Wat is er mis met fytinezuur?

Ufo

New member
Zuur is goed voor ons.

Zuurkool.

Omega-3 vetzuren.

Zure bessen.

Zure appels.

Zure augurken.

Zure yoghurt.

Citroenzuur.

Ascorbinezuur.

Waarom is fytinezuur dan niet goed voor ons?

En zoutzuur??

 
eerder geschreven door Mike:
Quote:
Alle zaden, granen, bonen, noten en peulvruchten bevatten fytinezuur dat de enzymatische levensvonk tegenhoudt die ervoor zorgt dat ze gaan ontkiemen en de levenskracht vrij komt. Door blootstelling aan water zijn de omstandigheden hiervoor juist en lekt het fytinezuur weg. Wel het water waarin geweekt wordt weggooien naderhand! Fytinezuur remt en blokkeert mineralen en enzymen, waardoor deze weliswaar in de voeding zitten maar niet beschikbaar worden voor je lichaam. Foute boel dus!

Fytinezuur zorgt ervoor dat het lichaam calcium gaat lenen uit zijn eigen skeletstructuur. Daarnaast is er bewijs dat fytinezuur ook ten koste gaat van je voorraad aan vit. C en D, omdat beide vitamines fytinezuur neutraliseren. Vandaar dat de consumptie van scheepsbeschuit leidde tot scheurbuik bij matrozen.


In je rijtje ontbreekt nog oxaalzuur:

Op wikipedia staat:
Quote:
Wanneer deze stof wordt ingenomen irriteert het de binnenkant van de keel, en kan fataal zijn in grote doses. Oxaalzuur bindt zich met ionaire metalen zoals calcium in het lichaam, waarmee het oxalaten vormt die de keel en nieren kunnen irriteren. Sommige nierstenen bestaan voor het grootste gedeelte uit oxalaten.

Langdurige of herhaalde blootstelling aan oxaalzuur kan schade aan de nieren toebrengen. Aan de ogen kan een kleine hoeveelheid stof oogirritatie (gekarakteriseerd door rode en waterige ogen) veroorzaken, langdurig contact kan schade aan het hoornvlies of zelfs blindheid veroorzaken. Herhaalde blootstelling aan de huid geeft letsel van de huid, huidontsteking of zelfs brandblaren, afhankelijk van de exposieduur. Inhalatie van oxaalzuur kan verschillende gradaties van longschade en irritatie aan de luchtwegen veroorzaken, gekarakteriseerd door branderig gevoel in de keel, kuchen en hoesten. Grote hoeveelheden kunnen verstikking, bewusteloosheid en zelfs dood veroorzaken.


 
ohjeejtje daar schrik ik toch even van.... want dit goedje zit toch ook in brocoli en tomaten.... en laat ik nu toch net altijd ene verslaving hebben aan trostomaatjes.... dat wordt afkicken

 
Tomaten is ook een nachtschade:
Quote:
Neurotoxines in nachtschades.

Dit zijn: tabak, aardappel, tomaat, paprika, aubergine, hete peper, gojibes, goudbes/ananaskers en dus ook tomatenpuree, chilipoeder, paprikapoeder, cayennepoeder en alles wat daar weer van gemaakt is zoals sambal, ketchup, currypasta's en vele specerijenmengsels.

Door de frequentie van consumptie van nachtschades, waardoor je de neurotoxines gaat stapelen, haal je een sluipmoordenaar in huis. De mensheid zou niet half zoveel reuma en artritis kennen zonder nachtschades!


Wat broccoli betreft:
Quote:
- Goitrogenen (schildklieronderdrukkers) in kruisbloemigen.

Voorbeelden zijn bloemkool, romanesco, broccoli, spruitjes, witte kool, rode kool, groene kool, chinese kool, koolrabi, rucola, tuinkers, waterkers, radijs, rammenas, mosterd en mierik. Ze hebben als rauwe plant allemaal in meer of mindere mate een karakteristieke pittige smaak. Onder deze planten zijn ook nogal wat groentes die als kiemen gegeten worden. Ruil je dan niet het fytinezuur in voor goitrogenen?



Dat moet je gewoon goed koken.

 
Jenneke,

Het valt me steevast op dat je granen en de antinutrienten in granen maar blijft verdedigen. Fytinezuur bindt mineralen. De botdichtheid van de jager-verzamelaar heeft de graanetende mens nooit meer gehaald, letterlijk vanaf het moment dat we granen zijn gaan telen en eten. Dat fytinezuur antikankerwerking zou hebben, daar geloof ik werkelijk geen snars van. Dit moet gemanipuleerd onderzoek zijn!

Mike

 
Er zijn geen twee kanten. Fytinezuur kun je maar beter niet in je lijf hebben. Ik ben hier al geciteerd door Poekie. Misschien dat je dit over het hoofd hebt gezien:

Quote:
Fytinezuur zorgt ervoor dat het lichaam calcium gaat lenen uit zijn eigen skeletstructuur. Daarnaast is er bewijs dat fytinezuur ook ten koste gaat van je voorraad aan vit. C en D, omdat beide vitamines fytinezuur neutraliseren. Vandaar dat de consumptie van scheepsbeschuit leidde tot scheurbuik bij matrozen.


Fytinezuur wekt ook tandbederf in de hand. Fytinezuur zit in grote hoeveelheden in soja (naast vele andere antinutrienten in soja). Van soja wordt ook beweerd dat het kanker zou tegengaan. Volkomen gemanipuleerd onderzoek! Fytinezuur = slecht. Punt.

Mike

 
Mike,

Heb je het artikel van Lucas Tafur eigenlijk wel gelezen? Hij studeert voeding etc en eet paleo, dus dat lijkt me nou niet zo'n verdachte bron. Hij eet overigens zelf geen granen.

Op zijn website staan veel interessante artikelen, maar wel vrij biochemisch, dus voor mensen zonder natuurwetenschappelijke achtergrond misschien wat moeilijker toegankelijk.

 
@Ufo,

In het stukje over fytinezuur wat jij aangeeft staan drie linken.

De eerste is gelinkt aan EFSA: European Food Safety Authority. Misschien een soort FDA?

De tweede staat in de linker zijkant: Department of family medicine, clinical center.

de derde staat: department of Physiology and biochemistry of nutrition, federal research institute of nutrition and food.

Persoonlijk gaan mijn haren een beetje overeind staan als er federale organisaties bij betrokken zijn.

Hoe onafhankelijk is zo'n onderzoek dan. Want de overheid houdt ons liever ziek en dom, oftewel makke schaapjes die 'volgen'.

 
Ik heb het artikel van Tafur gelezen. De reden waarom hij hier een artikel aan wijdt is omdat fytinezuur in noten en zaden zit en deze maken onderdeel uit van het Paleodieet. Het is echter mijn stellige overtuiging dat de huidige interpratie van wat 'Paleo' zou moeten zijn leidt tot een te hoge inname van fytinezuur en omega-6 uit noden en zaden en dat het dieet daarmee averechts kan uitwerken. Een Paleo-aanhanger wil natuurlijk het liefst geloven dat het allemaal wel meevalt (en dat is dan ook de conclusie van Tafur) en voor elke mening is wel onderzoek te vinden en aan te halen dat deze mening ondersteunt, of op z'n minst aantoont dat ook de geleerden het hier niet over eens zijn. Paleo is absoluut een aanzienlijke verbetering t.o.v. het standaard westerse voedingspatroon, maar om deze reden kan ik nooit Paleo worden.

Mike

 
Binnen paleo zijn ook verschillende stromingen, hoor Mike. En veel stroming geven aan dat je heel voorzichtig moet zijn met je inname van noten en zaden. Er zullen binnen WP toch ook wel noteneters zijn, dat maakt toch niet dat het dan gelijk niet deugt?

 
Van mij mag iedereen doen wat hij/zij wil. Maar Jenneke noemde dit als argument:

Quote:
Hij studeert voeding etc en eet paleo, dus dat lijkt me nou niet zo'n verdachte bron.


Vandaar dat ik over Paleo en fytinezuur uit noten/zaden begon.

Mike

 
Ik moet toch echt constateren dat de strekking van het artikel van Lucas Tafur, nl. dat het wel meevalt met fytinezuur, een typisch geval is van: de wens is de vader van de (Paleo)gedachte.

Mike

 
Noten........ naast gluten waarschijnlijk de tweede ergste in mijn geval, die mijn hele darmsysteem overhoop halen. Tenzij je het super goed weekt, bakt, in de oven gooit, laat branden in de zon, in stukjes snijdt, nog een keer bakt, en dan opeet :mrgreen: Geintje natuurlijk. Maar d'r zitten inderdaad hele nasty dingen in.

 
ohh en ze zijn zo lekker.... afkicken haha. Ik heb er trouwens nooit last van gehad. Maar ik rookte ze ook vaak!

 
Ik ben in Trabzon, de zwarte zeekust geboren waar de grootste hazelnootproductie ter wereld is namelijk éénderde van de wereldproductie.Een groot gedeelte van de zwarte zeekust worden dus hazelnoten gekweekt en de boeren leven grotendeels hiervan.

Het is naar mijn weten een vette noot net als de walnoot en de pinda.

Als je de benodigde bewerkingen toepast is het dan wel goed vanwege de hoge vetpercentage in deze noten en ook andere noten?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.820
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan