Vette haren en zweten

ruud

New member
Ik luister soms naar ¨de gezondheidsradio¨ www.gezondheidradio.tk .

En Mike zegt in de uitzending van 13 december 2011 dat hij minder vaak vet haar heeft dan vroeger.

Dit wijt hij aan zijn goede voeding.

Zijn haren worden nu zegt hij al in zijn lichaam goed gevoed, als reden dat hij minder vaak vet haar heeft.

Hetzelfde is mij de laatste tijd aan het overkomen dat mijn haar minder vaak vet wordt.

Ik dacht dat het iets met veroudering te maken had!

Mijn moeder die hoefde vroeger (en nog) ook maar 1 x pw haar haren te wassen (het wordt niet eerder vet) en mijn vader ook (toen hij nog leefde).

En ik dacht: het zal met het de veroudering te maken hebben, maar dat is dus kennelijk niet?!

Ik dacht het is net zoiets als zweten.

Mijn moeder zweet ook nauwelijks en toch werkt ze zich nog veel in het zweet al is ze vrij oud.

En ze heeft ook weinig lichaamsgeur als ze zweet.

Misschien dat je naarmate dat je ouder wordt ook minder (sterk) zweet en is er een parallel met het vet van de haren?

 
Waarom mogen onze haren eigenlijk niet vet zijn? Onze huid heeft toch ook een vetlaagje? En die willen we juist wel weer houden omdat dit een beschermend laagje is. We gebruiken geen zeep voor onze huid, omdat we het vette beschermlaagje willen houden, maar het beschermlaagje op onze haren gaan we wel met shampoo te lijf?

 
Evan,

Ik heb het idee dat de hoofdhuid extra vet produceert als mechanisme tegen micro-organismes (schimmels). Rapunzel had eerder dit jaar moddervette haren en we weten allemaal dat zij problemen heeft met haaruitval en korsten op haar hoofd. Recentelijk heeft ze ontdekt dat het wel eens een slechte eiwitvertering zou kunnen zijn die verantwoordelijk is voor die korsten. Misschien zal dat extra vet op de hoofdhuid dan ook zijn oorsprong hebben in de darmen? Wie weet. Feit is dat ik niet of nauwelijks nog mijn haren hoef te wassen. Een ander fenomeen dat ook met vet te maken heeft is dat ik vroeger ontzettend veel oorsmeer produceerde en nu ook niet of nauwelijks nog. Ik denk dus dat het een goed teken is als je haren minder vaak vet worden.

Mike

 
Maar minder vette haren wil nog niet zeggen: droog haar, futloos haar. Want dat is weer de andere kant, ik heb jaren last gehad van steeds doffer/droger haar, kleurloos haast. Nu heb ik geen vet haar, maar wel weer glanzend/voller en mooier van kleur.

En ik merk het als eerste aan mijn haar als ik mij wat slechter ga voelen, en ook weer als eerste aan mijn haar als ik weer vooruit ga. Dan voelt het haar beter en valt ook duidelijker beter.

 
Quote:
Ik heb het idee dat de hoofdhuid extra vet produceert als mechanisme tegen micro-organismes (schimmels).


Spannend idee, maar ook weer niet zo onlogisch.

Ik laat testen wat het zou kunnen zijn bij mij: ik had zeker ook een schimmel op mijn hoofd en ook wel korstjes trouwens tussen mijn haren die jeukten overigens. Dat heb ik nu niet meer. Maar 2 maanden geleden zeker nog wel.

 
Minder vet haar heeft bij mij te maken met een schimmel op mijn hoofd die nu op zijn retour of weg is.

 
Wij wassen ook niet meer alle dagen onze haren.

Is gewoon niet nodig.

En enige nadeel bij mij is dat mijn kruintje alle kanten op staat en het wordt aan de achterkant altijd wat platter van het slapen.

En daaraan kun je vaak zien dat je je haren niet hebt gewassen.

Ik heb een aantal keren geprobeerd om mijn haren alleen nat te maken onder de douche, dus geen shampoo te gebruiken.

Maar dat werkt niet. Daar werd mijn haar heel stroef van. Het leek ook net of er juist een vetlaag op kwam.

 
Door uitgebreide communicatie met Rapunzel heb ik geleerd dat de hoofdhuid overmatig veel talg kan produceren. Deze kunnen schubben/korsten gaan vormen waar het haar in vast komt te zitten en met het uitvallen van deze harde delen gaan de haren mee.

Kunnen jullie nog deze opmerking van mij herinneren?

Quote:
Ik heb het idee dat de hoofdhuid extra vet produceert als mechanisme tegen micro-organismes (schimmels).


Vanochtend bladerde ik voor de grap door mijn Nederlandse vertaling van Eating for Beauty van David Wolfe en toen viel mijn oog op de volgende woorden:

Quote:
Na de puberteit produceert de huid zijn eigen olie, die door miljoenen vetachtige klieren in het lichaamsweefsel wordt afgegeven. Deze olie bevat vetzuren met een middellange keten. Deze olie (talg genaamd) kan bepaalde bacteriën, schimmels en virussen doden.


Dit sterkt mij in mijn overtuiging dat 'vette haren' een beschermingsreactie zijn van de hoofdhuid die talg produceert om schimmels te doden. Wie vaak vette haren heeft, heeft dus last van schimmels. Zoals eerder gezegd hier in deze thread had ik vroeger veelvuldig vette haren en oorsmeer, maar nu niet meer. Ook oorsmeer is talgvorming. Dit werpt een heel ander licht op deze woorden van Evan:

Quote:
Waarom mogen onze haren eigenlijk niet vet zijn? Onze huid heeft toch ook een vetlaagje? En die willen we juist wel weer houden omdat dit een beschermend laagje is. We gebruiken geen zeep voor onze huid, omdat we het vette beschermlaagje willen houden, maar het beschermlaagje op onze haren gaan we wel met shampoo te lijf?


Evan heeft gelijk. Door de vette laag weg te wassen verwijderen we de natuurlijke beschermlaag van de hoofdhuid en kunnen schimmels ongestoord hun gang gaan! Het feit dat ik niet of nauwelijks nog mijn haren hoef te wassen of met een wattip mijn oorsmeer hoef te verwijderen betekent dus dat schimmels bij mij daar niets meer te zoeken hebben!

Mike

 
Ik ben nog maar half wakker en moet bovenstaande informatie nog even laten bezinken. Feit is ook dat die korsten een stuk minder worden op een soepdieet, als de vertering dus 'goed' loopt... Dit denk ik dat ik mankeer: http://www.huidarts.com/cgi-bin/patinfo.pl?cgifunction=form&fid=1193231830 oftewel schalp. Maar aan de voorgestelde behandeling die hier staat begin ik nooit van m'n leven!

 
Hoi Rapunzel, dus die pellade van brocq is dus ook onzin?

Je bent als een detective aan het zoeken!

Wie zoekt die vindt, zo is het altijd ook nog!

Wat een brokkenmaker zeg die huidarts dan.

Klinkt wel ongeveer hetzelfde als zoals je het al beschreef die schalp.

In iets wat je op je hoofd moest smeren zit zink en selenium.

Misschien is dat dus idd belangrijk voor je.

Zou je het misschien ook zo rechtstreeks op je haren kunnen smeren?

Haha je hebt vast al heel veel op je haren zitten smeren.

En antischimmel-dieet etc.

 
Ik denk ook dat de P. v. B. een misdiagnose is. Ik denk dat haar probleem wordt veroorzaakt door een slechte eiwitvertering a.g.v. te weinig maagzuur en een lekke darm (stress!), zuurstofgebrek (met name in het hoofd) en schimmels.

Mike

 
Laten we het hopen! Dat zou betekenen dat ik niet in de auto-immuun categorie val! Misschien moet ik dan toch eens af en toe met mijn hoofd naar beneden gaan hangen?

 
Auto-immuun in de zin dat een lichaam zich tegen zichzelf keert: is zowiezo dikke onzin.

Een lichaam keert zich niet tegen zichzelf.

 
Precies. Ontstekingen worden veroorzaakt omdat er zich grote hoeveelheden witte bloedlichaampjes op een bepaalde plek verzamelen, die waterstofperoxide op ongewenste stoffen of micro-organismes spuiten. Aangezien H2O2 brandt ontstaat er warmte en ook vernietiging van weefsel. De witte bloedlichaampjes zijn niet uit op vernietiging van welk lichaamsdeel dan ook, maar op vernietiging van lichaamsvreemde bestanddelen. Helaas zitten deze vaak in gewrichten, organen of weefsels opgesloten, waardoor het lijkt of deze worden aangevallen, maar het is de witte bloedlichaampjes te doen om wat erin zit.

Mike

 
Dat is duidelijk. De oorzaak moet aangepakt worden. Ik 'hoop' nog dat het enkel de eieren zijn en niet het vlees. Vandaag is het mijn vierde soep/avocado/groente dag en volgens mij voelt het al weer veel beter (=platter) op dat hoofd van mij!

 
mijn haren worden dus ook snel vet en heb ook gemerkt dat ik veel oorsmeer produceer. Heb ook eczema op de hoofdhuid. Ik heb het ook snel te warm, vooral als ik veel dierlijk voedsel eet eigenlijk. Niet genoeg zuurstof? Dan kan ik misschien beter opnieuw een chi-machine bestellen..

 
Eczeem op je hoofdhuid? Je bedoelt tussen je haar? Dan kunnen we elkaar misschien de hand geven. Heb je ook last van korsten en haaruitval of is het bij jou weer anders?

 
Rapunzel, ik heb ook korstjes soms (gehad) op mijn hoofdhuid.

@Lekkerromig: En trouwens daarnaast ook last van veel oorsmeer. Als ik niet regelmatig h202 in mijn oren druppel ivm oorpijn die ik ook vaak had/soms nog heb, dan moet ik ineens weer op stel en sprong naar de dokter de boel laten uitspuiten, omdat de ontsteking in mijn buitenoor uit de hand loopt. Bacterien/schimmelgedoe.

 
Bij mij is het wel heel erg! Er is nog veel werk te doen. Kom je ook 11 februari Lievergzond? Dan kun je het zien.

 
Rapunzel, ik twijfel niet aan je verhaal, het is al erg genoeg en ik ben ook best ¨benieuwd¨ naar hoe het eruit ziet op je hoofd, maar meer nog naar jou natuurlijk:)

Ik kan nooit zo goed vooruitkijken, maar in principe wil ik wel zeggen dat ik 11 februari wil komen (is het een vrijdagavond?).

Eind van de week moet ik vaak bijkomen van mijn werkweek, maar soms krijg ik me dan nog wel mijn huis uit als ik daarom heen niet te veel dingen doe.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.813
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan