Zin en onzin van cryptovaluta

@JVG antwoord op je vraag of de bullmarkt voorbij is: ''begin van het einde'':

de laatste crypto-dip ging zeer waarschijnlijk om marktmanipulatie:

handelen met voorkennis (zie hieronder):

Transcript in het nederlands:

---

Je kan dat zo interpreteren, maar resultaat is dat het nu nog steeds rond die koers staat. In alles is er altijd wel iemand die voorkennis heeft.

Elke enorme dip of stijging is er sprake van voorkennis, bij alles wat er vehandeld wordt.

TA analyse data blijven wel intact, vb stijdende trendlijn ed.

Mensen maken zich druk over die korte termijn volatiliteit van de bitcoin.

In 2022 was bitcoin 17.000 euro, nu 3 jaar later heeft de bitcoin de 120.000 dollar All Time High alweer aangetikt.

Standaard is bitcoin alleen maar aan het groeien geweest sinds het korte bestaan ervan.

Het vooruitzicht is bovendien een enorme groeimarkt voor bitcoin.

De mensen die zich druk maken over het voortbestaan van bitcoin :

hoe kritisch zijn die op de geldontwaarding van het fiatgeldstelsel van de euro of de dollar bijv.

Over 10 jaar is je euro of dollargeld helemaal niks meer waard.

Nou ik heb net weer een ''gezellig'' onderhoud gezien met de youtuber en ''bitcoin maximalist''
Bram Kanstein geinterviewd door Jelle van Baardewijk van De Nieuwe Wereld.

Ff getimestamped waar het helemaal grappig wordt :

Bram: mijn idee is dat ik door Bitcoin te adopteren tenminste het kapitaal dat ik heb opgebouwd
– hoe groot dat ook mag zijn
– tot op zekere hoogte kan beschermen tegen de politieke invloed die je net noemde.
En als het erop aankomt, zoals je net zei.
Zoals in Amerika in 1921 gebeurde.
Iedereen moest al zijn goud inleveren, bijvoorbeeld.

Als iemand dat hier zegt:
Ja, dat is met Bitcoin helemaal niet mogelijk,
want ik heb geen Bitcoin.
Het bestaat niet fysiek.

Als je mij doodschiet, heb je mijn bitcoin niet.

Jelle: Nee, maar je hebt wel je code, hè?

Bram: Welke code?

Jelle: Je bitcoin-encryptie.

Bram: Ik weet niet waar je het over hebt.

Jelle: Waar, waar zijn je bitcoins?

Bram: Geen idee.

Jelle: Ja, kijk, dat is een leuk spelletje. Nee. Ja, maar dat Ja, maar dat is
Maar wie, wie zegt dat?
Maar straks vraag je gewoon aan ChatGPT om de Bitcoin-eigenaren te vinden, hè?
Dat is ook het grote gevaar dat deze encrypties gewoon getraceerd kunnen worden.
Maar laten we dit doen, we moeten naar een heel ander punt.

Bram: Het punt is dat op het moment dat je daar komt met wat je zegt als voorbeeld, wat ik denk dat een echt voorbeeld is van iets dat zou kunnen gebeuren.

Dan heb ik tenminste de ruimte om te manoeuvreren.

Jelle: Dat is wat je denkt.

Bram: Nou, wat zou ik anders zeggen?

Bram: Ja. Nee, maar het is altijd interessant dat mensen in tijden van crisis denken dat je veilig bent.
Ik denk dat het een valuta is die gewoon een alternatief biedt binnen een functionerend systeem, waardoor je effectief kunt speculeren en sparen.

Jelle: Eh, maar zodra het systeem instort, denk ik dat je een politieke greep krijgt op wat eh wat de prijs is.
Dat is mijn mening.
Maar we laten die volatiliteit daar.
Ik wilde je vertellen
We zijn al aan het einde van het gesprek.
Nou, we moeten hier ook weg, en ik ben benieuwd hoe jij dat ziet, want ik stel de Bitcoin-evangelist altijd een vraag over de waarde, nee, ik zie de prijs veel op en neer gaan.
Dus het kan heel goed zijn dat die waarde is vastgelegd in de blockchain.
Dus je hebt misschien wel encryptiewaarde, maar de prijs fluctueert zo veel dat je eigenlijk niet volledig kunt voldoen aan alle eisen die je eerder stelde voor de munt.
Het is geen echt veilig spaarmiddel, omdat het veel kan schommelen.
Het is bijna verdubbeld in waarde.
Maar het had ook gehalveerd kunnen zijn.

Bram: Dat is als je de waarde uitdrukt in een politieke valuta, zoals je nu doet in euro's of in dollars.
Wanneer ik praat over 1 mijl, 1 watt, 1 volt, 1 kilo, 1 bitcoin, dan is één bitcoin nog steeds één bitcoin.
En dus zie je na verloop van tijd dingen zoals dat voorbeeld dat ik gaf met huizen, bijvoorbeeld.
Dus ja, het gaat op en neer als ik ernaar kijk over een week, maar als ik ernaar kijk over 15 jaar vanaf nu of 10 jaar vanaf nu of 3 jaar vanaf nu of 5 jaar vanaf nu, dan gaat het omhoog.
Omdat mensen vluchten naar huizen, net zoals miljoenen mensen eerder zijn gevlucht van slecht geld naar beter geld, net als wij nu.

Laatst bewerkt:

Forum statistieken

Onderwerpen
4.619
Leden
8.691
Nieuwste lid
steltenpool
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan