Vetverbranding

Een andere indicatie is dat ik aan het afvallen ben, een teken dat mijn lichaam na eerst vet te hebben opgeslagen dit nu aan het verbranden is. Mochten jullie dit ooit ook overkomen, dan weet je dat je in ketose (vetbranding) bent gegaan.

Gek, terwijl je de afgelopen tijd juist weer zo druk in de weer bent met appelsmoothies, niet bepaald laag in KH? Weliswaar bevat het ook genoeg vetten. Maar een paar appels horen nu niet bepaald bij ketose :)

 
Ik ben nog nooit aangekomen door appelsmoothies. Waarschijnlijk omdat ik zure appels gebruik die laag in fructose zijn. Daarnaast zijn appels bijzonder reinigend. En zoals je weet zit er in appels pectine, dat een soort plantaardige gelatine is, die jij verkrijgt uit bone broths. En ik gooi er inderdaad plenty vetten in!

Mike

 
Hee Mike,

Is biologische ongerafineerde mellasa suiker ergens te koop, kon het niet vinden. Mischien kunnen we dat onder die handige adresjes zetten??

 
Ja klopt, zie het nu staan maar heb ze ook meteen een e-mail gestuurd of dit biologisch en ongeraffineerd is, denk ik wel.Thanks.

Smaakt het neutraal in de thee en koffie etc.?

 
Ik heb twee handige site maar die we kunnen we niet onder adressen van producten plaatsen:

www.textilelab.nl Deze onderzoeken allerlei spullen op giftige stoffen, gevaar voor babies etc. Verschillende categorieën waaronder ook speelgoed, je kunt ze ook mailen om iets uit te laten zoeken. Heel fijne site.

http://www.hyfoma.com/nl/content/vo...eiding-productie/bakkerij/granen-meel/muesli/

Hier kan je per product zien hoe het geraffineerd wordt, staat goed uitgelegd hoe het bewerkt wordt en wat er in gestopt wordt.

Echt een eye opener lijkt me.

 
Quote:
Ja klopt, zie het nu staan maar heb ze ook meteen een e-mail gestuurd of dit biologisch en ongeraffineerd is, denk ik wel.


Ja, is ongeraffineerd en nee, is niet biologisch. Er is echter dusdanig weinig vraag naar dit product dat ik me niet kan voorstellen dat er veel mee gerommeld is. Allereerst is het een bijzonder mineraalrijk product en dus afkomstig van een sterke plant, die niet of nauwelijks bestrijdingsmiddelen nodig heeft, net als bijv. avocado of kokos. Daarnaast worden alleen de supercommerciele producten behandeld, waar ongelooflijk veel geld mee gemoeid is. Ik durf er mijn handen bijna voor in het vuur te steken dat dit natuurlijk geteeld wordt!

Quote:
Smaakt het neutraal in de thee en koffie etc.?


Niet neutraal, maar vormt wel een heerlijke aanvulling voor de smaak van koffie. Een aanrader!

Mike

 
wow ik zit nu ook in de vetverbranding! ik voelde een paar avonden terug opeens een omslag - ik kan het niet omschrijven, maar ik dacht wel meteen - oh dit is dus ketose.

ik heb eventjes weer Mike's verhaal doorgenomen om te vergelijken met mijn ervaring.
Quote:
misselijk bij het eten van KHs


ik heb de afgelopen 10 dagen weinig KHs (gemiddeld 40g) gegeten dus ik zou het niet weten. wel merk ik dat ik er geheel geen behoefte aan heb.

Quote:
afvallen



volgens mij val ik nog niet af. mijn broeken zitten iig niet losser. op dit moment is mijn BMI 20. dit is voor mij hoog en ik ben benieuwd hoe het zich zal ontwikkelen - juist hoger volgens de menselijke blauwdruk of terug naar 18,5 zoals mijn (voor)ouders en hoe het was voordat ik ziek werd.

Quote:
eet pas voor het eerst in de middag


dit doe ik al heel lang. 's ochtends groene thee of warm water/sole met klein beetje citroen. dit gaat nog steeds rustig en gemakkelijk. wat ik wel merk is dat ik geen trek in zoet heb na het eten zoals voorheen. ik eet mijn "brunch" rond 12uur en dan kan ik de hele dag zonder moeite doorwerken en pas rond 19uur weer wat eten. alhoewel ik op sommige dagen ook wel rond 15uur een avocado eet.
Quote:
geen cortisol dip


ik had een aantal weken terug nog wel een klein dipje rond 15/16 werd onrustig van de trek - als ik wat at moest er ook nog wat thee met honing achteraan of dat ik niets ging eten en dan helemaal trillend thuis kwam. nu gewoon 2x p/d trek - maar het is niet heel sterk gewoon dat ik weet dat als ik wat eet dat ik me iets energieker zal voelen, maar wanneer nodig kan ik het uitstellen zonder rillerigheid etc.
Quote:
ketose


ik heb van die ketostix staan en was benieuwd hoe dat zat. volgens de label zit in moderate ketose - gewoon in het midden - niet te veel of weinig. maar geen stinkbek volgens mijn vriend ;)
Quote:
bloedtype


ik weet dat mike het niets vind, maar grappig genoeg - ik ben B- volgens de theorie zou ik het beste vis, lam, eieren en zuivel kunnen eten. ik ben er niet uit of ik het goed doe met zuivel en ben er eventjes mee gestopt, maar verder klopt het wel. vandaag bijv. qua eiwitten blikje tonijn en 3 eieren op.

andere positieve dingen die ik merk:
  • geen braken - mijn maag voelt duidelijk rustiger

  • mijn concentratie is fantastisch! ik heb heel goed onafgebroken kunnen werken. in het weekend ook geconcentreerd kunnen genieten van het mooie weer :)

mijn darmen worden de afgelopen maand rustiger, maar het is nog niet geheel zonder troubles. ik ben benieuwd hoe dit zal ontwikkelen.

 
Claireelis, wat een enorme winst! Mischien heb ik het een en ander gemist, aangezien ik een tijd niet op het forum ben geweest, maar wat heb je ervoor gedaan?

 
@claireelis

Ik heb laatst ook eens een eerste aanzet gemaakt met het ketose-experiment. Na een paar dagen sapvasten heb ik geen granen of suikers meer gegeten, wel groente waaronder ook pompoen en na een tijdje ook bonen. Ik at heel veel vet en heb mezelf voortdurend getest met ketostix. Ik kwam ook niet verder dan de gemiddelde kleur.

Gehele onthouding van granen voelde nog niet helemaal goed. Wel had ik voortdurend een verzadigd gevoel en geen trek in koolhydraten. Het was wel even wennen om op zo weinig momenten te hoeven eten. Ik zou het haast saai vinden, aangezien eten een ware hobby is... :)

Ik ben nu nog wat koolhydraatproducten aan het opmaken zoals maaltijden uit de vriezer. Ik ga binnenkort een leverreiniging doen en daarna opnieuw eens kijken of ik in een ketose kan komen en hoe me dat bevalt.

 
@PinkLady dank je! niets bijzonders gedaan. ik probeerde wel afgelopen 2-3 weken 1-2 theelepels kokosolie in te nemen als ik trek had zonder KHs te beperken, maar de trek werd steeds minder. toen besloot ik het een paar dagen zonder honing te doen (mijn KH valkuil ;)) en op de eerste en misschien tweede dag heb ik een stevia blad gekauwd als ik trek in zoet had na de maaltijd - dat is ook 2x gebeurt. en gewoon geen trek meer in de honing etc en bloedsuikers schommeling zijn vrij gauw gestopt.

oh maar ik krijg wel wekelijks acupunctuur voor maag/lever/darm dus dat zou een grote rol kunnen spelen.

@DenniS ik heb het ook eerder geprobeert, wilde het ook graag maar kon het niet volhouden - te veel trek in zoet. dat schreef ik een maand geleden op dit forum. maar nu gaat het opeens moeiteloos. ik had het niet echt gepland. ik denk idd in mijn geval dat mn lever iets beter aan toe is en daarom dat het nu wel goed voor me is, maar niets mis met KHs vind ik - weinig lijkt gewoon het beste voor mij lijf op dit moment.

 
Quote:
ik heb van die ketostix staan en was benieuwd hoe dat zat. volgens de label zit in moderate ketose - gewoon in het midden - niet te veel of weinig. maar geen stinkbek volgens mijn vriend


Dat is ook niet de bedoeling. Er is een mythe dat ketose slechte adem zou veroorzaken. Ik heb geen slechte adem en ik kan je vertellen dat ik voorheen wel vaker slechte adem had, toen ik nog niet in ketose was. Of ik wel of niet slechte adem had was afhankelijk van wat ik gegeten had. Nu dus niet meer.

Slechte adem wordt veroorzaakt door maagzuur dat omhoog komt a.g.v. gistings- en rottingsprocessen in het maagdarmkanaal door een slechte spijsvertering (meestal van eiwitten) en door verzuringsprocessen in de mond zelf (tandbederf), dus opnieuw gisting en rotting. Je ruikt bacterien, net zo goed als dat je die ruikt als je stinkend zweet hebt. Slechte adem kan ook komen door ketoacidose, een verkeerde vorm van ketose die wordt veroorzaakt door...overmatige koolhydraatconsumptie.

Opnieuw moeten we dus de WELKE-vraag stellen: WELKE ketose?



Aren’t you concerned about ketosis? I read that ketosis can damage the brain and the kidneys.

People who claim ketosis is dangerous are either misinformed or trying to scare you away from low-carb diets for some reason. (Ketosis kills! seems to be a favorite strategy among the radical vegans, so that should tell you something.)

Ketosis is often mistaken for ketoacidosis. They’re not the same. Ketoacidosis is an extreme form of ketosis that affects untreated diabetics and can lead to a dangerous pH imbalance in the blood. Ketosis simply means you have ketones in your bloodstream, since burning fat releases ketones.

Your brain, heart, and many other organs will happily use ketones for fuel. If you eat dinner at 5:30 PM and don’t eat again until morning, you probably wake up in a state of mild ketosis — which means the people warning you about the dangers of ketosis are probably in ketosis rather often.


http://www.fathead-movie.com/index.php/2011/03/03/frequently-asked-questions-again/

Quote:
nu gewoon 2x p/d trek - maar het is niet heel sterk gewoon dat ik weet dat als ik wat eet dat ik me iets energieker zal voelen, maar wanneer nodig kan ik het uitstellen zonder rillerigheid etc.


Oftewel, je kunt nu honger als honger ervaren zonder dat je bloedsuiker- en je insulinespiegel alle kanten op gaat schieten. Vroeger was dit voor mij normaal, nu zijn mijn glucose en insuline supersteady. Ik beschouw dit als de grootste gezondheidswinst die deze voeding mij heeft gegeven!

Quote:
ik weet dat mike het niets vind, maar grappig genoeg - ik ben B- volgens de theorie zou ik het beste vis, lam, eieren en zuivel kunnen eten. ik ben er niet uit of ik het goed doe met zuivel en ben er eventjes mee gestopt, maar verder klopt het wel. vandaag bijv. qua eiwitten blikje tonijn en 3 eieren op.


IEDEREEN met ELKE bloedgroep is gebaat bij een ketogeen voedingspatroon. Het is inherent aan de SOORT, niet aan subsoorten. Er bestaan ook geen speciale dieten voor bruine beren of grizzlyberen, of Afrikaanse of Aziatische olifanten, of Afrikaanse of Aziatische tijgers.

Quote:
mijn concentratie is fantastisch! ik heb heel goed onafgebroken kunnen werken.


Heerlijk toch, om goed doorvoede hersenen te hebben? Zie ook mijn artikel over hersenvoer:

http://www.leefbewust.com/themas/hersenvoer.html

Mike

 
ik lees van een aantal anderen hier (ikke, lievergezond?) dat ze bezig zijn in de vetverbranding te komen. ik ben benieuwd hoe het gaat, wat jullie aan het doen zijn etc. ik was 2 weken in de VS en ben van de vetverbranding weer naar de suikerverbranding geschoten. het is maar een verschil van 50g KHs per dag (bijv 2 appels) maar ik had minder maag/darm klachten, was minder "bezig" met eten en kon beter concentreren toen ik in de vetverbranding zat. mijn plan is om de KHs af te bouwen naar 1 appel of ander niet zoet fruit en dagelijks weer 2 eetlepels kokosolie tussendoor te eten. ik gebruik ketostix om het in de gaten te houden, maar het is heel duidelijk als het zo ver is - ik voel het meteen een soort van algehele rust door mn lijf.

 
Claireellis,

Ik ben niet zozeer bezig om in de vetverbranding te komen, maar het zou wel mooi zijn :) Echter kan ik op dit moment niet zonder KH, vanwege mijn bijnieren en mijn gewicht en zal dit dus niet zomaar gebeuren. Ben al veel te lang laag in KH, met tijden wel weer wat meer, maar nooit meer dan naar schatting 15 gram per dag (uit fruit of quinoa) ...

Ik ben wel bezig de vetten nog te verhogen..het is al een heel contrast bij wat het was (deed ik eerst een aantal maanden met een pot kokosolie, nu gaat deze er in een week doorheen :)

Ik denk dat wanneer je dit kunt veroorloven (kh minderen) dit zeker goed voor je kan zijn. Het zorgt voor minder schommelingen en effectiever verbranding

 
@ikke zit je dan niet al in de vetverbranding met maar 15g KHs per dag?! als ik 50g of minder eet dan kom ik in de vetverbranding.

heel fijn voor je dat het lukt om meer vetten te eten, en hopelijk dus ook wat meer KHs...

ik hoop dat je je gauw beter voelt :)

 
lief van je Claieelis, dank je..

Ik weet niet of ik in de vetverbranding zit.. hoe zou ik dit merken?

Maar voor nu is het even belangrijk dat ik energie krijg en afkom van de hoofdpijnen.. dus even wat meer Kh.

 
Claireelis,

Je moet niet denken dat als je onder de 50 gr. kh komt je automatisch in de vetverbranding komt. Bij jou levert het meer rust en betere concentratie op. Dat is inderdaad het positieve effect van ketose. Bij ikke levert het stress op, vermoeidheid en onrust. Haar lever en bijnieren kunnen dat lage aantal kh niet aan en haar lever verbrandt onvoldoelde de vetten om ze als alternatieve energiebron aan te wenden. Gevolg: te weinig energie, niet uit kh en niet uit vet. Dit is ronduit gevaarlijk en ikke speelt Russisch roulette met haar gezondheid door hier al zo lang mee rond te lopen. Eerst de lever helen, dan naar de vetverbranding, niet andersom!

Mike

 
De vetverbranding zet door! Ik ben nu verder aan het afvallen en eet NOG minder koolhydraten. In mijn geval geldt: hoe minder kh ik eet, hoe beter ik me voel. Mijn bronnen van kh zijn, in het algemeen:

1. lactose in zuivel

2. honing

3. af en toe een zoete aardappel

Granen eet ik niet of nauwelijks meer, ook geen glutenvrije. Dus geen brood, geen pasta, geen rijst, geen quinoa. Alleen als ik gebakken eieren eet, rooster ik twee zuurdesemboterhammen die ik vervolgens besmeer met mayonaise en daar doe ik de eieren op. Yummie!

Daarnaast eet ik nu vrijwel dagelijks vlees. Ik had al eerder vermeld dat rundvlees mij in versneld tempo helpt ontgiften. Gezien de groenzwarte smurrie die ik momenteel vrijwel dagelijks loos kan ik niet anders dan constateren dat het merendeel van het gewicht dat ik nu kwijtraak wel eens opgeslagen gifstoffen zou kunnen zijn. En nee, het is geen rottend, onverteerd vlees wat eruitkomt, zoals sommige vegetarisch georienteerde forumleden af en toe suggereren. Ik barst van de energie en ben ook opgewekter van karakter (en ik ben al nooit chagrijnig), ik voel me alsof ik de hele wereld aankan en ben zeer optimistisch gestemd! Probeer dat maar eens op een vegetarisch voedingspatroon. Ik heb het 19 jaar geprobeerd en heb jammerlijk gefaald.

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.843
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan