Totale leegloop van energie

Ikke, als ik jouw posts lees, blijf ik me eigenlijk best wel verbazen. Ik heb je al vaker dan eens tot de conclusie zien komen dat je omhoog mag met je koolhydraten. Wat is het dan toch dat je zo tegenhoudt om het te DOEN en te ERVAREN? Het lijkt alsof je iedere keer oprecht verbaasd bent dat je misschien toch nog vrij laag in de koolhydraten zit, terwijl het volgens mij echt geen nieuws meer voor je kan zijn.

Het is niet mijn bedoeling om je aan te vallen of wat dan ook, maar zoals ik je hier zie schrijven, lijkt het verdacht veel op de blinde vlek van anorecten. Ik hoef jou niet te vertellen hoe het er aan toe gaat als die hun menu moeten opbouwen... Of misschien wel, want ik neem in je schrijven exact hetzelfde waar.

Op basis van de dingen die je schrijft, twijfel ik af en toe echt of je je AN niet hebt ingeruild voor ON (orthorexia).

Of je jezelf en je eigen lichaam wilt vergelijken met wat Rapunzel eet, is je eigen keuze. Of je je eten wilt afwegen moet je ook zelf weten (hoewel ik toch erg benieuwd ben wat er gebeurt als je 32, 35 of misschien zelfs wel 40 gram quinoa eet).

Maar als ik je soms zie schrijven wat je anders zou willen zien aan je gezondheid, vraag ik me af hoe reëel het is om te blijven wensen.

Ik heb Mike al eens iets zien schrijven in de trant van "wie niet leert van zijn geschiedenis, is gedoemd deze te herhalen" en ik zou graag bij hem aansluiten met een citaat van Einstein: "De definitie van waanzin is steeds hetzelfde blijven doen, maar een ander resultaat verwachten".

Hoewel ik niet belerend wil overkomen, zou ik me, als ik in jouw positie stond, toch eens afvragen of op deze (obsessieve?) manier bezig zijn met voeding niet gewoon weer een afleidingsmechanisme is voor wat er dan ook achter jouw eetstoornis heeft gezeten/zit...

 
@pinklady

Dank voor je openheid. Natuurlijk zit die eetstoornis daar nogg ergens en zal deze ook altijd even opspelen als het op aankomen aankomt.

Mijn reactie op Rapunzel was echter niet verbaasd, ieder lichaam heeft andere dingen nodig en als ze gezegd had dat ze (be wijzen van speken) helemaal geen Kh at, had ik dit niet op mezelf betrokken. Het is niet zo dat ik doe wat anderen doen, ik bewandel mijn eigen pad (althans dat probeer ik(

Ik realiseer me heel goed dat ik er nog lang niet ben, maar ik leer ook steeds nog van de reacties en aanwijzingen hier op het forum.

Ik vind het daarbij wel moeilijk om te ervaren wat MIJN lichaam nodig heeft: ben ik gebaat bij meer koolhydraten of is de verhouding nu oke? (tussen vet/eiwit en KH)

En jij weet waarschijnlijk als geen ander dat de verhouding met eten toch altijd speciaal zal blijven... doch hoeft dit niet te betekenen dat de eetstoornis blijft bestaan. Ik vecht er althans voor om dit stukje zo ver als mogelijk achter me te laten en probeer zoveel mogelijk te doen wat goed voor me is..al gaat dat vaak gepaard met veel twijfel en 3 keer dingen horen voordat ik het geloof of aanneem :(

Ben nu erg benieuwd hoe jij dit bij jezelf ervaart.. ben jij volledig genezen? kun je alles weer eten, wordt je gestresst als je merkt dat je aankomt?

 
Ikke,

Ik weet hoe de meningen erover verschillen, maar vooralsnog blijf ik erbij dat je nog steeds (een stukje) eetstoornis hebt, zo lang de relatie met eten beladen is. Er is alleen een bepaald punt waarop je in principe voldoende gezondheid er tegenover hebt staan om er niet meer door belemmerd te worden. Het verandert dan in een eetprobleem (het is dan geen stoornis meer, het verstoort niet meer), maar de essentie blijft aanwezig.

Daar komt bij dat je wat mij betreft niet genezen kunt zijn als je een voor jouw lichaam gezond gewicht niet ervaart én accepteert. Uit eigen ervaring (maar ik heb het ook vaker dan eens bij anderen gezien) weet ik dat "tegen je eetstoornis vechten" veel makkelijker is, en soms zo gemakkelijk dat het lijkt alsof er helemaal geen es is, als gezondheid (o.a. in de vorm van een gezond gewicht) nog ver weg is. Zodra het dichterbij komt, kunnen er ineens hele andere dingen gebeuren.

Overigens wil ik ook niet geheel vervelend zijn, maar jij voldoet zelfs nog aan de DSM-kenmerken van AN (voor zover ik in jouw berichtjes heb kunnen lezen). Nu heb ik op zich niet heel veel met de DSM en ben ik meer voor kijken naar gedachtes. Maar ook dan... ik blijf twijfelen of jij nu echt constructief bezig bent of (weer) vlucht in bezig zijn met eten. Daar maak ik me simpelweg zorgen om, vooral omdat dit pas echt een geraffineerde vorm van eetgestoord gedrag zou zijn.

Twijfel is op zich niets vreemds, maar je kunt nu eenmaal niet alles in je hoofd oplossen. Het geldt ook voor de hoeveelheid koolhydraten. Ik heb nog niemand (behalve topsporters, maar dat is een ander verhaal) die tot op de gram nauwkeurig voorgeschreven kreeg wat te eten. De simpele reden hiervoor is dat dat zonder allerlei ingewikkelde berekeningen niet te beredeneren is. Je zult moeten ervaren.

Waar zit bij jou de angst om je lichaam een beetje te verkennen? Wat zou er gebeuren als jij iets meer koolhydraten zou eten dan het minimum waarbij je gebaat bent? En wat als je verhouding goed is, maar je van alle drie te weinig of te veel binnen blijkt te krijgen? Wat zou er anderzijds kunnen gebeuren als je lijf er gewoon hartstikke blij mee is als het op dit moment te weinig krijgt?

Net zo goed kun je twijfelen over andermans adviezen: meer dan richtlijnen zijn het niet. Precies zoals je zegt: je wilt ervaren wat JOUW lichaam nodig heeft. Tegelijkertijd is het wel belangrijk om ervoor te waken dat juist dat niet je valkuil wordt. Je kent vast wel een eetgestoorde (misschien jijzelf wel) die beweert dat iedereen X kan eten, maar zij niet, omdat haar lichaam anders is en ervan aankomt.

Nogmaals, ik wil je niet aanvallen, ik hoop alleen dat je in staat bent met een open blik op jezelf te blijven reflecteren.

Wat betreft mijzelf: nee, ik ben niet genezen. Wat de meeste criteria betreft ben ik dat wel, maar ik heb echt nog wel mijn momenten. Aankomen doet me weinig meer. Destijds ben ik in hele korte tijd écht heel erg veel aangekomen. Toen kon ik moeilijk doen over dat ene onsje, maar het ging simpelweg met vele kilo's per week. Dan is het echt geen doen meer om je zorgen te maken om een beetje aankomen. Ik heb het moeten aanvaarden, net zoals ik dat met zo veel meer dingen heb moeten doen. Het neemt niet weg dat ik op mijn eetgestoorde momenten een stapje terug kan doen en me kan afvragen of dit het gedrag is dat ik wil vertonen. Wil ik dat niet, dan doe ik ook gewoon normaal, hoe veel stress het me ook oplevert.

 
Hoi, ik lees even mee hier... en ik wil me niet in de discussie mengen, maar ik heb ook een es gehad.

En bij iedereen zal het weer anders zijn, maar weet je waar ik de laatste tijd me nog steeds over blijf verbazen?

Dat ik sinds ik met de hydrocortison ben begonnen en mijn bijnieren begonnen te herstellen,echt mijn eetstoornis als sneeuw voor de zon verdween!! En ik nu werkelijk nergens geen last meer van heb dat ik mezelf soms gewoon blijf verbazen hoe ik ooit was.. dus het kan ook een symptoom zijn van een te laag cortisol.

Tuurlijk is het lastig om aan te komen maar ik denk dat iedereen dat wel heb als ie meer weegt dan dat ie ooit in zijn leven heeft gewogen en dan nog blijft aankomen..

Even over de koolhydraten, ik zelf ben ook een keer te radicaal geminderd met koolhydraten, ik had dat toen niet eens echt door, maar ik stortte toen ook voor de zoveelste keer helemaal in en veel meer last van stress en mn bijnieren, toen ik later weer meer koolhydraten ging eten, net zoveel als dat ik er behoefte aan had, knapte ik enorm op!!

 
Ook ik heb een fors eetstoornis verleden. Mijn 'herstel verhaal' heb ik al eens in een ander topic gezet. ( ik geloof het topic over eetstoornis)

Wat Floor zegt is een belangrijke sleutel: net zoveel koolhydtraten eten als waar je behoefte aan hebt.

Alles wegen is vanuit de behoefte aan controle. Dit is echter een schijncontrole, de illusie dat je controle hebt. Jij hebt niet de controle, maar de ES heeft nog steeds de controle over jou.

Ook ik wil niet dik worden, ik kan de (oude) angst nog voelen als ik daaraan denk. Waar ik me van bewust ben, is dat dik worden niet de oorzaak van angst is, de werkelijke angst is de angst voor afwijzing. Een oude kinderangst die ik meegenomen heb naar mijn volwassen leven. En de ES was de overlevingsstrategie.

M.a.w. Ontmaskeren van patronen is confronerend en voelt pijnlijk, maar zo waardevol voor echt herstel van de ES.

Met mijn lichaam leren voelen wat ik nodig hebt, ipv denken dat ik weet wat ik nodig hebt, want dat is een wezenlijk verschil.

 
ikke,

Ik vind dat Pinklady op een interessant denkspoor zit. Het is me meerdere keren opgevallen dat je steevast te weinig kh tot je neemt en ook nu is dit weer het geval. Zoals Pinklady zegt lijk je oprecht verbaasd te zijn om keer op keer tot de conclusie te komen dat je wel eens te weinig kh zou kunnen eten. Je zit hierover in de ontkenning, want als ze je hierop wijst beroep jij je op je individualiteit. Bij mij kom je niet zo snel weg met de dooddoener 'iedereen is anders'.

Net als Pinklady heb ik het idee dat de reden waarom je het maar niet wil snappen als het om die kh gaat is dat je ego de controle wil houden op een zelfsaboterende manier. Het lijkt wel alsof je jezelf niet voldoende voedingsstoffen gunt! Begin nu gewoon eens met 100 gram (droog gewicht) kh per dag en niet 30. Wat is er zo moeilijk aan dat getal 100? Het feit dat je voortdurend dezelfde boodschap te horen moet krijgen, waardoor je je eigen heling aanzienlijk vertraagt is veelzeggend. Je staat hierin niet alleen. Ik heb ruim een jaar op Rapunzel in moeten praten om toch maar vooral meer kh te gaan eten en nu pas ervaart ze de positieve effecten hiervan. Wat weerhield haar al die tijd? Lees haar woorden: angst en controle! Dat proef ik bij jou ook en ik denk dan ook dat Pinklady jou in dit opzicht beter door heeft dan jijzelf.

Een ander struikelblok is dat je steevast de nadruk legt op plantaardige vetten in plaats van dierlijke vetten. Althans, tot voor kort was dit nog wel het geval. Mogelijk heb je je voedingspatroon inmiddels wel meer omgegooid richting het dierlijke, maar het zou mij niet verbazen als je inname van dierlijk vet en cholesterol nog steeds te weinig is, evenals je kh. OPnieuw speelt daar dan angst, controle en zelfsabotage. Het lijkt ook inderdaad wel alsof je vast blijft houden aan je eetstoornis, want je hebt nu al meerdere keren geschreven dat deze er 'altijd wel een beetje zal zijn'. Waarom laat je niet gewoon los en ga je ervan uit dat deze er nooit meer hoeft te zijn, omdat je geen angst en controle meer in je leven nodig hebt, omdat je deze hebt ingeruild voor kennis en verantwoordelijkheid? Het is maar een gedachte, maar wel een stuk gezondere!

Mike

 
Floor, goed om te horen dat die bijnieren inderdaad op koolhydraten zitten te wachten/smachten! Al wist ik dat eigenlijk al door mijn zus die ook zo opgeknapt is op wat glutenvrij graan. Maar... jij hebt misschien geen lekke darm/darmproblemen? Want dan wordt het verhaal weer iets anders en dat is nou net de moeilijkheid. Toch blijf ik aan de quinoa en de linzen, ik waag het erop.

 
Mike en pinklady,

Natuurlijk wil ik niets anders dan alles kunnen loslaten, de eetstoornis achter me laten en geen angst meer voelen. Dat zal ook altijd mijn grootste streven blijven: er helemaal bovenop komen. Ergens denk ik/weet ik zeker, dat wat je heel graag wilt, je ook lukt.. Dat is ook mijn ervaring, wat ik wil bereiken, dat gaat me lukken!

Jullie hebben zeker een punt, ik moet dingen (te) vaak horen en blijf nog hangen in controle willen nemen, angsten.. die er niet zouden moeten zijn.

Quote:
Waarom laat je niet gewoon los en ga je ervan uit dat deze er nooit meer hoeft te zijn, omdat je geen angst en controle meer in je leven nodig hebt



Tja Mike.. was het maar zo gemakkelijk. Wat jullie in ieder geval moeten weten, is dat het geen onwil is..

Misschien ben ik nog niet zo ver als andere ex-an patienten hier, maar ik weet dat ik op de goede weg ben...Nu dat laatste duwtje nog, dat me bevrijd van 'zorgen maken om'

dank voor jullie reacties..

 
Ikke,

Nogmaals een reactie van mij. Ik observeer en ik bekijk wat je schrijft en probeer door je woorden heen te prikken om te achterhalen wat je nu eigenlijk bedoelt. Wat je zegt zal ongetwijfeld waar zijn, maar ik bespeur bij jou een manier van antwoorden, die verdacht veel lijkt op "eetgestoord correct". 'Ja natuurlijk wil ik beter worden.' Tegelijkertijd pik ik tussen de regels door echt een volledig ander signaal op. Je wacht wel het duwtje af ("waarom maak je jezelf daarvoor afhankelijk van het duwtje en geef je jezelf die bevrijdende schop niet?") en ik heb het idee dat je lijkt te willen zeggen dat het je allemaal niet lukt ("willen = kunnen").

Hoe ik precies moet omschrijven wat ik in je woorden proef, weet ik verder niet. Ik herken het als geen ander. Je lijkt een ander de wind uit de zeilen te nemen ("jullie hebben gelijk: ik doe dit of dat niet (goed)"), en dat is vrij verantwoord omdat je daarmee kunt terugtrekken en niet meer te grijpen bent. Tegelijkertijd lees ik tussen de regels door een hele grote "JA MAAR" (= nee). Correct me if I'm wrong, maar ik heb echt het gevoel dat ik op een hele beleefde manier door je wordt aangesproken, terwijl dat eigenlijk gewoon één van jouw afweermechanismes is. Gek genoeg heb je die helemaal niet nodig: ik hoef niet tot je door te dringen. Ik hoop namelijk vooral dat jij tot jezelf kunt doordringen en in ieder geval jezelf duidelijk kunt maken dat je met jezelf op de loop gaat (laat gaan), zodat je jezelf de mogelijkheid geeft een keuze te maken.

Ik hoop in ieder geval dat je voor jezelf goed duidelijk hebt waar je heen wilt en waarom.

In ieder geval: ik denk dat je zo wel voldoende stof tot nadenken heb voor zo'n dagje....

 
Quote:
Wat je zegt zal ongetwijfeld waar zijn, maar ik bespeur bij jou een manier van antwoorden, die verdacht veel lijkt op "eetgestoord correct". 'Ja natuurlijk wil ik beter worden.' Tegelijkertijd pik ik tussen de regels door echt een volledig ander signaal op. Je wacht wel het duwtje af ("waarom maak je jezelf daarvoor afhankelijk van het duwtje en geef je jezelf die bevrijdende schop niet?") en ik heb het idee dat je lijkt te willen zeggen dat het je allemaal niet lukt ("willen = kunnen").


Pinklady, Ik weet ook als geen ander hoe een 'eetgestoorde' alles en iedereen voor de gek kan houden. Hoe gemakkelijk het is om te zeggen iets 'te doen' maar er vervolgens niets van waar maken. Zo via een forum is het misschien lastig om mijn boodschappen goed te intepreteren, maar geloof me dat ik deze fase allang voorbij ben!

Ik zeg niet dat ik er al helemaal ben, maar als je ziet waar ik vandaan ben gekomen dan is dat een wereld van verschil. Ik heb veel disicpline en als ik iets wil bereiken dat lukt me dit ook.. dat heb ik al vaker laten zien. Ik wil het geen 'vechten' noemen, maar ik probeer recht op mijn doel af te gaan: gezond zijn

Soms zit daar tussen een hobbel, vooral op gevoelsgebied, die mijn reis even vertraagd (want jij weet waarschijnlijk als geen ander dat het niet alleen om het wel of niet eten van dingen gaat)

Wat voor mij nu belangrijk is, is het goed verteren en verdragen van voeding. Ik eet wat goed voelt en probeer steeds toch weer dingen uit om te testen of het goed gaat.Mijn lijf heeft veel te verduren gehad en ik merk dat deze soms tegenstribbelt, en ja soms is het lastig om zelf te ontdekken wat wel/niet goed is en hierbij dan ook niet na te denken.

Ik begrijp dus je reactie, maar vind wel dat je snel tot een oordeel komt. Ik denk dat het vanaf een forum heel moeilijk is om te bepalen in hoeverre mijn eetstoornis mijn leven nog beheerst.

Het is wel herkenbaar, want toen ik vorig jaar ziek thuis kwam dachten mijn ouders ook dat ik terug was in mijn AN. Gelukkig hebben ze gezien hoe het echt gaat en zien ze dat ik dingen aanpak/ dingen eet die ik nooit heb gegeten/ dingen uitbreidt en uitprobeer, ze staan voor de eerste keer echt achter me (dat is zo belangrijk voor me)

En om af te sluiten,
Quote:
ik hoef niet tot je door te dringen. Ik hoop namelijk vooral dat jij tot jezelf kunt doordringen en in ieder geval jezelf duidelijk kunt maken dat je met jezelf op de loop gaat (laat gaan), zodat je jezelf de mogelijkheid geeft een keuze te maken.

Ik hoop in ieder geval dat je voor jezelf goed duidelijk hebt waar je heen wilt en waarom


Dat is idd het belangrijkste: eerlijk naar mezelf (durven)kijken, het gaat niet om wat jij denkt of een ander denkt.. als ik zelf maar weet waar ik sta en wat ik wil.

 
Ik zie, lees, begrijp en voel wat jullie beiden bedoelen. Zelf heb ik van mijn 18de tot ongeveer 40ste jaar geworsteld met een ES. Mijn lichaam is niet geheeld, dat heeft tijd nodig.

Quote:
Natuurlijk wil ik niets anders dan alles kunnen loslaten, de eetstoornis achter me laten en geen angst meer voelen. Dat zal ook altijd mijn grootste streven blijven: er helemaal bovenop komen. Ergens denk ik/weet ik zeker, dat wat je heel graag wilt, je ook lukt.. Dat is ook mijn ervaring, wat ik wil bereiken, dat gaat me lukken!

Jullie hebben zeker een punt, ik moet dingen (te) vaak horen en blijf nog hangen in controle willen nemen, angsten.. die er niet zouden moeten zijn.



Dit is zo herkenbaar voor me. Daarom lees ik er ook wat dwangmatigs in. Perfectionisme, controle. Als iets moet lukken, dat heeft iets van starheid. Angsten die er niet zouden moeten zijn, zullen zich aan blijven dienen, aangezien ze niet meer weggestopt willen worden. Kijk je angsten aan, daar vragen ze om. Leer ook op dit gebied naar de taal van je lichaam luisteren.

Je kunt pas wat loslaten als je het hebt vastgehouden.

Ik lees dat je erg je best doet Ikke. Ook dat is herkenbaar voor me. Ik zit zelf met mijn 48ste jaar, nog steeds op dat pad.

Het geeft niet, het is oké zoals het is.

Ik denk dat Pinklady goed ziet wat er aan de hand is. Aan jouw reactie te lezen, gaat ze wat te snel voor je.

Je kunt geen stukken overslaan. Gras groeit ook niet harder door er aan te trekken. En als mensen, zoals in dit geval Pinklady, heel dicht bij komen, kan dit beangstigend zijn.

Je ben nog niet daar, waar Pinklady je graag wil hebben, vanuit haar behoefte je inzicht te geven en je te willen ondersteunen.

Misschien zie ik dit helemaal mis hoor, het komt zo op me over.

Loop je pad, sta ondertussen open voor de adviezen van mensen die ervaring hebben vanuit hun eigen lange weg van herstel van de ES.

Gaat het te snel, parkeer de adviezen dan even. Gooi ze niet volledig weg. Bekijk ze weer als je voelt dat je er open voor staat.

 
Pijn in het midden van de buik heeft niets met Laag KH te maken en al zeker niet met een ES. Als het voornamelijk voorkomt bij een lege maag kan het op een maagzweer wijzen. Regelmatig iets eten en veel kleine slokjes water kan dan helpen. Meestal is de H-pylory bacterie hier de oorzaak van. Tussen de zestig tachtig procent van de mensen heeft deze bacterie. Bij lechts 10% van de mensen leidt het tot klachten. Een ES is niets anders dan een dwangstoornis die voort kan komen uit toxische darmen door bacterie overgroei, gevolgd door een toxisch brein, gevolgd door hormoononbalans. Of langdurige stress, gevolgd door hormoondysbalans en dysbalans in de darmen. Zaak is het dan met goede voeding het hele systeem te helen. Dat duurt lang.

Ik wordt er een beetje verdrietig van als ik lees hoe GAPS hier nog steeds in een slecht daglicht gezet wordt. (Voor mij was dat een reden om hier niet vaak meer te komen). Ik begon drie jaar geleden met het SCD dieet omdat dit niet voldoende heling bracht ging ik anderhalf jaar geleden over op GAPS de laatste dertien maanden zonder enige zonde buiten dit dieet. Het heeft me niets dan goeds gebracht. Paul Jaminet is ermee begonnen dit dieet een low CARP te noemen. Zelf heeft hij al lang geleden zijn exuses aan Natasha Campbell-McBride aangeboden voor deze misvatting, hij wist er niet voldoende van gaf hij toe. Het gevaar van low CARP bestaat wel als je dieetfouten maakt. Vandaar dat een goede supportgroep en het lezen van het boek een must is.

Wat Terry Wahls betreft (ik heb har boek hier liggen en gelezen). Zij eet peulvruchten, noten en af en toe een YAM, daarnaast bevat haar dieet behoorlijk veel fruit. Dit is derhalve helemaal geen low Carb dieet. Zij wil zoveel mogelijk antioxidanten binnen krijgen door zo gekleurs mogelijk te eten, dat betekend bessen, citrusfruit, bieten, groene groenten, druiven, tomaten, paprika etc. Per maaltijd moeten minstens drie kleuren op je bord liggen. Ze schept drie maal per dag drie koppen hiervan op een bord. Dat is dus 9 koppen per dag. Dat is ruim 2100 ml. Daar zitten behoorlijk wat koolhydraten in, en is een heel goed ontgiftingsdieet. Voor GAPS-condities is het minder goed. De keuze voor wat je gaat volgen heeft te maken met wat je wilt genezen en daar moet je soms prioriteiten in stellen, omdat als je alles tegelijk wilt doen je onnodig stress in je lichaam brengt.

Astrid Tanis (inmiddels opgeleid tot GAPS-practitioner door dr. Natasha Campbell-McBride)

 
Quote:
Pijn in het midden van de buik heeft niets met Laag KH te maken en al zeker niet met een ES. Als het voornamelijk voorkomt bij een lege maag kan het op een maagzweer wijzen. Regelmatig iets eten en veel kleine slokjes water kan dan helpen. Meestal is de H-pylory bacterie hier de oorzaak van.



Ik heb maandenlang soortgelijke klachten gehad zoals Bizzkwiekje beschrijft. De oorzaak was niet de H-pylory bacterie, röntgen foto's wezen op een ernstige obstipatie in meerdere delen van de dikke darm. Sinds ik oxypowder gebruik naast WP voeding, is het een stuk verbeterd. Niet misselijk meer en geen speekselvloed. Sinds ik geen koffie meer drink heb ik geen pijn in de maagstreek meer.

Wel nog vermoeidheid (leegloop energie) en daarom ga ik wat meer koolhydraten toevoegen nu, kijken of dit de oorzaak van het verzuurde vermoeide gevoel zou kunnen zijn. Indien dit niet zo is, zal ik de rauwe melk een tijdje schrappen, aangezien ik een slechte eiwitvertering heb.

Quote:
Zij eet peulvruchten, noten en af en toe een YAM, daarnaast bevat haar dieet behoorlijk veel fruit.



Hoe zit het dan met het fytinezuur in noten? of weekt en verhit ze deze? En de groenten, kookt ze die ivm oxaalzuur?

Ook lees ik dat ze nachtschades eet. Waarop moeten we onze keuzes gaan baseren, ontgiften met rauwe groenten, of op een andere manier ontgiften en onderwijl toch voldoende verzadigd (dierlijk) vet binnen krijgen.

 
Vastzittende ontlasting kan ook een probleem zijn,of parasieten die geven bijvoorbeeld pijn vlak boven de navel en kunnen zorgen voor verminderde peristaltiek in de darmen. Hun toxinen kunnen verlammend werken. Oxypower helpt tegen parasieten. Maar ook oxypawer kan weer niet iedereen aan.

Terry Wahls weekt de noten, ze eet nachtschades en krijgt oxaalzuur binnen. Oxaalzuur is een probleem als je de oxalobacter mist in je darmen die de oxaalzuur afbreekt tot een voor het lichaam ongevaarlijke stof. Lactobacilles breekt oxaalzuur in mindere mate af. Teveel oxaalzuur als je de oxilobacter mist breekt de lactobacilles af wat een cath 22 situatie is. Ook hier is dysbiose de grondoorzaak. Maar niet iedereen heeft dit probleem en waarsch Terry Wahls in ieder geval niet. Haar dieet heeft haar geholpen, het kan zijn dat andere personen aanpassingen moeten doen omdat ze een andere spijsvertering hebben, andere darmflora hebben en lekkende darmen die voor andere overgevoeligheden zorgen. Iedereen is anders, de noten die zij eet, dat kan ik helaas niet doen.

 
Helder Astrid, dank je wel.

Ik heb last van leaky gut. Vooral eieren, melkeiwit en granen zijn een probleem voor me. Ook rauwkost verteer ik slecht. Desondanks drink ik sinds enkele weken rauwe melk en vooral kefir van rauwe melk. Ik heb het idee dat met name de kefir helend werk verricht, ondanks de melkeiwitten. Rauwe melk vind ik heerlijk, maar weet niet zeker of ik het verdraag, aangezien ik zo vermoeid ben en snel verzuurde spieren voel. Maar dat kan natuurlijk ook ergens anders van zijn. (Bijnieruitputting)

Het is een weg vinden die bij me past. En ik ben nog steeds zoekende. Ik ben al heel blij dat ik niet meer zo snel misselijk ben.

En wat je eerder schreef over met goede voeding je systeem helen, duurt lang.

Wat voor mij ook heel belangrijk is, mezelf voeden met voedsel dat goed voor mijn systeem is en wat ik lekker vind. Genieten van eten lijkt me van toegevoegde waarde in het helingsproces.

 
Genieten van eten speelt zeker een rol. Als je je dieet als straf ervaart stap je in de slachtoffer rol; daar wordt je niet beter van. Zeker, ik gebruik rauwe schapenmelk of geit en maak daar kefir van. Vind ik heerlijk. Ik doe er wat stevia in en wat vanille of rasp van de schil van een biologische citroen. Koemelk is voor mij een NoNo en ongefementeerde melk ook. Alhoewel ik tegenwoordig gewone roomboter aankan en soms wat gewone zure room. Als ik een keer gewone kaas eet heb ik geen reacties meer, dus ik heb al veel geheeld. Ik denk dat ik 75% beter ben dan crie jaar geleden. GAPS was de grootste bijdrage aan mijn genezingsproces minstens voor driekwart en de rest was stressmanagement en wat supplementen. Het dieet is belangrijk maar je moet een vorm vinden dat de stress die het veroorzaakt minimaal blijft. Dat betekend niet pushen en het lichaam de tijd geven te genezen. Nog steeds voel ik dat ik vooruit ga zelfs na al die tijd en nog steeds voel ikdat het soms twee stappen achteruit is om weer een paar stappen vooruit te gaan. Me echt slecht voelen heb ik de laatste maanden niet meer gehad, hoogstens dat ik me een paar dagen wat minder voel. Ik moet zeggen dat ik soms tijdens het dieet twijfelde; vooral in het begin. Door me aan te sluiten bij supportgroepen en steeds te lezen hoe mensen problemen overwonnen, kon ik door gaan. Terugkijkend heb ik de juiste keuzes gemaakt en ben ik heel tevreden met de weg die ik heb bewandeld. Zonder GAPS was ik nooit geweest waar ik nu ben.

Snel verzuurde spieren kan wijzen op problemen met de mytochondria (de energoecentrale in de cellen). Dat zit in de hoek van de CVS/ME en fybromyalgy. Je hebt dan vaak naast een goed dieet ook wat supplementen nodig. Fredds protocol vind ik vrij goed en dat kan je wel vinden als je Googled.

Hartelijke groet Astrid

 
Zou je kunnen uitleggen waarom jij vindt dat gaps hier in een kwaad daglicht wordt geplaatst?

Ik heb dit persoonlijk nooit zo ervaren. Ten eerste is het een forum volgens westonprice principes, die duidelijk anders is dan het gaps protocol. En waar Mike nog al eens op wijst is dat vooral vrouwen nogal eens problemen hebben met het volgen van het gaps dieet, vanwege te weinig koolhydraten, waar mannen minder vaak last van schijnen te hebben.

De bedoeling is dat mensen helen, niet afhaken of helemaal stoppen.

Jij doet het erg goed op gaps blijkbaar, maar dat wil nog niet zeggen toch dat dit voor iedereen dan geldt? Of dat mensen dan iets fout doen?

Wij proberen elkaar te helpen door ervaringen te delen, niet door stug vast te houden aan een protocol of mensen het idee te geven dat ze iets nog steeds niet goed doen met hun dieet.

Ik heb het eliminatie dieet gevolgd, wat blijkbaar ook verschillende ms ers enorm hielp, en toen dit bij mij anders uitpakte werd mij alleen maar verteld dat ik het dan nog steeds niet goed genoeg volgde, dat ik nog steeds verboden dingen binnen kreeeg, dat ik nog beter mijn best moest doen. Dat is geen helpen, dat is iemand een schuldgevoel aanpraten.

Zo van : als het dieet niet helpt, dan doe jij het fout. Het kan in ieder geval niet aan het dieet liggen.

Bij terry wahls net zo, het heeft bij haar geweldig uit gepakt, maar als ik de verschillende forums volg dan zie ik nog niet veel ms ers bij wie dit net zo goed gaat. Doen die iets fout dan? Of is er misschien iets anders aan de hand?

 
Dirtsa niemand doet iets fout, dat is niet wat ik zeg. Iedereen zoekt dat wat goed voor haar hem is op dat moment. Dat is ook wat ik zeg. Ik zeg ook niet dat iedereen GAPS moet doen; Maar GAPS wordt hier wel negatief afgeschilderd. Ik weet van diverse mensen dat ze daarop zijn afgehaakt van dit forum. GAPS is onderdeel van WestonPrice, het is een therapeutische vorm voor mensen met een GAPSconditie zoals bijvoorbeeld autisme. Weston Price heeft veel onderafdelingen die een aangepast voedingsprotocol propaganderen. GAPS is er daar een van. Als het niet voor iemand werkt wil dat niet zeggen dat iemand iets fout doet of dat ik iemand ergens de schuld van geef. Of dat iemand zich niet aan de regels houdt. Dan wil dat zeggen dat er iets in het lichaam gebeurd wat op dat moment niet goed aanvoeld en misschien zelfs niet goed is. Ik ben door diverse perioden gegaan die niet goed aanvoelde, iedere keer kwam ik daar beter uit. Op het dieet van Terry Wahls kan dat heel goed zijn dat het snelle ontgiften voor het lichaam niet haalbaar is op dat moment. Het kan ook zijn dat de darmen zo zijn aangetast dat er een fructose malabsorbtie is ontstaan. Het kan ook zijn dat de oorzaak ligt in een fikse metalenvergiftiging en er is veel meer. In ieder geval heeft het dieet voor Terry gewerkt en werkt het voor veel van haar patienten. Ik doe haar dieet niet omdat zoveel rauwkost en fruit op dit moment niet goed is voor mijn systeem. Ik pas wel sommige voor mij haalbare aspecten toe omdat ik door CFS ook een afwijking aan mijn mitochondrien heb. Wahls ontwikkelde haar dieet voor mensen met MS om de mytochondrien te helen. Ik denk dat ik daar mijn voordeel mee kan doen. Wat het GAPSdieet betreft ken ik internationaal inmiddels diverse mensen waarvoor GAPS een lifesaver is geweest. Ik ken ook mensen die het aan moesten passen voor het echt ging werken. Soms was dat high Fat gaan en soms low Carb, voor anderen was het juist iets meer carbs toevoegen. Er is niet een recept en niet een lichaam. Bovendien heb ik gemerkt dat het lichaam door diverse stadia heengaat waardoor er soms tussentijds aanpassingen gedaan dienen te worden. Dingen waar ik een jaar geleden ziek van werd zijn nu goed voor me.

Ik heb dit jaar de opleiding bij DR NCB gedaan in een zaal vol met therapeuten en artsen. Ik was onder de indruk van de positieve verhalen, maar ook de problemen werden besproken. Het GAPS voedingsprotocol is niet makkelijk en je moet goed weten waaraan je begint. Sommige mensen blijven te lang in het intro hangen op fase een en twee, daaruit kunnen problemen ontstaan.

 
Astrid,

Kun jij een citaat geven van een (ongenuanceerde) negatieve afschildering van GAPS hier op het forum?

 
Dat was ook mijn vraag: je zegt wel dat Gaps hier negatief wordt afgeschilderd of dat mensen zijn afgehaakt hierom, maar je zegt nog steeds niet hoe je dit precies bedoeld.

Ik begrijp ook niet veel van mensen die afhaken zonder te melden waar ze het niet mee eens zijn of gewoon de discussie niet aangaan. maar dat is puur mijn mening.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.469
Berichten
498.747
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan