Wat is er mis met fytinezuur?

Niet vreemd dus mijn vitaminen en mineralen tekort. Gewoon een jaar SCDIET gaan doen en denken dat je heel gezond bezig bent. Niet dus. Veel te veel noten....

@ Jp
Quote:
Hoe lang heeft fytinezuur zijn werking?

Stel je eet overdag nog brood. Heeft het dan invloed op de avondmaaltijd?


Als fytinezuur de mineralen rooft uit je lichaam, maakt het natuurlijk niet uit of je s'morgens brood eet of later op de dag. Het heeft altijd invloed op je lichaam. Bij elke maaltijd met fytinezuren belast je niet alleen de opslag maar ook de spijsvertering en zo dus ook weer de opname. (slechte spijsvertering, slechte opname, geen buffer).

 
Rauwe plantaardige voeding bevat eveneens giftige afweerstoffen waarmee de plant zich beschermt, zoals tannine en oxaalzuur of fytinezuur in granen, bonen, zaden, peulvruchten en noten. Opnieuw zien we hier een noodzaak voor het koken van bepaalde voedselsoorten.

Dit begrijp ik niet helemaal de plant beschermt zich zelf, in de natuur worden volop noten en zaden gegeten door knaagdieren en vogels. Dan zijn ze toch niet beschermt? is het wel gezond voor deze dieren?
 
Hebben jullie echt geen antwoord voor mij of hebben jullie hier ook vraagtekens bij? Wij hebben sinds kort een knaagdier in huis (Hamster) ik geef hem nog geen noten i.v.m bovenstaande berichtje, zou het graag willen weten.
 
Fytase is het enzym dat fytinezuur neutraliseert en fosfor bevrijdt. Dit enzym komt voor in plantaardig voedsel dat fytinezuur bevat. Herkauwers zoals koeien, schapen en geiten hebben geen problemen met fytinezuur, omdat fytase wordt geproduceerd door micro-organismen in hun pens; dieren met één maag produceren ook fytase, maar veel minder. Muizen produceren dertig keer meer fytase dan mensen26, zodat ze zonder problemen de rauwe hele graankorrel kunnen eten. Gegevens van experimenten met behulp van muizen en andere knaagdieren op fytinezuur kunnen niet worden toegepast op mensen. In het algemeen gesproken, produceren mensen niet genoeg fytase om veilig grote hoeveelheden van hoog-fytaat in levensmiddelen op een regelmatige basis te gebruiken. Probiotic lactobacilli (probiotica), en andere soorten van endogene spijsverteringsmicroflora kunnen echter wel fytase produceren27. Dus mensen met een goede spijsverteringsflora hebben een gemakkelijkere tijd met levensmiddelen die fytinezuur bevatten. Een verhoogde productie van fytase door de darmflora, verklaart waarom sommige vrijwilligers zich kunnen aanpassen aan een hoog-fytaatrijk dieet. Ontkieming activeert fytase en vermindert fytinezuur28. Het gebruik van gekiemde korrels vermindert de hoeveelheid fytinezuur in diervoeders, zonder duidelijke vermindering van de voedingswaarde29. Granen en meel weken in een zuur milieu bij zeer warme temperaturen, net als het proces van zuurdesem, activeert fytase en vermindert of verwijdert zelfs fytinezuur. Vóór de komst van de industriële landbouw drenkten de boeren hun gemalen graan in warm water voordat ze het voederden aan hun pluimvee en varkens. Tegenwoordig voegen diervoederfabrikanten fytasen toe aan graan voor een betere groei van de dieren.
https://www.leefbewust.com/themas/fytinezuur_granen.html

Ik denk dat je hamster het wel overleeft, zijn knaagdieren die er evolutionair beter voor zijn uitgerust om zaden te verteren.
 
Bedankt Tanja, het droogvoer dat onze hamster nu krijgt bestaat hoofdzakelijk uit zaden en pitten, wij wisselen dat af met verse groente. Maar sperziebonen of snijbonen mag weer niet. (wel gekookt) Dit zal misschien wel te maken hebben dat het gehalte giftige afweerstoffen daar van te hoog is. En koken neemt niet veel af.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.925
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan