Zijn er voedingmiddelen die jullie echt missen, en toch niet kopen?

Frustrerend he, al die zogenaamde deskundigen.. Ik kreeg net een berichtje van een kennis. Iemand met hoge bloeddruk, aan de cholesterolmedicatie etc. Dus hij liet me gisteren z'n becel giftroep zien.. Daar heb ik wel even mijn mening over gegeven. En nu had hij roomboter gekocht:)

Mijn vader heeft ook diabetes. En hij eet zooo slecht. En als hij beter gaat eten, zie je zoveel verbetering. Mijn boek van Nourishing T had ik per ongeluk daar laten liggen en dat vond hij heel interessant, dus dat ga ik hem zeker laten lezen!

 
Quote:
Waarom neem je geen smoothie mee naar je werk? Probleem opgelost!


Ik heb echt helemaal niks met smoothies. Heb het al zo vaak geprobeerd, maar ik krijg dat echt niet lekker..

 
Kun je niet yoghurt met extra room of kokosolie meenemen? Of noten weken, roosteren en malen en de dag ervoor in de kefir om te fermenteren. Dan krijg je een soort pap, eventueel van tevoren de kefir wat laten uitlekken in een kaasdoek. Lekker met bijvoorbeeld kaneel.

Salade met tonijn, avocado, sla, bosui, zure appel en evt feta. Dressing van yoghurt, room, olijfolie, mosterd (poeder), beetje honing, knoflook (poeder), keltisch zout. Als toetje geklopte room met vanille:)

 
@ Mike, dank voor je woorden over eiwitrijke dieten: gek genoeg is het het enige dat bij mij nu een beetje werkt en ik kom er ook niet van aan: sterker nog: ik val er van af.

En ook: vooral koolhydraten en vetten zetten bij mij om richting vet.

Vet leidt bij mij op het moment bovendien gelijk tot spijsverteringsproblemen.

Over werk; ik neem soep mee in een thermosfles en daarnaast vis / vlees / vis / ei.

Goed te doen en zo bereid.

 
Hoi Mike,

ten eerste wil ik zeggen dat de opmerkingen en relaties die je legt fascinerend zijn en er inderdaad een (zeer grote) kern van waarheid in zit. Echter denk ik dat de huidige mens (in deze maatschappij) al TE ver van zichzelf staat om voeding 100% "genezend" te kunnen laten zijn.

Dat de symptomen van diabetes onder controle vallen te krijgen met "gezonde" voeding twijfel ik ook niet aan.

Echter heb ik mijn twijfels wel bij het feit of het "in de praktijk" te "genezen" valt.. het zal ook zeer persoons afhankelijk zijn. Een diabetes patiënt die symptoom vrij is door een dieet is m.i. nog niet genezen.

 
Hoe bedoel je dat precies Joopie?

Helemaal zonder symptomen lijkt mij al een eind in de goede richting, aangezien de symptomen duiden op een onderliggend probleem.

En let wel, het gaat hierbij niet om het onderdrukken van symptomen.

En wat denk jij dan wat naast de voeding nog nodig/wenselijk is?

 
Quote:
Een diabetes patiënt die symptoom vrij is door een dieet is m.i. nog niet genezen.


@ Joopie: dat citaat van jou kan ik relateren aan een ervaringsverhaal.

Een naaste van mij heeft de diabetes type I : is zij op vakantie dan hoeft zij insuline niet bij te spuiten.

Is ze thuis dan wel.

Dat betekent niet dat als ze op vakantie is, dat ze dan niet ziek is, want zo snel als ze weer thuis is moet ze weer spuiten.

Of je met voeding(ssupplementen) alleen gezondheidsproblemen recht kan zetten: dat is ook wel mijn vraag al ben ik graag altijd hoopvol.

Er is ook zoveel tijd en energie en intuitie en trial en error nodig om voor jezelf uit te vinden wat de goede weg is richting gezondheid als die er niet is.

 
Quote:
Een naaste van mij heeft de diabetes type I : is zij op vakantie dan hoeft zij insuline niet bij te spuiten. Is ze thuis dan wel.


Ik vind dit niet zo vreemd. Op vakantie ontspant ze en thuis heeft ze stress (welkom in Nederland, stressland!). Stress maakt dat de bijnieren de lever aansporen om glycogeen af te geven, die omgezet wordt in glucose, waardoor de bloedsuikerspiegel stijgt. Als de alvleesklier niet meer in staat is om de bloedsuikerspiegel te verlagen d.m.v. insuline, moet je insuline spuiten. Op vakantie ervaart ze geen of minder stress en kalmeert haar systeem. Stress werkt bijzonder destabiliserend voor de bloedsuikerspiegel.

Overigens is ook hier weer een relatie met voeding. Om ons goed en ontspannen te voelen moeten we serotonine, dopamine en endorfine aanmaken, neurotransmitters die ons een gevoel van gelukzaligheid geven en die bovendien bijzonder immuunstimulerend zijn en dus helend. Tryptofaan is een aminozuur dat aan de basis staat van serotonine en serotine wordt pas opgenomen door je hersencellen als ze voldoende cholesterol hebben. Een voedingspatroon dat hoog is aan cholesterol en tryptofaan is dus ontspannend en kalmerend.

Vaak worden koolhydraten genoemd als goede bron van tryptofaan, maar deze bieden slechts kortstondig een 'tryptofaanshot', net als ze een korstondig 'suikershot' geven. Op de lange termijn beroven ze je juist van serotonine, dus dat is geen goede bron voor de lange termijn. Om onze hersenen echt te geven wat we nodig hebben, moeten we eten wat we altijd al hebben gegeten gedurende het merendeel van onze evolutie: dierlijke vetten en eiwitten van de allerbeste kwaliteit. Ikzelf heb aan den lijve gemerkt hoe rustig en evenwichtig deze voeding uitwerkt op mijn systeem en met mij vele anderen hier.

Verzadigd vet en cholesterol, maar ook mineralen (Keltisch zeezout) en vitamine C zijn daarnaast uitstekende bouwstenen voor alle hormoonklieren, niet in de laatste plaats de bijnieren. Wanneer deze goed gevoed worden, verhoogt je stressafweer. Het gaat nl. niet om de stress, maar om de stressafweer. Uiteindelijk komen we dan toch uit op voedsel, Joopie. Ik stel voor dat je dit eens leest en dit en dit.

Mike

 
Quote:
Ik heb echt helemaal niks met smoothies.


Janse, jij hebt toch een beetje vreemde smaak. Van die levertraan met kaneelolie moest je ook al walgen. Ik vraag me af of er iets niet helemaal goed is met jouw smaakbeleving. Dit kan met o.a. zinktekort te maken hebben.

Mike

 
Die heb ik inderdaad al gelezen, zeer goed! Niks aan toe te voegen. Of het echt in de huidige praktijk zo werkt weet ik niet, daar zit mijn twijfel.

Stel je hebt stress, maakt een boswandeling om te ontspannen en loopt de ziekte van lyme op. De bacterie zit rijkelijk in je cellen gehuisvest. Lijkt het me te simpel om te stellen dat indien de cel zijn zuurstof terug heeft de bacterie weg gaat?

 
Zo simpel is het dus wel degelijk. ALLE ziekteverwekkers zijn anaeroob, ALLEMAAL! Borella is een lastige om kwijt te raken en er moet drastisch zuurstofgeschut worden ingezet, maar het kan wel degelijk!

Mike

 
Onze hond heeft soms wel 30 teken, meestal wat minder, maar nooit last van de ziekte van lyme, de borella. Waarom hebben wij al last van 1 enkel teekje?

 
Micro-organismes en insecten resoneren met zwakheid en hun taak is zwakke plekken op te ruimen. Je kunt dus nooit het 'beestje' de schuld geven (zoals onze pasteuriaanse, darwiniaanse 'geneeskunde' wel doet), maar je moet de verantwoordelijkheid bij jezelf zoeken en de omgeving verbeteren (schoonmaken), dan gaan de 'beestjes' vanzelf weg.

Mike

 
De interne omgeving van de hond (het bloed) wordt zuurstofrijker en zoals gezegd zijn deze organismes allemaal ANAEROOB, dus die hebben in een aerobe (zuurstofrijke) omgeving niets te zoeken. Onze kat drinkt water met H2O2 en Sole en heeft 0,0 teken of vlooien.

Mike

 
Dirtsa, beetje kromme vergelijking een hond met een mens vergelijken. Dat is hetzelfde als aannemen dat studie's gedaan op ratten/muizen ook voor mensen gelden, zo werkt het (helaas?) niet.

Om een voorbeeld te geven waarom kan een mens wel tegen het parvo virus en een hond wordt er ziek van? Het immuunsysteem werkt anders.

Het menselijk immuunsysteem maakt ook h2o2, maar klaarblijkelijk niet voldoende?

 
De principes blijven gelijk voor alle op zuurstof gebaseerde organismes (dieren en mensen), alleen het 'beestje' is anders. Het punt is dat ze allemaal anaeroob zijn. De meesten van ons hebben zuurstoftekort en een niet goed functionerend immuunsysteem, dus inderdaad onvoldoende lichaamseigen H2O2. Anders zouden de 'beestjes' ook geen vat op ons hebben, zo simpel is het.

Mike

 
Wat zou de mens toch zonder jou moeten Mike! Als je het zo bekijkt is het inderdaad allemaal zo simpel :)

Om weer on-topic te gaan. Nu ik eraan denk wat ik van de supermarkt mis, dan zijn het die roze glacé koeken :wink: (ben eigenlijk nu al 3 jaar zonder koek, snoep, ... dus of ik het echt mis...)

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.469
Berichten
498.998
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan