarlijk, explosief, of ethisch dubieus).

Link met Bitcoin en short/long-term security:
Bitcoin is als buskruit in een financieel 'oorlog' tegen geldontwaarding en systeemfalen.
Op de korte termijn kun je het haten of vermijden (vanwege volatiliteit, complexiteit, of omdat je het ziet als speculatie – net als buskruit 'gevaarlijk' of 'onnodig' lijkt als er nog geen dreiging is).

Maar op de lange termijn biedt het security:
het beschermt je vermogen tegen inflatie, overheden die geld bijdrukken, of failliete banken.

Als je het niet adopteert, loop je achter – net als een leger zonder buskruit dat wordt overrompeld.

Het is irrelevant of je Bitcoin 'leuk' vindt; voor je financiële veiligheid (long-term) heb je het nodig, vooral als anderen (instituties, landen) het al gebruiken.''

------------------

''Mensen zitten zonder twijfel vast in een mentaliteit van middelmatigheid en achteruitgang.
Dat is wat we nu zien.
De wereld van fiatgeld is te opgeblazen, te groot en te onverantwoordelijk geworden.
We kunnen die fiatgeldwereld nu ontmantelen door kapitaal uit hun greep te halen en in onze eigen beveiligde portemonnee te stoppen.
Daardoor hebben zij niets meer om mee te werken.
Ze moeten zich aanpassen, zelf Bitcoiners worden, of ze zullen ten onder gaan.
Dat is de grens waar we nu staan.
Iedereen moet die keuze maken.
Ik denk dat de toekomst een volledig gedecentraliseerde staat is, waarin alle rijkdom van de natie en de staat zelf failliet is.
Dat is waar we naartoe gaan: decentralisatie van bestuur, decentralisatie van geld.
Wat we zien met Bitcoin is echt een renaissance 2.0.

Vandaag, terwijl Bitcoin bijna 9% is gedaald en de marktcrash van gisteren investeerders zorgen baart, blijft de cryptomarkt in een onzekere situatie.
Maar Max Keiser waarschuwt alle Bitcoin- en cryptohouders dat de uitverkoop die we zien slechts het begin is.

De Bitcoin-tsunami die eraan komt, zal crypto voorgoed veranderen.

Keiser bespreekt de onvermijdelijke ineenstorting van het fiatgeldsysteem zoals we dat kennen en zegt dat er een plan is om Bitcoin en crypto over te nemen.
Met BlackRock als een van de grootste spelers die de markt betreedt, zal dit nog de minste van onze zorgen zijn, aangezien hele landen nu achter Bitcoin aan gaan, met de huidige prijs net boven de 110.500 dollar, een daling van bijna 9% in de afgelopen week.

In zijn laatste interview bespreekt Keiser waarom het belangrijker dan ooit is dat natiestaten Bitcoin adopteren en integreren in de wereldeconomie voordat het huidige monetaire systeem onvermijdelijk instort.

Wees niet in paniek, want de wereld waarin we nu leven is een neppe wereld, gecreëerd door de hologram van fiatgeld.

In die hologram gebeuren veel vreemde dingen.
Traditionele waarden die de samenleving duizenden jaren bijeenhielden, worden overboord gegooid.
Basale waarden, zoals morele of ethische principes, of wiskundige zekerheid zoals 2 + 2 = 4, worden genegeerd.

Het fiatgeldsysteem en proof-of-stake systemen leiden tot een kakistocratie, de heerschappij van de slechtsten onder ons
.
Omdat zij meer geld kunnen drukken om wetten aan te passen die het nog makkelijker maken om meer geld te drukken, leidt dit tot hypercentralisatie.

Dit gebeurt nu, en anders dan ooit in de geschiedenis zal er een groep mensen zijn die Bitcoin bezit.
Die mensen zullen naar El Salvador verhuizen, waar Bitcoin wettig betaalmiddel is.
Er zal een stormloop ontstaan, zoals altijd wanneer mensen iets gratis krijgen;
ze hechten er geen waarde aan en vinden het lastig om ermee om te gaan, zoals het veilig opslaan van Bitcoin.

Als ik je nu een Fabergé-ei zou geven, ter waarde van 60 miljoen dollar
– waarvan er maar een beperkt aantal in de wereld zijn
– zou je niet zeggen:
"Ik weet niet hoe ik het moet opslaan, dus ik wil het niet."
Je zou de waarde ervan erkennen en een manier vinden om het veilig te bewaren, zelfs als dat 10.000 dollar kost.

Mensen begrijpen de waardepropositie van Bitcoin nog niet.
Het leren hoe je Bitcoin veilig opslaat is een barrière te veel.
Ze denken: "Ik heb mijn bankrekening, mijn kaart, dat is makkelijk, waarom zou ik al die moeite doen?"

Vooral voor oudere generaties, zoals babyboomers, is dit lastig.
Ze zijn gewend aan banken en hebben moeite met technologie.
Zelfs jonge generaties zoals millennials en Gen Z hebben vaak geen kapitaal, dus zij missen de middelen.

Maar je hebt waarden en karakter nodig om de verleiding van snelle winst te weerstaan.
De instituties die de samenleving ondersteunen, storten in samen met het fiatgeld, en we bevinden ons aan het einde van een imperium, zoals het Romeinse Rijk. Aan het einde van Rome was er enorme corruptie, muntontwaarding door knippen van munten, een vorm van inflatie, en ze konden hun leger niet meer betalen.

Amerika’s militaire paraatheid is niet wat het zou moeten zijn.
Met een schuldquote van 200% van het BBP, die mogelijk oploopt naar 500%, wordt de munt in feite waardeloos.

Wie koopt er nog Amerikaanse staatsobligaties?
De VS zelf, door geld te drukken om hun eigen schuld terug te kopen.

Bitcoin stelt mensen in staat hun potentieel te benutten.
De timing is interessant, want het lijkt erop dat de mensheid op weg is naar een bijna-uitstervingsgebeurtenis door politieke disfunctie wereldwijd.

Keiser voorspelt met vertrouwen dat de volgende ineenstorting op de loer ligt.
Terwijl BlackRock en andere cryptogiganten zich voorbereiden, verzekert Keiser dat een langverwachte stijging op komst is, waarbij de prijs van Bitcoin in de tweede helft van 2025 exponentieel zal stijgen.

Bitcoin verandert hebzucht in altruïsme:
hoe hebzuchtiger je bent om meer sats (kleinste eenheden van Bitcoin) te krijgen, hoe veiliger het netwerk wordt, wat het een concurrerende activaklasse maakt en fiatgeld demonetiseert.

Dit kan de mensheid redden van zichzelf door fiatgeld te demonetiseren.

In El Salvador voel je een tastbare hoop, uniek in de wereld.
Elders hangt een donkere wolk boven de mensen, een gevoel van onheil, en dat is terecht.
Bitcoin biedt, dankzij zijn gedecentraliseerde aard en perfect afgestemde prikkels, een uitweg.

Met mijn eigen project, de Hollywood Dollar van de Hollywood Stock Exchange, een gedecentraliseerde munt, dacht ik altijd na over hoe we dit naar het grote publiek konden brengen.

We hadden een wisselkoers op eBay, maar je kunt niet concurreren met de centralisatie van de Amerikaanse dollar, die wordt gesteund door het Pentagon.

Bitcoin, omdat het gedecentraliseerd is, springt uit die simulatie en kan met alles concurreren.
Ik wist meteen dat banken en centrale banken het zouden haten.

Als voormalig beurshandelaar is het leuk om te zien dat Bitcoin alles op Wall Street verplettert, met een rendement van 150-200%, nu rond de 70%.

Geen enkele fondsbeheerder zal Bitcoin ooit verslaan.

Het is een mentale sprong die bijna onmogelijk is voor mensen die er koud mee kennismaken.

De Bank of Japan, historisch gezien cruciaal voor de wereldwijde valutadynamiek, staat op de rand van een faillissement, wat een wereldwijde economische neergang kan veroorzaken.

Keiser voorziet een economische catastrofe door instortende fiatgeldsystemen, ongebreidelde inflatie en bankfaillissementen.

Hij suggereert dat een overgang naar een Bitcoin-standaard aan de horizon ligt, terwijl de wereld worstelt met de komende crisis.
De beloften van de Federal Reserve en centrale banken waren hol, wat leidde tot overmatig geld drukken en slechte investeringen.
Met de nasleep van de recente inflatiegolf zal er geen terugkeer zijn naar de status quo.
De economie is uit de hand gelopen, met een groeiende schuldencrisis in de VS.

Keiser schetst twee sombere scenario’s: hyperinflatie of een deflatoire depressie.

In beide gevallen verslechtert de levenskwaliteit.
Er zijn geen haalbare oplossingen, wat de ernst van de crisis onderstreept.
Interessant is dat politieke figuren Bitcoin bespreken als onderdeel van een mogelijke oplossing, wat een verschuiving markeert naar een op Bitcoin gericht financieel kader."
-----

Transcript :

Ik heb de afgelopen acht jaar 14 BTC verloren.
Dat is vandaag ongeveer 2,2 miljoen dollar waard.
Je vraagt je waarschijnlijk af: ben je als kind op je hoofd gevallen of gegooid?
Het antwoord is ja.
Nee, grapje.

Maar hier is de echte tragedie: 90% van de mensen die vandaag Bitcoin kopen, gaat nog steeds een van de drie fouten maken die mij al die Bitcoins hebben gekost.

Ik ga uitleggen wat deze drie fouten zijn en hoe je ze kunt vermijden.

**Fout nummer één: Bitcoin traden**​

Het traden van Bitcoin kostte me vier BTC, oftewel meer dan een half miljoen dollar.
Maar ik ben niet de enige, want bijna iedereen die met Bitcoin begint, probeert op een gegeven moment te traden. Waarom deed ik het?
Ik dacht dat ik een slimme truc had ontdekt.
De prijs van Bitcoin is als poëzie.
Elke vier jaar is er een halving, waarbij de inflatiegraad van Bitcoin wordt gehalveerd.
Dit gebeurt steeds opnieuw tot het jaar 2140, wanneer er geen nieuwe Bitcoins meer gemined zullen worden.

Meestal volgt na zo’n halving een bijna voorspelbaar patroon: na 18 maanden bereikt de prijs een waanzinnige piek, gevolgd door een brute crash in het volgende jaar, en dan twee jaar van langzame, pijnlijke herstel.
Ik noem dit de Kanye-cyclus.
Dit patroon heeft zich nu drie keer herhaald.

“Oh, maar Julian, dat klinkt zo makkelijk en voorspelbaar.
Waarom koop je niet gewoon laag en verkoop je hoog?”
Omdat je dat niet gaat doen.
Je denkt dat het veel hoger gaat dan het daadwerkelijk doet, en je denkt dat het veel lager zakt dan het echt doet.

Maar er is geen enkele lange-termijn Bitcoin-investeerder die meer heeft verdiend met daytraden dan met simpelweg vasthouden.
Geen enkele hedgefonds, geen verifieerbare daytrader, niemand.
Oké, maar het is toch volatiel?
Er moet toch geld te verdienen zijn?
In Taiwan is een studie gedaan over 15 jaar die liet zien dat slechts 1% van de traders beter presteerde dan de S&P 500 in hun carrière.

De S&P 500 levert zo’n 9% per jaar op.
Bitcoin levert ongeveer 50% op.
Laat me het zo stellen: je hebt statistisch gezien meer kans om toegelaten te worden tot Harvard, geboren te worden met elf vingers, of op je 30e verjaardag aangereden te worden door een auto, dan om meer winst te maken dan iemand die Bitcoin koopt en vijf jaar lang een dutje doet.

Toch was ik vroeger die gast.
Maar ik leerde al snel: jij bent niet die gast, vriend.
Geloof me, je bent niet die gast.
Ik had meldingen ingesteld als de RSI een bepaald niveau brak.

Ik deed laat op de avond snelle trades in een Discord-groep.
Niet alleen presteerde ik iets slechter dan de markt, maar toen ik eindelijk stopte met traden voor mijn mentale gezondheid – die trouwens volledig hersteld is – kon ik vier Bitcoins minder kopen dan wanneer ik al mijn kapitaal gewoon had geïnvesteerd in plaats van te traden.

Een fout van een half miljoen dollar, alleen maar omdat ik een ego had.
Ik dacht dat ik de bodem zou kopen en de top zou verkopen.
Tegenwoordig ben ik veel meer fan van Michael Saylor’s advies:

“Ik ga voor altijd Bitcoin kopen aan de top.
Ik miste het op 10.000, ik miste het op 20.000, en ik mis het op 100.000.
Het is nog steeds minder dan een miljoen per munt.
Je krijgt 90% korting.”

**Fout nummer twee: altcoins**​

Ik verloor twee hele BTC door altcoins te kopen, in de hoop dat ze Bitcoin zouden outperformen.
Spoiler: dat deden ze niet.
Altcoins zijn als de Make-a-Wish Foundation voor blutte gokkers: een beetje hoop vlak voordat de stekker eruit wordt getrokken.
Iedereen, en ik bedoel echt iedereen, wil de volgende Bitcoin uitvinden.

Maar het probleem is dat Bitcoin niet alleen een uitvinding was, het was ook een ontdekking.
Tientallen jaren probeerden cypherpunks een digitale valuta te maken met technologieën zoals hash, proof-of-work en Bitgold, maar niets werkte.
Pas toen Satoshi de Bitcoin-whitepaper publiceerde, werd bewezen dat een gedecentraliseerde digitale valuta mogelijk was.
Bitcoin’s waarde blijft bestaan omdat je niet kunt kopiëren wat er echt toe doet: het heeft de langstlopende, meest beproefde blockchain, het veiligste netwerk van alle digitale valuta’s, en de meest geloofwaardige, onveranderlijke monetaire politiek.

Onveranderlijk betekent dat je het vrijwel niet kunt aanpassen.
Je kunt een glanzender munt maken, maar je herontdekt de zwaartekracht niet.

En toch blijven altcoins het proberen.
Hoe weet ik dat?
Kijk naar de prijsgrafieken.
Ethereum, Ripple, Cardano: allemaal 70, 80, 90% gedaald ten opzichte van Bitcoin.
Eerlijk gezegd gaan de meeste gewoon naar nul.

En hier komt het: het zijn niet alleen altcoins meer.
Zelfs de nieuwe, respectabele Bitcoin-treasury-bedrijven werken op dezelfde premisse:

“Koop niet zelf Bitcoin, koop onze aandelen.
Vertrouw op onze wiskunde.
Vertrouw erop dat wij op de een of andere manier Bitcoin zullen outperformen door het zelf te kopen.”

Het is altcoin-logica in een pak.
In plaats van een Discord-pumpgroep krijg je een persbericht en een NASDAQ-ticker.
Ik weet dat niet alles een complete scam is, maar het verhaal blijft hetzelfde: geef ons je geld, kijk hoe onze oprichter 1.000 podcasts geeft, en als de sterren gunstig staan, kun je Bitcoin met 3% outperformen.

Spoiler: de meesten zullen dat waarschijnlijk niet doen.
Uiteindelijk is het enige dat echt schaars is, Bitcoin zelf.

Tokens, aandelen, ETF’s: die zijn onbeperkt en ze leiden af.
En afleidingen kosten je niet alleen geld, ze kosten je Bitcoin, wat oneindig veel erger is.

**Fout nummer drie: geen zelfbeheer nemen**​

Dit heeft me ongeveer acht BTC gekost de afgelopen jaren, wat nu bijna een miljoen dollar waard is en in de toekomst waarschijnlijk tientallen miljoenen.
Ik snap het: Bitcoin op een exchange laten staan voelt goed, omdat het de minst stressvolle optie is.

Zelfbeheer is een beetje eng.
Duizenden dollars verplaatsen via QR-codes en reeksen van nummers en letters, en die dan in een metalen plaat graveren, maakt mijn handpalmen al zweterig als ik eraan denk.

Maar laten we eerlijk zijn: je bent in Bitcoin gestapt omdat je lef hebt, zelfs de vrouwen.
En je gaat niet het veld op zonder een jockstrap – sorry, ik kan vandaag niet omgaan met normale metaforen, bear with me.

Als je je Bitcoin op een exchange laat staan, is het alsof je je kind aan een vreemde geeft en hoopt dat ze het niet laten vallen of oogsten voor een genocide.
De meeste exchanges willen je kind niet laten vallen, maar je weet niet wat er achter de schermen gebeurt.

Dat merk je pas als je op een dag wakker wordt en alles weg is, en je geluk hebt als je een faillissementsprocedure kunt indienen.

Ik weet ervan, want het is mij overkomen.
Ik stelde zelfbeheer steeds uit vanwege de hoofdpijn, tot het te laat was.

Ik had al mijn fondsen, mijn Bitcoin, op een exchange, en die trok de stekker eruit.

Ze verloren alles, en voor ik het wist, stond ik op tv.
“Je had fondsen op FTX. Je hebt geld verloren door de ineenstorting.
Hoeveel had je en hoeveel ben je kwijt?”
Laten we zeggen: ongeveer een jaarsalaris voor iemand in deze industrie.

Het goede nieuws is dat zelfbeheer tegenwoordig veel makkelijker is dan vroeger.
Ik laat je mijn setup zien in minder dan 60 seconden.

Ten eerste hoef je geen exchange meer te gebruiken die je Bitcoin vasthoudt.
De platform die ik gebruik, Bitcoin Well, dwingt je om een wallet-adres op te geven dat je al beheert.

Dat betekent dat elke Bitcoin die je via hen koopt, direct naar een wallet gaat waarvan jij de sleutels hebt.
Daarom zijn ze ook veel goedkoper dan de meeste exchanges.

Check de link in de beschrijving; je krijgt zelfs wat gratis Bitcoin als je je aanmeldt met mijn link.

Ten tweede: opslag.
Ik gebruik een super simpele setup, namelijk de Blockstream-app en een Jade Plus.

Het beste is dat het zo simpel is dat een peuter het kan instellen.
Het is volledig open source en ontworpen door iemand die in Satoshi’s originele Bitcoin-whitepaper wordt genoemd.

Was dat 60 seconden?

Ik denk het wel. Laten we gaan.

Zelfbeheer van Bitcoin voelt anders.
Je voelt het gewicht ervan.
Je schrijft je seed-woorden op, slaat ze in staal, en verstopt ze als een schat.

Dat proces verandert je mindset.
Je stopt met denken aan Bitcoin als een trade en begint het te zien als iets om te beschermen.

Oh, en nog een laatste opmerking: crypto-exchanges zijn geen banken, het zijn casino’s.
En casino’s zijn niet gemaakt om je geld vast te houden; ze zijn gemaakt om je ervan te scheiden.

Ik heb op de harde manier geleerd dat Bitcoin zich niets aantrekt van je ego, je sluiproutes of je excuses.

Ik verloor 14 BTC, oftewel 2,2 miljoen dollar, in dat proces – net iets duurder dan een Harvard-diploma.
Maar als je het respecteert, beschermt en zelfbeheer neemt, kan het er nog zijn lang nadat al het andere verdwenen is, inclusief jijzelf.

En hé, als je dood bent, hoeven je kinderen tenminste niet naar de faillissementsrechtbank om hun Bitcoin te erven. Ze moeten alleen uitvinden waar je die stalen platen hebt verstopt.

----

BITCOIN: UITLEG IN 9 MINUTEN​

Nederlandstalig transcript bovenstaande video:

Dertien jaar geleden zei iemand tegen me dat ik Bitcoin moest kopen voor $28 per munt.
Net als jij en iedereen deed ik dat niet, omdat niemand me kon uitleggen wat het nou eigenlijk deed.

Vandaag is Bitcoin de negende grootste valuta ter wereld.​

En dat bereikte het in slechts 6.132 dagen.

1760173677816.png

Wat is hier aan de hand?
En nog belangrijker, wat gebeurt er als dit ding blijft doorgaan?
Geef me negen minuten van je tijd en ik zal je uitleggen wat mij duizend uur kostte om te begrijpen over Bitcoin en waarom het misschien wel de meest verkeerd begrepen, maar belangrijke ontdekking van ons leven is.

Allereerst, geld is niet echt.
Het is geen papier of getallen op een scherm.
Geld is een verzonnen ruilmiddel.
Eigenlijk een collectieve illusie.

Het is een concept waar we het over eens zijn, zodat we de waarde van onze energie kunnen uitwisselen, want zonder geld zit je vast aan ruilhandel.
Je kunt niet zomaar een winkel binnenlopen en zeggen:
"Geloof me, deze melk is een pak sigaretten waard."
Dus begonnen we die waarde te verpakken in universele dingen waar we allemaal mee instemden, zoals munten of biljetten.
Die maakten het uitwisselen van waarde draagbaar, opslagbaar en gemakkelijk te versturen.
Het probleem is dat elk ruilmiddel tot nu toe een achterdeur had, gecontroleerd door tussenpersonen: banken, creditcardmaatschappijen, overheden.
Dat betekent dat zij niet alleen ons vertrouwen vasthouden, maar het ook kunnen misbruiken.
Banken kunnen je rekening bevriezen als ze je politieke opvattingen niet mogen.
Creditcardmaatschappijen kunnen je transacties terugdraaien zonder uitleg.
Maar misschien is de grootste misbruiker van dit vertrouwen wel de overheid.
Zij kunnen onbeperkt geld bijdrukken.

En dat doen ze ook.
Daarom kost een Big Mac nu $9.

Dus, hoe past Bitcoin in dit verhaal?
De man, vrouw of ruimtewezen dat Bitcoin uitvond, wees op dit vertrouwenprobleem in hun allereerste bericht op het internet.
Het fundamentele probleem met conventionele valuta is al het vertrouwen dat nodig is om ze te laten werken.
De centrale bank moet vertrouwd worden om de valuta niet te devalueren, maar de geschiedenis van fiatgeld staat vol met schendingen van dat vertrouwen.
Daarom zoeken mensen al duizenden jaren naar een zelfvoorzienend geldsysteem dat geen vertrouwen vereist, zoals goud.
In tegenstelling tot dollars kan goud niet worden bijgedrukt.
Je moet het uit de grond halen met pikhouwelen en explosieven.
En als iemand probeert het te vervalsen, merk je dat meestal, tenzij je houdt van bespoten stenen. Bovendien heeft goud een sterke naamsbekendheid.
Van farao’s tot piraten, priesters en rappers, het is als de Coca-Cola van geld.
Maar het probleem is dat goud zelf een verpakking nodig heeft.
Hoe betaal ik mijn Starbucks met goud?
Een klein stukje afschaven voor mijn pompoenkruidenlatte?
Nee, om goud te gebruiken, moesten mensen opnieuw vertrouwen op tussenpersonen om biljetten of banktegoeden uit te geven die gedekt waren door goud.
En elke keer misbruikten die tussenpersonen dat vertrouwen.
Banken drukten meer goudcertificaten dan ze in hun kluizen hadden.
Overheden plunderden de kluizen zelf en schortten de goudbelofte op als het hen uitkwam.

Met andere woorden, de achterdeuren slopen er weer in.
Zelfs goud, het meest vertrouwde geld dat mensen ooit hadden, faalde in de vertrouwensproef.
Dus we hebben een groot vertrouwenprobleem.
Ik wil gewoon mijn pompoenkruidenlatte betalen.

Hoe maak je een geldsysteem zonder achterdeuren dat ik ook kan gebruiken om mijn Netflix te betalen?
Er waren vóór Bitcoin al veel pogingen, maar die faalden allemaal omdat je vier grote problemen moet oplossen om functioneel digitaal geld te maken.
Digitaal geld klinkt geweldig, totdat je beseft dat computers een trucje hebben: rechtsklikken, kopiëren, plakken.
Dat werkt voor MP3’s, maar als het werkt voor geld, is het game over.
Dan commandeer ik mezelf naar een luxe appartement.
Dit heet het dubbel-uitgaveprobleem, en daarom hadden we in de eerste plaats bankiers en overheden nodig om vervalsing te voorkomen.
Maar zodra je dat doet, vertrouw je weer op iemand die je waarschijnlijk haat.
Dus wat deed Satoshi?
Hij vond de blockchain uit.
Een groot, irritant woord.
Het betekent in feite een gigantisch scorebord voor geld in de lucht.
Bob stuurt 10 Bitcoin naar Julian.
Julian stuurt 5 Bitcoin naar Moku.
Elke keer dat geld beweegt, wordt het opgenomen in de cloud zodat iedereen het kan zien.
Dus als iemand probeert dezelfde munt twee keer uit te geven, roept het scorebord:
"Nee, vriend. Die is al gebruikt." Kopiëren en plakken opgelost.

Oké, we beginnen iets te krijgen met dit Bitcoin-ding.
Maar nu komt het tweede probleem:
wie mag dit blockchain-scorebord bijwerken en hoe?
Als het maar één persoon is, schrijft die: "Julian stuurde me 10.000 Bitcoin, bedankt!"
Misschien proberen we eerst-komt-eerst-serveert.
Leuk, totdat de persoon met de snelste wifi elke keer wint.
Misschien stemmen we.
Prima, behalve dat een cheater op internet een miljoen nepaccounts kan aanmaken en je kan overstemmen.
Dus wat doen we?
Als we geen bankier willen vertrouwen, hebben we een systeem nodig waarin iedereen een schrijver kan zijn, zodat het eerlijk is, maar niemand gratis duizend nep-schrijvers kan maken.
Hier doet Bitcoin iets bijzonders.
Het verandert geld in een spel met strikte regels.
Proof-of-work is een groot spel of algoritme dat de bankier vervangt.
In feite laat het ons allemaal de bankier zijn in plaats van die kleine goblin-achtige figuren uit Harry Potter.
Hoe ziet dit spel eruit?
Stel je voor dat je een wachtwoord moet raden.
Niet echt strategisch, niet echt vaardig, gewoon brute kracht.
Je computer raadt. Fout. Fout.
Nog eens raden. Fout.
Uiteindelijk raadt een computer het goed.
Klik. Ontgrendeld. Gefeliciteerd, je wint de ronde.
Jij mag de volgende pagina toevoegen aan het magische geldscorebord in de lucht.
Eigenlijk een saai spel als je erover nadenkt.
Dat je wint, betekent niet dat je transacties mag verzinnen.
De transacties zweven al rond in het netwerk.
Jij bundelt ze alleen in een pagina en weg is het.

Waarom al dat wachtwoordradend gedoe?
Omdat het de beste manier is om het spel eerlijk te houden zonder scheidsrechter.
Het is duur om te winnen.
Je moet echte elektriciteit gebruiken, en dat maakt het onmogelijk voor cheaters om het systeem gratis te overspoelen met nep-spelers.
Maar het is ook makkelijk te controleren.
We voeren jouw wachtwoord één keer in, en als het werkt, weten we dat jij het werk hebt gedaan.
Die combinatie van moeilijk te winnen, maar makkelijk te verifiëren, laat de wiskunde de bankier vervangen. Maar nu hebben we een derde probleem.
Wat als een nerd een supercomputer op dit systeem loslaat?
Zou die niet al het Bitcoin voor zichzelf krijgen?
Bitcoin heeft hier ook een oplossing voor, genaamd de moeilijkheidsgraadaanpassing.
Elke twee weken kijkt het Bitcoin-protocol hoe snel de wachtwoorden worden gekraakt.
Te makkelijk?
Voeg een paar nullen toe.
Te moeilijk?
Haal ze weg.
In werkelijkheid gaat het niet om drie of vijf cijfers, maar om 80 tot 160, inclusief letters.
Uiteindelijk gaat het van duizenden pogingen per minuut naar biljoenen pogingen per nanoseconde.
Maar gemiddeld, ongeacht hoeveel mensen meespelen, raadt iemand het wachtwoord en werkt het scorebord ongeveer elke 10 minuten bij.
Waarom 10 minuten?
Het is de sweet spot.

Sneller, en het scorebord zou zo vaak updaten dat oma’s wifi zou crashen.
Langzamer, en het zou eeuwig duren om een betaling te ontvangen.
Daarom is 10 minuten perfect. Het is de hartslag van Bitcoin.

We hebben veel problemen opgelost, maar misschien hebben we het belangrijkste over het hoofd gezien.
Waarom zou iemand hierom geven?
Je moet ze iets geven om mee te doen.
Jij speelt het wachtwoordspel, verbrandt elektriciteit, houdt het scorebord eerlijk, en je wordt betaald in Bitcoin.
Dat is alles wat minen is.
Oké, geweldig, je betaalt me in Bitcoin.
Maar waarom zou ik dat willen?
Hoeveel zijn ze waard?
Om te beginnen zullen er voor eeuwig maar 21 miljoen Bitcoins zijn.
Geen overheid kan via een achterdeur meer bijdrukken, want alles is transparant en open source.
Als je begrijpt hoe dit hele systeem werkt, hoe het bijna elk vertrouwensprobleem oplost dat mensen de afgelopen duizend jaar met geld hadden, besef je dat het een beetje is als goud delven, alleen is je computer de pikhouweel, en weet je precies hoeveel goud er ooit zal zijn.

Laten we even uitzoomen.
In 6.132 dagen ging Bitcoin van nul naar de negende grootste valuta ter wereld.
Geen koning ondertekende het tot wet.

Geen bedrijf lanceerde het.
Dat is nog nooit eerder in de geschiedenis gebeurd.
En het werkt alleen omdat elk stukje perfect in de puzzel past.
De blockchain maakt het kopiëren en plakken van geld onmogelijk.
Maar een blockchain is alleen zo sterk als zijn schrijver.
Dus Bitcoin laat ze proof-of-work spelen.
Proof-of-work kan worden gemanipuleerd door pure rekenkracht, dus de moeilijkheidsgraadaanpassing voorkomt dat één speler domineert.
Spelers hebben een reden nodig om al dit werk te doen, dus het protocol beloont ze met Bitcoin.
En die beloningen moeten waardevol zijn om ertoe te doen.
Dus een limiet van 21 miljoen zorgt ervoor dat elke munt onvervangbaar is.

Dit is Bitcoin, een perfecte puzzel van prikkels, wiskunde en energie.
Voor het eerst in lange tijd hebben mensen nu een keuze tussen twee heel verschillende geldsystemen.
Aan de ene kant dollars, peso’s, euro’s, allemaal draaiend op politiek met gebroken vertrouwen en een onbeperkte voorraad.
Aan de andere kant Bitcoin, open-source wereldwijde software geworteld in wiskunde, met een limiet van 21 miljoen.
Niemand kan de prijs van Bitcoin voorspellen, maar iedereen kan de prijs van de dollar voorspellen en waar die naartoe gaat.
Daarom heeft Bitcoin zijn plek.
Het is het eerste geldsysteem in de geschiedenis dat van niemand en van iedereen is.

Laatst bewerkt:

Naar nederlands vertaalde transcript gezegde in bovenstaande getimestampte video:

--------------------------------------------

Transcript in het nederlands tussen ongeveer 24 en 51 minuten van de bovenstaande video:
interview met Raoul Pal:

Satoshi Nakamoto bestaat niet. Daarom kan hij ook niet verschijnen voor een parlementaire hoorzitting.

Mike

Satoshi Nakamoto bestaat niet. Daarom kan hij ook niet verschijnen voor een parlementaire hoorzitting.

Mike
Exact.
Mensen zeggen : waar is die CEO?
We willen hem spreken (lees: aan banden leggen/kopje kleiner maken).
Maar die is er bij bitcoin (gelukkig) niet.
Bitcoin is gedecentraliseerd, oncensureerbaar, onreguleerbaar en onpartijdig opgezet vanaf het begin.
Dat was inderdaad ook het punt van de voormalige facebookeigenaar David Marcus in het interview.

Laatst bewerkt:
Gisteren zowat de grootste liquidatie in BTC geschiedenis.

Is de bullmarkt over, het begin van het einde ?

Op de wekelijkse candles is er nog steeds een oplopende trendlijn, evenals de EMA-ribbons zijn oplopend. En de candles sluiten nog steeds boven deze ribbons, bodem hiervan is 97.000usd.

De maandelijkse oplopende trendlijn bevindt zich rond de 111.000usd

@JVG antwoord op je vraag of de bullmarkt voorbij is: ''begin van het einde'':

de laatste crypto-dip ging zeer waarschijnlijk om marktmanipulatie:

handelen met voorkennis (zie hieronder):

Transcript in het nederlands:

Welkom bij een analyse van een insider trading zaak ter waarde van 190 miljoen dollar.

Iemand verdiende 190 miljoen dollar terwijl de cryptomarkten gisteren instortten door tarieven die schijnbaar door een zeer specifieke handelaar werden voorspeld.

We gaan hier dieper op in.

Ik wil duidelijk maken dat ik niemand beschuldig van een misdaad.

Insider trading heeft specifiek betrekking op effecten.

We hebben duidelijk vastgesteld dat crypto, vooral Bitcoin en Ethereum, geen effecten zijn.

Dus, ik weet niet eens wat dit precies is.

Ik denk dat het min of meer legaal is.

Maar ik vind dat het niet zo zou moeten zijn, zoals je zult zien.

De vraag is: wat wist deze persoon?

Hoe heeft iemand 190 miljoen dollar verdiend terwijl iedereen gisteren zijn vermogen verloor?

Als je het nog niet wist, gisteren was er een van de grootste crashes die we ooit in crypto hebben gezien, en iemand begon 24 uur van tevoren shortposities in te nemen tegen de markt.

Shorten betekent dat je wedt dat de prijs van een activum zal dalen, en daar geld mee verdient.

Dit begon allemaal op 9 oktober om 16:39 GMT. Ze begonnen een shortpositie op Bitcoin op te bouwen.

Ze stortten aanvankelijk, en dit is geen klein bedrag, 80 miljoen dollar en begonnen shortposities tegen Bitcoin in te nemen.

Dat is op zich niet ongewoon, maar wat daarna gebeurde wel.

Vervolgens begon Ethereum geshort te worden om 3:49 GMT.

Interessant.

Er werd 30 miljoen dollar gestort op deze rekening, en ze begonnen direct grote weddenschappen te plaatsen dat de markt zou dalen.

Waarom is dit belangrijk?

Omdat slechts een paar uur later, om 14:57, Trump op Truth Social aankondigde dat ze een enorme verhoging van Chinese tarieven aan het berekenen waren.

Dit kwam door een geschil over zeldzame aardmetalen.

Maar het punt is, niemand wist dat dit eraan kwam, behalve misschien deze persoon, want hij had al miljoenen aan shortposities ingenomen.

Wat dit van verdacht naar ronduit duivels maakt, is dat op dit moment de markt een beetje inzakte door de dreiging van tarieven, maar deze persoon zijn shortposities nog niet sloot.

Dat vind ik heel interessant.

Als je zo’n enorme short inzet en de president tweet iets als dit, zou je denken dat je je positie sluit.

Maar dat deden ze niet.

Ze sloten hun short niet alleen niet, ze bleven doorgaan met het plaatsen van shortposities tegen Bitcoin.

Sterker nog, deze persoon bleef Bitcoin shorten tot 20:49 GMT.

Waarom is dat significant?

Omdat 20:49 het moment is van de laatste short die hij plaatste.

Een minuut later, om 20:50 GMT, kondigde Trump aan dat ze een tarief van 100% op China overwogen,
wat de markt volledig liet instorten.

En deze persoon verdiende letterlijk 190 miljoen dollar in 24 uur.

Hij plaatste shorts tot één minuut voordat Trump deze grote aankondiging deed.

En alsof hij iets wist, begonnen de shorts slechts 30 minuten later te sluiten.

Zowel de Ethereum- als de Bitcoin-shorts werden 30 minuten later gesloten.

Overigens werden deze rekeningen gefinancierd door dezelfde persoon.

Dit is één en dezelfde handelaar.

Samenvattend: deze persoon timede niet alleen perfect de dag van een grote aankondiging, hij nam ook 110 miljoen dollar aan shortposities tegen crypto.

Hij wachtte handig voorbij de eerste tweet over tarieven tot de belangrijkste aankondiging van de 100% tarieven, en hij bleef shorten tot één minuut ervoor.

Dit is een van de meest flagrante “misdaad is legaal” momenten die we hebben gezien.

190 miljoen dollar. En de vraag is: wordt hier iets aan gedaan?

Waarschijnlijk niet, dat kan ik je alvast vertellen.

Wat we hier zien, is de opkomst van insider trading overal.

Ik vind het walgelijk.

Het ruïneert de kapitaalmarkten en het is slecht.

Maar ik weet eerlijk gezegd niet wat we eraan kunnen doen, want het lijkt overal te gebeuren.

Sommigen van jullie herinneren zich misschien dat er een moment was waarop Trump op Truth Social ging plaatsen dat het een goed moment was om crypto te kopen, en mensen kochten vlak daarvoor spy calls.

Maar dit is echt overduidelijk, gezien de perfecte timing en de omvang van de weddenschappen met een soort sluipschutterprecisie.

Dat is althans hoe het eruitziet.

Maar dit gebeurt niet alleen in crypto.

YouTuber Cheddarflow heeft een tool waarmee ze opties analyseren, en ze merkten op dat er recent een aankondiging was over AMD die samenwerkte met OpenAI.

OpenAI zou een deel van hun aandelen krijgen.

En toevallig werden daar ook weddenschappen op geplaatst vlak voor de aankondiging.

De meest waanzinnige insider trade van het jaar gebeurde: een AMD-whale kocht voor meer dan 6 miljoen dollar aan out-of-the-money calls, wat zeer ongebruikelijk was.

Cheddarflow postte hierover op X toen het gebeurde.

Twee handelsdagen later kwam het nieuws dat OpenAI een belang van 10% in AMD had genomen, en die calls waren al 300% gestegen.

Dit gebeurt dus niet alleen in crypto, maar overal.

De titel hiervan vind ik geweldig:

“Dit moet illegaal zijn.”

Maar ik denk niet dat er iets aan gedaan wordt.

Dat lijkt de algemene stemming in de industrie te zijn: het is misschien niet helemaal netjes, maar als je ermee wegkomt, is het waarschijnlijk prima.

En het lijkt erop dat de meeste mensen er in deze markt mee wegkomen.

Zelfs de Nobelprijs voor de Vrede is niet veilig voor front-running.

Op Polymarket wisten handelaren uren van tevoren al wie zou winnen en verdienden daar geld mee.

Er is overal kans op insider trading voor mensen met die waardevolle voorkennis. En er lijkt weinig aan gedaan te worden.

Het slimste wat je kunt doen, is weten wat Donald Trump van tevoren op Truth Social gaat plaatsen, aangezien onze markt nu grotendeels beweegt op basis van tariefdreigingen.

Dat is waar de echte winst zit.

Vroeger moest je een Bloomberg-terminal kopen, nu hoef je alleen maar te weten wat hij gaat plaatsen.

En voor de goede orde, ik vind dit een geweldige manier om onze economie te runnen.

---

Laatst bewerkt:

Forum statistieken

Onderwerpen
4.619
Leden
8.691
Nieuwste lid
steltenpool
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan