Wat is er mis met fytinezuur?

@Haydarpasa: Pinda`s zijn geen noten maar peulvruchten!

Helaas bevatten peulvruchten ook fytinezuur...

Onderstaande tekst kwam ik tegen op Internet:

***In Amerikaanse en Japanse onderzoeken werd een groot aantal zeer vitale honderdjarigen op Okinawa intensief gevolgd qua leefstijl, eetgewoontes, etc. Ook deed men bloedonderzoek en in vergelijking met soortgelijke onderzoeken onder de westerse bevolking bleken de Okinawa's aanzienlijk meer omega-3 en omega-6 vetzuren in hun bloed te hebben.***

Voor zover ik weet moet je er voor zorgen dat je niet te veel omega-6 vetzuren in je bloed hebt, daar dit ontstekingen in de hand kan werken.

Maar die Okinawa`s doen het er kennelijk best op...

Natuurlijk zullen er meer verschillen zijn.

Verderop in de tekst stond ook dat ze meer vitamine E in hun bloed hebben zitten...

 
Fytinezuur cheleert gewoon mineralen. Wanneer iemand tumoren vormt door verstikkende verkalkingen is het geen wonder dat het kanker kan bestrijden.

Wat oxaalzuur betreft, hier blijkt ook dat een gezonde darmflora hiermee af kan rekenen

Nu worden er dergelijke dingen met lectines aangetroffen wat tumorcellen betreft.

De natuur heeft nou altijd mannelijke en vrouwelijke elementen in elke plant (en andere levende organismen), zolang deze in balans blijven hoeft men zich naar mijn inzicht niet blind te staren op toxines en anti-nutrienten.

Arsenicum is giftig, dat weet iedereen. Maar als sporenelement gebruikt het menselijk lichaam het als onderdeel van het immuunsyusteem...

In een gezond natuurlijk dieet zullen altijd sporen van toxinen en anti-nutrienten zitten, maar goed ook, in een steriele bubbel leven werkt nou eenmaal niet zo goed voor de gezondheid.

Houdt het natuurlijk evenwicht gewoon in stand. Eet goed gevarieerd.

Peace

 
Mijn vader zei altijd dat bepaalde noten heel veel ziektes teweeg brengen.Zal hij toch wel meer geweten hebben.

 
Als je heden ten dage het dieet van de wereldbevolking bekijkt, dan zie je dat ze bijna allemaal gebaseerd zijn op zaden. Er wordt veel mais, tarwe en rijst gegeten. Er worden nogal wat bonen, linzen, pinda's en andere peulvruchten gegeten. Er worden vrij veel noten gegeten en ook wel wat andere zaden. Fermentatie is eerder uitzondering dan regel. Bijna iedereen moet dus behoorlijk wat fytinezuur binnen krijgen en dit al generaties aan een stuk. Wat zijn precies de aanwijsbare gevolgen hiervan? Als fytinezuur een gevaar voor de volksgezondheid is, dan moet dus de hele wereldbevolking hier onder te lijden hebben...

 
Dennis,

Ik keek eerder deze week 's avonds een uitzending in het kader van de themaweek Hoezo armoede?. Hierin werden zwangere a.s. moeders uit de V.S., uit Cambodja en uit Sierra Leone gevolgd. In het geval van het Afrikaanse voorbeeld bleek dat artsen van Artsen Zonder Grenzen in een hospitaal standaard keizersneegeboortes uitvoerden. De reden? Vrijwel altijd is het geboortekanaal te nauw! Jij hebt het boek van Price gelezen, dus jij mag drie keer raden hoe dat komt...

Mike

 
Zelfs in Afrika al...en daar eten ze nog een stuk traditioneler.

Ik had gelukkig 2 zeer makkelijke bevallingen. Er zitten best wel wat nadelen aan keizersnedes. Solleveld heeft er ook een artikel over op zijn website.

 
Recentelijk keek ik ook naar Hard Talk op de BBC. Hierin was de Indiase activiste Vandana Shiva aan het woord. De formule van Hard Talk, zoals de titel al aangeeft, is dat de gasten stevig aan de tand worden gevoeld door een journalist(e) die zeer kritische vragen stelt. Zo gaf de journaliste aan dat het nu veel beter is gesteld met de armoe en voedselvoorziening van de Indiase bevolking dan tientallen jaren geleden. Het argument dat hiervoor werd aangevoerd is dat de productie van tarwe procentueel flink is gestegen t.o.v. vroeger.

Shiva beargumenteerde dat tarwe nooit een traditioneel graangewas is geweest in India en dat men daar traditioneel vooral peulvruchten verbouwt als bijv. linzen. Bovendien komt het merendeel van de tarweopbrengst niet ten goede aan de bevolking, maar is bestemd voor de export. Op papier mogen de cijfers dan rooskleurig zijn, maar in de praktijk ziet het er heel anders uit.

Het is dus gewoon westers kolonialisme door vruchtbare Indiase landbouwgrond in te pikken (uiteraard met financiele steun van de Wereldbank en het IMF) en vervolgens de behaalde winsten het land uit te sluizen, waardoor de bevolking alsnog arm en hongerig achterblijft en een mager loon mag verdienen op de door westerlingen ingepikte grond.

Deze vrouw liet zich niet de kaas van het brood eten en dit was een genot om te zien! Zij heeft er hoogstpersoonlijk voor gezorgd dat India nu op 1 gewas na (katoen) GMO-vrij is en zij voorspelt dat binnen 5 jaar ook de GMO-katoen zal verdwijnen.

Een programma na dat programma over die zwangere vrouwen als onderdeel van dezelfde themaweek ging over grootschalige suikerplantages die door westerlingen, met steun van de grote banken uiteraard, worden aangelegd in Afrikaanse landen. Uiteraard gaat dit ten koste van traditioneel verbouwde gewassen als bijv. gierst, maar ook karitebomen die de noten produceren waar shea-boter van wordt gemaakt.

Het blijkt dat er voor ongeveer 10% van de Afrikaanse landbouwgrond eigendomspapieren zijn, de overige 90% is eeuwenlang bebouwd door families die een eigen hectare hebben die van generatie op generatie is doorgegeven. Eigendomspapieren waren niet nodig, men wist van elkaar welke grond van wie was. De Afrikaanse overheden eigenen zich deze vruchtbare grond toe en verkopen deze vervolgens aan het westen. Wie zich verzet kan rekenen op een flink pak rammel en vakbondsleiders worden opgepakt en ongetwijfeld ook niet erg fijn behandeld. Op da radiostations worden uitsluitend voorstanders van dit beleid aan het woord gelaten. Eeuwenoude dorpen worden hiervoor met de grond gelijk gemaakt, het is te triest voor woorden.

In het programma over zwangere vrouwen was 1 schrijnend geval te zien van een jonge moeder die een lange reis had afgelegd om naar dit hospitaal te komen. Het bleek dat haar kind al in de baarmoeder was overleden en al in staat van ontbinding verkeerde. Men heeft geprobeerd de moeder met man en macht te redden, maar het mocht niet baten en binnen een dag overleed ook zij. Zij was moeder van nog 6 kinderen en de artsen vroegen zich af hoe het nu verder moest met die kinderen, die nu dus wees waren.

De wereldbevolking heeft dus te lijden aan veel, veel meer dan fytinezuur alleen...

Mike

 
Heb ik ook zitten kijken dat programma over de komst van die suikerplantages en dorpen die hiervoor met de grond gelijk moeten worden gemaakt. Dan spreken ze over de ontwikkeling en vooruitgang van Afrika... alsof dat continent al niet genoeg uitgebuit is. Die propaganda over de radio was niet te harden.

Ik hoorde ook goed nieuws, de gemeente Nijmegen gmo-vrij! zit je ook al in de politiek MIke?

 
Je kunt noten een dag of langer weken in water en het water zo nu en dan omspoelen. Dan in de oven, op de verwarming of in de zon drogen. Walnoten zijn zo droog (uren), hazelnoten duren erg lang (dagen). Ik moet bekennen dat ik soms nog steeds noten eet als ik bezoek heb bijvoorbeeld: pistachenoten, cashewnoten, macadamia's of pecanoten... ik ben dol gebakken noten. Rauwe walnoten bewerk ik wel.

Er is een topic hierover: https://www.fatsforum.nl/topic/noten-eetbaar-maken

In deze post schrijf ik wat over noten bewerken. Op eerdere pagina's van deze topic is ook van alles te lezen over fytinezuur en noten.

Hoewel ik zeer zeker rekening houd met fytinezuur in mijn voeding en de mogelijkheid dat het als anti-nutriënt schadelijk kan zijn, heb ik nog geen duidelijk praktisch bewijs gezien dat het dit werkelijk is. En dan bedoel ik: wanneer weet je nou zeker dat degeneratie ook aan fytinezuur ligt en dat het veel gewicht in de schaal legt? Hoe hebben ze dit bewezen? Ik heb me er denk ik ook nog niet diepgaande genoeg in verdiept.

 
Dennis,

Voor jou is het boek van Ramiel Nagel, Cure Tooth Decay, een aanrader. Het is helaas nog steeds niet uit in het Nederlands in mijn vertaling, maar dit zal ongetwijfeld begin volgend jaar wel het geval zijn.

Quote:
Fytinezuur is de voornaamste manier waarop fosfor wordt opgeslagen in veel plantaardige weefsels, vooral het gedeelte van granen en andere zaden dat zemelen bevat. Het wordt bijzonder veel aangetroffen in granen, noten, bonen, zaden en enkele wortelgroenten.

In fytinezuur wordt het mineraal fosfor strak vastgehouden in een sneeuwvlokachtig molecuul. Bij mensen en dieren met één maag is de fosfor niet direct opneembaar.

Behalve dat het de opname van fosfor blokkeert, binden de ‘armen’ van het fytinezuurmolecuul zich gemakkelijk aan andere mineralen, zoals calcium, magnesium, ijzer en zink, waardoor deze eveneens niet-opneembaar worden.

De negatieve effecten van fytinezuur kunnen aanzienlijk worden verminderd met behulp van vitamine C. De toevoeging van vitamine C aan de voeding kan het blokkerende effect van fytinezuur op de ijzeropname krachtig tegengaan.

Dit levert ons overtuigend bewijs dat de symptomen van scheurbuik, zoals zacht en sponzig tandvlees waardoor tandverlies optreedt, het gevolg zijn van onvoldoende vitamine C en te veel granen of andere voedingsmiddelen die rijk zijn aan fytinezuur.

Misschien is het opzienbarende vermogen van vitamine C om scheurbuik te genezen en voorkomen te danken aan het feit dat deze vitamine de opname van ijzer ondersteunt, die door te veel verkeerd behandelde, fytinezuurrijke granen werd verstoord.


Quote:
Fytinezuur heeft een krachtig remmend effect op de mineraalopname van volwassenen, met name op de opname van ijzer. Zelfs het kleinste beetje fytinezuur in de voeding kan leiden tot een aanzienlijk verminderde ijzeropname.

Hoewel granen, vooral volle granen, rijk zijn aan fosfor, wordt 80% van de fosfor gebonden in de vorm van fytaten, die niet opneembaar zijn door het menselijk lichaam.

Fytinezuur blokkeert enzymen die we nodig hebben voor de voedselvertering, waaronder pepsine, dat nodig is voor de afbraak van eiwitten in de maag, en amylase, dat zetmeel afbreekt tot suiker. Trypsine, benodigd voor de vertering van eiwitten in de dunne darm, wordt eveneens geblokkeerd door fytinezuur.

De concentratie en soorten enzymenremmers variëren aanzienlijk tussen de verschillende graansoorten.

Granen bevatten tevens tannines, die kunnen leiden tot verminderde groei, verminderde ijzeropname en schade aan de beschermende slijmvlieslaag van het maag-darmkanaal. Naast tannines remmen ook saponines in granen de groei.

Aangezien fosfor het cruciale mineraal is voor gebitsremineralisatie is het de bedoeling dat we gebonden fosfor in de vorm van fytinezuur zo veel mogelijk weren uit onze voeding. Wanneer het niet kan worden geschrapt, moeten er aanvullende vitamines en mineralen worden gebruikt om de effecten van fytinezuur tegen te gaan, met name calcium, vitamine C en vitamine D.


Mike

 
@ Mike

Bedankt voor je reactie. De theorie ken ik ongeveer wel, maar ik heb wel meer boeken gelezen van onderzoekers die van alles ontdekken en beweren. Is er wel eens een grootschalig onderzoek gedaan onder bevolkingsgroepen? Er worden op zo veel plekken zo veel zaden gegeten en al zo lang. Geweldig gaat het niet met de volksgezondheid, maar er wordt ook overal veel suiker gegeten en kunstmatige vetten en geraffineerd meel. Welke plaats neemt fytinezuur dan in?

Kijkend naar de skeletstructuur dan zijn Aziaten wel tenger gebouwd, maar daar eten ze veel witte rijst die zo rijk niet is aan fytinezuur. Is er geen duidelijker praktisch bewijs?



@ Inge85

Bij het bewerken van zaden is niet alleen het fytinezuurgehalte van belang, maar ook het enzym fytase. Rijst kan je bijvoorbeeld wel wellen in een poging het fytinezuur te neutraliseren, maar rijst bevat geen fytase om dit op gang te brengen.

Op onderstaande site veel info over fytinezuur en het bewerken van voedingsmiddelen:

http://www.leefbewust.com/themas/fytinezuur_granen.html

 
Dennis,

Ik kan alleen maar verwijzen naar een antwoord dat ik in een andere post heb geschreven:

Quote:
Wat je moet beseffen is dat we meer voedingstekorten dan ooit hebben en dus ook meer voedingsstoffen dan ooit nodig hebben om deze tekorten op te heffen. Waar men vroeger weg kon komen met zetmeel, fytinezuur en nachtschades kan dit nu echt niet meer, vandaar dat ik er ook zo fel op ben. Je kunt een probleem pas oplossen als je het onder ogen ziet.


https://www.fatsforum.nl/topic/nekhernia#post-34222

Jij bent ook zo iemand die denkt dat het 'allemaal wel meevalt'. Het valt wel, maar niet mee!

Mike

 
Als je dan hierboven leest
Quote:
moeten er aanvullende vitamines en mineralen worden gebruikt om de effecten van fytinezuur tegen te gaan, met name calcium, vitamine C en vitamine D.

dan laat ik liever de fytinezuur bevattende voeding achterwege.

Mis het ook helemaal niet.

Lia

 
Hoe lang heeft fytinezuur zijn werking?

Stel je eet overdag nog brood. Heeft het dan invloed op de avondmaaltijd?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.828
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan