Wim Hof - The Iceman

Heksje,

Quote:
Enige nuancering in een dergelijk bericht zou toch fraaier zijn. Jij denkt c.q. bent van mening dat ik iemand ben die in geen enkele behandelmethode gelooft. Wat ik ben is een erg stellige uitspraak die slechts aan mij voorbehouden is zolang iemand mij niet kent.


Je schreef zelf in een ander topic dat je niet gelooft in methodes als er chemische middelen gebruikt worden en 'Ik ben wel klaar met alle lapmiddelen, constructies, protocollen en richtlijnen'.

Dan is mijn reactie toch niet zo raar? Medische behandelingen vallen naar mijn idee wel onder lapmiddelen, constructies, protocollen en richtlijnen.

 
Ik douche eigenlijk nooit koud maar denk wel dat het een positieve uitwerking op het immuun stelsel zal hebben. Maar ik vraag me dan wel af hoe vaak en hoe lang we zo'n douche zouden moeten nemen of ons in de koude moet begeven. Wordt koud douchen niet een doel op zich, bewijzen dat men het aankan?

Voor mij blijft goede voeding nr.1 om het lichaam zo gezond mogelijk te houden. Waar komen immers al die belangrijke stoffen vandaan? Of draai het om, welke voordelen bieden al die extra zaken wanneer we onvoldoende voedingsstoffen binnenkrijgen in combinatie met extra veel belastende stoffen?

ad

 
Dat die Wim zo'n vrije vogel is kan ik echt wel waarderen, mooi figuur.

Maar ik vind hem wel een tikkie labiel, gezien de historie met z'n vrouw begrijpelijk en daardoor heb ik ook wel een beetje met hem te doen. Komt in ieder geval niet op mij over als of hij een poppenkast zit op te voeren om de kijker iets te verkopen en dat spreekt in zijn voordeel.

Wat ik wel minder vind, als koude baden en ademhaling de gezondheid zo veel goeds brengen ook qua positieve stofjes/natural high, waarom dan je zelf alvast een nobelprijs toe kennen. Ik snap niet helemaal waar die behoefte dan vandaan komt, gebrek aan liefde/erkenning/spirituele warmte wijzen toch op de bijnieren.

edwin ik ben wel voor neusademhaling, maar niet met die Rus en z'n parasiterende businessmodel.

Ik ga volgend jaar koud douchen eens een kans geven, ik zie er wel tegen op. :?

 
In ons krabbenmandland mag je niet zeggen dat je ergens goed in bent. In Amerika is dat de gewoonste zaak van de wereld. Ik had het hier laatst nog over. De reactie van Simon spreekt boekdelen en is o zo Nederlands. Wim Hof gaat ervan uit dat je je innerlijke vuur (yang-kracht) aanwakkert. Past precies bij mijn artikel van vorig jaar We zijn te yin. 'Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg' is op en top feminien Nederlands.

Mike

 
Wie van jullie heeft de methode van Iceman deze dagen gedaan in tuin veldje ed? Ik dus was lekker om naakt in het sneeuw te zijn en het voelt prettig.

 
Amerika is nummer 1 als het gaat om de consumptie van cocaïne, begrijpelijk dat ze het dus graag over zichzelf en hoe goed ze wel niet zijn hebben.

Heb er niets tegen dat iemand zegt dat ie goed is, laat het dan vooral gaan over wat er zo goed is en de weg er naartoe, niet welke prijs je jezelf er voor toe kent, dat vind ik een beetje onzinnig.

 
Quote:
Amerika is nummer 1 als het gaat om de consumptie van cocaïne, begrijpelijk dat ze het dus graag over zichzelf en hoe goed ze wel niet zijn hebben.


Zelden zoveel stupiditeit in 1 zin gelezen.

Mike

 
Ik vond het een mooie uitzending.

Hij is wel erg druk, wat Theo Maassen ook terecht opmerkte op een gegeven moment en hijzelf ook beaamde.

Alsof hij zich continu moet bewijzen.

Mooi dat hij al zoveel bereikt heeft met z'n methode.

 
Ik herken me in Wim Hof. Wim geeft eerlijk toe dat-ie iets te bewijzen heeft. Hij gaat kennelijk erg gebukt onder zijn lage scholing (lts) en vooral de waarde die zijn ouders aan onderwijs hechtten. Ook ik heb iets te bewijzen mijn hele leven lang al. Daarom heb ik natuurlijk ook zo'n grote waffel. Dit is echter geen zielig verhaal, noch dat van Wim, noch dat van mij. Wim en ik hebben dit allebei omgezet in iets positiefs d.m.v. daadkracht. Ik herken het vuur van Wim Hof, het is enerzijds onrustig maar anderzijds is die drive ook precies waarom hij doet wat hij doet.

Mike

 
http://mindliftlearning.nl/wim-hof-methode-5-redenen-om-elke-dag-ademoefeningen-te-doen/

WHM: vijf redenen om elke dag ademoefeningen te doen.
 
De koude douche maakt hittebestendiger: http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nede...n-koude-douche-adviseert-Iceman-Wim-Hof.dhtml

Leren omgaan met extreme hitte moet je trainen. Neem elke dag een koude douche. Een minuutje of langer. Net zolang het goed voelt. Dan krijgen je aderen een schrikreactie en gaan ze weer normaal functioneren. De spiertjes in onze aderen zijn nu lui geworden. We hangen lui op de bank, krijgen te weinig zuurstof binnen en zo ontstaan ziektes.

Dieren hebben dat contact met hun lichaam nog wel. Ze voelen aan dat het warmer of kouder wordt. Neem mijn hond. Die is nu al weken aan het verharen. Die bereidt zich erop voor. Dat kunnen wij mensen ook doen."

 
3 juli j.l. een workshop bij Wim Hof gevolgd, samen met mijn vrouw. Een leuke en interessante middag gehad. Wim doet het op een prettige, ontspannen manier, kan ik iedereen aanraden. Ook in het ijsbad gezeten. Dacht dat mijn onderarmen er af vroren, desondanks vol kunnen houden, ook met het hoofd onder water (was nog prettiger dan met het hoofd er boven). Heb dit gedaan op advies van mijn bio-tandarts. Zij gaf aan dat wanneer ik de verzuring (ik weet dat daar verschillend over gedacht wordt) niet aanpak, ik waarschijnlijk altijd chronisch moe zal blijven. Als voorbereiding douchten we al een week of vier geheel koud. Erg verslavend, dat koud douchen. Inmiddels zit ik thuis dagelijks in een ijsbad. Negen grote bakken met ijs in het water en dan houd ik het met gemak tien minuten vol door de ademhaling te reguleren en aansluitend nog een minuut met het hoofd onder water. Het resultaat na een workshop Wim Hof: ik ben giga opgeknapt! Al na een paar dagen voelde ik de energie weer door me heen stromen, iets wat ik jaren niet heb gevoeld. TWee keer weer op de fiets geweest naar werk. De redenering erachter is dat door de ademhalingsoefeningen je pH-waarde omhoog gaat. Je lichaam ervaart koude onder 7 graden als pijn. Door de verhoging van je pH-waarde worden die koude-receptoren inactief waardoor het lichaam koude niet als pijn ervaart en het 'gewoon' vol te houden is. Zie het boek 'Koud kunstje'.
Wanneer je je urine voor en na de ademhalingsoefeningen test, zit er duidelijk verschil in pH-waarde.
Vijf weken geleden moest ik nog dagelijks de strijd leveren tegen de vermoeidheid, die strijd ben ik kwijt; ik ben een heel eind opgeknapt. Volgens Wim Hof gaat je lichaam (fysiek en mentaal) enorm ontgiften en dat merk ik, in mijn geval fysiek. Ook kun je na een paar weken ziek worden van alle ballast die je lichaam gaat loslaten, ook daar merk ik wel wat van. Door het koude douchen merkte ik al wat verandering maar i.c.m. de ademhalingsoefeningen was het resultaat enorm. Misschien staat het al in een van de voorgaande stukken maar de Wim Hof-methode behelst koudetraining, ademhalingstraining en inzet. That's all.
 
Mooi, Herman!

Ik ben op dit moment het boek "koud kunstje" aan het lezen en ben ook weer begonnen met koud douchen.

Probleem bij mij is dat er zo'n thermostaat op de douche zit, waardoor het water net niet helemaal ijskoud wordt. Vooral met dit warme weer is het koud douchen te makkelijk eigenlijk.

Hoe vaak doe je de oefeningen en koud douchen?
 
Ik doe de ademhalingsoefeningen 3 keer per dag, waarvan ik voor het ijsbad ook een sessie doe. Daarnaast douche ik me nog een keer koud per dag. Ook probeer ik drie normale ademsessies te doen, die ik dan 10 minuten volhoud (als ik tijd heb). Inademen, rustig uitademen waarbij je langer uit- dan inademt en vervolgens even pauzeert. Die oefening komt o.a. van Koen de Jong, die het boek koud kunstje met Wim Hof geschreven heeft. Zie ook www.sportrusten.nl. 1 september ga ik naar een lezing van hen over ademhaling omdat ik merk steeds te snel te ademen.
Ik dacht dat elke thermostaatkraan ook geheel uit te zetten was maar da's dus niet zo. Mijn moeder, vijf (hart)omleidingen doet het nu sinds een dag of vijf (1 ademoefening per dag en daarna een koude douche) en merkte vrijwel direct de verandering. Tintelend gevoel, meer lucht en energie. Een vriendin van ons doet ook 1 ademoefening per dag en vervolgens een koude douche. Ze slikte per dag wel 5 paracetamols. Vanaf de tweede dag kon ze zonder. Bizar.
 
Herman heel fijn dat je hier nog eens verslag komt doen! Hou ons op de hoogte van hoe het op de lange termijn met je gaat als je wilt.
 
Janse, voor de duidelijkheid, 1 sessie bestaat uit 5 ademhalingsoefeningen. Dertig keer diep, fink inhaleren en de lucht ontspannen (voor de helft tot driekwart) uitademen. Dus flink inademen en rustig uitademen. Bij de dertigste keer de lucht geheel uitblazen, wederom een diepe teug en dan de lucht weer voor (ruim) de helft uitblazen. Dan je adem vastzetten tot je een ademprikkel krijgt. Bij die prikkel adem je diep in en hou dan 15 seconden je adem vast. Daarna uitademen. Dit dus vijf keer per sessie.
 
Bedankt, Herman. Ik ben net begonnen met het boekje van Koen de Jong en Wim Hof.

Ik heb meerdere boeken van Koen de Jong gelezen, en hij is ook erg van het verminderen van de ademhaling.

In elk geval dus de uitademing langer dan de inademing, dat doe je bij buteyko ook. Ook de (supersimpele) oefeningen uit de boeken van Koen de Jong hebben altijd als doel om de uitademing langer te maken dan de inademing.

Eerst haal je bij de WHM veel en diep adem, maar aan het einde van de oefening wacht je dus totdat je een ademhalingsprikkel krijgt. Dit kan na zoveel ademhalen (hyperventileren) dus makkelijk een 2 tot meerdere minuten duren, waardoor de CO2 weer op normaal niveau wordt gebracht.

Ook koud douchen is iets dat Buteyko super belangrijk vond.

Ik krijg dus eigenlijk een beetje het gevoel dat Buteyko en de WHM prima te combineren zijn met elkaar!

Hoe denken anderen hierover?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.478
Berichten
505.612
Leden
8.637
Nieuwste lid
nataliedje
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan