Welke koekenpan?

Hetzelfde artikel gelezen.

na het lezen heb ik heb 1 voor 1 de merkennamen opgezocht en Greblon is voor zover ik kon vinden de enige die een keramische laag is.

Daarna verder gezocht maar niks gevonden, behalve pagina's die zeggen dat Greblon fluor vrij is.

(alle andere zijn voor zover ik kan zien wel slecht)

 
http://whatscookingamerica.net/LindaPosch/ToxicCookware.htm

Quote:
Be advised that Teflon is the trade name for a line of cookware. Other lines of non stick cookware that use the Teflon coating includes T-Fal, Greblon, Silverstone, Supra, and Excaliber. This is not a comprehensive list. Check before you buy.


Mike

 
de koekenpannen met een keramische laag zijn met een antiaanbaklaag thermolon genaamd gemaakt, hier zouden geen giftige stoffen bij vrijkomen en er wordt geen PFOA gebruikt worden voor de productie ervan. Nadeel is dat wanneer de laag beschadigd is er aluminium onder zit.

 
De coating die Greblon nu gebruikt is voor zover ik kan vinden een keramische (ceram) zonder fluor-verbindingen.

De enige reden dat ze in die lijst staan die ik kan verzinnen is dat het merk Greblon vroeger (en misschien nog steeds) pannen maakte met een Teflon variant.

De laatste zin in de laatste link:

"Ceramic Coated Cast-Iron Cookware - Ceramic coated cast iron or stoneware has proven benign as well."

(benign = goedaardig)

Het aluminium probleem begint pas als de laag kapot gaat, maar bij elke pan is het tijd voor een nieuwe als de laag los gaat of kapot is.

 
Persoonlijk zou ik geen pan willen hebben met aluminium als basis en een dun laagje eroverheen. Waarom ook een 'anti-aanbaklaag'? Gewoon het vuur niet te hard zetten en bijtijds voldoende vocht toevoegen!

Mike

 
Mee eens, ik heb ze nu nog wel, geen krasje te zien, maar de volgende wordt een andere.

Dit gaat me ook om advies wat ik aan andere geef.

Vrienden kan ik wel het Teflon verhaal uitleggen, maar als ik zover ga dat bijna geen een pan meer goed is dan haken ze af, net als ik 10 jaar geleden zou doen.

 
Weet iemand of de pannen van 'Calphalon' gezond zijn?

Die zijn: Hard geanodiseerd aluminium, deze hebben geen anti aanbaklaag.

Thanx!

 
@Benjo: Nee, zeer slecht.

Dat is een zeer dun laagje oxide dat zich hecht aan het aluminium, meestal met een kleurtje erbij.

Ik verwacht dat je hier zeer snel krassen in krijgt, dan krijg je meteen al aluminium binnen. Bijna vergelijkbaar met gewoon aluminium.

 
Ik heb zelf 2 gietijzeren koekepannen (oude spelling, 3 x n in 1 woord is wel genoeg) in gebruik. Een glad geëmailleerde en een ruwe. Er zijn ook koekepannen uit plaatstaal zonder enige laag. Dik en zwaar is belangrijk, dat verdeeld de warmte goed. Koekepannen nooit afwassen, lekker vet laten en van tijd tot tijd met een houten spatel schoonkrabben, lekker primitief. Pas wel op het aankoeken aan de buitenkant, daardoor kan brand onstaan, dus af en toe schoonmaken.

 
@jp waar basseer je jou mening op? Een vriendin heeft deze Calphalon pannen, ze zijn zo zwaar en sterk als gierijzer, en zijn juist zo hard en sterk dat je er zelfs met ijzer in kan of schrobben met staalborsteltje en geeft juist géén krassen. Heel sterk dus.

 
Iets wat me al een tijdje dwarszit en wat ik nu maar eens ga spuien:

Het hele concept van een 'anti-aanbaklaag' is gebaseerd op VETARM of VETVRIJ bakken! Hierdoor gaat de boel plakken aan de bodem. Gebruik ruimschoots vet en er blijft niets plakken aan de bodem, want zoals je weet is vet glad en smeuig. Grootmoeder had geen 'anti-aanbaklaag'!

Mike

 
@Benjo: hard-anodized is een laagje aluminiumoxide dat kunstmatig zeer hard is gemaakt. (filmpjes zijn op youtube te vinden)

dat laagje zit ook op gewoon aluminium alleen is het dan wat zachter, dit laagje is de reden dat aluminium niet verroest. (oxideert)

Hetgeen je kookt/bakt komt direct in aanraking met die laag en als je weet dat 18/10 RVS problemen kan geven met nikkel denk ik niet dat je veilig bent met aluminium.

Als je online gaat zoeken, zul je vinden dat die laag niet eeuwig mee gaat.

Verder is het gevoel.

(als ze zo zwaar zijn als gietijzer, dat zijn het geen alu pannen, op hun site staat juist dat het lage gewicht een voordeel is)

@Mike: gemak hè en de pan moet natuurlijk wel in de vaatwasser kunnen. :|

(wat trouwens ook voor een anti-aanbakpan niet goed is)

In een goed biefstuk restaurant in Amsterdam werken ze met pannen die nog nooit zijn afgewassen, af en toe ff krabben zoals Gerard zegt, de pannen zien er niet uit, maar zijn heilig, want geven smaak aan het vlees.

Wel eens gehoord dat ze de kluis ingaan, maar dat laatste zal wel onzin zijn. :wink:

 
Neem aan dat je het over Loetje hebt?
Quote:
In de keuken staat De Pan al op het vuur. Het bijzondere aan deze biefstukpan is, dat ‘ie al dertig jaar niet meer gewassen

is, zodat de smaak van decennia vanuit de aanbaklaag in elk stukje vlees trekt. Ooit maakte een stagiaire aanstalten om eens een lekker sponsje door De Pan te halen, maar gelukkig kon ze net op tijd uitgeschakeld worden door een welgemikt blik kapucijners. Om te voorkomen dat De Pan in contact komt met Dreft, Vim of ander duivels spul, wordt hij bewaard in een speciaal daartoe aangeschafte kluis, waarvan alleen de erven Loetje de combinatie kennen. Deze kluis ruikt van binnen enorm lekker naar biefstuk. De Pan wordt telkens gevuld met eenvoudige Blue Band margarine, die langzaam opgewarmd wordt, tot de kok het bovenste laagje vet van de jus kan scheppen.


lekkerste biefstuk van nederland....... 8O

 
@ Jp dank je wel ik heb t filmpje gezien.. niet dat ik er veel van snap. Kan iemand een korte samenvatting geven over wat 'gezonde' pannen zijn van welk merk?

Zijn dat pannen van Gietijzer, of nikkelvrij RVS, en geen anti aanbaklagen?

 
Samenvatting: Gietijzer of pannen zonder aluminium en zonder nikkel.

Er staan al heel wat teksten over pannen op dit forum, dus even zoeken op Pannen en je hebt een avondvullend programma :D

 
Ik heb nog steeds de verkeerde pannen en koekepannen in huis helaas. Ik ben ook al lange bezig met onderzoeken wat de beste pannen zijn. Ik ben uitgekomen op koperen pannen en pannen van aarde of glas. Over gietijzeren pannen heb ik ook enge verhalen gehoord. Dat ijzer niet echt hittebestendig zijn en deze snel oxideren. Mijn voorkeur gaat dus uit naar koperen pannen. Maar die zijn hier peperduur.

 
Quote:
Het hele concept van een 'anti-aanbaklaag' is gebaseerd op VETARM of VETVRIJ bakken! (...) Grootmoeder had geen 'anti-aanbaklaag'!


Juist! Ik ken mensen die pannenkoeken zonder boter of iets in de pan bakken en zelfs ook geen eieren in het beslag doen! Ze mixen enkel bloem door de vetarme melk en stollen die in zo'n Teflon-pan en durven het ook nog pannenkoeken te noemen?! Die dingen zijn zo droog dat je ze als muismat kan gebruiken! :)

 
hoe zijn nu de meningen over geemailleerde pannen. Ik heb een hele zwarte geemailleerde koekenpan. Hij staat bij mij in de kast en gebruik hem weinig omdat ie zo zwaar is. Maar misschien toch beter of toch weer niet!?!?!?

 
met emaille is het volgens mij heel goed uitkijken dat de laag niet kapot is. Zo ja kan je de pan weg doen. Emaille wil je ook niet binnen krijgen namelijk, het is gesmolten glas, lijkt me niet gezond voor je ingewanden. Deze laag is vrij kwetsbaar in mijn ervaring. Maar als ik moest kiezen tussen tefal en emaille dan toch de laatste..

 
Quote:
Ik heb een hele zwarte geemailleerde koekenpan



dat moet natuurlijk hele ZWARE koekenpan zijn :)

Asaya, dank voor je reaktie.

Tefal gebruik ik al jarenlang niet meer.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.645
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan