toxische lever en pancreasproblemen: vicieuze cirkel

ruud

New member
Als ik het goed begrepen heb, veroorzaakt een toxische lever pancreasproblemen (dus ook met de suikerspiegel).

Echter: om suikerproblemen te kunnen omzeilen zoniet te verhelpen is vet een goed antwoord.

Ziehier het probleem: een toxische lever kan weer helemaal geen vet aan!

Duivels dilemma!

Het houdt elkaar in stand als je er niet goed mee omgaat.

Acrobatiek, balanceren op een koord.

 
Grappig, hoe we met zoveel verschillende topics voortdurend op hetzelfde uitkomen: de truc is om LANGZAAM je koolhydraatinname te verlagen en je vetinname te verhogen. In ieder geval is het zaak om de juiste bronnen van kh te kiezen. Dit moeten volwaardige kh zijn en geen geraffineerde en moeten gevonden worden in groente, zuur fruit, glutenvrije granen en honing.

Mike

 
Ja sorry Mike, dit voelde ineens als een inzicht.

Jij bent er al een tijdje bewuster mee bezig dan ik.

Dank voor je nieuwe bondige samenvatting, ook van hoe er mee om te gaan.

Onderwijl (speaking about verantwoorde koolhydraten) eet ik een soort appeltaart van pindakaas, honing en wortelpulp uit het boek van Campbell McBride.

Uiteraard vooraf gegaan door een glas water met 2 lepels gepasteuriseerde appelazijn.

Ik had appels door de centrifuge gehaald omdat ik de 2-daagse leverkuur wil gaan voorbereiden.

En het pulp vond ik zonde om weg te gooien en daar heb ik nu een appeltaart van gemaakt.

Herrlich! (of eigenlijk: damentlich:) !!

Nou ja beide geslachten zijn natuurlijk smakelijk voor de liefhebber:)

 
Van mij mag je willekeurig welk recept maken, maar als je mijn mening toch respecteert vanwege het feit dat ik er langer mee bezig ben, dan raad ik je aan zoveel mogelijk bronnen van zetmeel te vermijden. Hier horen dus ook wortels, pompoenen, pastinaken etc. toe. Dit zijn echt zetmeelBOMMEN en brengen een overdaad aan glucose toe aan je systeem, waardoor je bloedsuikerspiegel te hoog wordt.

Mike

 
Dat weet ik eigenlijk wel dat je dat eerder zei, al hou ik van de herhaling.

Misschien vind je het niet leuk dat mensen soms de herhaling nodig hebben wil het doordringen.

Soms weet ik het echt niet meer Mike, echt niet.

Zou je dan kunnen zeggen: wortelpulp is zetmeelrijker dan bijv. boekweit of haver (wat ik ook in de taart had kunnen stoppen)?

 
Ik vind het niet erg om de kracht van de herhaling toe te passen. Glutenvrije granen bevatten slechts weinig zetmeel t.o.v. wortels, pompoenen, pastinaken, bieten etc. In jouw voorbeeld is boekweit dan weer beter dan haver, want haver bevat wel gluten.

Om de een of andere gekke reden schijnt GAPS glucose-inname niet als problematisch te zien, vanwege de visie dat dit een monosaccharide is en geen polysaccharide. Ik zie het precies andersom: poly's zijn goed en helend en juist een overdaad aan glucose en fructose is het probleem!

Mike

 
Dank je Mike, dat wist ik dan weer niet dat glutenvrije granen weinig zetmeel bevatten tov wortels, pompoenen, pastinaken en bieten e.d.

Dat is een ware eyeopener voor me.

Ik had net weer een pompoen gekocht nota bene en die heb ik al een hele tijd niet meer gekocht omdat ik ze een tijd lang te veel heb gegeten.

Ik kan de vetten wat makkelijker loslaten met dit inzicht van met gerust hart bepaalde glutenvrije granen herintroduceren.

Het voelt als een soort dans op ijsschotsen voor me.

Soms weet ik niet meer op welke schots ik nog kan staan en voor hoelang.

Ik heb het begin van de nacht weer last gehad van misselijkheid en druk aan de achterkant van mijn rugflank ter hoogte van mijn middenrif.

Ik vermoed dat hier minimaal de lever een rol speelt.

Er moet iets gebeuren en snel (nieuwe leverkuur, maar nu dan ook met aanloop van een aantal dagen - ik doe het ook met appelazijn).

Daarnaast pijnig ik mijn hersenen over hoe het bij mijn schoonvader zo ver heeft mogen komen met zijn huidige lymfeklierkanker.

Hij heeft/ had al diabetes.

Zou je misschien kunnen stellen dat die pancreas is aangetast door een toxische lever als oorzaak?

Wat moet iemand met een flinke toxische lever nou aanvangen met een infectie als lyme, wat ook weer een extra druk is op de toxinenafvoer?

Het zaakje loopt dan vast op de toxinen.

Die lymfeklieren die probeerden op te vangen wat de lever met moeite nog kon.

Voor mij wordt het steeds helderder dat die lever, dat daar de heling moet plaatsvinden.

 
Je moet het zo zien:

Diabetes is geen ziekte, maar een verzameling van ziektebeelden die allemaal met een verstoorde stofwisseling te maken hebben. Een verstoorde stofwisseling is natuurlijk ook een verstoorde spijsvertering. Dit heeft inderdaad veel te maken met de lever en de alvleesklier, maar ook de bijnieren. Die zijn samen verantwoordelijk voor de glucosehuishouding. Aangezien hij diabetes heeft/had, is/was deze dus al danig verstoord.

De lever is ook verantwoordelijk voor de kwaliteit/zuiverheid van het bloed. Bij diabetes zie je veel problemen met de circulatie (er kan zelfs hierdoor voetgangreen optreden) en dus is er sprake van dik, vervuild bloed. Dit geldt niet alleen voor het bloed, maar ook voor die andere lichaamsvloeistof: lymfevocht. Ziehier ook mijn definitie van ziekte: een vergiftigingscrisis als gevolg van voedingstekorten. Micro-organismes zoals de borella (die Lyme veroorzaakt) zijn opruimers/afbrekers/schoonmakers en worden dus gelokt door zieke en zwakke cellen.

Als hij zijn lichaam zou ondersteunen in de grote schoonmaak gaan zowel de ziekte als de micro-organismes vanzelf weg. Het gaat er dus om de OMGEVING van de cellen (bloed en lymfevloeistof) te verbeteren. Een pro-benadering, geen anti.

Mike

 
Hoi Mike, dank je!

dit:

Quote:
Micro-organismes zoals de borella (die Lyme veroorzaakt) zijn opruimers/afbrekers/schoonmakers en worden dus gelokt door zieke en zwakke cellen.


probeer ik ook steeds meer onder ogen te zien -ook nadat ik een boekje las over de germaanse geneeskunde die spreekt over de analogie met een brand (infectie) en de brandweermannetjes (bacterien).

dus maw: de uiteindelijke oplossing is niet de brandweermannen opruimen, maar de brand of beter nog de haard van de brand zelf.

en zoveel kost het me niet om dat onder ogen te zien.

behalve als ik besef dat ik bijv nu een antiborreliakruid gebruik: samento.

dan maak ik eigenlijk ook weer brandweermannetjes dood.

maar als tijdelijke oplossing is dat misschien wel acceptabel, als ik ondertussen mijn fundamenten verstevig.

over die grote schoonmaak waar je het over hebt: ik denk er net zo over in algemeen opzicht (de details ken ik niet zo goed als jij en vragen veel oefening en concentratrie).

dat daar veel beleid voor nodig is geloof ik graag, te zien aan mijn huidige capriolen.

het vraagt best veel inzicht ook en durven vertrouwen op intuitie bij wie je wil geloven

blijft moeilijk om aan te zien dat naasten zich richting slachtbank begeven.

ik gun mijn vriend zo graag zijn vader voor langere tijd.

Andreas Moritz zegt hier op 4 minuut 30 sec. &feature=related iets over pancreasherstel (bij diabetes type I weliswaar, maar lymepatienten hebben er ook veel baat bij) als er al littekenweefsel is bij de pancreas: hij heeft het over de helende werking van lumbrokinase: een systemisch / metabolisch enzym.

heb jij daar ooit van gehoord Mike?

 
Hoe zit dat dan met mensen,zoals ik,die (nu) totaal geen granen kunnen verdragen....

Ik ben dus wel afhankelijk van,om de paar dagen,pompoen/bieten/wortel want ik merk dat dat mijn gemoed/humeur beter doet voelen. Daarbij zijn bieten&wortels wel heel goede leverreinigers....

Begrijp me niet verkeerd Mike,ik waardeer de kennis die je deelt maar vindt je t anderzijds gek dat ik wel eens behoefte uit naar 'mn oude patroon'? want zelfs op natuurlijk gebied worden we/ik gebombardeerd met allerlei zaken die 'niet goed zijn'.Ik weet nu al vaak niet meer,wat ik maar weer eens te eten moet maken...

Zoals gezegd in een ander topic;ik heb helemaal niks tegen natuurlijke/gezonde voeding maar wel de manier waardoor ik hierin ben gekomen. Ik had echt gewenst dat ik uit mezelf,gewoon zo bij NT/Paleo was uitgekomen en er gewoon eens mee ging experimenteren....en me als bonus beter zou voelen.afvallen etc. maar dat iig niks off-limits was en geen uitgebreide moeilijke theorieën erbij waren gekomen.

Ik ben nu al compleet verpest om 'schuldloos en onbezonnen/onbezorgd' van natuurlijke voeding te kunnen genieten.:(

 
Joey,

Jij bent de enige hier die dit zo beleeft, dus misschien zit het probleem wel bij jouzelf in je eigen hoofd. Je 'moet' trouwens helemaal niets, behalve gewoon doen wat werkt. Als zetmeel wel werkt voor jou als koolhydratenbron dan maar zetmeel. Het nadeel met al die zetmeel is wel dat je bloedsuikerspiegel structureel omhoog jaagt en dat is weer niet zo'n goed idee.

Ik heb ook het gevoel dat de woedeuitbarstingen die jij periodiek ervaart en jou negatief en zelfdestructief maken wel eens het gevolg zouden kunnen zijn van hoge inname van glucose. Heb je wel eens de link gelegd tussen je gemoed en consumptie van bepaalde voedingsmiddelen? Je zou nog wel eens verbaasd kunnen zijn over wat je dan bij jezelf constateert!

In zijn algemeenheid lijkt het me verstandig om nu eindelijk eens de strijdbijl te begraven. Alles wat jij doet en denkt kenmerkt zich door strijd, strijd en nog eens strijd. Je vecht vooral tegen je eigen schaduw...

Mike

 
Ik heb ook het gevoel dat de woedeuitbarstingen die jij periodiek ervaart en jou negatief en zelfdestructief maken wel eens het gevolg zouden kunnen zijn van hoge inname van glucose. Heb je wel eens de link gelegd tussen je gemoed en consumptie van bepaalde voedingsmiddelen? Je zou nog wel eens verbaasd kunnen zijn over wat je dan bij jezelf constateert!

Ja dat ben ik idd in de gaten aan t houden....en t is dus juist omgekeerd.De 'zetmeel'rijkere groenten geven me dus een positiever&rustiger gevoel,heb ik het idee en dan voel ik ook geen drang naar Chinees e.d.

 
Quote:
Ik vind het niet erg om de kracht van de herhaling toe te passen. Glutenvrije granen bevatten slechts weinig zetmeel t.o.v. wortels, pompoenen, pastinaken, bieten etc. In jouw voorbeeld is boekweit dan weer beter dan haver, want haver bevat wel gluten.

Om de een of andere gekke reden schijnt GAPS glucose-inname niet als problematisch te zien, vanwege de visie dat dit een monosaccharide is en geen polysaccharide. Ik zie het precies andersom: poly's zijn goed en helend en juist een overdaad aan glucose en fructose is het probleem!


Mike, elke keer wordt het uit z'n verband getrokken over die pompoen, wortels etc, er is niets mis met pompoen tenzij je er bergen van eet en zonder vetten. Waarom beveel je dan wel een zoete aardappel aan bijvoorbeeld? Dat is geen zetmeel?

Dat mensen vervolgens aan de haal gaan (@Lievergezond, hier bedoel ik jou niet mee!) en ineens, omdat het mag, veel van dat 'toegestane' voedsel gaan eten en op een verkeerde manier.... dat dit wordt toegeschreven aan het protocol vind ik kortzichtig. Het wordt hoognodig tijd dat je het boek zelf eens gaat lezen van GAPS en meer gaat snappen van de achterliggende gedachte, lees dat JUIST NCM het daarin heeft over hypoglykemie etc.), meer zeg ik er niet over. Dit is het allerlaatste wat ik ervan zeg, ben er nu wel klaar mee.

 
Joey, het klopt helemaal. Koolhydraten geven net dat happy, relaxte gevoel. Zo bestaat er ook een dieet waarbij je voor het naar bed gaan 1 aardappel eet voor serotinine. Potatoes not Prozac.

 
Quote:
Mike, elke keer wordt het uit z'n verband getrokken over die pompoen, wortels etc, er is niets mis met pompoen tenzij je er bergen van eet en zonder vetten. Waarom beveel je dan wel een zoete aardappel aan bijvoorbeeld? Dat is geen zetmeel?


Jazeker is een zoete aardappel ook een bron van zetmeel, maar er zijn veel gezondheidsvoordelen aan verbonden aan de consumptie ervan:

http://en.wikipedia.org/wiki/Sweet_potato

Citaat:

Besides simple starches, sweet potatoes are rich in complex carbohydrates, dietary fiber, beta carotene (a vitamin A equivalent nutrient), vitamin C, and vitamin B6. Pink, yellow and green varieties are high in carotene, the precursor of vitamin A.

In 1992, the Center for Science in the Public Interest compared the nutritional value of sweet potatoes to other vegetables. Considering fiber content, complex carbohydrates, protein, vitamins A and C, iron, and calcium, the sweet potato ranked highest in nutritional value. According to these criteria, sweet potatoes earned 184 points, 100 points over the next on the list, the common potato.


Vooral mensen die gewend zijn aardappelen te eten en een gezonder alternatief zoeken is de zoete aardappel een uitkomst!

Quote:
Het wordt hoognodig tijd dat je het boek zelf eens gaat lezen van GAPS en meer gaat snappen van de achterliggende gedachte, lees dat JUIST NCM het daarin heeft over hypoglykemie etc.), meer zeg ik er niet over. Dit is het allerlaatste wat ik ervan zeg, ben er nu wel klaar mee.


Ik ben bekend met de achterliggende gedachte over poly-, di- en monosacchariden via scd. Ik ben het er alleen categorisch mee oneens en zie dit als een tekortkoming van het gedachtengoed achter scd en GAPS. Dat mag toch? Ik denk dat we dan maar tot de volgende slotsom moeten komen: we agree to disagree. Hier gaan we het simpelweg niet eens over worden.

Mike

 
Quote:
Jazeker is een zoete aardappel ook een bron van zetmeel, maar er zijn veel gezondheidsvoordelen aan verbonden aan de consumptie ervan



Zo ook wortels, niet voor niets gebruikt Max Gerson deze veelvuldig in zijn therapieën tegen kanker, om hun reinigende werking, in combi met alle andere adviesen die Gerson aanbeveelt.

Voor de rest, we hoeven het zeker niet eens te worden, geen enkel probleem, dat is ook niet mijn intentie. 'k Wil alleen het punt maken dat GAPS meer is dan enkel en alleen dat gedoe over de paar toegestane zetmeelhoudende groenten. De focus ligt totaal verkeerd op deze manier! De theorie van poly-, di en monosacchariden is maar een klein onderdeel van, er draait nog zoveel omheen als zijnde je richten op vetten, eiwitten, probiotische voeding en nog veel meer waarmee duizenden geholpen zijn, ook op de lange termijn wat niet geldt voor allerlei andere veganistische leefstijlen en zienswijzen. :)

We agree to disagree

 
Om even een andere theorie ertegenaan te gooien. Als je zetmeelrijke groenten als wortels en bieten fermenteerd dan zou in principe,als ik de theorie vh fermenteren goed begrijp,de zetmeel zo goed als eruit zijn maar heb je wel nog de reinigende en extra probiotische werking vd groenten?

@Rapunzel Jij doelt op de bekende KH-verslaving neem ik aan?echter is het niet alleen een goed gevoel,maar merk ook dat ik beter kan relativeren,minder angstig/onrustig,minder pijn in gewrichten/krachtiger gevoel in spieren etc.Het heeft alleen soms wisselende uitwerking op de nachtrust. Ben nog aan t observeren&experimenteren ermee....

Daarbij las ik laatst in een artikel dat non-starchy veggies (niet-zetmeelrijke groenten) vnl al in de darmen worden geconsumeerd waardoor er geen of iig niet veel glucose van vrijkomt in het bloed. Dat zou dan,als ik t goed interpreteer,erop neerkomen dat je feitelijk eigenlijk minder KH binnenkrijgt dan je denkt te consumeren/berekenen qua waardes die ervoor staan?

In zijn algemeenheid lijkt het me verstandig om nu eindelijk eens de strijdbijl te begraven. Alles wat jij doet en denkt kenmerkt zich door strijd, strijd en nog eens strijd. Je vecht vooral tegen je eigen schaduw...

Ik had/heb helemaal niet de intentie om hierover met je te strijden. Ik probeerde alleen duidelijk te maken,dat je zo misschien ook mensen kunt afschrikken die stapjes willen zetten naar een gezonder voedingspatroon en hier terecht komen en vervolgens vanalles lezen over allerlei 'restricties' binnen die wereld. Zou ik me goed kunnen voorstellen dat mensen hierdoor overweldigd raken en vervolgens afhaken....

Maar uit pure interesse;hoe zou bij jou de lijst met groenten (&fruit?) uitzien die ongelimiteerd,iig dagelijks, gegeten kunnen worden?

 
Nee ik doel niet op de koolhydraten verslaving. Ik bedoel alleen maar te zeggen dat koolhydraten ook voor positieve gevoelens zorgen. Precies waar jij het allemaal over hebt.

 
Ik heb nu enzymen besteld: lumbrokinase en nog een multi-eenzympreparaat om de alvleesklier te ondersteunen bij de vertering.

Ook ga ik weer aan de probiotica: met die toegenomen buik van mij lijkt me dat een must.

En vergeet de koffieklisma´s niet.

Die ga ik ook snel proberen te doen.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.741
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan