Veganist 98 jaar oud en kerngezond

Ik ken ze ook wel, vegetarische honden. Je ziet vaak net als bij brokkenhonden (ook bijna vega) dat ze ver achterblijven qua spieropbouw. Ik heb meerdere opvanghonden gehad en op oudere leeftijd omgezet op een rauw en dierlijk voedingspatroon en ze hier zienderogen van op zien knappen. Naast een meer glanzende vacht, meer energie en vriendelijker worden (ook deels met benadering te maken) is een heel belangrijk verschil de spieropbouw die binnen 2 maanden verbeterd! Zelfs een hond van 8 jaar met zware artrose en aan de pijnstillers om überhaupt nog te kunnen lopen. Is van z'n 9e tot z'n 13e een jonge hond geweest, zonder enige medicatie en geen centje pijn!
 
Ik heb nu een hond afkomstig uit een buitenlands asiel in huis.
Direct op een dieet van rauw vlees gezet en ze is in 4 maanden van 10(mager) naar 14,5(goed) kg gegroeid en daar zit bijna geen vetweefsel bij.
In het asiel kregen ze oud brood, pasta en iets van slachtafval gevoerd.
Als da hond bij veganisten terecht zou zijn gekomen dan zat ze nu aan de linzen met saffloerolie o.i.d. en zou herstel niet gelukt zijn.
 
Wat voor rauw vlees geef jij de hond cholesteroliscool? Voorverpakte Barf? Of haal je daarvoor wat bij de slager?
 
Mensen denken toch nog te vaak dat een hond een omnivoor is terwijl het een opportunistische carnivoor is net als de mens. Een beetje snoepen van fruit en kruiden en maaginhoud van grote herbivoren doen ze wel maar de hoofdmoot is en blijft dierlijk, niet plantaardig en helemaal geen granen.
Schapenhouders zijn bang voor wolven, akkerbouwers niet!!

Hoeveelheid plantaardig voedsel die ze binnen krijgen uit maaginhoud van prooidieren is ook verwaarloosbaar. Ik leg hier af en toe een hele pens neer voor 4 honden. Als ze klaar zijn moet ik de inhoud over de tuin uitspreiden want daar eten ze mooi omheen
 
@Alethea: ik heb een verkooppunt van dit merk in de buurt.
http://kivo-petfood.nl/portfolio/versvlees-voeding/
Alles gaat er in alleen vis is inmiddels uit de gratie.
@Weiland: een hond een omnivoor? veel meer dan knabbelen aan een paar grassprietjes is het eigenlijk niet voor zover ik het zie.
 
Dat is precies m'n punt cholesteroliscool, dat vlees de hoofdmoot is en puur uit opportunisme er wel eens wat plantaardigs in gaat.

Bij mij wordt er graag ruw blad gegeten: kleefkruid, smeerwortel, longkruid kweekgras en hondstong waarschijnlijk omdat dat helpt de haren uit de maag te verwijderen.
Onze Berner sennen is gek op groente en fruit en schillen (pikt ze van de varkens). Onze BC's geven daar minder om. Op YouTube zijn ook wel filmpjes van wolven die bessenstruiken leegeten, waarschijnlijk meer om medicinale redenen dan vanwege de voedingswaarde.
 
Mijn schoonzusje vertelde laatst over een dame op YouTube die veganist is en dat zij niet meer menstrueerde! Zij was hier heel erg blij mee want volgens haar hoort een gezonde vrouw niet te menstrueren??? What the ...
Ik zei tegen mijn schoonzusje dat menstruatie juist wel gezond is en echt bij het lichaam hoort nou ik kreeg haar niet op andere gedachte! Zij was zo overtuigd van die vegan dame.

Waar halen ze dit vandaan dat menstrueren ongezond zou zijn?
Beetje eng die Vegans.
 
Twee jaar geleden schreef ik dit:



We moeten ons afvragen of menstruatie eigenlijk wel natuurlijk is. Het is weliswaar normaal, maar is het ook natuurlijk? Waarom zou een vrouw, ter voorbereiding op mogelijke zwangerschap, maandelijks levensenergie (bloed) moeten lekken? We weten dat dit een grote schoonmaakactie is, ter voorkoming van een vervuilde omgeving voor de ongeboren vrucht, maar simpelweg omdat dit een reactie is op vervuiling wil nog niet zeggen dat het natuurlijk is om levensenergie weg te laten lekken, kennelijk is het wel noodzakelijk. Dit kost een vrouw niet alleen levensjaren, maar ook vermindert de periode waarin ze vruchtbaar is (met alle risico op zwakzinnige kinderen na haar 40e).

Waarom gaan we niet, net als Price deed, kijken naar wat de norm is van zo natuurlijk mogelijk levende en etende mensen? Laatst vertelde een vrouw uit het publiek bij een lezing me dat ze regelmatig afreisde naar en omging met nomaden in Noord-Afrika, die volgens haar uitsluitend leven op geiten- en kamelenmelkproducten, vlees en groenten. Toen zij als blanke vrouw tegen zo’n nomadische vrouw zei dat ze op haar leeftijd (ergens in de 40) geen gezonde kinderen meer kon krijgen, reageerde de nomadische vrouw heel verbaasd. Kennelijk blijven deze vrouwen dus veel langer vruchtbaar. Dit zou suggereren dat ze ook minder, of zelfs helemaal niet, menstrueren. Interessant toch om dit open en eerlijk te onderzoeken?

https://www.fatsforum.nl/topic/de-relatie-tussen-mensen-en-varkens/page/6/#post-109116

Van oorsprong denk ik inderdaad niet dat menstruatie iets natuurlijks is, maar nu is dat wel. De oorzaak moet wel van klimatologische aard zijn: toenemende atmosferisache vervuiling. De veganisten hebben dus misschien wel in theorie gelijk, maar niet in de hedendaagse praktijk, waarin menstruatie een noodzaak is geworden. Mr Garrison in South Park zei ooit: "I don't trust anything that bleeds for five days and doesn't die":



:mrgreen:

Mike
 
@mike, oké weer wat geleerd. Ja ach de Vegans hebben dus een beetje gelijk. Southpark, maf!

Oh dit kwam ik nog tegen op wiki, dus ook het zogen speelt een rol:

In het laatste decennium hebben gynaecologen erop gewezen dat het hebben van een menstruatiecyclus eigenlijk helemaal niet zo natuurlijk is: pas sinds de mens aan geboortebeperking doet is het aantal menstruaties dat een vrouw tijdens haar leven heeft enorm toe gaan nemen. Voor die tijd was een vrouw in de vruchtbare leeftijd, als zij niet zwanger was, wel aan het zogen, en had zij in haar hele leven misschien 50 menstruaties. Tegenwoordig komt zij al gauw uit boven de vierhonderd.[1][2]
 
de Vegans hebben dus een beetje gelijk

Zo beweren zij ook dat we van oorsprong planteneters zijn. Ik heb hiervoor nog geen overtuigend bewijs gezien, maar daarmee sluit ik het nog niet uit. Laten we dus voor het gemak aannemen dat dit zo is. Dan nog kunnen we er niet omheen dat de mens nu al zo lang geleden is overgeschakeld op een omnivoor voedingspatroon, met een grote nadruk op dierlijk voedsel, dat het ronduit gevaarlijk en schadelijk is om te stellen dat we nog steeds alleen maar planten zouden moeten eten.

Het veganistische argument doortrekkend kan deze omschakeling naar vlees eveneens het gevolg zijn geweest van klimatologische omstandigheden. Wellicht was de wereld ooit volledig tropisch en konden we verzamelen wat we wilden op basis van al die plantaardige zonnekracht. Er kunnen een of meerdere poolverschuivingen hebben plaatsgevonden, waardoor de vier seizoenen zijn ontstaan, incl. de koude herfst en winter. Het noordelijk halfrond is zelfs gedurende lange tijd volledig in sneeuw en ijs gedompeld geweest (ijstijden) en nu is er opnniuew sprake van afkoeling van de planeet, alle global warming-propaganda ten spijt.

Er bestaat ook een christelijke visie, die stelt dat ooit de leeuw en het lam gebroederlijk co-existeerden. Dit maakte de leeuw dus ook tot een veganist, maar vandaag de dag zou het onverantwoordelijk zijn om het lam niet aan de leeuw te voeren! Ook het christendom spreekt van een ommeslag, die zij de Zondeval noemen. Dit zou betekenen dat we sindsdien 'in zonde geboren worden' en in het verlengde daarvan is vleesconsumptie dan ook zondig, maar noodzakelijk voor onze gezondheid.

En daarmee zien we de overeenkomst tussen veganisme en religie. Veganisten geloven daadwerkelijk dat vleesconsumptie een Erfzonde is. We hadden er nooit aan moeten beginnen, want toen zijn we 'uit de gratie Gods' gevallen. Er bestaan zelfs christelijke veganisten die deze twee visies hebben gecombineerd. Misschien zijn er ook wel veganisten (al of niet christelijk) die stellen dat vrouwelijke menstruatie een lichamelijke reactie is op de 'gifstoffen' in vlees!

De praktische uitweg uit deze redenaties is dat het misschien allemaal best wel eens waar zou kunnen zijn dat vrouwen VAN OORSPRONG niet horen te menstrueren en dat mensen VAN OORSPRONG geen dieren hoeven te eten, maar dat dit vandaag de dag niet meer realistisch is. Wat ook waar is en waar het ook vandaan komt, dit is onze realiteit als moderne mensen. Het is wat het is. Zo, en laten we nu dus maar weer overgaan tot de orde van de dag!

Mike
 
Lyme, Pfeiffer, B12-tekort, D-tekort. En kijk hoe uitgemergeld ze eruit ziet met die uitstekende sleutelbeenderen en dat bleke, magere gezicht. Om maar te zwijgen over haar geestelijke gemoedstoestand en haar slachtofferschap. Lang leve veganisme!

Mike
 
Even terugkomend op veganistisch hondenvoer: dit zou verboden moeten worden. Ik vind het misdadig dergelijk voer te geven. Dat je als baasje veganistisch wilt leven, moet die helemaal zelf weten, maar je hond eigenlijk opleggen, dat die ook veganistisch eet. Ik kan hier echt boos om worden. Pissig is beter gezegd! Laat een dier in zijn waarde, een vleeseter hoort vlees te eten. Waar onze honden gek op zijn, zijn bramen en frambozen en evt. een stukje appel. Maar die bramen, leren ze heel gauw zelf te plukken. Om daarna bij thuiskomst een bak echte hondenvoer te krijgen! Zo, die moest ik nog even kwijt.

Thineke
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.887
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan