Zijn er voedingmiddelen die jullie echt missen, en toch niet kopen?

Laatst had er iemand taart op het werk. Gewoon, simpel, cake, slagroom, aardbeien. Tenminste, zo zag het er uit. Nou, mooi niet dus. Ik heb even geteld, er zaten 20 -TWINTIG!!- E nummers in! On-ge-lo-fe-lijk. En iedereen vond het zo lekker :s

 
Quote:
En iedereen vond het zo lekker


In elk geval zeiden ze dat waarschijnlijk dat het zo lekker was/is.

Op werk hangt het bij mij in elk geval aan elkaar van de beleefdheidsvormen.

Dan geen gebakje nemen is gelijk zo'n statement ook merk ik zelf.

 
Joopie,

Ik denk nog dat jij in de veronderstelling verkeert dat de overheid het beste met ons voor heeft, dat voedselfabrikanten zo voedzaam en gezond mogelijke voeding willen produceren en dat de farmaceutische industrie de mensheid wil helen van alle kwalen.

Laat ik je uit de droom helpen: de overheid behartigt de belangen van de olie-industrie, voedselindustrie en farma-industrie, voedselfabrikanten werken met zo goedkoop mogelijke, liefst synthetische ingredienten en de farma verdient het meest aan ziekte, niet dood en ook niet gezondheid, want daar zit het geld niet. Als je goed kijkt, zie je dat synthetische aardolieproducten de rode draad zijn bij alle drie de genoemde industrieen.

Je denkt toch niet werkelijk dat niet patenteerbare, spotgoedkope voedingsstoffen als bijv. zuurstof (H2O2, ozon) en mineralen (Keltisch zeezout) worden omarmd? Dat is het antwoord op je vraag waarom actieve zuurstof niet algemeen in gebruik is en dit geldt voor zoveel andere, natuurlijke middelen die daadwerkelijk helen. Wake up and smell the coffee!

Mike

 
Heb je gelijk in ja..

Maar goed om nog even terug te komen op h2o2.

H2O2 is dus vrij stabiel mits er geen ijzer in de buurt is?

Wat gebeurd er als er h2o2 ingenomen wordt? Het komt in je bloed, waar ijzer zit en ijzer-"ingebouwd" in een hemoglobine eiwit. Dus betekent dus dat h2o2 wel degelijk schadelijk kan zijn?

Er wordt gesteld dat iedien men genoeg SOD, catalase, peroxisomen heeft kan h2o2 in theorie geen schade aan de cellen aanrichten, maar heeft iedereen hier genoeg aan?

 
Rode bloedcellen bedienen zich van glycolyse (melkzuurvergisting van suikers), een anaeroob proces. Rode bloedcellen hebben geen mitochondria (celkern) en zijn dus primitievere cellen dan witte bloedcellen, die het tegenovergestelde zijn en gebruik maken van waterstofperoxide om ongewenste stoffen en organismes mee weg te oxideren. Rode bloedcellen zijn anaeroob omdat hun functie is om zuurstof te transporteren en niet zelf op te gebruiken.

Mike

 
maar zijn rode bloedcellen dan niet vatbaar voor hydroxyl radicalen(OH+)? Ook gezien het feit ze ijzer bevatten > vorming hydroxyl radicalen.

En wanneer h2o2 ingenomen wordt en in de bloedbaan komt (waar naast rode bloecellen ook vrij ijzer circuleert) worden er dus OH+ radicalen onstaan. Geven deze dan geen ongewenste schade aan substanties in de bloedbaan/bloedvaten of waar die OH+ radicalen mee in aanraking komen?

Quote:
Er wordt gesteld dat iedien men genoeg SOD, catalase, peroxisomen heeft kan h2o2 in theorie geen schade aan de cellen aanrichten, maar heeft iedereen hier genoeg aan?



Mag ik aannemen dat je hier zo gauw geen antwoord op hebt?

 
IJzer in bloed is al geoxideerd, vandaar de rode kleur. Catalase is aanwezig in ons totale systeem, een teken dat het lichaam is ingesteld op de verwerking van waterstofperoxide. Catalase splitst waterstofstofperoxide in water en zuurstof, precies de twee substanties waar ons complete systeem op draait. H2O2 kan daarom geen schade aanrichten. Mocht je het op je hand krijgen, dan ervaar je ongemak in de zin van een prikkend gevoel en een (tijdelijke) witte huid, maar het is catalase dat uiteindelijk de H2O2 opruimt. Dit merk je aan het bruisen wat je ziet en hoort. Misschien moet je dit stuk eens lezen om te weten te komen waarom H2O2 geen vrije radicaal is en waarom we geen anti-oxidanten nodig hebben, maar oxidanten.

Mike

 
H2O2 zelf is inderdaad geen vrije radicaal. Ik weet ook dat het door ons eigen immuunsysteem gevormd wordt, maar is dit niet meer gecontroleerd dan orale inname van H2O2?

Want waar het mij om gaat is het volgende:
Quote:
H2O2 (In the presence of iron) > OH- + OH*

(Hydrogen peroxide is converted into alkaline hydroxide

ions and hydroxyl free radical in the presence of iron and

other metals.)



Dit "hydroxyl free radical", wordt dus wel degelijk gevormd in het lichaam, omdat ijzer en metalen overal in het lichaam voorkomen. Het is dit "hydroxyl radicaal" dat instaat is DNA schade te veroorzaken. Dus kan ik dan concluderen dat H2O2 indirect wel degelijk DNA schade kan voortbrengen?

 
Lees The Truth About Food Grade Hydrogen Peroxide:

Quote:
It [H2O2] is purposely used by the body to produce hydroxyl radicals to kill bacteria, virus, fungi, yeast, and a number of parasites.


Quote:
If the interstitial fluids of the body (between the cells) contain

large amounts of hydrogen peroxide, any free floating

iron will cause the hydrogen peroxide to produce hydroxyl

free radicals that will immediately damage whatever is nearby.

Any bacteria that may be in the neighborhood, seeking

iron for its survival, simply doesn’t have a chance in this

free radical laden death trap. If the level of hydrogen peroxide

in our bodily fluids is elevated only moderately,

our body becomes amazingly inhospitable to any type of

pathogenic organisms.


Quote:
Hydrogen peroxide can produce the most potent alkalizing

agent known to man (hydroxide ion) and it can

provide an incredibly powerful oxidizing agent

(hydroxyl radical) that can disinfect our human body

tissue from any and all known pathogens!


Niet alleen is H2O2 lichaamseigen, maar het lichaam zet ook bewust vrije radicalen in tegen 'ongenode gasten'.

Mike

 
Waterstofperoxide creeert alleen vrije radicelen indien nodig (verzuring):

Quote:
Electrons are stable when they are in pairs. If a molecule is

missing one of the pair, it is unstable. If a free radical tends

to “steal” electrons from other molecules, then it is known

as an oxidizing agent. If it tends to donate its unpaired electron,

then it is known as a reducing agent. Many vital chemical

processes involve the transferring of electrons from one

molecule to another. For anything to happen in our body, we

need oxidizing agents and we need reducing agents (especially

for your belly fat, eh?)

In many chemical reactions, hydrogen peroxide may act as

an oxidizing agent when its environment is acidic and then

reverse that same process by acting as a reducing agent if its

environment becomes alkaline.

Hydrogen peroxide goes both ways!!!!!

“Hydrogen peroxide is unusual in that it lies chemically

exactly half way between oxygen and water. This gives

hydrogen peroxide something of a split personality. It can

go either way in its reactions (gaining or losing electrons)

depending upon the chemical company that it keeps. It can

even go both ways at once, when reacting with another

hydrogen peroxide molecule. In this case, one of the molecules

gains two electrons to become water, while the other

loses two electrons to become oxygen.”

(Nick Lane, Ph.d., Oxygen, The Molecule That Made the

World, Oxford University Press, 2002, page117, ISBN 0-

19-860783-0)


Mike

 
Oké duidelijk, maar mijn punt is nog steeds het volgende:

Quote:
H2O2 (In the presence of iron) > OH- + OH*

(Hydrogen peroxide is converted into alkaline hydroxide

ions and hydroxyl free radical in the presence of iron and

other metals.)



Quote:
“Hydrogen peroxide is almost inert until it meets iron,

regardless of whether the iron is in solution or embedded in

a protein. Hydrogen peroxide reacts [really, really] quickly

with iron to generate hydroxyl radicals... Hydroxyl radicals

attack all proteins, lipids and DNA indiscriminately
, initiating

destructive free radical chain reactions that spread damage

and destruction. Hydroxyl radicals are extremely reactive

fragments, the molecular equivalents of random muggers.

They can react with all biological molecules at speeds

approaching their rate of diffusion. This means that they

react with the first molecules in their path and it is virtually

impossible to stop them from doing so. They cause damage

even before leaving the barrel of the gun.
"

(Nick Lane, Ph.d., Oxygen, The Molecule That Made the

World, Oxford University Press, 2002, page115-116, ISBN

0-19-860783-0)


1) Ijzer en metalen zijn in het hele lichaam aanwezig?

2) Dus het hydroxyl radicalen kunnen in het hele lichaam gevormd worden en dus schade zoals DNA-schade aanbrengen?

 
Joopie,

Even in gewone mensentaal. Anaerobe organismes als schimmels, parasieten en bepaalde bacterien voeden zich met ijzer. H2O2 kan SELECTIEF zowel een elektron stelen van een zuurstofmolecuul als een elektron doneren aan een zuurstofmolecuul. Als het ervoor kiest om een elektron te stelen en dus een vrije radicaal wordt (hydroxyl), doet het dit om deze ijzervretende organismes weg te oxideren. Andere keren kiest het ervoor om vrije radicalen juist weer te neutraliseren door ze hun ontbrekende elektron terug te geven. We hebben hier dus te maken met een INTELLIGENTIE die niet zomaar lukraak van alles en nog wat op zijn pad wegoxideert en dus beschadigt. H2O2 stuurt bij als het lichaam te verzuurd is, maar ook te alkalisch.

Mike

 
Weer even on topic:

Ik mis pizza nog wel een beetje, dit was mijn lievelingseten. Maar laatst (ongeveer 3 weken terug) at ik het voor het eerst sinds hele lange tijd, en eigenlijk vond ik het niet meer zo lekker als eerst. Dus ik denk dat het wel meevalt. Verder mis ik niet echt iets. Ik lustte vroeger ook niet zoveel.

 
drop! maar een voedingsmiddel kun je dat niet echt noemen natuurlijk. ik eet nu anderhalve maand ofzo geen brood meer en het valt me eigenlijk reuze mee dat ik dat nauwelijks mis.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.158
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan