Weermodificatie

Gota fria, jaarlijks hier hoor in Spanje. En uiteraard door de slechte infrastructuur en betonnering van alles vindt dat water zijn oorspronkelijke weg niet meer.

Water gaat naar beneden zowiezo. Als dan boven alles gebetonneerd en geasfalteerd wordt, vloeit het niet naar beneden maar raast het naar beneden. Als er daarnaast ook geen verdere voorzieningen zijn gedaan, voor opvang, kanalisatie ed is het alleen maar erger.
Ja dat is ook waar maar typisch ineens op allerlei verschillende plekken tegelijk ‘overstromingen’

Neem Griekenland, eerst hitte droogte bosbranden en in ene keer worden deze arme zielen geteisterd door overvloedig water? Die wolkbreuken zijn goed te creëren. Nevada ook toch ineens van droogte naar een modderpoel.
De waarheid zal in het midden liggen. Misschien is God boos.
 
Maar echt hè, echt klaar mee🥵
De hitte begint me echt op te breken, heb de hele dag een drukkend gevoel in me hoofd.

Ben je in je hoofd niet te veel bezig met “de hitte”?
Alles dat je aandacht geeft groeit wordt wel eens gezegd. Als je constant tegen jezelf zegt “oh wat is het toch warm”, dan krijg je het warm. Als het in de winter 10 graden vriest en je gaat naat buiten met de gedachte “oh wat is het vreselijk koud” dan krikg je het vreselijk koud. Als je denkt “het valt allemaal wel mee” dan valt het mee.

Als het 10 graden is loop ik nog buiten met een t-shirt met korte mouwen. Voorbijgangers zeggen dan wel eens tegen elkaar “zal hij het niet koud hebben met dat t-shirt?”.
 
Met alle respect, Edwin, maar dit is typisch zo'n opmerking van iemand die geen last heeft van de hitte en dus ook geen invoelingsvermogen heeft voor wat mensen als ik doormaken. Ik wed dat jij niet of nauwelijks zweet (vraag jezelf af of dit gezond is, meet eens na het wakker worden je lichaamstemperatuur voor de werkzaamheid van je achildklier). Als je niet zweet plak je ook niet. Dit heeft niets te maken met 'waar je je aandacht op richt groeit'. Misschien ben jij wel degene die een abnormale fysieke reactie vertoont op een abnormaal fysiek verschijnsel? Hoe dan ook, dergelijke dooddoeners zijn wel het laatste waar ik op.zit te wachten!

Mike
 
Met alle respect, Edwin, maar dit is typisch zo'n opmerking van iemand die geen last heeft van de hitte en dus ook geen invoelingsvermogen heeft voor wat mensen als ik doormaken. Ik wed dat jij niet of nauwelijks zweet (vraag jezelf af of dit gezond is, meet eens na het wakker worden je lichaamstemperatuur voor de werkzaamheid van je achildklier). Als je niet zweet plak je ook niet. Dit heeft niets te maken met 'waar je je aandacht op richt groeit'. Misschien ben jij wel degene die een abnormale fysieke reactie vertoont op een abnormaal fysiek verschijnsel? Hoe dan ook, dergelijke dooddoeners zijn wel het laatste waar ik op.zit te wachten!

Mike

Ik zweet wel degelijk. Mijn lichaam plakt op dit moment een groot deel van de dag, maar daar heb ik geen probleem mee. Alleen op mijn werk is het binnen koel. Geen airco, maar een grachtenpand langs het water dat lekker afkoelt. Over een paar dagen gaat het naar 20 graden. Nu lekker gifstoffen eruit zweten.

Morgenochtend ga ik mijn lichaamstemperatuur meten. Toen ik dat een paar maanden geleden een paar keer per week deed was het zo’n 36,7 tot 37 graden. Dat was in het voorjaar.
 
De eerste bassist van mijn band beheerde vroeger de bandkas. Eens in de zoveel tijd keerde hij wat geld uit, nadat de lopende kosten waren betaald. Ikzelf en mijn drummer konden dat extra zakcentje goed gebruiken, want we zaten destijds krap bij kas. Uit alles bleek dat onze bassist, die goed geld verdiende als bouwvakker, geen enkele voeling had met de penibele situatie van zijn medebandleden. Sterker nog, hij liet vaak blijken dat we dit aans onszelf te danken hadden. Ook hij bediende zich van dooddoeners.

Moraal van het verhaal: totdat je iets zelf ervaart weet je niet wat het is en kun je er geen oordeel over vellen. Daarom ook: sometimes you can't tell the public, you must show them.


Mike
 
Laatst bewerkt:
Ben je in je hoofd niet te veel bezig met “de hitte”?
Alles dat je aandacht geeft groeit wordt wel eens gezegd. Als je constant tegen jezelf zegt “oh wat is het toch warm”, dan krijg je het warm. Als het in de winter 10 graden vriest en je gaat naat buiten met de gedachte “oh wat is het vreselijk koud” dan krikg je het vreselijk koud. Als je denkt “het valt allemaal wel mee” dan valt het mee.

Als het 10 graden is loop ik nog buiten met een t-shirt met korte mouwen. Voorbijgangers zeggen dan wel eens tegen elkaar “zal hij het niet koud hebben met dat t-shirt?”.
Maar waarom moet iedereen maar van hitte houden? Dat is ook programmering als je het mij vraagt. Van hitte houden is het narratief, als minderheid hier niet van houden dan is er iets mis?

Als je alleen al kijkt naar weeronline naar de weercijfers dan krijgen de dagen van zonnig en 28-32 graden een 10?! En regenachtige of koelere dagen krijgen weercijfer 5?
Voor mij is dat exact juist omgedraaid! Snap je er is geen goed of fout alleen ik merk echt lichamelijke klachten bij deze hitte. Of er dan wat mis is met mij tja misschien.

Ik zweet me rot, kan niet helder nadenken, kan geen simpele inspanning hebben, steeds lichte hoofdpijn en druk op me hoofd. Dan maar niet te spreken over de nachten bah!
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik het niet goed heb omschreven. Lichaamlijke klachten zijn altijd vervelend. Of dat komt door warmte, door kou of door iets anders.
Lekker weer, mooi weer en zulke termen vind ik ook niet kloppen. Wat voor de een mooi is, is voor de ander niet mooi.
Een deel van mijn familie woont op Curacao waar het het hele jaar 35 graden is. Dat zou ik niet het hele jaar volhouden. Na een warme periode is verkoeling wel fijn en dat is daar niet. Een ander deel woont in Zweeds Lapland op 150 km van de poolcirkel waar 7 maanden per jaar sneeuw ligt. Dat spreekt mij ook niet aan.
In 2019 heb ik 46 graden meegemaakt. Dat vond ik wel echt te warm. Voor iemand die in het Midden-Oosten woont is dat dan weer normaal.

Kan het zijn dat warmte geen probleem is voor mij omdat ik in een stad woon waarvan 60% van de inwoners afkomstig is uit de warmere delen van de wereld? 😉

Met mijn bericht bedoelde ik vooral te zeggen dat je wellicht dingen kan doen om de warmte anders (als minder erg) te ervaren. Het was goed bedoeld, jammer als het anders wordt opgevat. Op mijn werk heb ik een collega die het al koud krijgt bij de gedachte dat het over een paar maanden gaat vriezen.
Toen ik net buiten was kwam ik langs een schaduwplek langs het water in De Uithof met een beetje wind waar het bijna 10 graden koeler aanvoelde! Als ik niet van warmte hou zou ik zulke plekken gaan opzoeken. Stoeltje mee, een boek mee (of Fatsforum mee 😉) en dan lekker daar gaan zitten. Dan koel je wel af. Dat maakt het dan iets minder vervelend. En je hebt een leuk zicht op water met vogels en bomen in plaats van een vieze stad.

Ik geef wel de voorkeur aan warmte, maar met - 10 graden functioneer ik ook nog.
Zon vind ik fijn, maar een regenbui ook.

Daarom denk ik niet aan een schildklier probleem, maar dat is op basis van dit natuurlijk niet uit te sluiten.

Met dit warme weer zweet ik meer dan normaal, maar dat is dan ook het enige dat ik als vervelend kan ervaren. De klachten die WOL heeft heb ik gelukkig niet. Heel vervelend natuurlijk dat zij dit wel heeft.

Een paar bekenden van mij ervaren problemen juist met kou. Ze krijgen pijnlijke en dikke rode tenen of bijna bevroren handen als het koud wordt. Ze komen dan nauwelijks buiten. Dikke sokken of handschoenen helpen nauwelijks. Dat komt meestal door slechte doorbloeding of wellicht een niet goed werkende schildklier. Maakt dat kou tot iets vreselijks? Nee.
 
Ik denk dat ik het niet goed heb omschreven. Lichaamlijke klachten zijn altijd vervelend. Of dat komt door warmte, door kou of door iets anders.
Lekker weer, mooi weer en zulke termen vind ik ook niet kloppen. Wat voor de een mooi is, is voor de ander niet mooi.
Een deel van mijn familie woont op Curacao waar het het hele jaar 35 graden is. Dat zou ik niet het hele jaar volhouden. Na een warme periode is verkoeling wel fijn en dat is daar niet. Een ander deel woont in Zweeds Lapland op 150 km van de poolcirkel waar 7 maanden per jaar sneeuw ligt. Dat spreekt mij ook niet aan.
In 2019 heb ik 46 graden meegemaakt. Dat vond ik wel echt te warm. Voor iemand die in het Midden-Oosten woont is dat dan weer normaal.

Kan het zijn dat warmte geen probleem is voor mij omdat ik in een stad woon waarvan 60% van de inwoners afkomstig is uit de warmere delen van de wereld? 😉

Met mijn bericht bedoelde ik vooral te zeggen dat je wellicht dingen kan doen om de warmte anders (als minder erg) te ervaren. Het was goed bedoeld, jammer als het anders wordt opgevat. Op mijn werk heb ik een collega die het al koud krijgt bij de gedachte dat het over een paar maanden gaat vriezen.
Toen ik net buiten was kwam ik langs een schaduwplek langs het water in De Uithof met een beetje wind waar het bijna 10 graden koeler aanvoelde! Als ik niet van warmte hou zou ik zulke plekken gaan opzoeken. Stoeltje mee, een boek mee (of Fatsforum mee 😉) en dan lekker daar gaan zitten. Dan koel je wel af. Dat maakt het dan iets minder vervelend. En je hebt een leuk zicht op water met vogels en bomen in plaats van een vieze stad.

Ik geef wel de voorkeur aan warmte, maar met - 10 graden functioneer ik ook nog.
Zon vind ik fijn, maar een regenbui ook.

Daarom denk ik niet aan een schildklier probleem, maar dat is op basis van dit natuurlijk niet uit te sluiten.

Met dit warme weer zweet ik meer dan normaal, maar dat is dan ook het enige dat ik als vervelend kan ervaren. De klachten die WOL heeft heb ik gelukkig niet. Heel vervelend natuurlijk dat zij dit wel heeft.

Een paar bekenden van mij ervaren problemen juist met kou. Ze krijgen pijnlijke en dikke rode tenen of bijna bevroren handen als het koud wordt. Ze komen dan nauwelijks buiten. Dikke sokken of handschoenen helpen nauwelijks. Dat komt meestal door slechte doorbloeding of wellicht een niet goed werkende schildklier. Maakt dat kou tot iets vreselijks? Nee.
Oh neehoor Edwin, even goede vrienden. Als ik voor mezelf mag spreken heb ik het niet verkeerd opgevat. Het enige waar ik mij niet in kan vinden is dat ik het teveel aandacht geef. Ik kan er gewoon niks aan doen, de warmte overvalt mij elke keer weer. Ik zit in luchtige kleding de hele dag binnen met ventilator, genoeg drinken etc en toch dringt de hitte lijkt wel tot op het bot door.
Af en toe gooi ik me hoofd even in de koelkast😅

Ik ben gewoon geen type voor het voor de massa ‘lekkere’ weer.
Lapland heeft ook weer niet mijn voorkeur. Gewoon zoals NL vroeger was in mijn jeugd😉
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.476
Berichten
503.468
Leden
8.636
Nieuwste lid
Jerosteo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan