Welke koekenpan?

Ja Sheila, ik heb ook wat moeite om er zoveel geld aan uit te geven, maar als ik 100% weet dat het goed is, dan doe ik het toch maar wel.

Daarbij ga ik ervan uit dat zo'n dure pan zó lang meegaat, dat ik 'm tzt in mijn testament kan laten opnemen :)

Maar goed, ik puzzel nog even vandaag en morgen en dan hak ik de knoop door.

 
ok scheermes laat maar weten wat je gaat doen.

ik zag dat ze nu bij de ah gietijzeren pannen in de aanbieding hadden en die toch ook goed?

sheila

 
Gietijzer is helemaal oké Sheila.

Alleen op letten waarop je gaat koken.

Sommige gietijzeren pannen hebben geen gladde onderkant en dat leidt tot warmteverlies als je op keramisch/inductie kookt. + krassen op je glasplaat als je niet uitkijkt.

Verder moet je iets meer tijd uittrekken met koken omdat het wat langer duurt voordat de pan op temperatuur is. Maar, het blijft daarentegen wel lang warm.

En het gewicht, ach, dat is net zoiets als invetten :)

 
hoi scheermes,

ik heb gas dus geen last van randjes :)

en de pannne bij de ah zijn betaaldbaar misschien is het ook wat voor jou?

sheila

 
:D ik zal de AH pannen eerdaags is ff checken. bedankt voor de tip.

 
ze stonden in de aanbiedingskrant van van de week dus zal je wel snel moeten zijn anders zijn ze op of is aanbieding voorbij

sheila

 
http://www.outdooroutfitter.nl/product-categorie/oerkoken/pannen/koekenpan/

Ik vraag me af of Janse of iemand anders die deze pannen heeft weet of ze een beetje tegen een stootje kunnen. Ze zien er wel zo uit, maar ik bedoel of ze niet snel gaan roesten als je ze een nacht in water laat weken (niet iedereen gebruikt hier genoeg boter) of als hij gebruikt wordt om kroketten en frikandellen in te frituren met vloeibaar frituurvet bij gebrek aan een frituurpan. En dan laten ze het frituurvet tot de volgende avond er in laten staan om het dan weer te gebruiken. Niet iedereen in het huis waarin ik woon eet zo namelijk ze vreemd als ik. Ze gebuiken ook rustig margarine om in te bakken (doet ie al zijn hele leven en heeft nog nooit ergens last van gekregen) de rest gebruikt wel "gewoon" olie maar goed. Ik snap ook niet als de tefallaag los laat ze het eten dan gewoon naast het gat in de antiaanbaklaag in de pan leggen (Ik weiger die pan te gebruiken ook toen ie nog nieuw was). Ik vraag me ook af of als de pan niet goed afgedroogd wordt en tussen de andere pannen in een stapel gezet wordt of ie dan ook niet zal gaan roesten.

Ik vraag me ook af of hij er tegen kan als je er metaal in gebruikt. Ze zeggen hier wel dat ze dat niet doen, maar een paar dagen later zie je er toch echt een metalen spatel in als er echt geen laagje op zit zou dat moeten kunnen. Ik vraag me dus af of ze een beetje hufterproof zijn en niet gaan roesten.

 
Kaaskanlekkerzijn
Quote:
Niet iedereen in het huis waarin ik woon eet zo namelijk ze vreemd als ik.



Nee, zij eten vreemd, niet jij.

Lia

 
@Kaaskanlekkerzijn,

De pannen kunnen zeker wel tegen een stootje. Ik zet ze nog weleens een tijdje onder water en heb nog geen roestige pannen. Ik ga er ook weleens met een metalen mes of vork in, daar kan de pan ook tegen. Toch is het beter om er voorzichtig mee om te gaan en liever houten lepels ofzoiets gebruiken.

Frituren heb ik er nog nooit in gedaan, maar kan me niet voorstellen waarom dit niet zou kunnen.

Ook belangrijk is dat je de pan voor gebruik eerst gaan inbranden. Je plaatst de pan een tijdje in een warme oven en smeert hem daarna goed in met spekvet of kokosolie. Dit trekt in de porien van de pan en zorgt ervoor dat de pan lang mooi blijft.

 
hoi scheermes,

ben je nog bij de ah geweest?

ik heb een gietijzeren braadpan gekocht was nu halve prijs.

wel zware pan, maar ja goed voor mijn spierballen :)

 
Hey Sheila, nee ik ben nog niet geweest. Zal morgen of vrijdag worden vermoed ik. Als ze weg zijn heb ik pech. Fijn dat je nu een pan hebt! Veel kookplezier met gezonde gerechten :)

Ik laat je nog weten als ik geslaagd ben, heb al wel m'n oude koekepan in de prullo gegooid.

 
hoi scheerman.

en was voor pannen gebruik je nu?

ik heb van de week ook al mijn oude/nieuwe pannen met antiaanbaklaag weggegaan.

heb nu een gietijzeren wok en braadpan. koekepan nog niet./

sheila

 
Hoi Sheila, Ik had nog een BK koekenpan die ik verdacht vond en die heb ik de prullo in gekieperd.

Ik heb nog een Balans wok en koekenpan, maar daar zit aluminium in verwerkt zag ik in de winkel. Die zijn dan wel groen geproduceerd, maar ik vertrouw ze niet helemaal.

Stoer dat je die zware gietijzeren gekocht hebt :)

wordt vervolgd, ik puzzel vandaag en morgen nog even verder. Ben met beslissen niet zo snel op dit punt, als ik niet 100% overtuigd ben.

 
Weet iemand of een BK roestvrijstalen pannenset gezond is? en dan heb ik t dus net over n koekenpan maar kook en soeppannen.

en n emaille soeppan?

 
Voor alle type pannen geldt: beter geen aluminiumm en geen nikkel.

Sommige kookpannen hebben het aluminium ingekapseld en ligt dus niet blood, bij anderen is dat wel het geval en die zou ik zeker vermijden.

Emaille, daar heb ik nog geen nadelen over gelezen. Je ziet soms wel dat een laag alu bekleed is met emaille. Of dat 100% veilig is, weet ik niet.

 
hoi benjo.

emaille niet volgens het forum lees maar de vorige pagina's

rvs kan volgens mij als er geen nikkel in zit en dat is meestal het geval volgens mij.

blijft lastig hoor

 
Ha Sheila, het ei is gelegd...Ik heb een koekenpan van edestaal, 100% nikkelvrij.

Het kost wat,maar dan heb je ook wat.

Hij is bijna net zo zwaar als een gietijzeren pan, dus de prijs per kilogram pan, valt dan weer mee :D

 
hoi,

is dat die oerpan?

dus hij komt in je testament :)

waar heb je hem gekocht?

 
Nee geen oerpan volgens mij.

Merk is Silit en dan de professional serie. Die andere serie van Silit is met Nikkel, deze zonder. Gekocht bij de Bijenkorf. Vanavond het eerste gerecht ermee gemaakt; niertjes, mmm...

 
heb je hem ook eerst ingevet?

stond er dan op dat er geen nikkel in zat en bij de andre wel.

niertjes , dat heb ik nog niet geprobeerd wij gaven dat vroeger altijd aan de kat daar moet ik dan gelijk aan denken :(

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.189
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan