Weston Price Dag, 11 februari 2012, De Bilt

Allereerst Mike en Fred: Gefeliciteerd met de uitgave van dit geweldige boek en het slagen van de eerste WAPF-dag. Ik zou er trots op zijn. Nogmaals mijn dank!

Poekie: Fantastisch dat je opnames hebt gemaakt! Zoals ik gister al vertelde kwam er tijdens de heenweg een onverwachte praktijkles autotechniek tussen, waardoor ik de eerste 2 sprekers gemist heb. Nu kan ik toch nog horen wat ik gemist hebt.

Ontmoete forumleden: Erg leuk om jullie, weliswaar kort, maar toch even ontmoet te hebben. Ja de lezingen en filmpjes volgenden elkaar snel op, waardoor er voor ontmoeting minder ruimte was, zeker als je ook nog bij de kraampjes wilde rondneuzen.

Over de inhoud. Ik kwam tijdens het verhaal van Paul Blokker tegen. Klonk erg interessant! Ik vond persoonlijk het verhaal van de tandartsen wel redelijk interessant, maar raakte me niet zo. De vijfde spreker Ado Bloemendal, vind ik wel weer heel interessant, maar de laatste spreker Jan-Dirk van der Voort raakte me echt in het hart. Ik vond het ontroerend om te horen hoeveel contact hij met zijn dieren heeft opgebouwd, hoe diep hij bereid was in de spiegel te kijken die de dieren en de producten hem boden en hoeveel zogenaamde zekerheid hij los heeft durven laten, vertrouwende op zijn intuïtie.

Uit het verhaal van Paul Blokker maakte ik ook op dat hij spirituele wetenschap integreert in zijn landbouw. Dat is de toekomst! Naar mijn idee kunnen we nog eeuwenlang voortborduren op de grondbeginselen van de biologisch-dynamische landbouw die Rudolf Steiner ontwikkeld heeft. Naar mijn idee staat dit nog maar in de kinderschoenen. Nieuwe technologieën zullen ons in de toekomst bewijzen hoeveel levenskracht en nutriënten we in onze dieren en gewassen kunnen krijgen, waardoor we onszelf gezond en spiritueel kunnen ontwikkelen.

 
Ik vond het ook een mooie middag! Ook ik werd geraakt door de oprechtheid en diepe betrokkenheid van Jan-Dirk van der Voort.

Wat ik ook gisteren weer even had, met name bij het verhaal van Paul Blokker: af en toe bekruipt je een gevoel van bijna wanhoop wanneer je weer wordt geconfronteerd met hoe dom wij bezig zijn om onze resources te verpesten. "De groene woestijn" zoals hij het noemde. En weer is het de overheid die mensen tot verkeerd handelen dwingt (mest injecteren) onder druk van lobby's, soms met de beste bedoelingen maar met een zeer kortzichtige blik.

Mike ook complimenten met de vertaling van het boek, die is dik in orde!

Poekie, jij ook nog erg bedankt dat ik via jou alsnog de gelegenheid had om aanwezig te kunnen zijn.

 
Your welcome.

Jammer dat ik je niet gesproken/gezien heb.

Ik ben ook nog vergeten om Mike en Fred te bedanken voor de vertaling van zo'n belangrijk boek.

In de hoop dat heel veel mensen het gaan lezen en gaan praktiseren zodat ze een betere gezondheid gaan krijgen.

Het moet eigenlijk maar de nieuwe 'bijbel' gaan worden.

Als iedereen daar nou naar gaat leven dan worden we allemaal vriendelijke, weldoorvoede mensen.

Doen we weer meer op gevoel en intuïtie, zijn er ook minder oorlogen, haat en nijd en criminaliteit.

Terug naar de natuur, naar jezelf, je eigen gevoel. Net Zoals Jan-Dirk van der Voort. Om je heen blijven kijken.

En dat kan alleen als je volwaardige voeding tot je neemt, zoals Weston Price onderzocht en in zijn boek heeft weergegeven.

 
Ook ik kijk terug op een zeer geslaagde eerste WP-dag! Dat ik een verhaal kan overbrengen was inmiddels bekend. De andere sprekers hadden we uitgenodigd op basis van hun kennis en expertise en de aansluiting daarvan met het gedachtengoed van Price. Dat zat wel goed, maar konden ze het ook goed verwoorden en overbrengen naar het publiek? We hebben erop gegokt en ieder van hen bleek de gave van het woord te hebben! Ik heb zelf ook het nodige opgestoken van wat de andere sprekers te melden hadden en heb me letterlijk geen seconde verveeld!

Ook ik was diep onder de indruk van de gevoeligheid en kwetsbaarheid die Jan-Dirk v/d Voort heeft weten over te brengen. Een van de andere sprekers, Fred Neelissen, liet hem dit ook meteen weten en ook ik heb Jan-Dirk een compliment hiervoor gegeven.

Bastiaan, de term 'groene woestijn' was niet afkomstig van Paul Blokker, maar van Ado Bloemendal. Ere wie ere toekomt. De boodschap van Paul over anaerobe omstandigheden in de bodem en hoe dit van invloed is op de samenstelling van het bodemleven moet jullie als forumleden toch wel erg bekend in de oren hebben geklonken. Paul toonde aan dat anaerobe omstandigheden niet alleen funest zijn in ons eigen lichaam, maar ook daarbuiten. Sterker nog, door voedsel te eten dat in anaerobe omstandigheden tot stand is gekomen creeren we diezelfde omstandigheden bij ons van binnen!

Wanhoop niet, maar kijk liever naar wat ik, Fred, Paul, Ado en anderen in korte tijd hebben weten te bereiken! Het tij is aan het keren en ook jullie als forumleden hebben wellicht geen idee in hoeverre jullie hieraan bijdragen, elke dag weer! Heb je enig idee hoeveel mensen via een zoekmachine bij jullie woorden terecht kunnen komen? De laatste woorden van Weston Price zijn veelzeggend: "You teach. You teach. You teach."

Dirtsa, ik ga dat boek echt nog wel voor jou ondertekenen. Misschien heeft het lot het wel zo gewild, want nu zul je toch echt op korte termijn voor mij een platform moeten gaan creeren om in jouw regio te komen spreken! :wink:

Mike

 
De vierde spreker heet: henny Solleveld.

www.praktijksolleveld.nl

Ik vond zeker ook de tanddeskundigen zeer interessant, vooral de link tussen tandproblemen/kaakproblemen en de organen/gewrichten/zenuwstelsel in ons lichaam.

Ik heb heel kort even kunnen spreken met henny en neem deze week nog contact op met hem. Volgens hem kon ik een 3d foto in het plaatselijk ziekenhuis laten maken(ik ben de naam even kwijt voor zo'n foto) deze aan hem opsturen en dan kan hij deze beoordelen en advies geven.

Erik vond sommige informatie ook rondweg verontrustend. Wat ik vooral schokkend vind is dat er zoveel kennis is van hoe wij de grond gezond kunnen krijgen/beesten gezond kunnen laten opgroeien/boeren het plezier in het boeren terug kunnen geven/en onszelf dus kunnen helpen met gezonde produkten...en dat dit niet gebeurd.

En de pauzes waren veel en veel te kort om iedereen langer te kunnen spreken dan een hele korte kennismaking. In het half uurtje moest ik wc opzoeken, plassen, kost al minstens 10 minuten, boeken bekijken, kaas proeven(wat een stap als je absoluut geen kaas lust :D kefir proeven, eigen bouillon en appelsmoothie naar binnen werken en het prachtige dochtertje van gerrit bewonderen.

Dus ik kijk nu al uit naar de tweede dag die er hopelijk snel gaat komen.

En Poekie, klasse, dat je dit allemaal al in zo'n korte tijd geregeld hebt.

Ik ben het ook helemaal eens met Louise, de uitstraling van de andere forumbezoekers is zeer prettig en vol van energie.

 
Ik vind het ontzettend leuk om te lezen dat de dag voor iedereen zo'n succes is geweest. Gefeliciteerd aan degenen die de dag gemaakt hebben. Mike, gefeliciteerd ook met de vertaling van het boek! Hopelijk dat in de toekomst dit onderwerp meer gaat aanspreken en er meer gedrevenheid bij meer mensen ontstaat het tij te keren.

Poekie, bedankt voor de geluidsbestanden, ik ben ze met veel plezier aan het afluisteren.

Hilda

 
Fijn om te horen dat jullie het allen zo naar je zin hebben gehad!

Als ik tijd heb, ga ik die bestandjes ook eens terugluisteren. Toch even een impressie opdoen ;)

 
De speech van Jamie Oliver die tijdens de WAPF-dag werd getoond:



Gelukkig is Jamie ook wakker geworden. Een tijd geleden zag ik nog dat hij er helemaal niet moeilijk over deed om eten in de magnetron op te warmen! Hij vond het een geweldig apparaat waar niks mis mee is, zei hij toen. Hopelijk weet hij intussen beter, want op tv geef je een voorbeeld naar de mensen toe.

Ja Mike, het wordt ook eens tijd dat jij op tv verschijnt! :)

 
Ik zit net te luisteren naar Henny Sonneveld. Interessant! Kunnen de presentaties misschien ook gepost worden, ik word wel benieuwd naar al die schema's die hij bespreekt!

 
Toen Jamie Oliver zei dat de Amerikanen Mrs. Obama moeten steunen met haar inspanningen schudde ik heel heftig nee. De passie van Jamie is ontegenzeglijk en aan zijn goede bedoelingen twijfel ik geen seconde, maar helaas is ook hij nog onwetend over een aantal zaken. Ook de kijk van Oliver op wat gezond voedsel inhoudt geeft blijk van onwetendheid.

Mike

 
Hij zit ook nog helemaal vast in de "vet is slecht" gedachte. Hij noemde dat ook meerdere keren. Wel jammer want de basis van zijn verhaal was beslist goed en hij was er ook zeer gepassioneerd over.

 
Mike, volgens mij waren wij weer tegelijk aan het posten. Ik zat gisteren inderdaad de hele tijd te denken aan hoe ik een avond zou organiseren hier in beckum, en dat ik naast jou eigenlijk ook wel graag Ado als spreker zou willen hebben (er zitten hier veel boeren, en ik wil dat zij allemaal zijn filmpje te zien krijgen en zijn verhaal kunnen horen) en toen moest Jan Dirk vd Voort nog beginnen, en ik vind dat mensen ook allemaal moeten horen hoe hij omgaat met de natuur en zijn prachtige koeien en met welk een emotie hij kan vertellen.Maar dan heb jij weer minder tijd....ik neem nog contact op met jou, over hoe we zo'n avond kunnen indelen.

En dan breng ik zeker mijn boek mee :D

 
Dirtsa,

Ik ruim graag tijd in voor Ado en Jan-Dirk! Lijkt me super om een avond te organiseren met 3 sprekers, waar ik er 1 van ben, goed idee!

Mike

 
Quote:
Bastiaan over Jamie Oliver:

Hij zit ook nog helemaal vast in de "vet is slecht" gedachte. Hij noemde dat ook meerdere keren. Wel jammer want de basis van zijn verhaal was beslist goed en hij was er ook zeer gepassioneerd over.


Dat verbaast mij, ik heb hier nog een artikel liggen uit het AD van een paar weken dat ik jullie wilde memoreren.

Het artikel kopt: "Gehaktbal Jamie Oiver is een hartaanvalbal"

De kern eruit:

"Onderzoekers van het 'Comittee for Resposible Medicine' lieten in The Daily Mail weten dat het kookboek van Oliver, 30-Minute Meals, één van de slechtste kookboeken is van 2011.

Eén van de wetenschappers, Susan Levin, meent dat de maaltijden van de tv-kok nog slechter zijn dan de slappe voorgekauwde hap op middelbare scholen. 'Een aantal recepten is overladen met room, kokosmelk, boter en rood vlees', aldus Levin. Deze calorierijke en kruidige gerechten zijn levensgevaarlijk voor de gezondheid. Ze kunnen leiden tot overgewicht, diabetes en hart- en vaatziektes."


Ik dacht nog: doe mij dat kookboek :wink:

 
Zijn kookboek ken ik helaas niet, in de speech benoemde hij vet een aantal malen. Zelfs een keer dubbel in 1 zin. Maar misschien doelt hij vooral op ranzig vet uit plantaardige olies in de fastfood, dat zou nog kunnen. Dan had hij dat er eigenlijk wel bij moeten zeggen.

 
Ik heb het merendeel van de lezingen nu ook gehoord.

Erg interessant, ik heb natuurlijk heel wat gemist, maar nu was ik er (gelukkig) toch nog een beetje bij!

Dank je wel Poekie, helemaal geweldig dat je het hebt opgenomen!

Dat verhaal van die focale punten in de mond vind/vond ik ook erg interessant (samenhang tanden/kiezen met lichaam).

En dan nog het verhaal van de laatste spreker over het langzaam omgooien van de ¨bedrijfsvoering¨ van de koeienhouderij en het verhaal van die hoorns van de koeien: hoe belangrijk het is voor de kwaliteit van het vet alleen al!

Wat ik ervan begrepen heb, zijn die hoorns ook belangrijk om in contact te staan met de resonanties in de lucht: een soort 6e zintuig.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.477
Berichten
504.441
Leden
8.636
Nieuwste lid
Jerosteo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan