WAPS vs Atkins

G

Guest

Guest
ik ben nieuw hier op het forum en nog niet zo bekend met alle termen , maar als ik lees wat WASP inhoud lijkt het mij een beetje het zelfde te zijn als het Atkins dieet , of ie ik dat verkeerd ? En wat zijn dan de verschillen ? Ik heb bijnieruitputting en waarschijlijk ook een langzame schildklier. Verder merk ik op steeds uitgeputter te worden en tegenwoordig kan ik ook niet meer tegen de warmte...........

kan iemand hier mij enige duidelijkheid in verschaffen a.u.b.



Hans

 
WASP = White Anglo Saxon Protestant. Ik denk dat je WAPF bedoelt: Weston A. Price Foundation.

Het verschil met Atkins is dat wij het Atkinsdieet omdraaien en dus niet beginnen met 20 gram koolhydraten en eindigen met 100 gram koolhydraten per dag, maar dat we beginnen met 100 gram koolhydraten per dag en niet lager gaan dan 50 gram koolhydraten per dag.

M.a.w. Atkins was veel te rigoreus en dat zou jij met je bijnieruitputting onmogelijk trekken! We kennen hier al genoeg verhalen van mensen die hopeloos crashen op te weinig koolhydraten. Atkins had wel gelijk door te zeggen dat we onze voeding op dierlijke vetten en eiwitten moeten baseren. Lees ook dit vandaag door mij geschreven stuk:

https://www.fatsforum.nl/topic/vetverbanding-en-suikervergisting

Mike

 
Hallo Hans, welkom.

Je schrijft WASP maar ik denk dat je WAPF (Weston A. Price Foundation) bedoelt.

Het lijkt inderdaad veel op het Atkins dieet. Maar Atkins gaat uit van een gebruik van 20gram koolhydraten per dag.

En dat is voor heel veel mensen veel te weinig. Zolang je in een suikerverbranding zit (wat de meeste mensen zijn) moet je maximaal 100 gram drooggewicht koolhydraten tot je nemen. bovendien is het zo dat als je laag in koolhydraten gaat moet je er veel verzadigde vetten tegenover zetten in de vorm van vlees, zuivel, vetten.

Verder is het handig als je het 'alleen lezen forum' eerst tot je gaat nemen.

Een redelijke samenvatting van het forum vind je op mijn site: www.voedingisgezondheid.nl

Daar staat het allemaal wat overzichtelijker bij elkaar.

Lees deze tekst van Mike over bijnieruitputting en je kunt ook de vragenlijst over bijnieruitputting invullen.

En hier een tekst over o.a. de schildklier.

Lia

 
Ja , inderdaad bedoel ik natuurlijk WAPF

bewijst dat ik nieuw ben

ik heb namelijk al een Atkins geprobeerd en daar werd ik niet goed van

al dat vele vet en vlees , terwijl vlees tegenwoordig niet meer te vertrouwen is

dus als vegetarier kun je eigenlijk dat dieet niet doen dan ?

ik ga inderdaad eerst eens lezen wat jullie aanraden , want hhet is voor een nieuwkomer een hele kluif informatie hier

bedankt in elk geval alvast

 
Doe dat maar, eerst veel lezen en kennis tot je nemen. Dan weet je waarom vegetarisme uiteindelijk niet werkt, en dat je inderdaad vlees/melk van gezonde beesten moet kopen. Beesten die grasgevoerd zijn.

 
Als je Atkins vergelijkt met WAP voor gewichtsbeheersing, zijn er wel overeenkomsten. WAP echter, gaat over het binnen krijgen van voeding, zoals onze traditionele, gezonde voorouders dat aten. De nadruk ligt dan op voldoende mineralen, vitaminen en andere bouwstoffen. En de daarbijbehorende producten. Dus waar Atkins zegt vlees en vet, zegt WAP vlees en vet van gezonde, natuurlijk gevoede dieren (bijv. grasgevoerd.) Dit verschil is wel heel cruciaal.

 
Mooi artikel over vegetarieers. Ik moet zeggen dat ik de laatste tijd zogoed als vegetarisch gegeten heb en alleen maar vermoeider en vermoeider begin te worden en de suikerschommelingen worden steeds storender. dus gezien de duidelijke bijnieruitputting die ik heb wil ik gewoon deze weg een kans geven.

Hoe dan het best te beginnen

het boek van Weston Price kopen ? of is er een link hier op het forum naar de leefregels die jullie dan volgen en die goed zijn voor bijnier en schildklier ?

Daarnaast ben ik een van die types die hoe meer water ze drinken , hoe meer dorst.

Ik drink nu twee maal per dag een glas met sole, en verder altijd thee

is dat goed ?

 
Hallo Hans,

Fijn dat je het een kans wilt geven, het zal je veel brengen.

Je kunt in ieder geval eens kijken op mijn site bij 'juiste voeding'. Daar vind je al vele tips van dit forum over wat wel te eten en wat niet.

Als eerste: gooi alle kunstboters de deur uit, zoals margarine bak'boters' en vervang die door biologische (rauwmelkse) roomboter, kokosolie (van AmanPrana) en olijfolie, extra vierge (eerste persing).

Het zout heb je al lees ik. Wat voor thee drink je?

Als je de juiste vetten tot je neemt heb je ook minder behoefte aan water/sole drinken. Je kunt bovendien de sole bijvoorbeeld ook in je rauwe melk of je thee doen. Krijg je het evengoed binnen.

Als je rauwe melk (vet) met sole neemt heeft dit een bijzonder goede werking. Vetten zorgen ervoor dat mineralen beter worden opgenomen.

Probeer zo veel mogelijk natuurlijk te eten en liefst biologisch (eventueel bd: biologisch-dynamisch).

Mijdt nachtschades, zie mijn site 'juiste voeding' waarom.

Verminder je koolhydraten tot 100 gram drooggewicht, lees wederom in 'juiste voeding' welke koolhydraten je kunt gebruiken.

Ga zelf je yoghurt en kefir maken van rauwe melk, zeer goed voor je darmen. Alle gefermenteerde producten zijn prima, straks komt weer de zuurkooltijd, jammie. Lekker rauw te eten.

Ga lekkere beestenbottenbouillons maken.

Rauwmelkse kazen zijn ook errug lekker.

Verder mag je ook creme fraiche, slagroom, zure room, kokosmelk toe gaan passen in je eetpatroon. En ook erg lekker allemaal.

Zorg dat je de groentes die je eet zoveel mogelijk kookt, rauw voegt niets toe. Het schuurt alleen maar je darmwand iets waar je niet op zit te wachten.

Fruit: eet het met mate en dan alleen zuur fruit: zure appels, bessen etc.

Rauwe eieren in je smoothie is ook bijzonder goed. Maar op zijn tijd een gekookt of gebakken eitje, bijvoorbeeld met spek is niet te versmaden. (krijg zowat al trek)

En probeer langzaam aan je brood te verminderen en te vervangen door vette producten. En als je nog brood eet kies dan voor goed, biologisch zuurdesembrood zonder toevoegingen.

Er komen vast nog wel meer adviezen.

Lia

 
Dag Hans,

In jouw geval zou ik meteen 2 boeken bestellen. Bijnieruitputting van Wilson en het boek van Weston Price om de reden van duidelijke onderbouwingen in beide boeken.

Laat vooral de graanproducten staan.

Naast de sole gebruik ik momenteel chlorella en B5 pantotheenzuur van Solgar.

Momenteel ben ik het geleidelijk aan aan het overschakelen op melkproducten op basis van rauwe melk. In verband met eventuele effecten van meldsuikers op de bloedsuikerspiegel is rauwe geitenmelk of gefermenteerde rauwe koeienmelk (=melkkefir)de beste optie.

 
Wat ook goed is is inname van magnesiumcitraat voor het slapen gaan opdat je goed kan doorslapen. Is bij de betere reformwinkel verkrijgbaar.

 
Valt rijst ook onder de graanprodukten. En maakt het uit wat voor rijst je eet ?

Is visolie ( ik heb altijd morEpa visolie , hetzelfde als levertraan of Cod ( kabeljauw ) olie ?

Ik woon in West Brabant en zie daar nergens adressen voor rauwe melk

Kan ik ook gewoon volle melk gebruiken ( o.a. ook voor Kefir )

nogal wat vraagjes zo in het begin ............

 
Rijst is een goed graanproduct, neem dan wel witte (basmati)rijst. Rijst zonder vliesjes.

De levertraan van vitavie is de beste levertraan die er is. Wel wat prijziger maar je hebt er ook minder van nodig omdat het meer geconcentreerd is.

Er is altijd een boer bij jou in de buurt. Als je aangeeft welke plaats je woont is er altijd wel iemand op het forum die een boer weet.

Om kefir te maken kun je elke melk gebruiken die je wilt maar rauwe melk blijft met stip boven aan staan.

Vragen zijn goed om te stellen maar ga je eerst eens inlezen op het alleen lezen forum en op mijn site.

Mijn site is een 'uittreksel' van dit forum.

Lia

 
voor de rauwe melk , ik woon in de buurt van Steenbergen , West Brabant

is geitenmelk ook geschikt ?

 
Geitenmelk is erg lekker en in principe ook heel gezond, met name als het biologische geitenmelk betreft.

Besef echter wel dat momenteel alle geiten verplicht gevaccineerd zijn, ook de biologische geiten.

Dus geef de voorkeur liever aan biologische rauwe koeienmelk.

 
ALLE rauwe melk is geschikt, of deze nu van koeien, geiten, schapen, kamelen, paarden of yaks afkomstig is.

Mike

 
Geitenmelk is zelfs nog beter! Maar let er op dat het rauw is.

 
Het blijkt toch moeilijk hier in de buurt iets te vinden voor rauwe melk

Is volle biologische melk uit de winkel een alternatief ?

En what about aardappelen .........ook van de lijst vanwege koolhydraatrijk ?

 
In Breda heb je de boerderij de beukenhof en een paar honderd meter verder staat er een melktap. Die boerderij ligt officieel in Rijsbergen. Beiden rauwe melk en persoonlijk vindt ik die van de Beukenhof lekkerder.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.462
Berichten
491.762
Leden
8.625
Nieuwste lid
Muriëlle
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan