Waarom Gluten een groot probleem voor je gezondheid kunnen zijn

Ivo

New member
Hoi, ik lees hier weinig over gluten en dan voornamelijk over gluten gevoeligheid. Ik heb mij de laatste weken aardig verdiept in de materie gluten.

Wat zijn gluten?

Gluten zijn eiwitten van granen. De meeste granen zitten in tarwe, rogge en gerst. Maar ook in spelt, couscous, mais, rijst, gierst.

Naar het schijnt zijn 7 op 10 mensen glutengevoelig! Als dat zo is, dan spreken we over epidemische vormen, want gluten kan heel veel schade toebrengen aan je lichaam.

De gluten die onze ouders aten bevatte veel minder gluten dan de gluten die wij nu eten. Gluten kunnen de darmwand beschadigen en na verloop van tijd kan een lekkende darm ontstaan. Gluten kunnen gaan gisten waar de Candida kan groeien en ook door de darmwand heen kan groeien. Het valt mij op hoe vaak mensen brood verdedigen met een fanatisme van een verslaving: Uitspraken als: ""Ik vind het gewoon lekker of ik heb het nodig anders voel ik mij futloos"

Wel eens gedacht dat het best eens de Candinda zou kunnen zijn die onze drang naar brood controleert?

Gluten kunnen de darmvlokken beschadigen waardoor de opname van vitamines, mineralen, vetzuren minder worden. Na verloop van tijd kan een deficiënte van mineralen en vitamines een behoorlijk ratio aan symptomen geven.

Ook lossen de meeste gluten niet op in 1 of 2 eiwit moleculen maar in meerdere eiwit moleculen. Komen deze meerdere moleculen in je bloedbaan dan worden ze over het algemeen gezien als een antigeen. Je lichaam zal hierop reageren met een immuunreactie, dat kan lang goed gaan met milde of geen klachten.

Maar na verloop van tijd zal de immuun reactie zich elders manifesteren, net waar genetisch je zwakkere plekken zitten. Daar zal je immuun reactie zich vaak nestelen als een auto immuunreactie, omdat mensen niet de link leggen met een gluten gevoeligheid en zich in dit geval blijven vergiftigen met gluten en de auto immuun ziekte in stand houdt door het eten van gluten.

Ik heb hier een aantal filmpjes ( eentje in het Nederlands, niet zo uitgebreid maar wel makkelijker om het te begrijpen ) en een Engelse video die uitgebreider is.

Graag hoor ik jullie mening en nodig ik je uit om je eens in deze materie te verdiepen.

Ivo





 
Zelf denk ik ook dat gluten idd een essentiële oorzaak kunnen zijn, van auto immuun ziekte.

Ik eet sinds ongeveer een jaar volledig gluten vrij en merk, wel eens waar langzaam, lichamelijke verbetering. Minder tot geen buikpijn, minder moe. Spieren en gewrichten zijn nog steeds pijnlijk, weet niet of het enkel van de beschadiging door gluten komt.

Mijn darmslijmvlies was/is ernstig beschadigd. Ik voelde me dagelijks wel een moment van enkele uren ziek. Dit is heel veel verbeterd.

Ik gebruik overigens wel al een hele tijd voor het slapen gaan 3 capsules oxypowder, anders heb ik ernstige obstipatie. (Volgens echo grafie en röntgen)

 
Hoi Boschje, eet je een klassiek gluten vrij dieet? Als dat zo is krijg je hoogstwaarschijnlijk nog steeds gluten via je voeding binnen.

Zelfs een miligram gluten ( wat echt heel weinig is ) kan al voor een behoorlijke stagnatie zorgen in een verbetering van je klachten.

Weet je zeker dat je geen gluten meer binnen krijgt? Ook rijst en mais bevatten gluten bijvoorbeeld.

Geef anders even je voedingspatroon door!

 
Boschje hier een link waar ik gelijk aan moest denken bij horen van jou klachten

Je kunt het hele fimpje bekijken of bij 10:00 minuten beginnen ( jouw klachten )

null

 
Ik eet geen maïs en sinds kort weer wat rijst of mihoen van (witte) rijst, omdat ik anders niet aan mijn koolhydraten kom. Verder geen granen. (Wel soms boekweit)

Verder drink ik veel kefir gemaakt van rauwe melk en bio slagroom, eet dagelijks rauwe lever, neem acerola poeder voor vit. C. Ik eet lams - runds-, soms varkens vlees, kip gebakken in ghee en kokosolie, of vis (vaak makreel, sardines, zalm uit blik). Groenten kook ik vaak. Soms wat sla of komkommer. Regelmatig een (zure) appel. Dagelijks een uitgeperste citroen in mijn smoothie. Ik neem vrijwel dagelijks gefermenteerd bieten- wortel- en zuurkoolsap.

Ik eet veel kokosolie, redelijk wat palmolie en ik neem geen nachtschades op een hele enkele keer na. (soms cayennepeper en als ik eens uit eten ga, eet ik wel eens wat frites)

Ik drink geen koffie en alcohol zeer met mate (gem. 1x per week 2 glaasjes wijn)

Mijn Engels is helaas niet toereikend genoeg om het filmpje goed te kunnen volgen.

 
@EducateYourSelf

Je geeft aan dat je je de laatste tijd aardig hebt verdiept in gluten. Dan heb je ongetwijfeld ook gelezen dat er glutenvrije 'graansoorten' bestaan (eigenlijk zijn het meer zaden). Quinoa, boekweit, gierst, mais en witte rijst behoren tot deze categorie en bevatten derhalve geen gluten.

Probeer de volgende keer wanneer je een topic opent met een dergelijke stelligheid omtrent opgedane kennis wel de juiste informatie weer te geven. Verder heb je het steeds over Candinda. Het is echter Candida.

Dus educate yourself before posting. :D

 
Dank satfat, voor het meedenken.

Maar gierst, mais, en rijst bevatten wel degelijk gluten. Of witte rijst daar een uitzondering op is weet ik eerlijk gezegd niet. Als je het tweede filmpje had gekeken dan had je dat dus kunnen weten.

Quote:
Verder heb je het steeds over Candinda. Het is echter Candida.


Daarin heb je gelijk, maar een beetje kinderachtig om dit zo nadrukkelijk te benoemen is het wel. Je weet immers wat ik ermee bedoel?!

 
Quote:
een beetje kinderachtig



Hij geeft het simpelweg maar aan toch? Met je naam vraag je er wel achter eigenlijk hoor ;)

Je verwisselt ook een paar keer granen voor gluten (of omgek.) in je OP.

Sommige granen zouden als glutenvrij genoteerd staan omdat ze nooit getest zijn, heb ik wel eens gelezen. Moeilijk te geloven in deze dagen, maar wie weet...

 
Ghee, ja ik had al geprobeerd om mij naam te veranderen, maar dat lukt niet! :(

Maar daarom zei ik ook "een beetje"" :D

Hier nog een link voor Boschje, naar het schijnt volgens Dr Osborne bevat witte rijst, dus ook mihoen wel degelijk gluten.

Als je een glutengevoeligheid hebt dan moet je na 1 jaar allang veel beter voelen. Of de klachten zijn niet glutengerelateerd of Boschje krijgt nog steeds bepaalde gluten ( er zijn namelijk verschillende gluten ) binnen die zijn genezing zwaar vertragen. Ook boekweit geen graan kan in sommige gevallen meer kwaad doen dan goed

Wilde rijst zou wel weer goed zijn. Reden is mij onbekend

null

 
Ik eet erg weinig rijst en voel me al een stuk beter dan een jaar geleden.

Overigens ben ik een 'zij' en geen 'hij' :D

 
Quote:
Ik eet erg weinig rijst en voel me al een stuk beter dan een jaar geleden.

Overigens ben ik een 'zij' en geen 'hij' [:D]


Oh, oké, ik dacht inderdaad dat je een man was. Geen idee waarom! :D

Ja, weet je het is jouw lichaam en de zoektocht moet je ook zelf ervaren. Dat kan ik inderdaad niet voor je doen.

Je kunt overigens ook een maand geen rijstproducten en boekweit eten en kijken of dat een enorm positief verschil oplevert voor jou.

Let ook op de producten in blikjes, potjes en zelfs drankjes waar gluten in zit, zoals bier. Als je gevoeligheid inderdaad aanwezig is kan al zoals ik eerder zei een milligram gluten je genezing van je darmstelsel vertragen of zelfs vergeren

Succes

 
Gluten worden ook gebruikt voor lijmsoorten ( o.. Behanglijm). Kan je nagaan wat het bij ons aan de binnenkant veroorzaakt....?!?! :evil:

 
Het is niet zo moeilijk voor me om geen rijst of boekweit te eten. Ik eet het enkel voor de koolhydraten. Dan zal ik quinoa nemen voor de koolhydraten.

Ik eet of drink niet uit potjes en blikjes, op de kokosolie of melk na. En bier drink ik ook niet.

 
Waarom is boekweit niet in orde, is dat ergens te lezen/zien? Quinoa is wel goed? Ik eet verder geen granen alleen boekweit en dacht hier wel goed aan te doen.

 
Dan meer even een antwoord van Mike er tegenaan gooien op een vraag naar verantwoorde bronnen van koolhydraten. Van hem nemen ze immers sneller dingen aan. :lol:

Quote:
Glutenvrije granen (rijst, quinoa, gierst, boekweit), zoete aardappelen (bataten), honing, Billington's suiker (zie Handige adressen). Eet niet meer dan 100 gr. kh van deze koolhydraten per dag, liefst minder.


Verder een advies aan iedereen om via Google deze site te doorzoeken. In dit geval was de zoekterm Glutenvrije granen Weston Price voldoende geweest.

 
Quote:
Dan meer even een antwoord van Mike er tegenaan gooien op een vraag naar verantwoorde bronnen van koolhydraten. Van hem nemen ze immers sneller dingen aan.

[/quote]

Denk voor jezelf! :D

Quinoa en boekweit zijn geen granen. En gluten vrije granen bestaan niet. Alle granen bevatten gluten.

Quote:
Verder een advies aan iedereen om via Google deze site te doorzoeken. In dit geval was de zoekterm Glutenvrije granen Weston Price voldoende geweest.


Volgens mij sta je niet echt open voor een discussie?

 
Quote:
Waarom is boekweit niet in orde, is dat ergens te lezen/zien? Quinoa is wel goed? Ik eet verder geen granen alleen boekweit en dacht hier wel goed aan te doen.


Sorry, dat weet ik niet precies Asaya! Het stond in de lijst van Dr. Osborne dat boekweit verdacht is (ook al is het geen graan) en dat het nog beter onderzocht moest worden. Ook quinoa ( ook geen graan ) is dat het geval. Ik ga even op onderzoek uit en ik zal proberen om te achterhalen waarom het eventueel niet in een dieet hoort bij mensen die gluten gevoelig zijn

 
Boschje en Asaya ik heb het volgende gevonden over boekweit en quinoa, ik zal het even vertalen uit het Engels:

Boekweit en Quinoa zijn technisch geen granen, maar hebben een hoog risico voor kruisbesmetting en zijn niet aan te raden op een TRUE glutenvrij dieet, tenzij de verificatie kan worden verkregen voor deze producten. ( geen idee hoe je dat zou moeten weten ) Deze pseudo granen zijn erg hoog in glutaminezuur en worden ontmoedigd als vervanging voor patiënten met neurologische symptomen.

De lijst vind je in de link hieronder:

http://www.glutenfreesociety.org/gl...en-unsafe-ingredients-for-gluten-sensitivity/

 
Nog een vertaling voor een beter uitleg over Quinoa> Mike ik hoor ook graag jouw mening hierover!

Vertaling:

Het probleem met Quinoa ...

Technisch is quinoa is glutenvrij. Echter, de verwerking van de pseudo graan wordt vaak uitgevoerd in inrichtingen die ook andere graan gebaseerde voedingsmiddelen verwerken. Dit is waar kruisbesmetting een groot probleem kan zijn. Uit een recente studie wees uit dat 41% van de verwerkte producten willekeurig getrokken uit de supermarkt schappen genoeg gluten bevatten om schade te brengen aan mensen met gluten gevoeligheid. Zoals hierboven vermeld, quinoa is een zaad. Een van de problemen met zaden in het algemeen, is dat ze bijzonder moeilijk te verteren zijn.

Veel zaden bevatten glutenachtige eiwitten, zoals eiwitten en chemische verbindingen genaamd lectines. Veel lectines en gluten zijn gebaseerde componenten en het is aangetoond dat het de spijsvertering kan onderdrukken en ontstekingen in het lichaam kan veroorzaken, en ze zijn auteurs voor auto immuun ziektes.

Wie het hele stuk wilt lezen hier de link

http://www.glutenfreesociety.org/gl...s-quinoa-a-safe-gluten-free-food-alternative/

 
ik denk dat ik ook last heb van gluten intolerantie. Ik heb heel veel problemen met mijn darmen. Daarom heb ik me hier aangemeld om te kijken of ik hier een oplossing van kan vinden. Alleen moet ik de informatie stap voor stap tot me nemen en in kleine stapjes de juiste voeding tot me gaan nemen.

Zodra ik brood eet dan zwelt mijn buik zo erg op. Zonder gekheid, mijn buik is dan zo opgezwollen dat ik hoogzwanger lijkt. Ik heb in de ochtend een zoutwaterflush genomen. Dit zou helpen tegen constipatie. Maar alles zit nog steeds muurvast.

Ik moet dus hier ook snel verandering in nemen.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.778
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan