Vetverbranding

Webmaster

New member
Mensen,

Ik wil jullie even laten weten dat ik definitief in de vetverbranding zit. Hoe weet ik dat? Heel simpel, vorige week at ik een heerlijke, door mijn vriendin gemaakte, herfstachtige linzen-pompoensoep. Koolhydraten dus, hoewel zij er plenty vet in had gegooid. 's Avonds kreeg ik een oprisping van jewelste, ik kon letterlijk het maagzuur in mijn mond proeven en voelen! Ik moest daarna ook ruim een uur hoesten en veelvuldig mijn keel schrapen! De volgende dag was de soep nog niet op, dus opnieuw gegeten, zowel 's middags als 's avonds. Opnieuw indigestie, beide keren, hoewel minder ernstig deze keer. Mijn vriendin klaagde ook over lichte buikpijn en een ongemakkelijk gevoel in haar maag.

Gisteren de proef op de som. Mijn vriendin had jonge suikermais gekookt. Enkele weken geleden hadden we deze nog met volop roomboter en fleur de sel (fijn Keltisch zeezout) zonder enig probleem verorberd. Gisteren werd ik halverwege de kolf misselijk en ben ermee gestopt. Ik kwam later thuis en at dus alleen. 's Avonds vertelde ik dit aan mijn vriendin en ook zij bleek buikpijn te hebben gekregen van de mais. Ik vermoedde het al bij de soep van vorige week maar nu weet ik het zeker: we zitten definitief in de vetverbranding en die koolhydraten vallen gewoon niet meer lekker, ons lichaam zit er niet (meer) op te wachten en is er klaar mee. Een andere indicatie is dat ik aan het afvallen ben, een teken dat mijn lichaam na eerst vet te hebben opgeslagen dit nu aan het verbranden is.

Mochten jullie dit ooit ook overkomen, dan weet je dat je in ketose (vetbranding) bent gegaan. Mocht je nog geloven in de mythe dat ketose slecht voor je is, besef dan dat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen ketose (natuurlijke vetverbranding) en ketoacidose, waarbij ketonen in de urine worden gemeten a.g.v. verzuring. Ironisch genoeg wordt deze laatste veroorzaakt door...koolhydraten. Een van de symptomen is een slechte adem, waarbij je letterlijk de verzuring ruikt en de bacterien die hierdoor gelokt worden (fermentatieprocessen). Dit is noch bij mij, noch bij mijn vriendin het geval, wij zitten in natuurlijke ketose die we ook niet geforceerd hebben maar waar ons lichaam natuurlijk naartoe is gegroeid (we hebben ook geen carbs gemeden, zoals je kunt lezen).

Mike

 
Hoi Mike, dank dat je dit wil delen.

Ik snap er nog niet alles van.

Als ik het goed begrijp gaat je lichaam in het begin van een tijd met veel vetten en naar ik aanneem ook eiwitten (vlees toch?) daardoor ook extra vet opslaan?

En daarna kun je weer minder goed toe met koolhydraten?

Ik ben pas net weer begonnen met vlees eten na 15 jaar vegetarier te zijn.

Bij mij is het omgekeerd: ik kom nu juist aan.

Maar het rare is: dat voelt nu wel lekker, ik voel me nu niet dik, terwijl ik dikker ben dan eerst.

Het gaat me nu niet om dik of dun in eerste instantie, maar om me goed voelen in mijn lijf.

 
Ik heb exact dezelfde ervaring. Ik ben maar liefst 19 jaar vegetarier geweest en kwam structureel dierlijke vetten en eiwitten tekort, die perfecte bouwstenen zijn voor gezonde en sterke spieren en botten. Eind 2009 zette ik er een punt achter en ging vlees eten en gaf me op als Chapter Leader voor de WAPF, waarvan deze site het resultaat is. Mijn gewicht schoot omhoog! Veel van dat extra gewicht was de aanmaak van sterke spieren en botten (magere lichaamsmassa die zich wel vertaalt in gewicht). En ja, om extra spieren en botten zit ook een extra vetlaag. Vervolgens heeft mijn lichaam dit bijna 2 jaar vastgehouden en nu is het tijdperk aangebroken dat het overtollig vet wordt verbrand. Het geeft aan hier genoeg aan te hebben en dat het niet zit te wachten op koolhydraten als energiebron.

Mike

 
Mike,

Weet je echt heel erg zeker dat dit allemaal wel zo positief is? Ik ben nog steeds van mening dat je alles moet kunnen eten zonder problemen. Misselijkheid en maagzuur na een paar happen suikermais of linzensoep? En rauwe melk waar ook veel suikers in zitten drink je wel zonder problemen een halve liter weg??

Evan

 
eet je nu geen groenten meer ???

Dat vroeg ik me dus ook af....of bedoel je dat je lichaam geen granen&peulvruchten meer wilt? want dan ben je eigenlijk onbewust lacto-Paleo nu.

Hoe ziet dan nu een dag eten voor jou uit?

 
Quote:
Veel van dat extra gewicht was de aanmaak van sterke spieren en botten (magere lichaamsmassa die zich wel vertaalt in gewicht). En ja, om extra spieren en botten zit ook een extra vetlaag. Vervolgens heeft mijn lichaam dit bijna 2 jaar vastgehouden en nu is het tijdperk aangebroken dat het overtollig vet wordt verbrand.


@ Mike: vraag: kun je ook sterke spieren bouwen als je niet veel aan lichaamsbeweging doet zoals ik?

 
Zo, ik keer effe mijn kont en gelijk een hoop vragen en reacties! De antwoorden:

Ik eet nog steeds groenten. Ik heb nergens gesuggereerd dat ik 100% no-carb ben. Mijn grootste inname van koolhydraten is via de lactose in rauwe melk. En daar zit meteen een belangrijk punt: vloeibare carbs gaan goed. Zo'n fruitsmoothie bijv. bevat ook vloeibare carbs, maar als ik groenten kook maak ik ze ook minder vast en meer vloeibaar (ik kook de cellulose echt kapot). Het probleem qua vertering zit hem meer in de koolhydraten met een echt harde structuur zoals inderdaad granen en peulvruchten, zoals Joey opmerkt. Overigens gaan quinoa en rijst nog steeds wel goed.

Het argument van Evan dat je alles moet kunnen verteren is niet 100% onwaar, maar ik kon ook alles verteren, van koolhydraten tot vetten tot eiwitten. Het heeft dus niet te maken met een onvermogen om iets te verteren, maar met een duidelijke voorkeur die mijn lichaam heeft ontwikkeld voor vetten en eiwitten boven koolhydraten. Ik zie dit niet als een tekortkoming, want alle anatomische, historische en traditionele bewijs wijst erop dat de mens gemaakt is om vetten en eiwitten te verteren en niet zozeer koolhydraten. Kortom, mijn spijsvertering wordt alsmaar meer 'oer'. Ik neigde er al voortdurend naar door low-carb te eten en dit voelde erg goed, maar nu is de switch door mijn lichaam dus ook echt gemaakt. Bedenk goed dat er geen essentiele koolhydraten bestaan, wel essentiele vetten en eiwitten!

Ben ik dan nu lacto=Paleo? Ik zou het niet weten, eerlijk gezegd. Ik heb noten nooit echt goed kunnen verteren en heb er ook niets mee. Zaden in zijn algemeenheid (noten, zaden, bonen, granen) doen me vrij weinig, al van kinds af aan niet. Ik heb altijd al geneigd naar vet en zout en sauzen. Ik wil vloeibaar, veel water, maar dan ingedikt met vet en zout! Paleo's eten veel noten, ik niet of nauwelijks.

Ik krijg de vraag wat ik nu eet of drink vrijwel constant. Mensen verwachten dan een of ander magisch dieet, maar ik moet ze altijd teleurstellen, want ik eet en drink vrij saai en menigeen zou het niet vol kunnen houden en er te weinig voldoening in vinden. Gezien mijn voorkeur voor vloeibaar voedsel zijn mijn maaltijden overdag vloeibaar of semi-vloeibaar. Zoals bekend ben ik gek op zuivelvetten, dus ik kan een groot gedeelte van de dag leven op rauwe melk. Daarnaast heb ik nog de opties van volvette yogurt of kwark. En natuurlijk de smoothies. Vaak is mijn enige vaste maaltijd de avondmaaltijd, die altijd bestaat uit groenten (jawel!), maar niet altijd uit vlees of vis. Ik eet hooguit 2-3 keer in de week vlees en 1-2 keer per week vis. Dit betekent dat ik nog zeer regelmatig vegetarische maaltijden bereid, maar dan al een tijdje zonder rijst of een andere bron van koolhydraten, gewoon puur de ingredienten in een dikke, vette saus (meestal gemaakt van kokosmelk met als bakvetten boter, kokosolie, rode palmolie of een combinatie van 2 of soms zelfs alledrie, zoals gisteravond). Alles komt dus uit 1 wok en er staat geen tweede pan op het vuur voor de rijst of iets dergelijks (zo heel af en toe doe ik dat nog wel). Mijn maaltijden overdag zijn bijna altijd rauw of gefermenteerd en (semi)vloeibaar. Soms bak ik eieren in roomboter en deze eet ik op geroosterd zuurdesembrood, vaak royaal besmeerd met mayonaise. Zo heel af en toe wil ik nog wel eens een zuurdesemboterham eten met pindakaas met daaronder royaal roomboter.

Snap je wat ik bedoel? Saai, he? Niet voor mij, hoor, ik vind het vooral makkelijk, lekker en voedzaam, ik kom niets tekort, niet qua calorieen en niet qua voedingsstoffen. Dat mijn lichaam nu definitief heeft gekozen voor de vetverbranding stemt overeen met mijn anatomie, want ik heb niet voor niets een lever gekregen ter grootte van een voetbal, die als een van zijn hoofdtaken heeft de vetverbranding. Het kacheltje wordt nu gestookt omdat ik constant brandhout aanlever! Waarom zou mijn lichaam dan nog zijn tijd verdoen met suikerverbranding?

Van alle voedselexperimenten die ik in de afgelopen jaren heb geprobeerd voelt deze het lekkerst en past het beste bij me. Het is ook het enige voedingspatroon waarop ik geen inkakmomenten heb gedurende de dag (de bekende cortisoldip rond 15.00 of 16.00 u) en waarbij ik totaal geen behoefte heb om me tegoed te doen aan suiker of zout, een teken van een te lage bloedsuikerspiegel of een tekort aan elektrolyten. De energie is constant, de bloedsuikerspiegel is constant, de hormonen zijn constant (ik ben rustiger en evenwichtiger dan ooit). Kortom, ik heb met WAPF misschien wel de belangrijkste stap gezet naar het bereiken van de volmaakte gezondheid die Weston Price bij die natuurvolkeren constateerde. Gezien de mate van ontgifting die ik nu al bijna 5 jaar vrijwel dagelijks doormaak, mag het echter wel duidelijk zijn dat een dergelijke volmaakte gezondheid nog steeds niet binnen mijn bereik ligt. Maarrrrrr...gettin' there!

Kun je sterke spieren bouwen met weinig lichaamsbeweging? En of! En sterke botten evengoed! Ik ben zelf het beste voorbeeld. Ik heb aan sporten een broertje dood en mijn lichaamsbeweging beperkt zich tot wandelen en trappen lopen (ons huis heeft 4 trappen). Een anecdote:

Vorig jaar werd mij gevraagd om iemand bij ons in de buurt te helpen met het omhoog sjouwen van een bankje. Dit deed ik samen met nog een man, waarbij hij de bank van bovenaf omhoog trok en ik van onderen de bank omhoog duwde. Het huis had wenteltrappen, dus de beste strategie was rechtstandig omhoog duwen. Dit betekent wel dat je het volle gewicht van de bank omhoog moet zien te krijgen. Toen de klus geklaard was hijgde die andere man als een oud paard, maar het leek wel of ik nauwelijks energie verspild had! Hierdoor kwam ik erachter hoe sterk de juiste voeding je kan maken zonder dat je ook maar aan enige training doet! Weston Price zag oudjes in het Andesgebergte met 150 kg op hun rug bergopwaarts lopen. Als je wilt weten tot wat voor krachtexplosies de mens in staat is als hij/zij de juiste voeding eet, lees dan dit:

http://www.leefbewust.com/themas/genetisch.html

Mike

 
Ik wil vloeibaar, veel water, maar dan ingedikt met vet en zout! Paleo's eten veel noten, ik niet of nauwelijks

Nou,dat is niet helemaal waar....ik denk waar jij op doelt is de 'originele versie' van Paleo geschreven door Loren Cordain. Hij had t idd over mager vlees,aangevuld met gezonde vetten uit olijfolie en noten/pitten/zaden. Inmiddels zijn er meerdere Paleo voorstanders (Mark Sisson,Rob Wolff,Archevore) voor een lage inname van noten, o.a. vanwege het hoge Omega6 gehalte,en hogere inname van grasgevoerd vlees/roomboter. Grenst steeds meer aan WP principes.

 
Valt me steevast op hoe mensen via een omweg uiteindelijk altijd weer op WAPF uitkomen! Een van de meest extreme voorbeelden is wel Lierre Keith die na 20 jaar veganisme uitkomt op WAPF en dit zeer treffend beschrijft in The Vegetarian Myth.

Mike

 
Hoi Mike, wat een interessant persoon die Lierre Keith

Ze vertelt dat de mensheid nog erger voor de planeet is dan een kernreactorexplosie omdat nu tenminste in Tjernobyl weer de wolven terug kunnen komen, de natuur zich eindelijk vanzelf herstelt en dat omdat er geen leven meer daar is voor mensen. Behalve de oude vrouwtjes die verdommen om er weg te gaan. Maar die verrichten geen schade aan de natuur.

En fantastisch dat mijn spieren groeien zonder lichaamsbeweging.

Dat is iets wat ik nou ook echt helemaal te gek vind:)

 
Toch kan ik het nog moeilijk geloven dat je bv gedefinieerde gespierde armen krijgt zonder enige (lichte) krachttraining.

 
Ligt eraan, Joey, wat je verstaat onder gedefinieerde spieren. Als je bedoelt dat je duidelijke biceps en tricpes hebt, dan moet je daar inderdaad specifiek op trainen, dat klopt. Mij ging het om spierKRACHT. Je ziet bij natuurvolkeren nooit wasbordjes en duidelijk zichtbare biceps/triceps. Toch zijn ze tot krachtsinspanningen in staat waar menigeen jaloers op zou zijn. Zie dat artikel waarnaar ik gelinkt heb 2 posts terug.

En Lievergezond, je noemt nu net een aspect op aan Lierre Keith dat ik minder interessant aan haar vind. Ze is nl. nogal zwartgallig en humorloos en ze hangt daardoor de visie van 'de mens als virus' aan, iets wat je bij extreme milieugroeperingen die de onzinnige global warming-theorie aanhangen ook terugziet. Zij gelooft dus in populatiereductie en diegenen onder jullie die 'complottheorien' aanhangen weten dan dat je op een hellend vlak zit en dat dit je mens- en wereldbeeld niet op een positieve manier bevordert.

Toch is haar boek zeer boeiend, een pijnlijk verhaal van waar extreem veganisme toe kan leiden. Lievergezond, had je uit een ander topic meegekregen dat veganisten haar dit niet in dank afnemen en haar een cayennetaart in haar gezicht hebben geduwd in 2010?

http://www.fathead-movie.com/index.php/2010/03/15/vegan-nut-jobs-attack-lierre-keith/

http://freetheanimal.com/2010/03/li...ce-during-san-francisco-book-fair-speech.html

Zie het topic 'Maagzuur' voor treffende citaten in het Nederlands vertaald uit haar boek:

https://www.fatsforum.nl/bbpress/topic.php?id=70#post-762

Mike

 
Mike,

Ik heb wel trek in het boek van Lierre.

Mens als virus gaat idd wel ver, en ik proef die teneur ook wel een beetje ja.

Maar wat ik ervan begrijp tot nu toe na maar 1 interview is dat het er volgens mij om gaat dat de mensheid in aantal onmogelijk kan blijven bestaan als ze het juiste dieet zou volgen: gebaseerd op vlees als hoofdelement.

Heb jij een oplossing daarvoor, voor zover er werkelijk een probleem is?

Ik kan het echt niet overzien weet je.

Ze had het over een soft landing ipv echt mensen uitroeien of zo.

Dus ik vond haar reductieopvatting wel meevallen verder.

Nee ik had dat van die cayennetaart niet meegekregen.

Ik zag wel dat ze op haar website al heel duidelijk in klare taal voorsorteert op vijandige reacties.

Wat een ongelofelijk spervuur zit ze dan in kennelijk ineens.

Ze praat jammer genoeg wel erg snel, maar zeker interessant wat ze zegt.

Dank voor je links, ik ga gelijk kijken!

 
Quote:
in aantal onmogelijk kan blijven bestaan als ze het juiste dieet zou volgen: gebaseerd op vlees als hoofdelement.

Heb jij een oplossing daarvoor, voor zover er werkelijk een probleem is?


De oplossing is wat de WAPF voorstaat: een op gras, klaver en kruiden gebaseerd systeem, waarbij we niet zozeer van de landbouw afhankelijk zijn voor voedsel, maar van grazende dieren die ons vlees en melk geven en wiens mest we weer kunnen gebruiken voor landbouw. Op deze manier worden we een soort neolothische jager-verzamelaars met vlees en melk als basis en groenten en evt. fruit ernaast. Niet voor niets is de WAPF een groot voorstander van biologisch-dynamische landbouw, want Rudolf Steiner had deze vorm van omgaan met de aarde en voedsel al in de jaren 1930 bedacht.

Maar dan kun je niet de hele wereldbevolking voeden, is vervolgens het argument. Dat kun je wel. Bedenk dat het niet gaat om calorieen maar om voedingsdichtheid. Hoe voedzamer een product, omdat het geconcentreerde voedingsstoffen bevat, hoe meer voedingswaarde je met minder calorieen kunt genereren. We hoeven helemaal niet veel te eten (zie ook mijn huiige voedingspatroon, ik kom vaak met 2 kwaliteitsmaaltijden de hele dag door zonder honger of dorst), we moeten voeding eten die voedt, vult en vervult.

Lierre Keith benadrukt in haar boek terecht dat woestijnvorming het gevolg is van menselijk ingrijpen, nl. LANDBOUW, of liever gezegd: landroof. In slechts 10.000 jaar tijd hebben we woestijnen gecreeerd door de bodem eenzijdig te gebruiken en structureel uit te putten, de natuur maakt geen woestijnen. Het vegetarische argument, dat heel erg op landbouw (granen) is gestoeld, dat de granen die dieren in de bioindustrie gevoerd krijgen ook mensen zouden kunnen voeden, klopt niet. Al 10.000 jaar verbouwen we granen en hebben onvruchtbaar land (woestijnen) gecreeerd. Bovendien is de WAPF ook tegen een op granen gebaseerd concentratiekampsysteem (bioindustrie). Als het dier zijn natuurlijke, groene voer eet, wordt het gezond en maakt het ons gezond. Daarnaast is het goed voor de aarde. Wist je dat je onvruchtbare grond weer vruchtbaar kunt maken met dierlijke mest? Het wonderlijke aan die mest is dat er meer mineralen uit het dier komen dan er in het voer zat! Hoe gaan vegetariers dat argument weerspreken?

Quote:
Ik zag wel dat ze op haar website al heel duidelijk in klare taal voorsorteert op vijandige reacties.

Wat een ongelofelijk spervuur zit ze dan in kennelijk ineens.


Het zegt iets over de hersenfunctie van veganisten. Dat krijg je nou als je je hersenen structureel vetten, eiwitten en cholesterol onthoudt! Hoe zit het trouwens met de 'love list' van deze mensen? Kennelijk houdt hun compassie voor dieren op bij mensen die ze eten? Je houdt of van alles en iedereen, of je houdt nergens van! Heb je ooit vleeseters dit soort stunts zien uithalen bij bijeenkomsten van veganisten? Komen we ook weer terug op dat neponderzoek. Wie is er nu asocialer, vleeseters of niet-vleeseters?

Mike

 
@Mike ik wil ook zo graag in de vetverbranding komen zoals je omschrijft! ik heb gemerkt dat koolhydraat arm en niet te veel eten het beste gaat voor mijn maag. ik word duidelijk vaker en heftiger ziek bij maaltijden met aardappels/rijst etc. Maar ik vind het zo lastig om vol te houden. Ik krijg meestal na een dag of 2 waarin ik vis/ei/gevolgte (rood vlees en melkproducten gaan vaak niet goed ondanks betaine HCL), groenten, fermenten en vetten eet vervelende cravings (voor noten/zuivel EN aardappels/honing - alleen honing blijf goed binnen en veroorzaakt geen heftige buikpijn). Ik heb een beetje gelezen over hoe dit op te lossen en denk dat misschien losse eetlepels kokosolie een oplossing zijn. Heb je misschien andere tips voor mij om rustig en zonder cravings in ketose te komen?

 
Claireelis,

Je kunt het niet forceren. Het heeft mij bijna 2 jaar gekost om in de vetverbranding te komen. Gerrit zit helemaal goed: het heeft allemaal met de lever te maken. De lever is de vetverbrandingskachel. Zolang deze onvoldoende in staat is om vet te verbranden zal je lichaam aan blijven geven ook koolhydraten nodig te hebben, zoals jij ook beschrijft. Easy does it, forceer niets en probeer zoveel mogelijk low-carb te eten. Je zult merken dat je na verloop van tijd alsmaar meer maaltijden zo kunt eten en uiteindelijk ben je er dan ineens. Zo is het ook bij mij gegaan.

Dit is ook waarom ik een omgekeerd Atkinsdieet adviseer voor de meeste mensen. Het heeft opnieuw met de bijnieren te maken, maar ook, zoals Gerrit terecht aangeeft, met de lever. En niet te vergeten te weinig maagzuur, verstopte galkanalen, verstoorde darmflora, etc. Blijf je lichaam volgen. Als je nu al het gevoel hebt dat low-carb, high-fat het beste werkt voor jou, maar dit niet dagelijks kunt volhouden, dan is dit in ieder geval een teken dat het lichaam daar wel naartoe wil maar nog niet helemaal naartoe kan. Komt vanzelf goed, blijf je intuitie volgen!

Mike

 
@Mike dank je voor je advies :) Klinkt als een goede weg - en heel fijn dat je er zelf al ben. Ik denk dat jullie helemaal gelijk hebben over die verstopte lever. Dus dan zullen wat carbs in de tussentijd nodig zijn. Als ik honing/rijstsiroop en andere makkelijk verteerbare suikers voor mijn carbs doe - dan gaat het ook best goed - zo lang ik niet van die vezelrijke carbs neem. Dus lekker stapje voor stapje...

 
NEE! GEEN rijstsiroop! Dit is een RAMP voor de lever! Met uitzondering van honing, blijf WEG van geconcentreerde 'natuurlijke' zoetmiddelen als agavesiroop, ahornsiroop, rijstsiroop, tarwestroop, dadelstroop, maisstroop, etc. Het zijn allemaal geconcentreerde bronnen van fructose die zich ophopen in je lever en deze vervetten en zijn dus NIET gezond en NIET natuurlijk. Als je natuurlijk sap van een esdoornboom of van een agavecactus 'tapt' dan is er natuurlijk niets aan de hand, maar deze producten zijn allemaal d.m.v. extreme verhitting geconcentreerd. Niet doen dus!

Mike

 
Quote:
deze producten zijn allemaal d.m.v. extreme verhitting geconcentreerd


Dat vind ik ook zo´n deceptie!

Al die ¨raw foodies¨ die stoppen overal die aguavesiroop in.

maar die is ook niet goed.

maar ik wist niet dat dat met bijv rijststroop ook zo was, die ik toch al niet meer kocht omdat honing (hopelijk van niet bijgesuikerde bijen en ook niet verhit) ook goed is en extra antibacteriele eigenschappen heeft.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.851
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan