Voorstellen Astrid

Quote:
Over wat je zegt hierboven (aangehaalde quote): psychiatrie is voor mij geen wetenschap, het is ontaarde pseudo-wetenschap die naar mijn idee dient als excuus om allerlei dingen met mensen te doen die we anders ondere andere noemers van niemand zouden accepteren.


Zie ook mijn stuk over de zielloosheid van wetenschap in het algemeen en psychiatrie in het bijzonder:

https://www.fatsforum.nl/bbpress/topic.php?id=277

Citaat:

Quote:
Hoe kan een wetenschap zonder ziel een wetenschap van de ziel hebben? Dit is de zielkunde, ofwel de psychiatrie. Als er één wetenschap zielloos is dan is het wel de psychiatrie. Psychiaters worden in de volksmond terecht ‘zieleknijpers’ genoemd. Het Engelse woord ‘shrink’ (krimpen) is wat dat betreft ook veelzeggend, want de psychiatrie draagt niet bij aan het groeien en ontwikkelen van de ziel, eerder het inkrimpen en afknijpen ervan. Een cynische benaming voor psychiater is dan ook ‘psyche-hater’.


Mike

 
Ik ga het zodra ik thuis ben uitleggen, ik type nu op mijn telefoon. Die veranderd so

soms woorden zonder dat ik bet door heb. Daarnaast doe ik dat zelf ook. Ik ben namelijk zelf zo dyslectisch als een deur. Vandaar dat GABs wat gaps moet zijn natuurlijk.

Astrid

 
Astrid,

Dyslexie is een teken van ondervoede hersenen. Deze draaien op vet, cholesterol, mineralen en water. Je bent nu 10 maanden bezig met GAPS, dus naar alle verwachting zal dit op termijn moeten verbeteren.

Mike

 
Hallo Mike

De dyslectie is al verbeterd, het is een familiare aandoening van wsch. generaties lange ondervoede hersenen. Mijn moeder heeft het, drie van haar vijf kinderen en 8 van haar negen kleinkinderen. Mooie score vindt je niet? Drie weken na in mijn eerste gaps-intro moest ik een artikel schrijven en tot mijn verwondering had ik toen maar 3 fouten in 500 woorden. Twintig jaar geleden merkte ik al, toen mijn zoektocht naar voeding door mijn zoons problemen intensifieerde, dat bij mij; suiker en MSG een enorme aanval van dyslectie creëerde. Als ik per ongelijk MSG binnen krijg dan kan ik geen drie woorden achter elkaar goed schrijven. Als ik in een pas geverfde ruimte ben geweest ook niet. Het is dus behalve ondervoeding ook een vorm van neurotoxiciteit. In de diepste dalen van mijn CVS heb ik ook meervoudige chemicaliën overgevoeligheid.

Voor lievergezond nog even de uitleg voor het woord dat ik inderdaad verkeerd geschreven heb. Pyrroluria is het woord. Wsch. ken je het wel het is behoorlijk bekend in de alternatieve wereld; en vooral in de orthomoleculaire wereld. Het is de gemiste kans van de reguliere psychiatrie. In de jaren vijftig heeft de arts Abram Hoffer het ontdekt, of eigenlijk herontdekt. Pyrroluria komt volgens Hoffer voor bij minstens 10% van de mensen en er zit een erfelijke component in.Bij een groot gedeelte van de psychiatrische mensen vond Hoffer overigens ook gluten intollerantie.

Het is een ziektebeeld waar enzymen een rol in spelen en vooral de enzymen die B vitamines en mineralen omzetten. De belangrijkste twee tekorten zijn B6 en zink. Als je deze twee hersteld gaat de rest in veel gevallen ook weer werken. Soms heb je tijdelijk ook andere vitaminen en mineralen nodig.

Het staat in verband in Pellagra dat is een vitamine b3 gebrek dat een beeld geeft van schizofrenie. Binnen de psychiatrie wordt hier nooit op getest, terwijl er in de literatuur gevallen bekend zijn van schizofrenen die geen psychoses meer krijgen als je de vitamine B3 en B6 status hoog houdt. Mensen met Pyrroluria hebben enorme hoge dosis b6 nodig, zo hoog dat het voor anderen toxisch is.

Hier in Nederland is dr. Kamsteeg van het Keac ermee bezig. Hij noemt het HPU. Vlg. mij heeft hij de missing link gevonden en dat is B6 in de enzymatische vorm geven P5P, dan hoef je niet zo toxisch hoog te gaan en heb je aan een beetje genoeg.

Mensen met Pyrroluria doen het beter op een eiwitrijk en koolhydraad arm dieet, ze hebben vaak diverse emotionele/psychische problemen en ook problemen met de energie huishouding.

Daarnaast zie je vaak (niet altijd), hypermobiliteit van de gewrichten er is een tendens dat alle hormoongeregelde lichaamsprocessen minder worden door mineraal tekorten. Bijvoorbeeld Jodium/selenium/zink tekort waardoor je langzame schildklier werking krijgt. de bijnier/hypofyse/schildklier axis gaat uit balans waardoor het slaapritme, de voortplanting, de energiehuishouding en meer uit balans gaan. PMS; postnatale depressie, miskramen en ongewenste kinderloosheid zie je ook vaak; naast nog een enorme lijst symptomen.

Ik heb een paar mensen in mijn praktijk de afgelopen jaren met p5p en zink op de been gekregen. Als mensen melden dat ze van bijna alle supplementen ziek worden, dan weet ik bijna zeker dat dit aan de gang is.

Je kan het laten testen in de urine bij het Keac of bij internationale laboratoria; maar een negatieve uitslag geeft niet de garantie dat je het niet hebt. Na een eiwitrijke maaltijd of na een vitamine kuur is de uitslag vaak vals negatief, als je teveel drink ook. Ik heb hier een keer een e-mail discussie met Kamsteeg over gehad. De test is het beste wat hij heeft maar is niet feilloos. Ik heb al aardig wat mensen gesproken die het volgens de test niet hadden en toch enorm opknapte van het protocol. Zodra ze het protocol stopte kwamen klachten langzaam terug.

Waar ikzelf heel nieuwsgierig naar ben is of het toch niet weg gaat als je de darmen hersteld. Enzymatische omzetting van vitaminen gebeurd gedeeltelijk in de lever en gedeeltelijk in de darmen. Welk stuk precies waar gebeurd daar ben ik nog niet achter.

Astrid

 
HPU is niets meer dan een ander woord voor bijnieruitputting. Bij bijnieruitputting is er sprake van te weinig maagzuur. Klassieke symptomen zijn dan in ieder geval een tekort aan B-vitamines, waarvan B6 en B12 vaak voorkomen, en belangrijke mineralen en spoorelementen als zink, ijzer, magnesium.

Door het te weinig aan maagzuur verloopt de eiwitvertering niet goed, dus een eiwitrijk dieet is juist niet goed voor deze mensen, maar wel een koolhydraatarm en vetrijk dieet. Je ziet vaak dat er een opnameprobleem plaatsvindt van B-vitamines en mineralen en een tekort aan enzymen (waarschijnlijk is het een het gevolg van het ander, aangezien de opname van voedingsstoffen enzymatische omzettingen zijn).

Te weinig koolhydraten eten kan ook weer problematisch zijn, omdat het lichaam de omschakeling van suikerverbranding naar vetverbranding niet zo makkelijk kan maken. Vaak zie je dat er naast een slechte eiwitvertering ook sprake is van een gebrekkige vetvertering door onvoldoende uitstoot van galzouten van de galblaas naar de dunne darm.

Menigeen die hier actief is op het forum lijdt in meer of mindere mate aan deze klacht. Uiteindelijk is het allemaal terug te voeren op stress. Bijnieruitputting, HPU, CVS, pyrroluria, het is allemaal stressgerelateerd en komt op hetzelfde neer.

Mike

 
Hoi Mike

Ik ben zeer geinteresseerd naar waar jij dit vandaan hebt? Kort samengevat kan je dus stellen. Slik HCL en "klaar is Kees"; weg HPU, weg CVS, weg PMS, sluiten de psychiatrie. Dat is een snelle oplossing, ik ga dit zeker bij een van mijn cliënten observeren die ik net aan de HCL heb.

Maar het klinkt mij toch te mooi om waar te zijn, mensen die met pyrrolury werken staan open voor allerlei supplementen en hebben gezamelijk al duizenden mensen behandeld. Ik kan me niet voorstellen dat ze dit nog niet ontdekte. Maar wellicht heb ik iets gemist. Laag HCL is overigens bij veel mensen met GAPS wel een probleem; maar niet bij iedereen.

Astrid

 
Astrid,

Ze zouden moeten beginnen met het slikken van dierlijk bijnierextract. Velen hebben goede ervaringen met Adrenanorm:

http://www.aov-voedingssupplementen....nl/AOV_Adrenanorm__60_caps._N_art_41268.html

HCL slikken is voor sommige mensen een optie, voor anderen weer niet. Als de bedekkende slijmvlieslaag van het maagdarmkanaal dun en poreus is, dan kan de extra HCL gaan bijten en zelfs zweren veroorzaken. Naast HCL zou men ook enzymen moeten slikken. Daarnaast moet de voeding worden aangepast. Deze moet rijk zijn aan vetten en mineralen. Extra zuurstof (waterstofperoxide, ozon) is ook geen overbodige luxe, omdat bij spijsverteringsproblemaiek veel anaerobe melkzuurfermentatieprocessen spelen.

En ja, dit is oneindig zinvoller dan welke gedragstherapie dan ook. Weston Price schreef al:

Er is een voedingsbasis voor moderne fysieke, mentale en morele degeneratie.

Price schreef verder:

De oorsprong van persoonlijkheid en karakter blijken in het licht van nieuwe inzichten biologische producten te zijn en in veel mindere mate dan gewoonlijk aangenomen puur erfelijke kenmerken. Aangezien deze verschillende factoren biologisch zijn, omdat ze rechtstreeks verband houden met zowel de voeding van de ouders als de voedingsomgeving van de individuen in de beginjaren en de groeiperiode, moet iedere algemene bijdragende factor, zoals voedseltekorten als gevolg van bodemuitputting, gezien worden als een gemeenschappelijke oorzaak van massale degeneratie van de bevolking. Massagedrag is dan ook, in dit licht bezien, het gevolg van natuurlijke krachten, waarvan de uiting niet te veranderen is door middel van voorlichting maar correctie vereist bij de bron.

Die bron is voeding, omdat de hersenen evengoed een orgaan zijn dat fysiek gevoed moet worden. Pyschologische problematiek komt voort uit verstoorde biochemie, een FYSIEK en BIOLOGISCH proces dat correctie vereist bij de bron, die ook fysiek en biologisch is. Mensen hebben dus meer baat bij een goed bord eten dan bij een zielenknijper inderdaad.

Mike

 
Ik heb WestonPrice hier liggen en gelezen en ben het in veel opzichten met hem eens. Met dr NCM overigens ook, ik denk dat dit soort mensen hun tijd ver vooruit zijn door terug te gaan naar oude (voedings)wijsheden. Ik stop mijn cliënten het liefst niet vol met pillen, ik laat eerst een goed dieet en stressreductie het werk doen, pas als ik merk dat we een plateau berijken dan gaan we verder. Het plateau wordt sneller berijkt als de vet vertering niet op gang komt. HCL is een van de eerste dingen waar ik naar grijp. Pancreas enzymen twee. Co enzymated B vits drie (en tijdelijk). Verder natuurlijk FCLO van bleu ice, visolie als mensen beperkt vis eten. Magnesium olie op de huid doe ik soms, allemaal tijdelijk. Mijn ervaring is dat dit vaak al veel doet. Verder is geduld hierin een heel schone zaak. Iedereen hoopt op die snelle pil maar die is er niet. Je hebt er tientallen jaren over gedaan ziek te worden, opknappen gaat met kleine stapjes. Met zo min mogelijk supplementen heb je de beste kans dat bet lichaam het zelf weer oppakt. Soms moet je, maar zo min mogelijk.

Het zieleknijper deel in mij, gebruikt wel veel EFT en vergelijkbare technieken en mindfullness. Stressreductie is een flink genezende factor, en heel goed voor de bijnieren.

Astrid

 
Interessant om te lezen allemaal. Ik ben werkzaam op een streng gesloten crisisafdeling binnen de forensische psychiatrie. Veel psychotische en agressieve mensen. Schrijnend soms. De voeding die gegeten wordt is van geraffineerde producten en daarmee naar mijn mening als slecht te bestempelen. Veel koolhydraten en onvolwaardige andere producten. Toch lijkt er heel voorzichtige een klein stapje voorwaarts te zijn. Het management is zich langzaam wat bewuster bezig aan het houden met voeding. Ze zijn aan het kijken hoe het beter kan. Wat wel jammer is, is dat men nog steeds zo ongelooflijk 'anti vet' denkt.

Leuk is dat ik één van de patiënten (wij zeggen patiënten, daar moest ik wel aan wennen) aan de makreel heb gekregen. Hij bestelde steeds bami soep in de winkel en dacht dat hij gezond bezig was. Hij wilde hierover met mij in gesprek en zo heb ik hem aanbevolen blikjes vis te nemen ipv bamisoep. Nu bestelt hij blikjes makreel ipv de zo ongezonde noedels. Deze kleine beweging voorwaarts geeft me voldoening. Maar goed, het is maar een klein beginnetje hoor, hij is evenzo goed nog vaak flink agressief. Gelukkig alleen op materiaal tot nu toe.

Ik eet zelf sinds een paar weken vrijwel dagelijks (vette) soep. Met steeds andere verse groenten. En ik begin me echt (eindelijk) wat beter te voelen. De afgelopen dagen heb ik zelfs weer wat gesport, heerlijk! (wel veel spierpijn nu) Ik eet wel rijst overigens. Met mate. En heb daar bij mijn weten niet echt last van. Ik ben me aan het verdiepen in Weston Price en GAPS. Weet er nog niet echt wat van af. Op dit forum lees ik veel van mensen die er wel vanaf weten. (met dank aan Dirtsa, Rapunzel, Poekie en Mike. Ik heb veel aan hun adviezen tot nu toe)

Jammer genoeg ben ik intolerant voor melk eiwitten en eieren. Dus voor mij geen yoghurt, kaas of eieren.

Voorlopig niet in ieder geval.

Oh, ik heb ook de opleiding hypnotherapie gedaan. Meer ter verdieping voor mijn eigen proces. Binnen mijn werk mag ik het niet echt toepassen. De uitdaging voor mij hierin is, om het zo nu en dan heel laagdrempelig op een creatieve manier in te zetten.

In de (forensische) psychiatrie valt nog heel heel veel te doen. Een lange weg. Ondanks al het schrijnende, wat ik dagelijks om me heen heb, hou ik van mijn werk.

Sylvia

 
Maar wel erg boeiend werk, en een kind leert ook lopen met hele voorzichtige pasjes.

Wat mij moeilijk lijkt is dat je de meeste kennis die je hebt (nog) niet kunt toepassen.

 
Ja zo zie ik het ook. Een reis van duizend mijl begint tenslotte ook met de eerste stap.

Aangezien ik me nogal eens onzeker kan voelen, ben ik me vaak niet bewust van mijn kennis. In de bejegening zit de uitdaging op dit moment vooral in de-escalerend werken. Meestal ben ik maar gewoon mezelf. Als ik wat anders probeer neer te zetten, hebben deze gevoelige mensen snel in de gaten. Een theoretisch kader is een nuutig hulpmiddel, meer niet.

Het zou wel fantastisch zijn als men in de psychiatrie inzicht krijgt en open staat voor de enorme helende werking van voeding. Dan kan de pharmaceutische industrie zijn deuren gaan sluiten. Helaas moeten we het nu met pillen doen ipv volwaardige voeding. Zo jammer.

 
Ik mocht in mijn werk in de psychiatrie ook geen hypnose gebruiken. Tegelijkertijd heb ik heel veel aan de opleiding gehad. Zonder echt hypnose te gebruiken, kan je mensen toch benaderen met hypnotisch taalgebruik (ericsoniaans). Mensen worden er rustig van. Ik werkte soms ook met extreem agressieve mensen. Ik ben in de tien naar dat ik het deed nooit in een agressie conflict gekomen. Verder heb je kennis van het werken met delen, psychiatrisch patiënten hebben allemaal naast een ziek deel ook een gezond deel. Het zieke deel is bijna al een trance staat volgens mij. Het gezonde deel aanspreken brengt ze een beetje terug in de realiteit. Verder is kennis van overdracht tegenoverdracht een hele goeie om uit de gevarenzone te blijven. Collega's die deze kennis niet hadden gingen het snelste in de fout. Met hypnotherapie in je broekzak (zonder dat je het mag gebruiken) heb je toch een voorsprong volgens mij. In mijn laatste baan was ik behandelaar voor mensen die sterk ontwrichtend waren voor afdelingen. Ik gaf ook klinische lessen aan bet personeel. Het eerste wat ik deed was uitleg over overdracht tegen overdracht, verder de ouder, kind en volwassenrol uit de transactione analyse, en het zoeken naar delen in te client. Verder begon ik altijd een discussie over het bovenmatige koffiegebruik dat de emotionele stabiliteit van cliënten natuurlijk niet ten goede kwam.

Over je problemen met melk; kan je ook niet tegen schapen en geitenmelk?

Astrid

 
Daar heb ik nog wel een vraag over Astrid. Ik heb 1 jaar geen enkel zuivel product gebruikt (op ghee na). Laatst heb ik een beetje geitenyoghurt gegeten. Ik krijg daar geen buikpijn van maar ik zat wel de volgende ochtend verstopt. Terwijl ik al een hele tijd niet meer verstopt had gezeten. Wil dat dan zeggen dat ik er nog niet tegen kan volgens jou? Zo heb ik hem in elk geval wel opgepakt.

 
Gefermenteerde zuivel kan verstopping geven, dat is niet direct een allergie of intollerantie; maar gewoon de werking van yoghurt en kefir. Dr NCM raad ook mensen met dhiarhee aan om eeerder in het intro gefermenteerde yoghurt toe te voegen. Mensen met obstipatie raad ze aan om gefermenteerde room toe te voegen en eventueel gefermenteerde boter. Verder halen mensen met obstipatie hun probiotica meer uit gefermenteerde groenten.

Obstipatie is vaak het laatste wat geneest op GAPS sommige mensen doen er anderhalf jaar of meer over om een goede stoelgang te krijgen. Na een periode van dhiarhee, die je al hebt of en die je krijgt als je met het dieet begint (alle bectarien, schimmels en andere paraciten gaan tegensputteren en maken je ziek in het begin); ontstaat vaak een periode van obstipatie. Je darmen moeten wennen aan een situatie waarin je minder vezels hebt, minder koolhydraten waarop slechte bacterien gedijen, beter verteerde voeding etc. Allemaal redenen waardoor er minder feaces word geproduceerd. Je darmen zijn gewend om een overdosis aan giftige ontlasting zo snel mogelijk eruit te gooien. Op het moment dat dit minder wordt nemen ze rust en moeten ze leren op een gezonde manier te gaan werken.

Dat kan even duren. Een ander punt is dat ongezonde darmen met daarin een lading ongezonde poep vaak gewoon overlopen, zodat je moet rennen naar het toilet als de drang eenmaal ontstaat. Als het gezonder wordt wordt de drang minder. Je moet leren bij de minste drang te gaan zitten en hier gebruik van te maken, ander hou je het op en creeer je obstipatie. Je moet dus opnieuw en naar andere (minder sterke) signalen leren luisteren volgens mij.

Zelf heb ik nooit meer dhiarhee, maar wel af en toe obstipatie. Ik merk dat het steeds wat minder wordt. Ik kies ervoor om toch veel yughurt te eten, omdat ik ervan overtuigd ben dat dit op den duur mijn genezing ten goede komt. Mijn obstipatie is nooit meer dan drie dagen overigens. Meestal ga ik 2 keer per drie dagen; voor mij is dat acceptabel. Ik kan me voorstellen dat het voor een ander niet goed voelt. Als ik meerdere keren per dag gaat weet ik dat in mijn geval een virus of infectie een rol speelt. Ik denk dat je lichaam je wel verteld wat ziek is en wat goed voor jou. Wat wel een hele verbetering is, is de consistentie. Ik vind nooit meer een onverteerd deel in mijn ontlasting, terwijl daarvoor ik dat mijn hele leven heb gehad.

In het begin van mijn GAPS loopbaan heb ik veel waterklisma's genomen, ze waren een uitkomst. Nu eigenlijk nooit meer.

Om een lang verhaal kort te maken; probeer eens gefermenteerde room, (helaas kan je volgens mij nergens geitenroom vinden, wel geiten zure room, maar die is niet 24 uur gefermenterd en waarschijnlijk bevat het geen levende bacterien). Schapen yoghurt is vetter trouwens en ik vind dat heerlijk.

Astrid

 
Schapen yoghurt vind ik ook heerlijk! Veel lekkerder dan geitenyoghurt. Misschien kan ik die een keer proberen dan? Komt wel uit de winkel, van Weerribben dacht ik. Ik heb nog nooit naar geitenroom gezocht maar het lijkt mij inderdaad dat die nergens te krijgen is. Iemand....?

Ik ben trouwens zo iemand die altijd in meerdere of mindere mate geconstipeerd is. Een jaar geleden was het inderdaad erger dan tegenwoordig. Er zit vooruitgang in maar ik gebruik nog steeds wat hulpmiddeltjes. Een klein beetje magnesiumcitraat, af en toe een waterklysma.

 
Ik eet alleen zelfgemaakte yoghurt en kefir. Er is wel een geiten zure room kant en klaar in de natuurvoedingswinkel. Dat is samen met een beetje stevia mijn enige zonde buiten het gaps protocol. Heb je nooit geprobeerd zelf gefermenteerde yoghurt te maken; daar kan het verschil weleens in zitten? Ik weet niet waar je woont maar in gaudriaan zit een schapenmelkerij. Kan je rauwe kopen.

Astrid

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.691
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan