Totale leegloop van energie

Dr Cate geeft wel een leuke en aannemelijke verklaring waarom sommige mensen crashen op een low carb dieet. Haar advies sluit ook mooi aan bij dat van Mike om in zo'n geval dan geleidelijker af te bouwen.

 
Opnieuw een briefschrijfster (jawel, een vrouw!) in de Wise Traditions (kwartaalblad van de WAPF) die een aanvankelijk positieve ervaring met GAPS beschrijft, gevolgd door een crash door consumptie van te weinig koolhydraten:

Quote:
I tried GAPS, felt great for six months and then experienced insomnia and a worsening of symptoms. I found with the GAPS diet, it was too low-carbohydrate for me and I needed to wise up to that fact and start adding back in the good carbohydrates, only to see many of my problems abate or disappear.


Zie ook mijn recente post over de 'koolhydratenvalkuil' in een andere topic:

Quote:
Ik denk dan ook dat je problemen voortkomen uit een te lage inname van kh, waardoor de bijnieren gestresst raken (en dat waren ze al, anders had je geen POTS en CVS). Je zult niet de eerste zijn (en ook niet de laatste) die strandt op de koolhydratenvalkuil van Paleo. Dit zie je ook terug bij bijv. Atkins en GAPS.


https://www.fatsforum.nl/topic/gezondheid-gaat-weer-achteruit-advies-erg-welkom#post-23139

Quote:
Er zijn hordes mensen die zich aanvankelijk fantastisch voelen op Atkins, GAPS of Paleo, juist omdat het dieet zo laag in kh is. De reden hiervoor is dat het lichaam over zal schakelen op glycogeen vanuit de lever als bron van kh. Dit is een stress/overlevingsmechanisme en de opdracht voor de afgifte van glycogeen komt van...de bijnieren. De reden waarom je je aanvankelijk zo goed voelt is omdat dit een vorm van stimulering is, waarbij de bijnieren ook adrenaline aanmaken. Maar tegelijkertijd verzwak je de bijnieren en de lever en als de glycogeenvoorraad op een gegeven moment is uitgeput, dan ben je aan de beurt. Dat is het moment waarop mensen crashen op het gebrek aan glucose, de koolhydratenval dus.


https://www.fatsforum.nl/topic/gezondheid-gaat-weer-achteruit-advies-erg-welkom#post-23144

Mike

 
Enigszins verbouwereerd door het lezen van dit forum item over de koolhydraten crash (bij voornamelijk vrouwen).

Pfff. Maand in maand uit merk ik geen verbetering op van m'n situatie, maar word ik slechter en slechter.

'Je hebt een parasiet', aldus m'n huisarts, en vervolgens orthomoleculair arts haar advies: 'stop met zetmeel, suikers etc.'. Nu at ik die al weinig maar halleluja, ik leek mezelf bijna te verliezen toen ik daar mee stopte. Koolhydraten uit zuur fruit en groenten (zonder zetmeel) waren mijn enige werkelijke bron van kh-en. Ik heb hier op 't forum ook gevraagd wat ik kon doen, en veronderstelde dat dat advies mij de bevestiging gaf goed bezig te zijn. En zo ben ik al lange tijd bezig met weinig koolhydraten, en nu dus al een aantal maanden helemaal kh-vrij (m.u.v. zuur fruit, groenten)..

Godsamme. Het gaat niet goed! Ik kom amper de trap op, ik ben super licht in m'n hoofd en bekijk alles 'van een afstand'. Ook de uitputtingstoestand van m'n bijnieren heeft zich weer welkom geheten (rimpelige vingers, droge huid, haaruitval en ga zo door), plus m'n schildklier natúúrlijk.

En ik maar denken: het is de die-off van de parasiet(en), maar dat lijkt me wel erg lang duren en ik schaar deze klachten zoveel meer onder de kh-crash..

M'n quinoa staat op 't vuur. Ik hunker er bijna naar. En dan vooral naar het resultaat wat (hopelijk) zal volgen.

Deze wijsheid heeft me goed gedaan te lezen, nu hopen gauw energie- (en gewicht (!)) toename te hebben..

Tips zijn natuurlijk welkom!

En m'n angst om de parasiet te voeden met quinoa, terecht? Ik kán gewoon niet doorgaan zonder....

 
Ongeloofelijk dat je het zo ver heb laten komen zonder er aan te denken dat het weleens kon liggen aan de veel te weinig koolhydraten.

Ik zou zeggen, aan de quinoa jij!

 
Volgens mij is jou al eerder aangeraden om meer koolhydraten te eten. Een paar maanden geleden door Gerrit:

Quote:
@phileine, even je eetpatroon daar bekeken, zal zeker nog variëren maar geeft een aardig beeld.

Daar zie je inderdaad weinig tot geen koolhydraten. Je zult zeggen, ik eet quinoa, boekweit... dat is het dan ook. Ik heb gemerkt dat kh's en kh's niet hetzelfde zijn, met andere woorden je kunt weleens niet de juiste kh's hebben. Ik merk vooral bij de meer zetmeelachtige kh's meer voordelen dan de andere. Denk aan pompoen, kastanje maar ook zoete bataat. De rijst/quinoa is toch anders op een of andere manier.

Ik denk dat hier mensen erg bang zijn geworden voor kh's en teveel focussen op eiwitten ipv de vetten. Teveel eiwitten is gewoonweg drama... hier zouden weleens veel mensen hun verstopping vandaan kunnen halen...!

Er zijn er ook genoeg die weinig kh's denken te eten, maar deze drinken veel rauwe melk, daarin is lactose een grootte koolhydraten bron!! Dus laag kh's willen zijn en toch veel melk drinken gaat niet op, dan zou je alleen kefir of yoghurt moeten drinken waar de lactose uit is. Kortom, grootte melk drinkers krijgen aardig wat kh's binnen en doen het daar dus goed op zonder veel extra andere kh's te eten. Vergelijk je daar dus niet mee..


Ook paradogma maakte je erop attent dat je niet te lang zo laag in de kh moet gaan, eventueel als korte kuur.

Dus ja, aan de koolhydraten inderdaad.

En angst voor de parasiet, als je zo zwak bent zal die daarbij ook welvaren denk ik zo.

 
Quote:
Ongeloofelijk dat je het zo ver heb laten komen zonder er aan te denken dat het weleens kon liggen aan de veel te weinig koolhydraten.

Ik zou zeggen, aan de quinoa jij!


Inderdaad, dat kan je wel stellen ja. Het is vaak in me om gegaan hoor, maar dan lees je overal dat bij parasieten en candida zetmeel uit den boze is, en als je behandelaar het ook nog eens zegt.. dan ga je toch dat pad op, ofzo. Niet goed te praten want ik heb mezelf er nu uiteindelijk wel echt mee.

Achteraf gezien denk ik: wake up! Ik heb zo vaak drang gehad naar suiker (als in: vers geperste sinaasappelsap vooral!). Maar wanneer ik m'n suikerspiegel prikte was deze volledig normaal.

Zo zei behandelaar 'kijk hoe ver je het redt, als je last krijgt van een lage suikerspiegel moet je er wat aan doen'. Maar dat leek ik niet te kunnen ontdekken, dus ik ging vooral zo door als waar ik mee bezig was. De duizelingen en het licht in hoofd zijn was te wijten aan een overkil aan gifstoffen van de die-off, aldus behandelaar ook. Maar, of je dan ook echt helemaal uit het leven gerukt moet worden als in 'niets meer kunnen doen' dan betwijfel ik 't. Niets gaf ook verlichting, wat ik ook deed.

De quinoa opgegeten, een heel volle opscheplepel, voel ietsje verlichting maar ik vermoed dat dat ook niet in 1 keer opgelost kan worden? Ik ben vermoedelijk al echt in ketose, lijkt me, en alvorens ik daar uit vandaan ga.. heeft dat wel langer de tijd nodig.

Zijn er ervaringen? (Volgens mij op zoek naar geruststelling, het voelt zo akelig).

Ook opvallend verschijnsel: als ik ga plassen ruikt 't niet oké. En ik drink veel water, en had daar nooit last van. Ineens ruikt het... Ook typisch ketose toestandje lijkt mij.

Quote:
Volgens mij is jou al eerder aangeraden om meer koolhydraten te eten. Een paar maanden geleden door Gerrit:


Klopt Tanja, maar zoals ik hierboven ook zei: ik was de weg kwijt. Ik hield me vast aan het feit parasieten te hebben en dat het dan écht niet kon.

 
hoi Phileine, candida kan ook leven op vet. Dat is het lastige aan candida of schimmels. Koolhydraatvrij helpt wel tegen pathogene bacterien.

 
een normale glucosespiegel kun je behouden door gluconeogenese en daarmee ook jezelf uit ketose houden.Je bent zo uit de ketose hoor wanneer je gemm.(IS individueel)meer dan 50-60 gr KH eet. In ketose blijven kan alleen wanneer je een fijne lijn blijft bewandelen.

ad

 
Quote:
hoi Phileine, candida kan ook leven op vet. Dat is het lastige aan candida of schimmels. Koolhydraatvrij helpt wel tegen pathogene bacterien.



Daar ben ik dan lekker klaar mee, gezien de combinatie van allerlei pathogene bacteriën én candida en schimmels. (Uit bioresonantie kwam heel veel, nu ook Lyme.. pff).

Quote:
een normale glucosespiegel kun je behouden door gluconeogenese en daarmee ook jezelf uit ketose houden.Je bent zo uit de ketose hoor wanneer je gemm.(IS individueel)meer dan 50-60 gr KH eet. In ketose blijven kan alleen wanneer je een fijne lijn blijft bewandelen.



Dus, als ik het goed begrijp, door gluconeogenese te nemen, kan ik mezelf uit ketose houden. Zonder inname van koolhydraten, voorkom ik dan de koolhydraten val?

 
Gluconeogenese is omzetting naar glucose zoals hier door een teveel aan eiwitten of lichaamseiwitten. Het is geen MIDDEL. Wanneer je glucosespiegel omhoog gaat zal de aanmaak van ketonen drastisch verminderen zodat je er niet meer voldoende op terug kunt vallen om je hersenen(vooral) van energie te voorzien.Echter, de hoeveelheid glucose kan ook te weinig zijn om je hersenen de gehele dag van enrgie te voorzien.

ad

 
Haha mijn hoofd wil het niet helemaal meekrijgen, deze materie. Ik lees 'm nog een aantal keer over, om te kijken of 'ie er in gaat bij me..

 
Kijk anders ook eens bij de topics vetverbranding of ketose(zo zijn ze geloof ik genoemd).Schrijf anders op wat je niet begrijpt en ik kijk of ik het anders uit kan leggen.

ad

 
Dankjewel Ad, ik ga sowieso die topics even raadplegen.

Laat ik 't zo stellen; wat is je advies in deze situatie?

 
Ik weet niets van je wel of niet parasiet verhaal en hoe dat het beste te behandelen is. Uitgaande van je energie op basis van macro nutrienten zou ik ook zeggen tot 100 gr KH per dag te eten en ongeveer 1,5 gr.eiwit per kg. lichaamsgewicht. De rest vet.At je wel genoeg vet gedurende je lage KH. inname?

Er kunnen genetische factoren zijn die je aanmaak en/of gebruik van ketonen negatief beinvloeden. Misschien dat daar een factor ligt waardoor je je zo slecht voelde.Je dronk veel las ik zojuist,maar nam je ook voldoende zout tot je. Zeker in ketose/lowcarb zeer belangrijk. Dat je urine ruikt kan op een moment aan meerdere zaken liggen.

ad

 
Ik at absoluut heel veel vet, ook omdat ik wilde voorkomen nog meer af te vallen (wat natuurlijk door het koolhydraatloos eten).

Ik dronk inderdaad veel en deed hier regelmatig wat zout in, keltisch, ik vraag me naderhand af of dit wel voldoende is geweest gezien m'n situatie, ik vermoed van niet. Vermoedelijk heb ik op die manier veel natrium verloren, lijkt mij..

 
@phileine: Heb je al eens kefir geprobeerd? (o.a. tegen candida)

(ik heb het even snel doorgelezen, dus mogelijk heb ik het gemist)

 
Ik denk niet dat je veel natrium verloren hebt maar wel veel water. Veel drinken verdunt de bloed oplossing teveel(osmotische druk)en als reactie zul je dan meer gaan plassen. Een beetje zout gaat dit probleem niet oplossen.

Ik weet uiteraard niet wat je met veel drinken bedoeld.

Laag in de KH. zorgt wel weer voor verlies van zout. Daarom altijd het advies om per dag 10-15 gr zout in te nemen,en ook magnesium zou wellicht extra genomen kunnen worden.

Welke vetten nam je in grote hoeveelheden?

ad

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.741
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan