Totale leegloop van energie

Vraagje: ervaar je dat je meer energie hebt bij vroege diensten, omdat je de smoothie dan vroeg in de ochtend consumeert?

Mike

 
Voor mijn gevoel valt er meer winst te behalen met een vroeg ontbijt, bestaande uit vetten, eiwitten en koolhydratem, in die volgorde. Jouw smoothie is rijk aan vet, maar niet aan eiwitten en koolhydraten. Met het ontbijt zet je de toon voor de rest van de dag en je kunt je eiwitten het best 's ochtends eten.

Mike

 
De sunwarrior die ik aan mijn smoothie toe voeg is pure proteïne. Dit voeg ik bewust toe, omdat ik geen eieren kan verdragen.

Als koolhydraten zou ik eventueel billington suiker kunnen bestellen (ik kan niet goed tegen honing)

 
De WAPF waarschuwt voor geconcentreerde eiwitpoeders! Je doet dan een onnodig groot beroep op je spijsverteringscapaciteit en het kost heel veel schildklierhormoon, waardoor je je ook je schildklier belast en o.a. je vit. A-reserves teveel aanbreekt. Geen wonder dat je je zo moe en futloos voelt! Je moet je vetten, eiwitten en koolhydraten halen uit VOEDSELbronnen.

Mike

 
Is een blikje makreel of sardines ook goed? Dan draai ik de lunch en de smoothie namelijk om. Ochtend vis, middag smoothie. Of geldt het zelfde principe in de middag eiwitten, vetten koolhydraten.

 
Heb je wel eens zelf yoghurt gemaakt? Erg licht verteerbaar en heerlijk om de dag mee te beginnen.

In het scd kookboek staan ook lekkere recepten, crackers/amandelbrood/kokosbroodjes( deze zijn echt heerlijk, en samen met bijv appelsmoothie een volwaardige maaltijd).

 
Ja vaak in het verleden, ook de sc room. Dit lost het eiwit tekort niet op. Ik prefereer kefir boven de sc yoghurt.

Ik scoor hoog intolerant op (melk) eiwitten, nu verdraag ik kefir, tenminste dat idee heb ik.

Zou ik rauw eiwit dan wellicht ook verdragen? of maakt dit geen verschil met gekookt of gebakken.

Het drinkt zo lekker weg een smoothie in de ochtend. Vlees of vis zo vroeg is eigenlijk niet zo mijn ding.

 
Sylvia, ik vraag me af wat je allemaal eet tijdens zo'n boulemie aanval. Eet je dan Weston Price of GAPS of gewoon alles wat los en vast zit? Dingen die ongezond en verboden zijn? Probeer jezelf niet schuldig te voelen dat het gebeurd is. Vandaag en morgen is er weer een nieuwe dag met nieuwe gezonde keuzes. Je had even een zwak moment of je lichaam werd zonder dat je er erg in had getriggerd door iets...

 
Een aanval van boulimie gaat bij mij altijd gepaard met veel en ongezond eten, waarop braken volgt.

Het verraste me, omdat het lang geleden was.

Ik heb het mezelf vergeven. Ik voel wel dat mijn lichaam moet herstellen na deze gebeurtenis. Ik ben de hele dag al niet lekker. En het is niet bevorderlijk voor mijn energie, die al op een laag pitje staat.

Ik merk dat ik behoefte heb aan zoet, dus ik denk dat mijn bloedsuiker op dit moment behoorlijk instabiel is. Het is maandenlang goed gegaan. Waar dit nu aan ligt, deze plotseling behoefte, weet ik niet.

 
Quote:
De WAPF waarschuwt voor geconcentreerde eiwitpoeders! Je doet dan een onnodig groot beroep op je spijsverteringscapaciteit en het kost heel veel schildklierhormoon, waardoor je je ook je schildklier belast en o.a. je vit. A-reserves teveel aanbreekt.


Mike, geldt dit ook voor superfoods? zoals chlorella/spirulina, en anderen...

 
Eiwitrijke superfoods zijn complete producten en dus geen geisoleerde producten, dus dat is geen probleem.

Mike

 
Quote:
Is een blikje makreel of sardines ook goed? Dan draai ik de lunch en de smoothie namelijk om. Ochtend vis, middag smoothie. Of geldt het zelfde principe in de middag eiwitten, vetten koolhydraten.


Jij hebt bijnieruitputting, geen twijfel over mogelijk. De bedoeling is dat AL je maaltijden bestaan uit vetten-eiwitten-koolhydraten, in die volgorde. Dit geldt ook voor tussendoortjes. Daarnaast mag er nooit meer dan 3 uur tussen je maaltijden zitten, liefst minder. Als viseiwit wel goed gaat, eet dat dan inderdaad. Eet echter altijd meer vet dan eiwitten en meer eiwitten dan koolhydraten.

Quote:
Ik merk dat ik behoefte heb aan zoet, dus ik denk dat mijn bloedsuiker op dit moment behoorlijk instabiel is. Het is maandenlang goed gegaan. Waar dit nu aan ligt, deze plotseling behoefte, weet ik niet.


In zijn boek Bijnieruitputting schrijft Wilson over dit soort gebeurtenissen. Ik heb het boek niet in het Nederlands gelezen, maar ik heb het hier met Rapunzel herhaaldelijk over gehad. Wilson stelt dat 1 enkele misstap (je te buiten gaan aan foute verleidingen) nog lang kan doorwerken. "It's not worth it," schrijft hij herhaaldelijk in zijn boek, het is het niet waard. Zo zet je met elke stap vooruit (tijdelijk) minimaal 2 stappen achteruit.

Quote:
Oja, en soms als ik wel eens zin in wat zoets heb eet ik in de avond nog wel eens een rijstwafel (sinds kort, ik heb ze maandenlang niet gegeten) met dik roomboter en yacon siroop.


Rijstwafels zijn geen voedsel. Er zijn proeven gedaan met ratten die enkel rijstwafels gevoerd kregen. De ratten overleden stuk voor stuk aan ondervoeding. Yaconsiroop is geconcentreerde fructose en nog erger dan suiker. Dit geldt eveneens voor andere alternatieve vormen van suiker, zoals agavesiroop, rijstsiroop, maissiroop, dadelsiroop, tarwestroop, casavestroop etc. Ik zie regelmatig mensen in natuurvoedingswinkels op zoek naar 'suikervrije' producten, die dan producten kopen met alternatieve zoetmiddelen die nog erger zijn dan suiker! De onwetendheid is groot, helaas.

Bedenk dat je boulimia is ontstaan door suikers en er ook weer door getriggerd wordt! Eet echter niet te weinig koolhydraten (een bekende valkuil!), maar kies liever voor kwalitatief goede kh in de vorm van glutenvrije granen als rijst en quinoa. Eet hiervan 100 gram per dag. Als de bloedsuikerschommelingen aanhouden kun je zelfs naar 150 of 200 gram p.d. gaan.

Mike

 
Mike bedankt voor al deze informatie en adviezen. Hier heb ik wat aan.

Ik had de yacon siroop juist gekocht omdat er op de site van unlimited health stond dat het probiotisch werkt en een lage glycemische index heeft. Zo ook in het verhaal van de sunwarrior eiwitten getrapt, aangezien men zegt dat het uit gefermenteerde rijst is. En maar denken dat ik goed bezig ben.

Ik gooi het maar weg, jammer van het geld het zijn dure producten. Maar als mijn winst is dat ik me beter ga voelen, is die miskoop niet erg.

Ik heb nu de billington suiker besteld.

En ik heb boekweitbrood gebakken.

Wat je zegt over boulimia en koolhydraten, heb ik aan levende lijve ondervonden. Sinds ik koolhydraten, in de vorm van rijst en quinoa toe voeg, voel ik de behoefte aan meer toenemen. Afgelopen week had ik mezelf even niet in de hand.

Maar ik pak de draad weer op.

Ik ga je protocol over bijnieruitputting volgen, dat in je e-book staat.

 
Hier een helder artikel dat vraagtekens zet bij GAPS. Matt Stone stelt terecht dat lage metabolische energie nie alleen met de darmen te maken heeft. De commentaren onder het artikel zijn ook interessant. Een citaat:

Quote:
I have talked with Dr. NCM over email and personal phone calls and she has clarified on a few occasions that GAPS is not for everyone and that some people need more carbohydrates for their metabolism (even potatoes, etc). I would never suggest anyone consider staying grain-free or doing SCD for the rest of their life (well, maybe a few people could, but not most people). To support metabolism a person should try to add potatoes, or gluten-free grains (or something) as soon as possible. The point here is that we are all so very, very diverse. I think there are many autistic kids who need their adrenals and thyroids (etc.) addressed; hopefully their parents do so.


In de commentaren spreekt Matt ware woorden:

Quote:
Even if GAPS is a solution, it’s a really hard one. Just because we invented a bike doesn’t mean we shouldn’t keep developing technologies for more efficient travel. There may be rocket ships out there.


Mike

 
Wat ik er uit denk te begrijpen, is dat mensen vooral ook crashen op te weinig koolhydraten?

Gisteren avond voelde ik me sinds weken weer echt ziek. Klachten die ik lange tijd heb gehad en dacht dat leaky gut door vele voedselintoleranties de oorzaak waren. (Zal ook wel een rol spelen) Misselijk en heel moe en slaperig. Ik moet op zo'n moment dan ook echt gaan liggen. Ik realiseerde me dat ik gisteren nauwelijks koolhydraten had gegeten. Nadat ik ongeveer driekwart eetlepel billington suiker op had, ging ik me na ongeveer een kwartier weer wat meer mens voelen.

 
Daar heeft Matt Stone ook een oplossing voor.

4 lepeltjes suiker en 1 lepel keltisch zeezout.

Mengen....en als het voelt of je crasht wat van het mengsel onder je tong laten smelten.

Dia.

 
Nou Boschje, dat zegt genoeg zou ik zo denken!

Voor wat GAPS betreft is er inderdaad altijd die eeuwige discussie over de koolhydraten! GAPS is niet low-carb wordt er gezegd maar veel mensen kunnen - vooral in het begin van het dieet - totaal niets met de fructose in fruit en honing. Voor hen blijft er dan als koolhydratenbron over: pompoen, wortel, doperwt. En koolhydraten uit groente tellen niet volgens het Perfect Health dieet, het is gewoon te weinig. Met alle gevolgen van dien.

Wat ik verder nog weet:

- mijn zus met bijnieruitputting (wat veel GAPS patiënten ook hebben) stortte compleet in op het GAPS dieet. Zij kon namelijk geen fruit eten i.v.m. haar bijnieren, daar werd ze ziek van. Pas toen ze weer wat glutenvrij graan toevoegde begon ze zienderogen op te knappen.

- een Paleo jongen die ik ken, die zichzelf van een auto-immuunziekte heeft genezen (voor 90%) middels dieet heeft me gewaarschuwd om niet te lang low-carb te gaan. Maximaal een jaar. Daarna pakt het slecht uit, minder energie en een schildklier die ervandoor gaat. Zie Anthony Colpo+thyroid en ook

- http://drcate.com/going-low-carb-too-fast-may-trigger-thyroid-troubles-and-hormone-imbalance/

-zie ook nog: http://www.natuurdietisten.nl/files/Schildklier.pdf

bij symptomen van een trage schildklier horen ook constipatie en candida!

- Ik heb contact gehad met een Belgische met een lekke darm. Zij mag witte rijst van haar diëtiste, wat dan weer overeen komt met het Perfect Health dieet.

Zelf heb ik ook het idee dat mijn schildklier achteruit is gegaan sinds GAPS. Maar ik zat natuurlijk super laag in koolhydraten zonder fructose. 7 Mei ga ik naar de natuurarts en dan zien we wel weer verder. Ik ben nu in elk geval aan de quinoa, linzen, witte basmatirijst, af en toe een zoete aardappel (fructose) en 1 klein appeltje. Oh... en aan de Thyronyl. 3 Per dag. Omdat mijn wenkbrauwen er aan het vandoor gaan zijn.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.469
Berichten
498.687
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan