Wat geef je je kinderen te eten?

Zij moet echt gaan lezen bij gapsdieet, dit gaat nl ook over autistisch kind, moeilijke eter. In het begin, tijdelijk dus, was het even heel moeilijk. Huilen/boos doen, maar al vrij snel daarna lustte hij juist steeds meer en was het totaal geen probleem meer nieuwe dingen te introduceren.

 
dirtsa wat jij zegt klopt hoor mijn dochter van 7 (ppd-nos)was ook een moeilijke eter maar nu gaat het zo goed met haar.

straks gaat zij voor het eerst linzensoep eten, tuurlijk in het begin zal ze wat tegen stribbelen maar ik druk het dan wel door.

ik moet wel zeggen hoe jonger je kinderen zijn des te makelijker is het zo gezegde doordrukken want soms moet dat gewoon.(wel op een niet al te strengen manier hoor)

grt lola

 
Quote:
Ik had zaterdag tijdens een feestje nog een gesprek over voeding met de vriendin van een vriend van mij die een broertje heeft en behoorlijk autistisch is. Ze vertelde mij dat hij niks anders eet dan patat, brood en doperwten en alles met mayonaise


Het vervelende en trieste is dat zulke kinderen in een vicieuze cirkel zitten. Ze lusten inderdaad alleen maar kollhydraten, omdat ze daar sterk aan verslaafd zijn. Maar door de slechte vertering onstaan er gifstoffen die de hersenen alleen maar verder vergiftigen, waardoor het probleemgedrag in stand blijft of zelfs erger wordt.

 
@mammaW

Juist, precies wat ik ook dacht. Ik zal even het GAPSdieet lezen, maar ik ben bang dat het wel heel erg moeilijk gaat worden. Ik moet eerst nog die vriendin overtuigen (dat is al moeilijk) en daarna haar ouders.... pfff... nog erger. Daarnaast is deze jongen volgens mij al een jaar of 17... wordt met de dag moeilijker denk ik. Soms moet je gewoon accepteren dat je niks kan doen helaas. Proberen kan altijd.

 
Nooit accepteren dat je niks kan doen, althans, niet jij kunt wat doen. maar die jongen uiteraard wel. Mits hij wil en overtuigd is van het belang van goede voeding en wil leren wat goede voeding is.

 
@Dirtsa

deze jongen is moeilijk handelbaar en zeer autistisch, volgens mij zit hij door de week heen ook in een zorginstelling. Het is niet dat hij even het GAPSdieet gaat lezen of bekijken of dat hij maar ook IETS gaat begrijpen van wat ik hem probeer uit te leggen. Daarnaast is het de vriendin van een vriend van mij en ik spreek haar niet zovaak. Die vriend van me is zelf ook niet echt bewust bezig met zijn voeding, probeer er wel alles aan te doen (vooral bij hem thuis, met succes ;)) maar hij moet er altijd nog zelf gaan inzien en voor gaan kiezen. Hij heeft trouwens ook lichamelijke klachten (aantal jaar) en hij is gewoon super eigenwijs en helemaal als hij elke keer zegt dat hij er 'vanalles aan heeft gedaan'.... ja NIET dus. Soms kan ik daar echt pissig over worden, praat ik soms tegen een muur?!?! Daarom.... soms accepteer je de situatie en kan je niet 'meer' doen.

 
Dit klinkt inderdaad als een erg moeilijke situatie.

Zekr als die jongen in een instelling zit. Jammer.

 
@Caveman86

Ja, frustrerend, hé, als jezoveel getob ziet, en je wéét gewoon dat er oplossingen zijn. Maar het gaat alleen werken als betreffende personen zelf inzien dat ze andere keuzes moeten gaan maken. Mensen overtuigen kost erg veel energie, dus daar ben ik mee gestopt. Die stop ik liever in mensen die wel willen. Ieder is namelijk zelf verantwoordelijk voor wat hij of zij doet.

Maar ja, zo'n jongen van 17, die heeft nog een heel leven voor zich. Zo jammer als mensen (ouders) niet willen veranderen. Van hem kun je het eigenlijk niet verwachten. Autistische kinderen zijn erg moeilijk te sturen, en klemmen zich erg vast aan bepaalde patronen. Het kost veel liefde en geduld om dat te doorbreken, maar dan moet je als ouders echt willen. Want ik geloof nog steeds, waar een wil is, is een weg.

 
@mammaW

Helemaal mee eens. Ik spreek een vriend van me nu tegenwoordig niet meer zo vaak omdat ik een keer (aantal keer) met haar een zware discussie heb gehad over boter/margarine en goede vetten. Ze is zelf een diëtiste, heeft ze voor gestudeerd en ze heeft der eigen praktijk. Tja, je snapt natuurlijk wel dat als ik op facebook een foto zie staan waarop magere melk te zien is met wit brood en margarine dat ik dan even een 'opmerking' bij die foto plaats... was ze niet van gediend ;-)

 
Debsy,

Eindelijke een berichtje terug jij vroeg hoe ik smoothie maak met rauw ei.

Ik doe voor 2 kinderen 2 rauwe eidooiers(heel vers van mn vaders kippen zorg dat ze heel vers zijn)en rauwe melk of kefirmelk en halve banaan voor de smaak,wat honing en kaneel en cremefraiche of slagroom ze vinden het heerlijk

sorry

ben een tijdje niet geweest,

mn schoonmoeder is overgekomen uit Turkije voor een paar weken

heel gezellig

maar mn hele voedingsschema gooit ze om met haar koffers vol met zoetigheid(had nog zo gezegd niet meenemen)en haar kilo´s deegvellen waar mee ze iedere dag(in de zonnebloemolie)hapjes mee bakt.

Ik heb ook al een week geen melk gehaald doordat de auto stuk was,ook toevallig dat mn jongste 2 kindertjes van 7 maanden en 3 jaar die nog bij me drinken dan ook sinds een paar dagen meteen snotterig zijn geworden en de jongste krijgt voor het eerst schimmel op dr billen en in dr mondje

Heb aan Mike gevraagd wat te doen aan de spruw

helaas kan ik niet meteen(door ook krap bij kas) aan waterstofperoxide komen

en ook niet aan de jodium van lugol

dus heb gister op advies van een drogiste bosbessensap gekocht

geef haar daar nu wat van te drinken(theelepeltje per keer)en ook smeer ik het in haar mondje voor de spruw

heb het ook op haar billen gesmeerd

helpt het niet dan moet ik maar wat bij dokter gaan halen

het komt zeker weten doordat ik dus nu ff geen rauwe melk kan drinken en te veel troep heb gegeten afgelopen week(kon het niet weerstaan maar zie wat er gebeurd met mn jongste)

ga vanmiddag gelukkig weer rauwe melk halen,heb het echt zo gemist,en had steeds zon honger en at daarom veel koolhydraatrijke voeding niet goed dus.

Ook heb ik vorige week(lams)lever gekocht

heb het gekookt voor mn jongste en gepureerd.Ze kokhalste ervan,kon het niet bij dr naar binnen krijgen.Terwijl ze zonder moeite levertraan en nu de zure bessensap neemt

het het gemixt met bouillon maar ze wilde echt niet,jammer!

voor ons heb ik het lekker gemaakt met uien,knoflook,champignons,kruiden,zout

MAAR de smaak van de lever overheerste zo enorm dat ik het al na een hap uit spuugde en moest kokhalsen(in de keuken niemand zag het)

de kinderen begonnen lekker te eten(ze dachten dat het rundvlees was heb niets gezegd over de lever)behalve mn oudste van 9 jaar wilden ze het al na 1 hap niet meer.De oudste zat van het is lekker toch en at alles op.Behalve het laatste stukje,die spuugde hij uit,hij zei bah wat een vieze smaak.

Heb de lever urenlang in melk geweekt voor de sterke smaak.

Wat jammer,kan me herinneren dat mijn vader vroeger altijd levertjes at in de macaroni en dat hij dat zo heerlijk vond.

Ben echt geen moeilijke eter lust echt(bijna)alles.

Gelukkig drinken ze wel rauwe ei en rauwe melk etc,ga vanmiddag kefir maken,mn schoonma heeft uit Turkije een plantje meegenomen in een potje melk.

groetjes Danielle

 
Hoi Danielle,

Quote:
helpt het niet dan moet ik maar wat bij dokter gaan halen

het komt zeker weten doordat ik dus nu ff geen rauwe melk kan drinken en te veel troep heb gegeten afgelopen week(kon het niet weerstaan maar zie wat er gebeurd met mn jongste)



Zou niet naar de dokter gaan, je geeft zelf al aan waar het van komt.

Ga weer lekker aan de gezonde voeding en rauwe melk en zie of het allemaal weer opknapt.

En misschien een volgende keer als je schoonmoeder er is toch gewoon je eigen pad blijven volgen? :wink: :mrgreen:

 
Mn eigen pad blijven volgen

is haast niet te doen

ik was vorig weekend al een nacht bij mn vader omdat ik er echt mee aan was.

Alles neemt ze over,mn schoonmoeder

mn kinderen,mn manier van voeding,

ze vind de kinderen mager en ze worden volgepropt met broodjes en suikergoed(steeds maar naar de winkel gaan.Mn man durft niet tegen haar in te gaan en daarom was ik er ff mee aan.Mn oudste hoest ontzettend(blafhoest)sinds een week.

zegt ze dat dat komt omdat ie op school moet douchen

ok het is koud daar me dat douchen,maar met een goede weerstand moet hij daar tegen kunnen.Altijd maar alles komt doordat het koud is,

uitleggen dat het komt doordat door al die suikers hun lichaam verzwakt kan er niet in.

Ik eet lekker rauwmelkse kaas met ei smorgens.Zegt ze tegen mn man dat ie niet zoveel ei meer moet eten,en ik eet te veel kaas dat is ongezond.Mn man zegt laat r maar praten,hij heeft het haar uitgelegd maar ze is zo eigenwijs.Ben wat dat betreft blij dat ze volgende week weggaat.Hoe onaardig dat ook klinkt.

Mn jongste van 7 maanden krijgt net een maandje bouillon en eigeel en ben net pas begonnen met groente.Zit ze te zeuren dat ik gewoon moet geven wat zij kookt.Ik zeg dat kan niet dat is nog te zout voor haar(is wel keltisch zeezout maar volgens mij nog te zout voor babies nieren?)en dat ik langzaam alles opbouw.Vervolgens ben ik eigenwijs(en kijkt ze me een half uur niet aan.Pff

kon het voorheen goed met haar vinden maar door de wapf ben ik anders gaan denken en eten en irriteer ik me heel erg aan haar(en aan mn man dat is niet tegen haar in gaat)

hij zegt moet je nu ruzie maken die 3 weken dat ze er is.Ze kwamen vorige week thuis met appels,niet biologisch,waarbij je een gratis tas kreeg.Ik geef ze elke dag bio appels mee naar school dus begon tegen m man waarom koop je die nu,we eten toch biologische appels?mn schoonma meteen weer van Allah Allah(..)

kortom zij ergert zich aan mij en ik aan haar.

Jammer dat ze het niet begrijpen wil en dat terwijl haar vader jong botkanker kreeg en haar zus enkele jaren geleden leukemie,allebei overleden.

Dat vind ik heel jammer dat mensen gewoon niet willen luisteren,hun kop in het zand steken,stuur ook veel info rond over wapf en krijg dan geen antwoord terug..of als ik ervoer vertel dan luisteren ze en vervolgens gaan ze over een ander onderwerp over of ze vinden dat ik niet zo moet zeuren over gezond eten....

 
Moeilijk hoor, ze zal het vast goed bedoelen. maar ze zal ook moeten respecteren hoe jij er over denkt, het zijn niet haar kinderen, maar die van jou en je man.

Het is niet goed dat je kinderen zoveel gemixte informatie krijgen, en je man maakt het er niet gemakkeljker op door niet tegen zijn moeder in te gaan.

1 keer, voor ze komt, duidelijk maken dat ze van harte welkom is, met de kinderen naar het park mag, knuffelen, voorlezen etc, maar de voeding en opvoeding is jullie terrein.

 
haha Dirtsa

voor de duidelijkheid,ze is een turkse vrouw van 62,ze woont in Turkije en ik spreek wel redelijk turks en kan op zich goed met haar overweg.Maar in Turkije is het zo dat je daar niet tegen ouderen in kunt gaan.Snap je,ze is geen nl schoonmoeder,maar goed.

Wle lief dat je meedenkt hoor!

groetjes Danielle

 
Ha Daan,

Wat stoer dat je Turks kan!! Goed zeg. Maar wel lastig, die botsing van culturen. Voor je Turkse man is familie ontzettend belangrijk, dus hij wil geen ruzie, die paar weken. Begrijpelijk. Je schoonmoeder vindt het vanuit haar cultuur normaal dat zij alles bereddert. Ook begrijpelijk, waarschijnlijk ging het toen zij jong was net zo. Maar jij wilt je kinderen gezond opvoeden, en dat vindt ik nog veel begrijpelijker... Geen makkelijke opgave om daar drie weken lang tussen te schipperen. Misschien is het het beste om rustig, zonder ruzie te maken of te discusiëren (moeilijk, moeilijk), je eigen lijn te volgen. Dus, ze eten jouw biologische appeltjes, zeker geen zout voor je dametje van zeven maanden, en gewoon op school douchen. Het is jammer om drie weken je aan elkaar te irriteren, maar het is ook belangrijk dat wat je met veel moeite hebt opgebouwd, niet in een paar dagen weer afgebroken wordt. Eén dag flink aan de suiker, en je hebt een week nodig om weer in balans te komen.

Nou meid, nog even een paar dagen doorbijten. Succes!

 
Hey Daan,

Het is inderdaad wel vervelend maar als ik eerlijk mag zijn.... waar praten we over? 3 weekjes maar, het is niet zo dat je kinderen meteen lichamelijk aangetast worden voor de rest van hun leven. Wees blij dan dat ze niet om de hoek woont want dan heb je er constand mee te maken. Probeer een beetje te nuanceren voor jezelf, ook al is het op dit moment vervelend... het is echt zo over! Als ze straks een week weg is dan denk je er bij wijze van niet meer aan omdat alles weer naar 'normaal' is teruggekeerd. Het is even niet anders, accepteer en ga door.... het levert enkel maar stress op wat helemaal niet goed is. Je mag blij wijzen dat het maar 3 weken zijn voor je kids en niet zoals bij elk kind om je heen... elke dag.

 
Het probleem is niet dat ze in 3 weken lichamelijk aangetast zullen worden, maar in 3 weken zijn ze wel snel verslaafd aan snelle suikers/snoep en ze krijgen de ondermijning mee van het gezag van ma. Die is begrijpelijk gestresst, want houdt de mond voor de lieve vrede en is daarna wekenlang besig om haar kinderen weer het slechte gedrag af te leren. Waar je maanden/jaren over doet om op te bouwen wordt in enkele weken afgebroken.

Ik heb het ook bij mijn vorige buurvrouw gezien, turks/syrisch, als daar familie kwam. iedere vakantie, wekenlang. Pffff, wat een stress en zij was na de vakantie altijd helemaal op,niet gezond hoor en in mijn ogen niet normaal.

Maar Danielle, als iedereen zich maar blijft aanpassen en niets durft te zeggen, dan veranderd er dus nooit wat. Misschien eerst eens voorzichtig beginnen met manlief, als je schoonouders weer terug zijn?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.906
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan