Welke koekenpan?

Staat er inderdaad specifiek op vermeld: nikkelvrij, geschikt voor personen met allergieën.

Bodem is bestand tegen krassen, komt geen staal in het eten. Gladde bodem.

Invetten heb ik niet gedaan, maar dat kan ik nog wel doen. Niet het idee dat dat echt nodig is.

Lekker joh niertjes (ik had van het kalf) met champignons, knoflook, bakken in kokosolie> 3*** eten :) ...Oja, ik had ze wel door de bio slager laten schoonmaken, ben ik niet zo handig in.

 
het klinkt wel lekker dat wel.

ok je hebt dus een mooie pan.

misschien wel beter met een houten lepel koken dan krijg je zeker geen krassen.

met afwassen giet ik er ff kokend water op de lepel dan is hij iig weer schoon.

schoonmaken zit er dan een velletje om ofzo?

 
Ik gebruik nooit metalen voorwerpen in welke pan dan ook.

En met een spons en heet water afwassen. Het spoelt er zo vanaf. Weinig tot geen afwasmiddel nodig. Kan ook in de vaatwasser, maar dat is beter van niet.

 
wat voor pannen heb je om rijst of groenten in te koken?

 
Wij hebben ook diverse pannen van Silit met een Silargaan toplaag. Bevallen perfect en gaan gewoon in de vaatwasser hoor. Als er een keer iets is aangekoekt dan kun je er zelfs met een schuurspons overheen. Keihard materiaal en pannen voor het leven.

 
ik heb nog een aardewerk tahine nog nooit gebruikt is dat goed om te gebruiken?

 
Goed om te lezen satfat. Heb ik toch een goede keuze gemaakt, na 2 weken puzzelen.

En Sheila, ik heb geen idee wat jouw Tahine betreft. Niet allemaal kunnen ze tegen hete temperaturen en die zijn dan meer bedoelt om eten in op te dienen. Maar je hebt er zeker ook waarmee je heel goed kunt koken, die in de oven kunnen. ...Goed is dan wel afhankelijk van de kok hè :D

 
hij komt van marokko.

moet op het gas staan en niet in de oven.

ik moet nog mee leren koken maar dat komt wel een keer goed met een marokaanse buurvrouw die kunnen erg lekker koken

 
....heb ik eindelijk een koekenpan (waar ik blij mee ben), zie ik dat mijn eerder dit jaar gekochte RVS kookpannen van BK, een 90/10 verhouding hebben. Volgens mij is dat dan chroom/nikkel. Die dus ook maar vervangen?

Maakt het verschil tussen een koekenpan of kookpan tav schadelijkheid nikkel?

 
ik weet het niet scheermes.

ik denk dat het in kookpannen ook schadelijk is want die worden ook warm

 
Hoi Janse,

Dank je wel. Ik zal kijken of ze zo'n pan voor buiten koken hier wat vinden. Ik zelf gebruik ook altijd hout maar de rest niet altijd.

Hoi Poekie,

Ik ben het met je eens maar hier snappen ze het echt niet, hoe vaak ik het ook heb uit gelegd.

 
Vandaag 19-11-2012 een mooie grote gietijzeren pan van Pirex, met emaillen binnenkant bij iBood.

 
Relance 40 Greblon

Greblon is een gifvrije anti aanbaklaag. Je hebt meerdere pannen met deze laag maar ik heb laatst een wok gekocht van dit merk en het bevalt uitstekend!

 
In die link is Greblon voor zover ik kan vinden de enige die een keramische laag is.

De rest zijn inderdaad varianten op Teflon.

http://en.wikipedia.org/wiki/Non-stick_surface

Hier staat Greblon in de "veilige" lijst.

Misschien dat Greblon onterecht in de "fluor lijst" is gekomen.

Ik kan er verder geen bevestiging van vinden.

Is de keramische Pirex pan van vrsuyver wel goedgekeurd?

 
er stonden nu bij blokker pannen van bk om te koken is dat wat?

roestvrij edelstaal.

heb nu wel een gietijzeren wok en braadpan maar kookpannen zullen ook wel niet goed zijn.

 
Roestvrij edelstaal is meestal 18/8 a 18/10.

Dat betekent 18% chroom en 10% nikkel.

Eigenlijk wil je geen nikkel in je pannen hebben.

Als je RVS wilt is het goedkopere 18/0 chroomstaal beter.

ps. heeft iemand informatie over waarom nikkel slecht is en wat het doet? (liefst een website)

 
ik heb een nikkel allergie en dat is volgens mij ontstaan door het dragen van oorbellen. Oren waren misschien niet voldoende geheeld na het prikken of gewoon geen kwaliteitsoorbellen. Kan me niet echt herinneren, heb ze al van kindsaf gekregen.

Wat je merkt is dat een horloge op de pols met nikkel geeft uitslag/jeuk, zere oren en licht ontstoken bij goedkope oorbellen :>) en een ijzeren knoop van een broek op mijn huid speelt mijn navel van op, een soort ontsteking en dan komt er een vieze lucht vanaf. De laatste tijd heb ik er niet zo over nagedacht, ws omdat ik er veel minder last van heb. Een stukje immuunverbetering misschien.

Waarom het slechts is? Volgens mij komt zo'n nikkeldeeltje in je bloed (bij een wondje dus) en dat hoort daar niet en krijg je een allergische reaktie. En eenmaal in je lichaam geweest blijft het nikkel herkennen en reageer je daarop. (jeuk op pols enz.)

Ik weet het dus niet zeker maar volgens mij werkt het zo ongeveer

 
oh ja, die pannen, ik kook in rvs pannen en lijk daar geen last van te hebben :?:

 
Quote:
In die link is Greblon voor zover ik kan vinden de enige die een keramische laag is. De rest zijn inderdaad varianten op Teflon.


Heb jij een ander artikel dan ik gelezen?

Quote:
Niet alleen Teflon, het merk van De Pont maar ook Silverstone, Fluron, Supra, Excalibur, Greblon, Xylon, Duracote, Resistal, Autograph en T-Fal zijn uiterst giftige anti-aanbaklagen.


Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.058
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan