Wommes ( Wendy ) stelt zich voor

Hoi Wendy,

Ik heb op mijn site nog een lekker recept gezet van boerenkool, zonder aardappelen en rookworst, met gehakt en ui.

Dat is zo 'skoftig' lekker.

Het is een recept van Mike, wij hebben het nu 1x gegeten maar van de week komt het weer op tafel.

Je mist de aardappelen en rookworst niet.

We hebben er geen rookworst in omdat nog niet een goeie rookworst gevonden hebben.

Lia

 
Ik ga het eens proberen Lia al moet ik zeggen dat ik de gewone Hollandse boerenkool stamppot niet lekker vind. Maar de ingredientenlijst ziet er ( op de boerenkool na :wink: ) lekker uit.

 
Je kunt het i.p.v. met boerenkool ook maken met andere koolsoorten.

o.a. De pindakaas geeft er een Indische tintje aan.

Lia

 
Ik ga het gewoon proberen ik heb zo het vermoeden dat de smaak van de saus veel goed gaat maken!! Ik dacht alleen dat pindakaas niet okee was? Of vallen pinda's niet onder de notenregel?

 
Dank je wel Lia, dus pindakaas is met mate toegestaan. Dat zal manlief fijn vinden, hij is half indonesisch dus dingen als satesaus zijn erg geliefd en die hoeft hij zich dus niet te ontzeggen.

 
Jeetje als ik zo terug lees is er op een maand of twee tijd een hele hoop veranderd. Ik eet inmiddels grotendeels naar de richtlijnen van het forum. D.w.z. ik drink rauwe melk, eet biologische producten , gebruik de goede vetten etc. Ik heb vorige week 5 dagen een rauwe melkkuur gedaan en dat is eigenlijk wel goed bevallen, veel losgelaten zeg maar. Ik merk dat ik meer energie heb nu en dat voelt erg prettig.

Verder ben ik gestopt met het gebruiken van shampoo,deodorant, bodylotion, bad- en douchegels etc, en ook dat bevalt goed moet ik zeggen.

Ik ben me nu aan het beraden over de volgende stap en ik denk dat dat de capsules levertraan/boterolie gaan worden en ook de H2o2.

 
Wommes,

Chapeau. Leuk he, als je dat zo terug leest en merkt dat je er op vooruit gegaan bent.

Op mijn site kun je wat meer lezen over H2O2 en ook over levertraan en boterolie.

Je zou ook voor losse levertraan en losse boterolie kunnen gaan.

De levertraan van de rog (skate liver oil) met sinaasappelsmaak is prima te doen, ik neem het in zonder iets er achter aan.

Op dit moment is de losse boterolie niet leverbaar, wij nemen het nu in samen met een theelepeltje rauwmelkse boter met Keltische zeezout.

Lia

 
Hoi Wommes,

Ben jij toevallig familie van (constantia) Sten Oomen?

https://doorhetraam.nl/webmaster

 
Quote:
havermout, zuurdesembrood, boekweitpannenkoeken. Vooral de dag beginnen met havermout is funest voor je bloedsuikerspiegel!


Uit de boeken van Ralph M. had ik begrepen dat je bloedsuikerspiegel stabiel blijft als je genoeg vetten toevoegt. Is havermout met een flinke koffielepel kokosolie dan geen goede optie?

Ook las ik het gratis E-boek van Juglen Zwaan, die eerder volkorenproducten aanraadt, weliswaar met mate en dus eerder voorstander is van bruine (zilvervlies)rijst dan witte rijst...

Zoveel tegenstrijdige berichten overal!

 
Quote:
Uit de boeken van Ralph M. had ik begrepen dat je bloedsuikerspiegel stabiel blijft als je genoeg vetten toevoegt. Is havermout met een flinke koffielepel kokosolie dan geen goede optie?


Vetten kunnen wel remmend werken op de glycemische index, maar ze zijn naar mijn idee lang niet opgewassen tegen snelle suikers. Eiwitten en vezels hebben naar mijn idee een veel sterkere stabiliserende factor. Dus als je toch havermout wilt eten, gooi het dan in een bak volle kwark en laat het een nacht fermenteren. En doe er de avond tevoren eventueel wat walnoten bij die ook vooraf hebt kunnen laten wellen. Dan heb je stevige voedzame kost die je bloedsuikerspiegel wat meer met rust laat. Oja en vergeet vooral een lekker dik pak slagroom niet! :)

Quote:
Ook las ik het gratis E-boek van Juglen Zwaan, die eerder volkorenproducten aanraadt, weliswaar met mate en dus eerder voorstander is van bruine (zilvervlies)rijst dan witte rijst...


Het lijkt een beetje een keuze tussen slecht en slecht. Geraffineerde producten (witbrood, witte pasta, witte rijst, bloem enz.) hebben weinig voedingswaarde en veel invloed op de bloedsuikerspiegel. Volkoren producten (bruin brood, bruine pasta, zilvervliesrijst enz.) hebben veel meer voedingswaarde en minder invloed op de bloedsuikerspiegel, maar hebben wel een veel hoger fytinezuurgehalte. En dat is ook weer nadelig voor je gezondheid. Dus als je volkoren producten neemt, zorg dan dat het fytinezuur geneutraliseerd wordt door middel van wellen, ontkiemen en/of fermenteren. Op deze website wordt dat goed uitgelegd. Als ik een graangerecht maak waarin geen fermentatie plaats vindt, dan kies ik voor gebuild tarwemeel al dan niet in combinatie met spelt-volkorenmeel. Zo maak ik mijn eigen pannenkoeken, tortilla's, cake, pizzabodems, taartbodems en mijn eigen bladerdeeg, naar mijn idee, op de gezondst-mogelijke manier.

 
Inge,

Jaren geleden was ik ervan overtuigd dat de consumptie van volkoren producten beter was dan van geraffineerde producten als bijv. witbrood en witte rijst. Toen was ik vegetarier en als vegetarier baseer je nu eenmaal je voeding hoofdzakelijk op koolhydraten. Planten zetten zonlicht en CO2 om in suikers en slaan deze op, dus als je je voeding hoofdzakelijk op planten baseert, consumeer je voornamelijk kh. Je probeert dan te denken in termen van zo voedzaam mogelijke koolhydraatbronnen en zo beschouwd lijkt het beter om volkoren producten te eten dan geraffineerde.

Nu ik me echter beter heb verdiept in de traditionele voeding van culturen overal ter wereld moet ik echter twee dingen constateren m.b.t. brood en rijst:

- Allereerst vormen brood en rijst nergens ter wereld traditioneel de hoofdmoot van de maaltijd, ze zijn een bijgerecht en er wordt traditioneel lang niet zoveel brood en rijst gegeten als je zou denken of als vaak wordt gesuggereerd (ook in Azie niet, als het gaat om rijst!). Wat traditioneel overal ter wereld wel de hoofmoot vormt zijn dierlijke vetten en eiwitten. Ook groente is een bijgerecht.

- Ten tweede wordt traditioneel het vlies altijd verwijderd van zowel de granen waar brood van wordt gemaakt als van rijst. Vroeger at men in Nederland grijs brood. Het brood van Menno, dat gemaakt wordt volgens traditioneel Bretons recept, is eveneens grijs van binnen. De grijze kleur komt door het handmatige zeven, waardoor er nog altijd kleine stukjes vlies in het deeg zitten. Perfect witbrood is alleen machinaal mogelijk. Men heeft dus traditioneel altijd gestreefd naar volledig wit brood en deed er alles aan om zoveel mogelijk vlies te verwijderen. Bruin brood en volkorenbrood, maar ook zilvervliesrijst, zijn dus moderne vindingen die ons als 'gezond' worden aangesmeerd!

Dit betekent dat dierlijke vetten en eiwitten de basis horen te zijn van je maaltijd en je dus daar je voedingswaarde aan moet ontlenen. De koolhydraten mogen helemaal stuk geraffineerd zijn, want voor je voedingswaarde moet je het daar helemaal niet van hebben. Was jij niet ook zo verzot op rijstwafels? Rijstwafels bevatten nauwelijks voedingswaarde van betekenis, maar ze zijn wel een perfect excuus om dik te besmeren met boter en daar een flinke plak kaas op te doen! De rijst zelf is kapot geraffineerd, maar ik zie 'vermoorde koolhydraten' nu niet meer als een probleem.

Er bestaan nl. geen essentiele suikers, hetgeen betekent dat je lichaam zelf in staat is deze aan te maken uit andere voedselgroepen (vetten en eiwitten). Er bestaan wel essentiele vetten en essentiele aminozuren, hetgeen betekent dat het lichaam deze niet zelf kan aanmaken en dus uit voedingsbronnen moet verkrijgen. Plantaardige voeding bevat ofwel niet alle essentiele aminozuren, ofwel niet in voldoende concentraties, dus voor de essentiele aminozuren zijn we afhankelijk van dierlijke voeding. Essentiele vetzuren (omega-3 en omega-6) zijn wel te vinden in plantaardige voeding, maar uitsluitend in een korte, simpele keten (alfa-linoleenzuur en linolzuur). De omzetting naar een lange, complexe keten (DHA en arachidonzuur) wordt wederom gemaakt door het dier. Dit is de reden waarom traditioneel koolhydraten en plantaardige voeding in het algemeen nooit de hoofdmoot heeft gevormd van onze voeding, waar ook ter wereld (blijkt ook uit het onderzoek van Weston Price).

De moderne mens heeft vaak een bron van glucose nodig uit de voeding. Onze moderne voeding jaagt echter de glucosespiegel zo ver op dat we allmaal als pre-diabetisch moeten worden beschouwd. De truc is dan om niet ineens te weinig kh te gaan eten, maar zeer zeker ook niet te veel. Uit onderzoek blijkt het omslagpunt tussen vetverbranding en suikervergisting op 110 gr. kh per dag te zitten, voor het gemak 100 gram. Je mag dus maximaal maar 100 gr. kh per dag eten om in een natuurlijke vetverbranding te blijven.

Het is dus niet zo simpel als simpelweg voldoende vetten toevoegen aan kh om de afgifte van glucose naar het bloed af te remmen. Dat dacht ik vroeger ook, maar dit is te kort door de bocht. Als jij een bord havermoutpap eet met, laten we zeggen, 250 gr. havermout, dan krijg je dus 150 gr. kh teveel binnen, of je hier nu vet aan toevoegt of niet. Of deze overtollige glucose nu langzaam in je bloed komt of niet, het lichaam zal hoe dan ook het teveel aan glucose moeten verwerken en dit is bijzonder slopend en vermoeiend. Bovendien blijken al die 'gezonde' volkoren producten onze bloedsuikerspiegel wel degelijk op te drijven, lees dit citaat maar eens uit het door mij vertaalde boek Eat Fat Get Thin van Barry Groves dat spoedig uitkomt:

Quote:
In een recente studie werd de glucoserespons in het bloed op cornflakes en op zemelrijke ontbijtgranen met elkaar vergeleken, die beide 50 gram koolhydraten bevatten.

Aangezien de vezelrijke ontbijtgranen een GI hadden die de helft bedroeg van de GI van de cornflakes, zou je verwachten dat de zemelen gunstig zouden uitwerken.

Maar dan heb je het mis: er bleek geen verschil van betekenis te zitten tussen beide producten.

Het bleek dat, hoewel de cornflakes vrijwel meteen de bloedsuikerspiegel deden stijgen, de zemelen 20 minuten na de maaltijd de insulinewaarden bijna twee keer zoveel hadden doen stijgen als de cornflakes dat deden.

De glucose was alleen sneller uit het bloed verwijderd. De lagere GI van zemelen was niet te danken aan een lagere glucoserespons, maar aan een eerdere en grotere afgifte van insuline.

Als je insulineresistent bent, zijn voedingsmiddelen met een lagere GI als zemelen dus niet zo’n goed idee.


Dus de dag beginnen met havermout en meteen je bloedsuikerspiegel ontregelen lijkt me niet zo'n goed idee! En dan hebben we het nog niet eens over fytinezuur in de zemelen van het vlies en de houtachtige structuur van de cellulose die onverteerbaar is en door het lichaam via de ontlasting wordt verwijderd en op zijn weg naar buiten langs de darmwanden schuurt met zijn scherpe randjes en daar allerlei bechadigingen kan aanrichten!

Mike

 
Quote:
- Allereerst vormen brood en rijst nergens ter wereld traditioneel de hoofdmoot van de maaltijd.


Wat bedoel je dan met traditioneel, echt van oudsher? Heden ten dage wordt er naar mijn idee althans volop rijst gegeten in Azië en het lijkt wel of in heel de wereld koolhydraten de hoofdmoot van de maaltijd vormen. Aan hoe lang geleden denk je dan?

Quote:
Wat traditioneel overal ter wereld wel de hoofdmoot vormt zijn dierlijke vetten en eiwitten. Ook groente is een bijgerecht.


Ik kan er niks aan doen, maar ik heb hier toch echt mijn bedenkingen bij. Volgens mij kan je alleen als jager en verzamelaar je dieet baseren op dierlijke vetten en eiwitten en dan nog zul je gemakkelijker aan de eiwitten kunnen komen dan aan de vetten. Maar er moet behoorlijk wat wild rondlopen, -zwemmen of -vliegen om veel mensen van de jacht te kunnen laten leven. Die dieren hebben ook ruimte nodig voor hun territoria. Ik denk dat een dergelijke levensstijl is voorbehouden aan relatief kleine groepen. Je kunt een hele stadsbevolking denk ik niet laten leven van de jacht. En pas wanneer de landbouw wordt geïntroduceerd ontstaan de 'geciviliseerde' samenlevingen. Hoe geciviliseerd je die werkelijk mag noemen is een andere discussie, maar hun omvang nam in elk geval wel toe, evenals de ontwikkeling van techniek en wetenschap.

Of groente traditioneel zo weinig werd gegeten weet ik ook zo zeker niet. Er zijn zo ongelofelijk veel groentegewassen en verschillende rassen per gewas. Bijna overal ter wereld zie je toch wel een diversiteit terug in de keuken, niet? Ik denk wel dat veel gewassen en rassen cultuur- en streekgebonden waren en natuurlijk ook seizoensgebonden. Waar baseer jij dit beeld op Mike?

 
Quote:
Wat bedoel je dan met traditioneel, echt van oudsher? Heden ten dage wordt er naar mijn idee althans volop rijst gegeten in Azië en het lijkt wel of in heel de wereld koolhydraten de hoofdmoot van de maaltijd vormen. Aan hoe lang geleden denk je dan?


Inderdaad echt van oudsher. Ook in het moderne Azie eet men nog relatief weinig rijst. Men eet daar 3 keer per dag warm, vaak in de vorm van soep of stoofpotten waar de rijst soms al in verwerkt zit. Natuurlijk is het wel in negatieve zin aan het veranderen. In Azie eet men bijv. ook alsmaar meer brood en de consumptie van zoetigheid in zijn algemeen neemt daar toe.

Quote:
Ik kan er niks aan doen, maar ik heb hier toch echt mijn bedenkingen bij. Volgens mij kan je alleen als jager en verzamelaar je dieet baseren op dierlijke vetten en eiwitten en dan nog zul je gemakkelijker aan de eiwitten kunnen komen dan aan de vetten. Maar er moet behoorlijk wat wild rondlopen, -zwemmen of -vliegen om veel mensen van de jacht te kunnen laten leven.


De vetten haalde men uit de organen, het spiervlees van wild bevat weinig vetten. De organen werden traditioneel gekoesterd, zoals ook te lezen valt in het boek van Price.

Quote:
Het viel mij op dat de Indianen grote nadruk leggen op het eten van de organen van de dieren, waaronder de wand van delen van het spijsverteringskanaal. Veel van het spiervlees werd aan de honden gevoerd.


De mens is altijd behoorlijk vindingrijk geweest om aan zijn dierlijke voeding te komen. Er werd heus niet altijd als een idioot achter een beest aan gerend. Wat dacht je bijv. van het zetten van vallen? Vandaag de dag noemen we dit 'stropen', omdat het nu beschouwd wordt als een illegale activiteit.

Quote:
Ik denk dat een dergelijke levensstijl is voorbehouden aan relatief kleine groepen. Je kunt een hele stadsbevolking denk ik niet laten leven van de jacht.


Dat klopt. In onze moderne samenleving is de oplossing dat we ons voedsel verzamelen bij lokale landbouwers en veehouders en zelf verbouwen en vee houden, net zoals we dat in ons land deden voor de oorlog. Toen hadden we ook steden en ging het ook goed. Je had toen de melkboer die melk kwam brengen en kleine groentewinkels en slagerijen. Het is allemaal mogelijk, als we de voedselproductie maar decentraliseren. Dit kunnen wij als consumenten afdwingen door geen producten meer van gecentraliseerde voedselleveranciers meer te kopen en over te schakelen op lokale, kleinschalige producenten. De kwaliteit van je voedsel en die van je gezondheid hebben hier allebei baat bij en vergeet ook niet dat naarmate je voeding voedzamer wordt je er minder van nodig hebt. Het gaat niet om calorieen, maar om voedingswaarde!

Quote:
Of groente traditioneel zo weinig werd gegeten weet ik ook zo zeker niet.


Dar beweer ik ook niet. Ik zeg alleen maar dat groente traditioneel een bijgerecht is en niet de hoofdmoot van de maaltijd. Je hebt zelf het boek van Price gelezen, dus je zou dit allemaal al moeten weten.

Mike

 
Quote:
Ook in het moderne Azie eet men nog relatief weinig rijst.


Ik heb redelijk wat rondgereisd in ZO-Azië (Singapore, Thailand, Vietnam en alle tussenliggende landen) en ook wat van India en Nepal gezien. Van ZO-Azie heb ik toch echt het beeld meegekregen dat ze volop rijst en noedels eten en daarbij een sausje met wat vlees en wat groente. India en Nepal hetzelfde verhaal, alleen daar ook brood erbij. Ik ben ook wel bij eetgelegenheden voor de local's geweest, maar ook daar hetzelfde laken en pak. Ik heb de indruk dat voor landen als China, Japan en Indonesië hetzelfde geldt. Over hoe het van oudsher was weet ik niks.

Quote:
Ik zeg alleen maar dat groente traditioneel een bijgerecht is en niet de hoofdmoot van de maaltijd.


Dat wil ik wel geloven.

Quote:
Je hebt zelf het boek van Price gelezen, dus je zou dit allemaal al moeten weten.


Wat ik me ervan herinner is dat WP voornamelijk over het dieet van geïsoleerde natuurvolkeren schrijft die in jaren '30 nog bestonden, plus de buurvolkeren die overgestapt zijn op modernere voeding. Volgens mij heeft hij niks geschreven over het voormalige dieet van de grote geciviliseerde culturen. Verder herinner ik me dat nogal wat volkeren ook zetmeelrijke knollen aten, of anders ook granen. Ik denk dat er maar weinig volkeren bij waren die echt echt dierlijke vetten en eiwitten als hoofdbestanddeel van hun maaltijden hadden: de Inuit, de Masai, ... ?

 
Quote:
Als jij een bord havermoutpap eet met, laten we zeggen, 250 gr. havermout, dan krijg je dus 150 gr. kh teveel binnen, of je hier nu vet aan toevoegt of niet.


Als er in 100g havermout ongeveer 62 gram koolhydraten zitten, dan heb je met 250 gram toch maar 155g koolhydraten binnen, dus 55 kh te veel?

Of ben ik verkeerd?

 
Ik heb boekweitkorrels in huis en die lijken heel erg op havermout.Heb voorheen vaak havermoutpap gegeten.Weet dat je 1 kopje havermout op 2,5 kopje water of melk neemt.1 kopje boekweitkorrels weegt zon 70 gram.Dat zal dan ook ongeveer voor havermout gelden.En als er zon 70 koolhydraten in 100 gram havermout zitten,dan zit je met 1 kopje havermout toch op zon 50 gram koolhydraten voor een bord pap?

Groet Danielle

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.064
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan