Zelf brood maken

Zijn er mensen die dit zelf maken? Volgens mij best leuk om te doen en je kunt het net zo gezond maken als je zelf wilt.

Vooral kiembrood lijkt me leuk om eens zelf te maken. Ik las op de site van Ron Fonteine dat het niet eens zo moeilijk is om te doen.

In dit recept staat dat je moet bakken op 50 graden, maar als het lukt op 50 graden dan moet het toch ook wel op 40 graden lukken zodat alle enzymen het ook overleven toch?

Iemand dit weleens geprobeerd?

Evan

 
Yes, ik kan ook eindelijk linkjes maken 8) Het enige probleem is nog dat als ik die link wil maken dat het dan automatisch helemaal aan het begin van mijn bericht terecht komt. Heb het later moeten knippen en plakken om het weer op de goede plek te krijgen..

 
Ik heb toevallig vorige week voor het eerst in mijn leven zelf brood gebakken! Het was gewoon gistbrood van tarwe, dus niet heel erg gezond, maar wel wat makkelijker dan bijv. zuurdesem en ook erg lekker. Ik ben van plan binnenkort zuurdesembrood te gaan maken en kiembrood lijkt me ook wel wat.

Ik zou dus niet weten of je ook op 40 graden dat brood kunt bakken, maar je kunt het proberen, dan zal het waarschijnlijk gewoon wat langer erin moeten.

Quote:
Het enige probleem is nog dat als ik die link wil maken dat het dan automatisch helemaal aan het begin van mijn bericht terecht komt.



Als je eenmaal de code van de link kent, hoef je niet meer op dat knopje te drukken en kun je hem gewoon zo typen :).

 
Zuurdesembrood wil ik zeker ook eens gaan maken, maar dat kiembrood lijkt me toch NOG gezonder. Vooral als het op 40 graden kan. En natuurlijk kan dat, want het wordt al meer dan 2000 jaar gegeten en waar haalden ze vroeger anders een oven vandaan met een constante temperatuur van 50 graden?

Op deze manier kun je dus rauw brood eten, supergezond, geen fytinezuren een ook nog eens vol enzymen om het NOG beter verteerbaar te maken.

Ik bedenk me ineens dat ik nog een behoorlijke zak tarwegraszaad heb liggen. Een paar jaar geleden was ik hier weleens mee bezig, toen was dat tarwegrassap helemaal in de mode :lol: Schijnt wel heel gezond te zijn, dus als ik dit ga kiemen in water met een beetje sole en er later kiembrood van maak dan moet dat wel gezond zijn lijkt me.

 
Ik denk inderdaad dat het dan zeker wel gezond is! :)

Ik was eerst van plan om het bij gistbrood te houden, maar ik merkte dat mijn eczeem er erger van werd dus dat doe ik toch maar niet (normaal gesproken eet ik dat ook nooit. Ik eet altijd roggebrood waarin geen gist zit). Ik moet dus eigenlijk wel óf zuurdesem, óf kiembrood maken.

 
Uh... tja, waarom niet? Ik weet niet of dat kan, maar het klinkt best leuk. Misschien is het gewoon een kwestie van proberen. Hoewel, als het dan iets heel raars wordt is het ook weer zonde.

 
@Janse

Ook ik ben een tijdje druk bezig geweest met het kweken van tarwegras. Biologisch tarwezaad gekocht en een slowjuicer. Geweldig boek van Ann Wigmore (grondlegger Hippocrates Institute) hierover gelezen. Koste mij echter gewoon teveel tijd iedere ochtend. Wellicht dat ik dit later weer oppak. Dus ook hier tarwezaad voldoende. Ben me laatst gaan verdiepen in het maken van Essener brood (oftewel Manna brood). Twee waardevolle sites hiervoor zijn:

http://www.librarising.com/health/essenebread.html

http://rtheyallyours.blogspot.com/2009/01/sprouted-wheat-manna-bread.html

Moet zeggen dat het bij mij nog niet heel goed gelukt is de eerste keer (niet hard genoeg aan de onderkant). We'll keep on trying !

 
Bedankt, Satfat!

Ik ga straks lekker bezig met kiemen. Ben benieuwd of het mij wel gaat lukken. Op welke temperatuur heb je het geprobeerd?

 
@ Janse

Ik heb het geprobeerd op 110 graden gedurende 3 uur. Ik weet het, volgens mij moet het langer op een lagere temperatuur maar zoveel tijd had ik niet en dit was conform recept dat ik had.

Volgens mij heb je voor 1 brood ca. 400 gram tarwezaad nodig. Uiteraard het liefst biologisch.

 
Broodcake van gefermenteerd oliebollenbeslag

-500 gram volkoren (spelt)meel (of de helft daarvan gebuild tarwemeel/bloem)

-500 ml volle (rauwe) melk met een paar eetlepels volle yoghurt of karnemelk

Meng bovenstaande ingrediënten door elkaar en laat ze afgedekt een nacht of langer op een warme plaats fermenteren. Eventueel tussendoor nog eens doorroeren anders kan de bovenkant opdrogen.

De volgende dag is het beslag verzuurd. Voeg toe:

1 of 2 eieren

30-50 gram gesmolten roomboter of kokosolie

25 gram oersuiker

1 zakje droge gist (11 gr)

8-10 gr gevijzeld Keltisch zeezout (of 32 tot 40 ml sole)

Optioneel:

5 – 10 gr kaneel of andere specerijen (mag ook gerust meer dan 10 gram zijn)

250 gr gemengde gedroogde vruchtjes (ananas, papaya, granberries, gekonfijte gember in stukjes)

Bovenste ingrediënten maken dat je het ook aan je bezoek kunt geven tijdens verjaardagen... :)

Zonder die snoepdingen is het een vrij gezond lekker vol stuk broodgebak.

1 – 1,5 uur rijzen op een warme plaats (beslag moet 2x het oorspronkelijke volume hebben)

Eventueel halverwege het rijzen het beslag een keer lichtjes doorscheppen

Verwarm de oven voor op 160-180 graden. Vet een bakblik in met roomboter, ghee of kokosolie. Giet het beslag in het bakblik, doe het in de oven en bak het in 45 minuten gaar. Je kunt het deeg ook in muffinvormpjes gieten, dan is het in 15 minuten gaar. Misschien ook wel een geschikte traktatie voor als je kinderen jarig zijn.

 
DenniS,

Weet je ook of dit recept ook in de broodbakmachine kan?

 
Ik vraag het mij af femke, hij adviseert dit beslag uit te storten op een bakplaat. In een broodbakmachine kon het wel eens te lang duren voor het gaar is, of de buitenkant is verbrand en binnenin nog rauw.

Als het op een bakplaat al 45 minuten duurt.

 
hmm ik probeer het gewoon een keer... :)

Ik kan op mijn bbm zelf alles instellen, rijstijd, baktijd enz.

 
Ik heb Tibetaans gerstebrood gebakken. Echt heel lekker.

Recept voor de liefhebber

ingrediënten

600 gram gerstemeel

8 gram zout

50 gram gesmolten ghee (ik heb het een beetje op de gok gedaan)

600 ml groene of witte thee

werkwijze

- rooster 500 gram gerstemeel in een pan met dikke bodem op laagste pit; roer af en toe door de massa; haal de pan van het vuur als het meel begint te geuren (en voordat het begint te kleuren); bij mij duurde dit ongeveer 20 minuten

- Meng zout en gesmolten ghee door het gerstemeel; giet dan beetje bij beetje de warme groene thee erbij; roer met een stevige houten lepel; voeg eventueel nog wat water toe tot het deeg een soort zandtaart deeg consistentie heeft

(vuistregel: net zoveel vocht als het gewicht van de droge delen, in dit geval 600 ml thee bij 600 gram gerstemeel)

- wikkel deeg plus kom in kranten en dek het toe met kussens of dekens o.i.d. en laat 8 uur of langer fermenteren.

Ik heb het overigens in de yoghurt starter gedaan. Die is standaard 40 graden.

- meng het deeg nog een keer goed dooreen; vorm hier een plat brood van; leg dit op bakpapier of op een ingevette bakplaat

- druk met een glasrand een rondje in het midden; snijd van daaruit stralen tot bijna dwars door het deeg

(gemakkelijk om later partjes af te breken en op te eten)

- bak het brood gedurende 60 minuten in voorverwarmde oven van 160˚- 170˚

- laat het brood goed uitdampen op een rek

 
Sylvia,

Hier is ook een mogelijke verdachte voor je plotselinge uitslag: gluten. Ik zie nu dat je brood bakt waar gluten in zitten. Onderzoek dat ook eens!

Mike

 
Bij ons hier is er een winkel waar je alle broodbloem kan kopen, zuurdesem, speltbloem, glutenvrije brood om zelf te maken in een broodmachine.

 
Beter is geen of bijna geen brood te eten. Ik maak het zeer zelden, hooguit éénmaal per 2 maanden of zo. Ik vind het erg lekker en neig er dan na teveel in één keer te eten. Resultaat is opgeblazen maag - en darmklachten nadien.

Ook merk ik als het verschil als ik koolhydraten eet vanuit brood of bijvoorbeeld vanuit kokosmelk, rauwe melk, groenten of een niet zoete appel. Brood doet verlangen naar meer koolhydraten. Iets waarvan ik bij de laatstgenoemden geen last heb.

 
Het begint er nu toch echt op te lijken dat een gluten- en caseinevrij dieet op dit moment toch beter voor jou zou zijn. Dan kom je al automatisch uit bij zoiets als GAPS. Gezien de valkuil van te weinig koolhydraten zul je dit echter moeten aanvullen met glutenvrije koolhydraten.

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.684
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan