Voorstellen Astrid

Quote:
Verder is kennis van overdracht tegenoverdracht een hele goeie om uit de gevarenzone te blijven


Hoi Astrid, Tja, ik blijf het toch moeilijke materie vinden al heb ik er kennis van.

Ik zie in welke rol de ander mij wil stoppen en ik zie meestal ook in welke rol ik die ander wil stoppen.

En toch blijf ik me dan nog vaak ergeren:)

Maar het helpt misschien om ergens niet te lang in te hoeven blijven hangen.

 
Voor kefir niet voor yoghurt wel; maar je kan hem ook proberen in een verwarmingsketel kast te zetten, of in een leeg kastje met een lampje erbij. Kefir daar zou ik zowiezo niet mee beginnen, dat is heftig ontgiftend en zorgd bij sommige voor een stevige die-off in de darmen. Dus eerst yoghurt daarna kefir. Ik maak hem doorgaans in mijn ecalibur droogmachine. Daar kan ik grote hoeveelheden in maken; voor twee weken in een keer. Dat bespaard me tijd. Maar zo'n apperaat is een hele aanschaf.

Astrid

 
Wat heb ik nodig om zelf yoghurt in een kastje met lampje te maken? Rauwe koeien/schapen melk? En wat nog meer? Kun je misschien beschrijven hoe dat in zijn werk gaat? Zo'n dehydrator heb ik niet maar wel een oven natuurlijk...

 
Astrid ik ben erg blij met wat je allemaal schrijft!

Dat wilde ik ff zeggen nog.

Bijv over obstipatie, kefir, geitenroom, koolhydraten (slecht en dat je lijf het eruit wil gooien als reden dat er bij koolhydraten geen/minder obstipatie is en dat het lichaam moet wennen aan dingen die goed zijn: ik kan bijv op het moment nu niet goed met vlees overweg merk ik -bijnieruitputgevalletje).

En ik heb hier nota bene een werkloos droogapparaat staan (excalibur) maar ik wist niet dat ik het voor yoghurt kon gebruiken.

Hoe stom kan een mens zijn.

 
Vreselijk stom;-) ik gelukkig ook hoor; heel regelmatig. Ik heb datzelfde apparaat , weer een van mijn stomme verschrijvingen.

Dat met zo,n kastje heb ik nooit gedaan; maar ik weet dat het bestaat. Mijn eerste yoghurt heb ik op de verwarmingsketel gemaakt met een doek erover. Dat lukte in de winter als die staat te loeien. De oven is te heet. Wat mensen wel doen is een gewone gloeilamp in het oven lichte draaien en het licht aanzetten, dan zorgt de verlichting voor de juiste temperatuur. Ik weet niet of een spaarlamp voldoende warmte geeft, proberen gewoon. (niet vergeten terug te wisselen als je weer gaat braden) 24 uur minimaal en voor room 36 uur. Mislukte; als de melk en de wei zich gaat scheiden; uit laten lekken en als verse kaas eten. De wei gebruiken door sapjes smooties, fermenten en als nieuwe starter. Met de exib gaat het nooit fout. gaat het toch fout dan stond die iets te warm.

Gefermenteerde boter; maak kefir of zure room van volvette room. Als het klaar is mixen tot de vetbolletjes zich van het vocht scheiden. Uit laten lekken met behulp van een doek en smeren maar. Beginnen natuurlijk met kleine beetjes en opvoeren tot een tolereerbare dosis. Ik ken een verhaal van een vrouw met een outistische zoon van dertien. Verdroeg geen melkproducten. Sinds kort verdraagt hij gefermenteerde room; en ineens komt een ontwikkeling op gang. Dit kind was er echt erg aan toe; geen spraak; geen contact; niet zelf eten; en heel veel epileptische insulten. Ze schrijft haar verhaal op een internationale GABS lijst. Een andere vrouw heeft ook baar zoon van autisme genezen op zijn twaalfde, haar advies; strikt gabs, vet en fermenten, fermenten, fermenten ik kwadraat. Ik zit op diverse ferment sites en ga van de week gefermenteerde citroenen maken en gefermenteerde citroenlimonade. Kijken hoe dat valt. Waterkefir werkt niet bij mij; vanwege de suikerbasis denk ik. Anderen doen het daar weer goed op(mits je de suiker volledig laat fermenteren). Het is een beetje zoeken naar de grens. Soms na een intro ( ik heb er nu twee gedaan) merk je ineens dat je iets verdraag wat daarvoor niet kon; en dat je overgevoelig blijkt voor iets waar je tegen kon. Gemaskeerde intoleranties komen dan naar voren. De gabs reis is een boeiende reis, voorlopig ben ik nog niet uitgereist; maar ik ben wel flink op weg.

Astrid

Ben je aan de kefir toe; gewoon op de aanrecht laten staan.

 
Dankjewel voor deze uitgebreide uitleg Astrid! Maar ik begrijp het nog steeds niet helemaal. Waar maak je die yoghurt nu precies van? Van rauwe melk+ x? En die zure room? Sorry hoor!

 
Oja; die kefir op de aanrecht wel na 24 uur fermenteren in de ijskast.

 
Hoi Astrid, ik doelde niet op een evt verschrijving toen ik excalibur schreef, hoogstens dat ik hier zo´n ding heb staan terwijl ik nu aan de haffel ben met een andere manier van yoghurt maken met een koelbox, wat trouwens goed gaat. maar het ding staat wel een beetje in de weg in mijn toch al niet al te grote keuken en die droogoven staat er zowiezo. Benieuwd hoe het zou gaan met die droogoven.

Als ik weet wat je bedoelt al schrijf je iets anders, dan heb ik daar geen last van.

Als ik iets niet begrijp, zoals met dat hpu-stofje dan lees ik niet over een verschrijving heen en dan vraag ik om uitleg (waarvoor dank).

 
Ik heb het helemaal ook persoonlijk opgevat hoor. Ik deal al 59 jaar met dyslectie en hier thuis lachen we hartelijk om moeders versprekingen en verschrijvingen. Gelukkig had ik zelf al een (eveneens dyslectische) moeder; die er ook heel luchtig over deed. Mijn kinderen zijn ook dyslectisch en daar maken we ook geen probleem van. Net zo min als dr ADHD van mijn zoon. Ze doen allebij een creative opleiding en dat klopt met dyslectie. Ik vind het wel jammer dat ik niet van gabs wist voor hun geboorte. Het zijn echte gabskinderen, (nu jong volwassenen). Maar toen bestond gaps nog niet; dus kon ik het ook niet weten. Nu zie ik allemaal gabssypmtomen; maar ze willen er niet aan. Ik hoop gewoon dat hun immuunsysteem niet zo stuk gaat als de mijne.

 
Hoi liever gezond: Rectificatie vorige mail: ik heb het NIET persoonlijk opgevat dus.

Zo zie je maar hoe het bij mij fout kan gaan, en ik de zaak alleen maar pijnlijker weet te maken, met taalkundig gestuntel ;-)

 
Late reacrie van mij, ik heb gewerkt. Ja ik ben ook overgevoelig voor schapen, geiten en kamelen melk. Ook de wei ervan. Alleen paardemelk schijn ik te verdragen, heb ik nog niet geprobeerd. Vind het nogal kostbaar.

Wat het stukje hypno betreft: Ik vind het fijn om wat kennis te hebben zodat ik dingen laagdrempelig en voor een ander onopgemerkt kan toepassen, maar vooral ook om bepaalde afweermechanismen en strategien te herkennen. Daarmee herken en erken ik mijn eigen gevoelens van tegenoverdracht, en kan ik vaak voorkomen dat ik vanuit deze tegenoverdracht reageer. Patienten of clienten werken vaak als een spiegel.

Ik ben mijn eigen gereedschap en voor mij is het allerbelangrijkste dat ik mezelf goed ken. Met mijn eigen strategien en valkuilen. Dit vraagt continue om zelfreflectie.

Mijn voorbeeld zijn Ingeborg Bosch en Marshall Rosenberg.

En in de voeding spreekt Weston Price me erg aan, ik heb er alleen nog niet zo heel veel van gelezen, maar ben me aan het verdiepen. Als ik mijn lichaam goed voed, voed ik ook mijn geest. Ik hoop dat ik hierdoor dichter bij mezelf mag komen.

 
Bosch en Rozenberg zijn prima skils. Geweldoze communicatie is heel laatdrempelig en met veel respect voor je eigen gevoelens en die van een ander. Toevallig heb ik de scholing daarin in 2010 gedaan, het boek las ik jaren daarvoor en ik had scholing gelijk op mijn lijstje gezet. Ik vond het boek beter. Heel leerzaam vond ik dat ik bij hypnotherapie afstudeerde met de aantekening dat ik de juiste proffesionele houding had om niet in de tegenoverdracht te gaan. In die tijd zat ik prima in mijn vel. Op een afdeling (dubbele diagnose) liep ik een darminfectie op die niet meer wegging. Daarna kwam mijn eerste grote tegenoverdracht crisis, zolang mijn darmen uit balans waren leek de beschermende barrière weg. Ik kon het niet direct plaatsen toen, maar later kon ik de link leggen. Ik ben benieuwd of jij die ervaring ook hebt. Ik kwam er toen ook achter dat narcisten het hardst bij me binnenkomen. Zodra mijn darmen weer tot rust komen kan ik beter relativeren, en om het zo te noemen beter uit het energieveld van de ander blijven; of het in ieder geval niet mee naar huis nemen. Hmm; nu ik erover na denk, misschien moeten ze bij een sollicitatie procedure in dit soort stressvolle banen niet naar opleidingen vragen maar naar de conditie van de darmen.

Astrid

 
Haha, dat zou inderdaad een mooie zijn! ' Tja mevrouw, en wilt u me vertellen hoe het met uw darmen gaat? Hoe is uw stoelgang?' :-D

Menig sollicitant zou raar op kijken.

Zelf ben ik nog niet eerder goed in balans geweest Astrid. Ik kom echter van ver en ben blij dat ik sta waar ik nu sta. Iedere dag leer ik weer.

Voeding is voor mij hierbij van essentieel belang, veel meer nog dan alleen opleiding en / of theoretische kennis. Want als ik me niet goed in mijn lichaam voel, dan komt ik niet tot mijn recht, omdat mijn energie niet toereikend is.

Dus ja, bij mij werkt dat ook zo.

 
Ik ben als gapstertje geboren, huilbaby oorontstekingen, luchtweginfecties, dyslectie, dyspractie en vast nog wat vergeten. Na pfijfer als jong volwassen werd ik niet meer mezelf. Op mijn vijfenveertigste kwam een bioresonantie arts er achter dat ik een hele zware kwikvergiftiging had, na het wegwerken van nog wat allergieën en belastingen; heb ik me ruim tien jaar goed gevoeld. Ik kon de wereld aan tot de darminfectie. Ik weet dus dat genezen kan; ik heb het eerder gedaan. Ik ben al veel opgeknapt; maar ik heb nog een weg te gaan.

Astrid

 
Welkom nog Astrid.....zo te lezen heb je heel wat ervaring te delen;)

Valt me op dat veel mensen hier al van kinds af aan met allerlei kwalen kampten....als kind had ik nooit ergens last van,vrijwel nooit geveld door griep en at alles wat ik toen lekker vond.

 
Hoi Joey

Dan moet jou basis ergens toch goed zijn, moet het ergens in de loop van je leven fout zijn gelopen. Ik ben nu een zeer boeiend boek aan het lezen "heet diep nutrition". Gaat over epigenetica en het aan en uit zetten van je genetisch materiaal door goede en slechte voeding. Heel boeiend. Mijn zus bijvoorbeeld die precies een jaar en zes dagen ouder is, was als kind veel sterker dan ik. Ik lijd volgens dat boek aan het second sibeling syndrome. Een baby is een parasiet en gebruikt de reserves van de moeder om te groeien. Het tweede kind is daar de dupe van en kan niet meer voldoende groeistoffen halen bij de moeder. Mijn zus is de enige zonder leerstoornis van de vijf kinderen. Ik ben vanaf de tijd dat ik op mezelf ging wonen bewuster gaan eten. Wel heel lang vegetarisch maar met biologische kaas, eieren en af en toe vis. Volgens de WestonPrice en GABS theorie een verkeerde keus; maar volgens mij nog steeds beter als het standaard westerse dieet. Mijn zus daarentegen heeft dat niet gedaan,rookte extreem veel en was ook niet vies van een flinke slok met een lekker transvetzuur bitterballetje ernaast. In de loop van ons leven is haar conditie slechter geworden dan de mijne. Ik heb dan weliswaar CVS, maar zij zit in een rolstoel door MS en is behoorlijk gehandicapt. Terwijl zij zeker tot haar veertigste geen lichamelijke klachten had; ze heeft naast haar rook en drinkgewoonten wel vlak voor haar ziekte een paar stressvolle periodes gehad wat natuurlijk ook uitputtend is. Volgens het boek dat ik lees is het tij door goede voeding in sommige gevallen te keren. Het boek heeft trouwens veel citaten van Weston A. Price.

Astrid

 
Gefermenteerde zuivel kan verstopping geven, dat is niet direct een allergie of intollerantie; maar gewoon de werking van yoghurt en kefir. Dr NCM raad ook mensen met dhiarhee aan om eeerder in het intro gefermenteerde yoghurt toe te voegen. Mensen met obstipatie raad ze aan om gefermenteerde room toe te voegen en eventueel gefermenteerde boter. Verder halen mensen met obstipatie hun probiotica meer uit gefermenteerde groenten.

Obstipatie is vaak het laatste wat geneest op GAPS sommige mensen doen er anderhalf jaar of meer over om een goede stoelgang te krijgen. Na een periode van dhiarhee, die je al hebt of en die je krijgt als je met het dieet begint (alle bectarien, schimmels en andere paraciten gaan tegensputteren en maken je ziek in het begin); ontstaat vaak een periode van obstipatie. Je darmen moeten wennen aan een situatie waarin je minder vezels hebt, minder koolhydraten waarop slechte bacterien gedijen, beter verteerde voeding etc. Allemaal redenen waardoor er minder feaces word geproduceerd. Je darmen zijn gewend om een overdosis aan giftige ontlasting zo snel mogelijk eruit te gooien. Op het moment dat dit minder wordt nemen ze rust en moeten ze leren op een gezonde manier te gaan werken.


Goed stukje veel info! Ik dacht gelezen te hebben op de Gaps site dat juist het toevoegen van joghurt de stoelgang kan verbeteren. Algemeen wordt dit ook altijd beweert toch?

Darmen zijn aparte dingen :) ik voel me ook meteen goed, als mijn darmen het goed doen. Dit heeft gewoon een enorme impact op mijn humeur en op 'lekker voelen'

Die gefermenteerde groente... welke raad je specifiek aan>? moet je deze zelf fermenteren? Ben sinds gister aan de zuurkool (zie ook ander tropic) hoop dat het me goed bevalt (merken we morgen weer) Ik heb erg gevoelige darmen en bij het minste of gerinste een opgeblazen gevoel. Moet wel zeggen dat dit al stukken minder is dan het is geweest. Kan me zelfs een tijd herinneren dat ik alsmaar opgeblazen was en steeds heel winderig (heel vervelend)

Ik kan onder normale omstandigheden dagelijks naar de toilet, meestal in de ochtend na mijn smoothie ontbijtje!

De laatste dagen doe ik klysma's, eerst koudwater, daarna koffie. Na de koffieklysma ga ik of in bad liggen of op bed, mijn idee is dat de koffie zo eerder de lever bereikt. Ik voel me er goed bij, het geeft me een boost energie.

Fijn dat je je kennis met ons deelt,

ik denk dat ervaringsdeskundige zeer zeker een stap voor hebben op behandelingen :)

 
Quote:
Ik lijd volgens dat boek aan het second sibeling syndrome. Een baby is een parasiet en gebruikt de reserves van de moeder om te groeien. Het tweede kind is daar de dupe van en kan niet meer voldoende groeistoffen halen bij de moeder.


Allereerst maak ik bezwaar tegen de bewering dat een baby een 'parasiet' zou zijn. Ten tweede is de enige reden waarom er een 'tweede-kind-syndroom' bestaat dat de moeder al onvoldoende voedingsstoffen had voor het eerste kind, laat staan het tweede kind. Dat heeft niets te maken met 'parasiteren' door het kind, dat heeft te maken met de verantwoordelijkheid nemen, op basis van oude wijsheid, voor het volgen van vruchtbaarheids- en voortplantingsdieten, zoals natuurvolkeren deden.

Ik heb deze passage uit het boek van Weston Price al eerder geciteerd, maar nu ter verduidelijking nog maar eens:

Quote:
Hoewel deze belangrijke factoren pas recentelijk in onze moderne beschaving in beeld zijn gekomen, toont het bewijs duidelijk aan dat menig zogeheten primitieve ras zich bewust was van de noodzaak om het moederschap te behoeden voor fysieke overbelasting tijdens de zwangerschap en voor een verminderd vermogen tot voortplanting.

G. T. Basden3 schrijft bijvoorbeeld in zijn boek Among the Ibos of Nigeria [Tussen het Igbovolk in Nigeria]:

Het wordt niet alleen een schande maar zelfs als een regelrechte gruwel beschouwd als een Igbovrouw kinderen krijgt in een kortere tijdsperiode dan ongeveer drie jaar.

Het idee van een vaste minimumperiode tussen de zwangerschappen is gebaseerd op enkele vaste principes. Men is rotsvast overtuigd van de noodzaak voor deze tussenperiode om de moeder haar kracht terug te kunnen laten krijgen, zodat zij weer gezond genoeg is om een ander kind te kunnen baren.

Mocht er een tweede kind geboren worden binnen de voorgeschreven periode, dan gaat men ervan uit dat dit kind ongetwijfeld ziek en zwak is en weinig overlevingskansen heeft.

De Indianen uit Peru, Ecuador en Colombia waren eveneens bekend met de noodzaak om fysieke overbelasting van de moeder te voorkomen.

In zijn boek North-West Amazons [Indianen in het noordwestelijke Amazonegebied] schrijft Whiffen4:

Het aantal zwangere vrouwen is opmerkelijk gezien het feit dat de mannen zich onthouden van geslachtsgemeenschap met hun vrouwen, niet alleen tijdens de zwangerschap maar ook tijdens de zoogperiode, die bij hen veel langer duurt dan bij Europeanen.

Het resultaat is dat de minimumperiode tussen de geboorte van ieder kind tweeëneenhalf jaar is en in de meerderheid van de gevallen zelfs langer.

Het is ook van belang dat de Amazone-Indianen zich bewust waren van het feit dat deze zaken verband hielden met de voeding van beide ouders. Wiffen schrijft:

Deze Indianen delen de overtuiging van zo veel primitieve volkeren dat het voedsel dat door de ouders wordt gegeten – tot op zekere hoogte door beide ouders – een blijvende invloed uitoefent op de geboorte, het uiterlijk of het karakter van het kind.

George Brown5 benadrukt dit primitieve bewustzijn van de noodzaak om voldoende tijd aan te houden tussen de geboortes van kinderen in zijn studies van Melanesiërs en Polynesiërs. Met betrekking tot de inheemse bewoners van een van de Salomoneilanden vermeldt hij het volgende:

Na de geboorte van een kind verwachtte men van de echtgenoot dat hij het huis niet deelde met zijn vrouw totdat het kind in staat was om te lopen. Als een kind ziek of zwak was, sprak men over de ouders: “Tja, ze hebben het alleen maar aan zichzelf te danken.”

Deze nieuwe gegevens werpen een belangrijk licht op de problemen van degeneratie in onze moderne beschaving.

Omdat een rassenpatroon binnen één enkele generatie kan veranderen, moet ons moderne denken en onderwijs met betrekking tot de rol van erfelijkheid worden herzien, als het gaat om oorzaak en gevolg.

Misvorming als gevolg van verstoorde erfelijkheid is net zo biologisch als misvorming als gevolg van opeenhopende factoren die erfelijke uitdrukking vinden.

In plaats van dat we de vorige generatie de schuld geven van de misvormingen of zwakheden van onze moderne generatie en daarmee onze eigen generatie van verantwoordelijkheid ontslaan, laten deze nieuwe gegevens zien dat de gehele sociale structuur die deze afwijkingen creëert verantwoordelijkheid draagt.


Mike

 
Hoi Ikke

Ieder lichaam is amders en er zijn mensen waarbij yoghurt de stoelgang verbeterd en obstiopatie oplost. Maar vaker werkt het remmend. Je hebt een coctail van ongeveer 400 verschillende species (achimmels bacterieen, wormen, virussen etc). Laatst hoorde ik zelfs het getal duizend noemen in een televisie programa. Bij elkaar is dat drie pond tot twee kilo.Bij een gezonde darmflora is 85% gunstige species en 15% schadelijk. Dat is een normale verhouding en als de schadelijke door het goede onder de duim gehouden wordt dan krijgen de schadelijke ook nog gunstige eigenschappen. Iedereen heeft een unieke coctail en bij ons is die coctail uit balans. Het zoeken naar balans kan verschillende uitingsvormen hebben, bij de een gaat dat met dhiarhee en bij de ander met obstipatie gepaard. Er zijn wat regels zoals bij dhiarhee probeer je yoghur en bij obstipatie gevermenteerde room. Maar het boeiende is dat die regel niet voor iedereen opgaat.

Proberen dus maar.

Over het fermenteren; ja je moet het zelf doen. Ik hou van wilde fermentatie; dwz zout en kool met allerlei andere groente erdoor. Maar ik gebruik ook wel de gestuurde met celture starter van The Body ecologie dieet. Yoghurt maak ik soms van kefir korrels, maar ook van gewone probiotica, van wei die ik over heb en meer. Ik heb beetkwazz gemaakt; maar ik blijk niet tegen biet te kunnen. Waterkefir gaat ook niet goed. Ik wil nu citroenlimonade gaan maken met honing en wei, en gefermenteerde citroenen. Ik heb hier een gefermenteerde salsa staan met wei gemaakt etc. Je ziet ik probeer zoveel mogelijk probiotische stammen naar binnen te krijgen. Oja ik maak ook kefir van kokosnoot water; dat is van body ecologie dieet. Dit vind ik echt lekker. Voor mij is de combinatie van di- en trisachariden uit het dieet, plus de soepen en fermenten een genezend trio.

Fermenten uit de winkel zijn gepasturiseerd en de bacterie en giststammen dus gedood. Dat is handig voor de winkels ander zouden de deksels om je oren vliegen en de zuurkoolpakjes van op de schappen ontploffen. Levende fermenten produceren gas en die moeten we hebben.

Ik ben pas 12 dagen op vakantie geweest in italie. Ik moet dan een hoop van mijn eetgewoonte van thuis versoepelen. Maar er zaten wel twee halve liter potten zuurkool in mijn koffer. Dat heb ik keurig over 12 dagen verdeeld. Als ik de hele dag buitens huis werk zit er een thermoskan soep in mijn tas, een pot zuurkool, een potje yoghurt en wat rauwkost.

Astrid

 
Nou Astrid ik weet t niet....ben dochter van een bakker en vroeger opgegroeid op vnl allerlei soorten croissants,broodjes gezond,broodje makreel salade en de Hollandse kost van mn oma.

Ze zeggen ook dat t etgedrag vd moeder invloed heeft op t kind. Ik weet alleen dat mn moeder de eerste maanden van mijn zwangerschap heeft geleefd op melk en mandarijntjes....was t enigste dat ze binnenhield.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.822
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan