Wommes ( Wendy ) stelt zich voor

G

Guest

Guest
Hallo allemaal,

ik ben Wendy, zondag a.s. vier ik mijn 39e verjaardag, ben getrouwd en trotse mama van een jongen van 14 en een meisje van 12. Ik zit in het tweede jaar van een Hbo-opleiding tot psychosociaal hulpverlener/therapeut.

Eten/voeding neemt al jarenlang een prominente plek in in mijn leven. Door dingen die in mijn zeer jonge jaren zijn voorgevallen heb ik in de puberteit een eetstoornis ontwikkeld die ik inmiddels aardig onder controle heb. Moet erbij zeggen dat ik al een aardig verleden van afvallen en weer aankomen achter de rug heb.

Omdat ik voor de opleiding in leertherapie ben heb ik gelukkig al weer een heleboel voor mezelf duidelijk kunnen krijgen omtrent het hoe en waarom van mijn eetpatroon.

Ook spiritualiteit speelt een belangrijke rol in mijn leven en het is juist dat stukje wat me een aantal jaren geleden aan het denken heeft gezet over de hedendaagse voeding. Ik heb al een hele tijd een sterke innerlijke drang om anders en vooral gezonder te gaan eten. Zo'n twee jaar geleden besloot ik heel impulsief om het roer dan maar helemaal om te gooien en met ons gezin anders te gaan eten. Dat is helaas jammerlijk mislukt, heel fanatiek begonnen maar ik wilde teveel in 1 keer.

Door dingen die in leertherapie naar boven zijn gekomen ben ik het afgelopen jaar door een heel diep dal gegaan waar ik nu weer zo'n beetje uitgekrabbeld ben. Maar die drang dat ik anders moet gaan eten is nog steeds zeer sterk aanwezig. Al surfend op het net kwam ik een paar weken geleden een artikel tegen over groene smoothies en die ben ik gaan proberen en die bevallen erg goed moet ik zeggen. Ook het supermarktbrood is verdwenen en vervangen door zuurdesembrood van de natuurvoedingswinkel. Ik gebruik inmiddels kokosolie en roomboter en zo heb ik al aardig wat stappen in de goede richting gezet. Ik doe het in eerste instantie alleen maar ik hoop gaandeweg mijn gezin ook in de goede richting te krijgen. Stap voor stap deze keer. Maar voor mezelf moet ik nu om, het is mijn tijd zal ik maar zeggen

Ik heb afgelopen weekend het boek van Brian Peskin gelezen: het verzwegen verhaal over kanker. Dat heeft me aan het denken ( en voelen) gezet. In de basis voelt het goed maar er zijn ook wel een paar punten waar ik gevoelsmatig moeite mee heb. Maar het heeft me ook aangezet om weer eens te gaan zoeken op internet en zo ben ik hier terechtgekomen, de paar stukken die ik hier gelezen heb voelen goed voor mij. Ik wil me gaan inlezen en hoop zo weer iets wijzer te worden.

Nou het is een heel verhaal geworden, heb je nog vragen of wil je iets weten, aarzel niet !!

Liefs, Wendy

 
Wendy,

Welkom!

Ik zou graag willen weten waar je groene smoothies uit bestaan.

Wat betreft Peskin, daar zet ik ook mijn vraagtekens bij en die heb ik hier uiteengezet.

Mike

 
Hoi Wendy, welkom

Fijn dat je naar gevoel hebt geluisterd en bent gaan zoeken.

Kijk eens op mijn website: www.voedingisgezondheid.nl.

De belangrijkste items van dit forum heb ik daar overzichtelijk(er) neergezet.

En ga ook het alleen lezen forum 'even' doorspitten.

Wat is verder jouw eetpatroon, misschien kunnen we jou nog wat tips geven.

Lia

 
@ Mike : mijn groene smoothies bestaan voornamelijk uit bladgroenten zoals spinazie, andijvie, snijbiet, sla en bleekselderij gecombineerd met fruit als sinaasappels, appels ,ananas, aardbeien, bessen, frambozen, mango's. Maar ik heb geloof ik al ergens gelezen dat het beter is om voor het zure fruit te kiezen?

@ Lia : ik zal proberen om je een globale indruk van mijn eetpatroon te geven

Ik maak 's morgens een groene smoothie ong. 1250 ml en die verdeel ik in 4 glazen over de hele dag.

Als ontbijt maak ik havermoutpap met water, kaneel en chiazaad, af en toe wat gezoet met kokosbloesemsuiker of ik eet een flinke kom volle yoghurt met chiazaad

Als lunch eet ik 2 zuurdesemboterhammen met beleg ( daar kan ik nog wel tips voor gebruiken voor het beleg) of ik maak een omelet van 2 eieren met tomaatblokjes en ui.

Als diner probeer ik groenten met vlees , soms met zoete bataten, soms met een portie quinoa. Na het eten neem ik nog een schaaltje volle yoghurt.

Tussendoor neem ik soms ( al naar gelang ik wel of geen trek heb) een rijstwafel met roomboter en 's avonds neem ik soms nog een handje ongebrande noten en gedroogde vruchten

Koffie heb ik teruggebracht naar twee koppen per dag. Als zoetstof gebruik ik stevia. En ik probeer het zo te doen dat wanneer ik in de ochtend havermout eet om dan tussen de middag en 's avonds geen koolhydraten te eten. Vlees en zuivel zijn biologisch als het enigszins kan. Verder neem ik 's ochtend nog een flinke lepel okinawa omega olie al ben ik van plan die in te ruilen voor een andere versie met andere verhouding omega-6 en omega-3 ( met dank aan Peskin ) Maar mochten jullie daar eventueel ook alternatieven voor hebben houd ik me aanbevolen.

Bedankt voor het warme welkom en de links, die ga ik zeker allemaal doorspitten.

Liefs, Wendy

 
Wendy,

Je bent wel al heel bewust bezig maar het kan nog beter. Maar daar zul je voor open staan anders zou je je niet aangemeld hebben, toch?

De groene smoothie:

Rauwe groentes en dan vooral de spinazie is not done. In spinazie zit oxaalzuur.
Quote:
Oxaalzuur

Oxaalzuur en derivaten komen voor in verschillende planten, met name rabarber en klaverzuring. Voedingsmiddelen die aanzienlijke hoeveelheden oxaalzuur bevatten zijn cacao, chocolade, de meeste noten, bessen, bonen en bieten. Ook komt het voor in peterselie, postelein en spinazie.

Wanneer deze stof wordt ingenomen irriteert het de binnenkant van de keel en kan fataal zijn in grote doses. Oxaalzuur bindt zich met ionaire metalen zoals calcium in het lichaam, waarmee het oxalaten vormt die de keel en nieren kunnen irriteren. Sommige nierstenen bestaan voor het grootste gedeelte uit oxalaten. Langdurige of herhaalde blootstelling aan oxaalzuur kan schade aan de nieren toebrengen. Aan de ogen kan een kleine hoeveelheid stof oogirritatie (gekarakteriseerd door rode en waterige ogen) veroorzaken, langdurig contact kan schade aan het hoornvlies of zelfs blindheid veroorzaken. Herhaalde blootstelling aan de huid geeft letsel van de huid, huidontsteking of zelfs brandblaren, afhankelijk van de exposieduur. Inhalatie van oxaalzuur kan verschillende gradaties van longschade en irritatie aan de luchtwegen veroorzaken, gekarakteriseerd door branderig gevoel in de keel, kuchen en hoesten. Grote hoeveelheden kunnen verstikking, bewusteloosheid en zelfs dood veroorzaken.


Groentes moet je koken om de cellulose kapot te maken. Cellulose is houtachtig en schuurt de darmwand.
Quote:
Er zijn niet veel groentes die je rauw kunt eten, de meeste groentes zijn beter om gekookt, gestoomd of gewokt tot je te nemen. Het gaat voornamelijk om de mineralen in de plant. Deze zijn hittebestendig, maar komen niet vrij als de cellulose niet wordt gebroken. De vitamines raak je voor een deel kwijt door verhitting, maar je moet plantaardig voedsel ook zien als een aanvulling op kwalitatief hoogwaardig dierlijk voedsel en niet andersom. Alleen dieren zijn in staat om plantenstoffen te concentreren in een voor de mens ultiem opneembare vorm. M.a.w. het verlies aan vitamines van gekookt voedsel is slechts 10-25% (maar je krijgt er betere verteerbaarheid voor terug door de cellulose te breken) en is in het geval van mineralen 'te verwaarlozen' (negligable). Mineralen overleven dus het kookproces.


Verder gebruik je best wel veel fruit, dit zijn suikers. Als je al fruit gebruikt kun je inderdaad beter zuur fruit gebruiken.

Wat ik ook mis in je smoothie is vet. Dit kan in de vorm van zuivel zijn: yoghurt, melk, kefir, boter, slagroom, creme fraiche.

En je kunt er rauwe eieren in doen. Het vet in je smoothie zorgt ervoor dat je langer verzadigd blijft en het is nog erg lekker ook.

Zie hier een recept voor een heerlijke voedende smoothie.

Zuurdesembrood is in ieder geval al beter dan het 'brood' uit de supermarkt/bakker. Doe er iig flink roomboter op en je kunt rauw melkse kaas er op doen, een gebakken ei. Ja ik weet niet zo goed wat voor beleg, wij eten geen brood meer.

Je doet bij je omelet tomatenblokjes maar tomaten behoren tot de nachtschades.
Quote:
Neurotoxines in nachtschades.

Dit zijn: tabak, aardappel, tomaat, paprika, aubergine, hete peper, gojibes, goudbes/ananaskers en dus ook tomatenpuree, chilipoeder, paprikapoeder, cayennepoeder en alles wat daar weer van gemaakt is zoals sambal, ketchup, currypasta's en vele specerijenmengsels.

Door de frequentie van consumptie van nachtschades, waardoor je de neurotoxines gaat stapelen, haal je een sluipmoordenaar in huis. De mensheid zou niet half zoveel reuma en artritis kennen zonder nachtschades!

1 van de vele neurologisch schadelijke stoffen in ALLE nachtschades is...nicotine. Dit zit dus niet alleen in tabak! Friet wordt bovendien gebakken in toxische, kankerverwekkende, zwaar bewerkte plantaardige olie.

Meer info onder deze link.

Zie hier een schrijven van Mike over nachtschades.

Lees hier het ebook: Nightshade free, pain free


Noten moet je eigenlijk weken, kiemen, fermenteren en dan nog verhitten (wokken/grillen/bakken) voor je ze kunt eten.

Dit i.v.m. fytinezuur.
Quote:
-Fytinezuur

Alle zaden, granen, bonen, noten en peulvruchten bevatten fytinezuur dat de enzymatische levensvonk tegenhoudt die ervoor zorgt dat ze gaan ontkiemen waardoor de levenskracht vrij komt. Door blootstelling aan water zijn de omstandigheden hiervoor juist en lekt het fytinezuur weg. Wel het water weggooien waarin geweekt wordt! Fytinezuur remt en blokkeert mineralen en enzymen, waardoor deze weliswaar in de voeding zitten maar niet beschikbaar worden voor je lichaam. Foute boel dus!

Fytinezuur zorgt ervoor dat het lichaam calcium gaat lenen uit zijn eigen skeletstructuur. Daarnaast is er bewijs dat fytinezuur ook ten koste gaat van je voorraad aan vitamine C en D omdat beide vitamines fytinezuur neutraliseren. Vandaar dat de consumptie van scheepsbeschuit leidde tot scheurbuik bij matrozen.

Lees meer een over noten versus eieren, levensenergie.


Gedroogd fruit zit boordevol suikers, dat kun je beter laten staan.

Qua koolhydraten is het het beste om maximaal 100 gram droog gewicht te eten per dag.

De juiste koolhydraten zijn: honing, glutenvrije granen (witte basmatirijst, quinoa, gierst en boekweit). Ook groentes zijn koolhydraten maar ze tellen niet mee voor de 100 gram droog gewicht inname.

Je zou de okinawa olie kunnen vervangen door levertraan en/of boterolie van vitavie. Lees hier meer.

Als laatste doe het rustig aan, verander niet te radicaal maar als je minder koolhydraten/zetmeel en suikers gaat gebruiken zet daar dan wel verzadigde dierlijke vetten tegenover.

Verder zou ik op mijn site eens gaan lezen in 'juiste voeding'. Daar vind je terug 'wat wel en wat juist niet te eten'.

Lia

 
Hoi Lia, daar sta ik zeker voor open. Maar ik zal het zeker rustig aan doen en langzaamaan met verschillende dingen overstappen op een gezondere vervanging. In elk geval alvast bedankt voor je tips!!

Liefs, Wendy

 
Even een update:

Ik heb al aardig wat gelezen op het forum en een aantal dingen in mijn eetpatroon aangepast.

Ontbijt: sole

havermout met water en room en een flinke schep kaneel

Lunch : 2 zuurdesemboterhammen met roomboter of een omelet of ei/zalmsalade (zelf

gemaakt

Smoothie van dit forum 1 glas

3-uurtje: 1 glas smoothie

Avond: Rund of kipbouillon

quinoa/basmatirijst met rund/kip en eigengemaakte saus en groenten

Schaaltje griekse yoghurt

Tussendoor drink ik water (sole) al is dit stukken minder als voorheen omdat ik minder dorst heb. Koffie is nog niet volledig uitgebannen, ik zit nu op 1 a 2 bakken per dag en ik ben bezig thee uit te proberen maar heb nog niet echt iets gevonden wat ik echt lekker vind.

Op zich lijkt mijn lichaam goed overweg te kunnen met de toegenomen hoeveelheden vet, ik kan nog elke dag 1 a 2 keer naar het toilet. Qua energie zit ik nog niet helemaal lekker, misschien een gevolg van ontgiften?

Verder ben ik vel recepten aan het lezen en wil ik een soort blauwdruk gaan maken voor de week zodat ik wat gerichter boodschappen kan doen en niet dagelijks geconfronteerd word met de vraag wat ik nu weer op tafel moet zetten vanavond. Hier valt nog een hoop winst ( en gemak) te behalen denk ik.

Ik wil nog vragen of er bezwaar is tegen het gebruik van boekweitmeel. Ik wil proberen het brood bij mijn kinderen ook langzaamaan te verminderen en kwam zo bij een recept voor boekweitpannenkoeken.

Volgende stap die ik wil nemen is het drinken van rauwe melk, ik heb al een adres gevonden hier in de buurt dus als het lukt wil ik daar aan het eind van de week eens gaan kijken.

O, ja ik poets mijn tanden inmiddels met keltisch zeezout en in plaats van deo gebruik ik nu een mengsel van kokosolie, met bicarbonaat, maizena en een paar druppeltjes etherische olie

Liefs, Wendy

 
Wendy,

Hij gaat lekkerrrrr...

Ik lees bij het tandenpoetsen dat je maizena gebruikt. Is dat E-nummers vrij?

Lia

 
Je tanden poetsen met maismeel is een onzalig idee. Ik zie in zijn algemeenheid dat de hang naar zetmeel nog niet uit de voeding is verdwenen: havermout, zuurdesembrood, boekweitpannenkoeken. Vooral de dag beginnen met havermout is funest voor je bloedsuikerspiegel!

Mike

 
Jullie lezen te snel: ik gebruik de maizena in mijn deomengsel, niet bij het tandenpoetsen. En ik ben er nog niet dat weet ik, maar ik heb al eens eerder de 'fout' gemaakt om alles in één keer om te gooien dus dat doe ik nu bewust niet. De havermout eet ik nog elke dag, ik heb nog niet echt een goede vervanging voor het ontbijt gevonden, zuurdesembrood gebruik ik ongeveer drie keer per week. Voor mij al een hele omslag want ik at elke dag 3 volkorenboterhammen tussen de middag

 
Zetmeel onder je arm smeren is ook geen goed idee. Je zult anders moeten leren denken: niet zetmeel moet je basis zijn, maar vetten en eiwitten.

Mike

 
je kunt gewoon de kokosolie puur gebruiken als deo, probeer maar eens uit.

Fijn dat de veranderingen die je al het doorgevoerd geen verstopping veroorzaken.

Ik maak voor de kinderen ook wel pannekoek hoor, 3 eieren, melk, wat zout, goed kloppen en dan toevoegen: mengsel van boekweitmeel/gierstmeel/speltmeel.

Dan flink wat gesmolten roomboter erdoor roeren, dan verbrand de boter niet tijdens het bakken.

Als je helemaal glutenvrij wilt laat dan het speltmeel weg.

Zelf doe ik wat boekweitvlokken en amaranth in de yoghurt.

 
Dirtsa,

Kook jij die boekweitvlokken?

Wendy,

Je kunt 's ochtends ook beginnen met de yoghurtsmoothie. Dat vult in ieder geval zeker tot aan 13.00 uur. Althans bij ons wel.

Lia

 
Ik kan de yoghurtsmoothie inderdaad eens 's ochtends proberen, maar ik kan niet ontkennen dat ik havermoutpap gewoon nog ontzettend lekker vind. Bedankt voor je pannenkoekentip Dirtsa, ik ga kijken hoe de kinderen het vinden, die zijn ook nog makkelijk mee te nemen in hun lunchtrommels.

 
Lia, nee, ik kook de boekweitvlokken niet. Volgens mij heb ik al eens gelezen hier ergens dat in boekweitvlokken weinig fytinezuur zit. Ik doe een eetlepel door de yoghurt, laat dit even staan, en eet dit dan op.

 
Vanmorgen de yoghurtsmoothie op, dochterlief heeft hem ook geproefd en ze is om, dus morgenochtend voor haar ook een yoghurtsmoothie. Daar ben ik wel blij om want ze wil geen vlees eten en zo krijgt ze wel wat goede vetten binnen. De bottenbouillon en kippenbouillon eet ze wel dus daar krijgt ze stiekem ook wat mee binnen.

 
Ik begin de dag nu al een aantal dagen met een glas sole en daarna de yoghurtsmoothie. De dip die ik 's middags had heb ik nu niet meer dus dat is erg fijn.Geen havermout meer dus, ik heb nu zelf het verschil gevoeld!! De kids beginnen de dag inmiddels ook op deze manier, dus mama is blij!!

 
Goed zo, Wendy! Het heeft even geduurd om het zetmeel uit je hoofd te zetten, maar dan heb je ook wat! Helemaal goed! Enne...4-uurs dip? Welke 4-uurs dip? Ik had er vroeger altijd last van, nu is het slechts een vage herinnering uit het verleden. Zie je hoe belangrijk het is om vetten en eiwitten te gebruiken als basis voor je voeding? Wat jij nu ervaart is een bloedsuikerspiegel die zich aan het stabiliseren is. En met een stabiele bloedsuikerspiegel volgt vanzelf een stabiele hormoonspiegel, zodat jij straks kunt zeggen: Menopauze? Welke menopauze?

:D

Mike

 
Ja klopt Mike, maar wat voor mij op dit moment ontzettend belangrijk is, is dat ik zelf voel hoe mijn lichaam voelt en reageert. Ik mag gaan vertrouwen op mijn eigen-wijsheid. Vanaf mijn 2e jaar heb ik na een traumatische ervaring al het gevoel geblokt en ben ik in de overleving (hoofd) gegaan. Dankzij de opleiding en de goede begeleiding die ik daarbij krijg leer ik nu weer langzaamaan te voelen. Het is dus geen onwil van mijn kant als ik dingen niet gelijk aanneem, ik neem de tijd om dingen zelf te voelen en ondervinden zodat het ook echt van mezelf wordt.

Liefs, Wendy

 
Weer een update, ik ben al aardig om geloof ik. Begin de ochtend met sole met een theelepeltje appelzaijn gevolgd door een vette smoothie. Soms ook met eieren en griekse yoghurt maar de smoothie is favoriet.

Tussen de middag vaak wat bouillon, wat zalm uit blik met een gekookt ei er doorheen, en om de dag neem ik tussen de middag nog een zuurdesemboterham met roomboter. Daar ben ik dus nog niet van af al komt het ook al voor dat ik een dag of 2/3 geen brood eet. Maar ik vind het nog wel erg lekker en gemakkelijk.

Voor het avondeten meestal wat rijst met groenten en vlees/vis, inmiddels allemaal biologisch. Ik moet wel zeggen dat ik het avondeten het moeilijkst vind, vooral om te variëren. Kreeg van de week al te horen: nee he mam eten we nu al weer rijst?

Verder is inmiddels het hele gezin aan de rauwe melk en dat bevalt goed. Ik moet alleen zeggen dat ik wat moeite krijg met mijn ontlasting, ik ga nog steeds elke dag alleen heb ik nu veel vaker een zware en pijnlijke bevalling zal ik maar zeggen. Ik probeer dan maar zo goed mogelijk te ontspannen en letterlijk los te laten.

Verder ben ik ook wel moe, ik weet niet of dat komt door te weinig koolhydraten of dat het te maken heeft met een stuk traumaverwerking waar ik nog in zit. Ik ga volgend weekend mee met een meditatieweekend en hoop daar weer een stuk te kunnen loslaten dus het kan best zijn dat de vermoeidheid daar vandaan komt.

Maar al met al bevalt het me goed, ik leer en lees ontzettend veel, valt alleen nog niet altijd mee om de rest van het gezin mee te krijgen

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.749
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan