Wat geef je je kinderen te eten?

Nee, was het maar waar, maar ja ook een beetje eigen schuld met m'n vegetarische achtergrond. De dametjes eten alleen worstjes, spekjes en gehakt(balletjes), soms paté/leverworst. Ik maak vaak een saus (waar ik van alles in (ver)stop (merg, vis, kip, eigeel en groenten), deze gaat over de speltpasta (concessies). Ei eten ze wel iedere dag en levertraan in de smoothie. Gelukkig drinken ze wel kefir en de oudste veel rauwe melk. Van het brood heb ik ze nagenoeg wel af kunnen brengen en daarvoor eten ze soep, kefir, ei en rijstwafels met boter kaas en paté. Tussendoor/als toetje yoghurt met honing/fruit en/of slagroom.

 
De stelregel die ikzelf aanhoud qua groenten:

- Alles met een (donker)groen blad is goed.

- Alles in de uienfamilie (allium) is goed.

- Alles in de koolfamilie (brassica) is goed.

Allemaal goed doorgekookt natuurlijk. Smakelijk!

Mike

 
Bruine of witte bonen zijn niet goed ?....of wegens een te hoge aandeel in koolhydraten ?

 
Mike ik zit iedere dag op dit forum (in ieder geval te lezen) nu las ik gisteren of eergisteren hier weer dat mensen hier wel 10 tot 15 kilo aankomen met het W.P-levensstijl. De stelregel dat vet slankt maakt valt dan voormij weer moeilijk tegenover mijn vrienden en kennissen te verdedigen die ik al naar dit forum heb verwezen. Wij propageren weinig koolhydraten en relatief veel vet en de mensen zijn dan in de wolken met de gedachte dat ze en gezond leven en zullen afvallen..... en met tot wel 15 kilo aankomen zal menigeen terughoudend zijn om deze levensstijl te gaan volgen als ze dit lezen. Moet je zeggen dat ik het ook niet begrijp dat vet met weinig koolhydraten slank maakt en dan toch deze kilo's aankomen.....ik kan het moeilijk uitleggen aan mijn vrienden dat eerst tekorten moeten worden aangevuld !......tekorten zijn dan toch meestal vitaminen en mineralen en andere voedingsstoffen ?....maar om die aan te vullen neemt men in gewicht dan zoveel toe ?

 
Eten volgens de Schijf van 5 is een semi-vegetarisch voedingspatroon. Hierdoor komt men complete (dierlijke) eiwitten tekort. Na overschakeling op WAPF, dat rijk is aan complete eiwitten, gaat het lichaam de eiwittekorten wegwerken door reserves aan te leggen, oftewel: het lichaam gaat bijbouwen (eiwitten zijn bouwstoffen, ons complete lichaam is opgebouwd uit eiwitten). Het lichaam moet ook leren omgaan met het verbranden van vet i.p.v. glucose en het kan zijn dat het lichaam dan overschakelt op omzetting van eiwitten naar glucose. Het is niet vet dat aanzet, maar de inname van complete eiwitten. Het laatste wat je echter moet doen is eiwitten gaan vermijden, de mens hoort zijn voeding te baseren op (dierlijke) vetten en eiwitten. Die 10 tot 15 kg is mijn voorbeeld, maar vergeet niet dat ik vanuit een rauwe vegetarische variant (met een kort uitstapje richting rauw veganisme) plotsklaps ben overgeschakeld op WAPF. Ik heb de eerste 2 jaar met dat extra gewicht rondgelopen.

Mike

 
Wij mannen hebben denk ik in de regel minder moeite met een paar kilo overgewicht dan de doorsnee vrouw over het algemeen. En mijn kennissen (de mannen) vragen mij steeds of ze hun potje bier moeten laten staan ?....Ik zeg altijd dat frisdrank vele malen slechter voor ze is, maar ze willen zich ook niet alles ontzeggen...en begrijpelijk.

 
Ik laat mijn potje bier ook niet staan. Gistermiddag nog wijn op in de tuin, heerlijk! Ik ben van ondergewicht naar overgewicht gegaan. Als mensen die mijn bloed wel kunnen drinken mij bekritiseren, spreken ze vaak over mijn 'pens' en 'onderkin'. Ongetwijfeld is dit gebaseerd op filmpjes van lezingen die ik tussen 2009 en 2011 gaf, toen ik dus die extra 10-15 kg met me meezuilde. Vandaag de dag heb ik geen overgewicht meer en al helemaal geen ondergewicht! We komen hier weer uit op het westerse 'schoonheidsideaal' tegenover een universeel GEZONDEIDSideaal. Deze discussie is hier al meermalen gevoerd.

Mike

 
Ja dat klopt. Ik wil zoveel mogelijk mensen overtuigen in mijn omgeving dat vet eten juist niet slecht voor ze is maar dat de suikers de boosdoeners zijn. Ook ik heb die sarcastische en hatelijke mail over die onderkin van jou gelezen.... ik moet je zeggen dat ik erover heen lees, en het zou moeten zijn dat deze mensen geen serieuze aandacht meer krijgen.....ook overtuig ik mensen ervan dat afvallen vanzelf komt en men zeker niet iedere dag op de weegschaal moet gaan staan en dat hongerdieeten averechts zullen werken !

 
@Tanja: oh, nou dan eten ze behoorlijk gezond zo te lezen! En dat vlees komt misschien nog wel als ze wat ouder zijn.

@Mike: ok, dan hou ik dat ook ongeveer aan, een makkelijke stelregel.

@iklustvet: groen is vaak nee bij kindjes heb ik gehoord. Positief iig dat ze toch e.a proberen lijkt me. Ben heel benieuwd hoe het met mijn dochter zal gaan: ik lustte vroeger niet ontzettend veel, overgoot alles met appelmoes (hmm, lekker elke avond gekookte aardappelen, NOT), maar was helemaal geen echte vleeseter. Op kamers ook direct de aardappelen in de ban gedaan, tenminste, de gekookte. Appelmoes ook van afgekickt na al die jaren. Vriend eet bijna alles, allerlei kazen, vlees, vis, groente, etc. Hoop dat dochter meer op hem gaat lijken. Vooralsnog doet ze het heel goed ;-)

 
Gisteren weer van mijn stoel gevallen bij het zien van de inhoud van de broodtrommels en zakken snoep, koek en fruitdrankjes (fruitshoot, fristi) die er uit de rugzakjes kwamen van de kinderen van groep 1/2 tijdens het schoolreisje. Ze mochten iets lekker meenemen :? . Die van mij hadden kersen mee als traktatie. Na 3 uur spelen in een binnenspeeltuin waren de meeste agressief of uitgeput. Ik maak me echt zorgen.

 
Herkenbaar. Toen ik mee ging op schoolreisje was er een jongen die naast zijn Ritalin ook 3 flesjes aa drink in zijn tasje had. En er was een meisje met een zak patat en 2 frikandellen in haar broodtrommel. De juffen hebben er nog een foto van gemaakt. Hadden dat nog nooit meegemaakt. Koud ook niet te eten lijkt mij. Het verklaarde wel waarom dat meisje van net 4 al zo zwaar is.

 
Hè gadverdamme, dat is toch echt te smerig koude patat??? Mensen schamen zich ook nergens meer voor. Ik was de enige oppas moeder die niet een ton snoep bij zich had om de kinderen mee te lijmen.

Er was trouwens een Japans meisje die een soort kinder-sushi bij zich had, komkommer in de vorm van een beertje, knakworsten gesneden tot een soort inktvissen, omelet in de vorm van hartjes en rijstballetjes, alles op prikkertjes. Die moeder maakte er wel werk van.

 
Jee zeg, friet in de brooddoos 8O Ik kocht hier in de winkel wel eens bioknakworsten. Mijn zoon lust niet zo veel en in die worsten zat biologisch varkensvlees, ze zijn natuurlijk gerookt en zout en kruiden. Meer niet. Nu zit er een ander etiket op de pot en zit er ineens ook dextrose in. Waarom in godsnaam? die dingen smaken nog altijd hetzelfde, of zou die dextrose er altijd al in gezeten hebben?

 
Zou dat kunnen, dat het onder ´specerijen´ viel en zo niet apart op het etiket moest staan? Wat een bedrof. Ik heb de winkel gemaild, maar dat zal vast niets uithalen. BAH!

 
Hoi Tanja,

Ik zou me ook zorgen maken. Zijn er mogelijkheden om je kinderen elders op school te doen? Er moeten toch plekken zijn waar er wel over nagedacht wordt? Ik weet niet waar dit op uit gaat lopen. Maar er zijn veel meer ouders te vinden die bezig zijn met goede voeding dan wij soms denken. Nu is het alleen jouw kinderen en dat Japanse meisje. Heb je haar moeder wel eens gesproken?

In de VS zijn er wel mensen die elkaar hierin opzoeken. Misschien dat er anders vrije scholen zijn? Je kinderen gaan ook vriendjes en vriendinnetjes maken via school.

 
Mijn nichtje zit op een vrije school. Zij eet op een dag meer snoep, suiker en troep dan ik deed in een week. En nee, dan overdrijf ik niet. Ze is nu 7 en ik vraag me af waar dat heen gaat.

Even over koude friet en frikadellen. Ik ken iemand die haar frikadel alleen maar koud lust, het liefst gebakken in de oven. En ik heb een keer een discussie gehad met mijn moeder over koude friet. Ze had namelijk de friet van oma die ze niet op had gegeten in de koelkast gezet voor 's avonds. Vond ik dus echt niet kunnen! Blijkt mijn oma dus echt al jaren (mijn moeder weet niet beter) koude friet te eten en mijn moeder doet het ook! "Is bijna nog lekkerder dan warm." En de moeder van een vriendin eet ook koude friet. Ik snap dus dat het er erg vreemd uitziet, maar er zijn dus echt mensen die het een lekkernij vinden!

Super die moeder die het eten voor haar kindje ook echt aantrekkelijk weet te maken door figuurtjes te maken, als dat geen liefde is dan weet ik t niet meer hoor!

 
Tanja, ik maak me ook al zo lang zorgen hierover, ik kan het helemaal voelen. Machteloosheid :(

Met wat volwassenen zich tegenwoordig naar binnen proppen heb ik (bijna) geen medelijden meer.

Maar die arme kindjes. Maar ja Tanja, wij op het forum zijn goed bezig en timmeren aan de weg om het woord te verspreiden :D

Maar het mocht wat mij betreft ook allemaal wat sneller gaan.

Ik blijf in ieder geval proberen bewustzijn te wekken voor deze massahysterie.

Als je naar beneden scrollt kun je lezen wat een 19 jarige begeleider van een sportkamp tegenkwam.

Hij werd hier al niet goed van kun je nagaan.

http://ondermoedersvleugels.wordpress.com/2013/06/20/vet-cool/

De weegschaal moet naar de andere kant gaan overhangen.Er moeten steeds meer moeders komen die hun kinderen geen snoep en suikers willen geven. Zodat zij modern zijn en de rest hopeloos achter loopt.

Ik heb altijd gezegd; gezond eten wordt nog eens hype, ik blijf daarin geloven, dat moet ik wel want anders doe ik geen oog meer dicht, och guttegut, die arme kindjes toch.

Ik ga weer snel verder met mijn blog, de beestenbottenbouillon is aan de beurt.

 
Mike zijn boek moet maar snel uitkomen en een hype worden! Want op zich is "gezond eten" al een hype. Maar dat is nog steeds de verkeerde vulling ipv goede voeding

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.473
Berichten
501.797
Leden
8.633
Nieuwste lid
Tarabya
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan