Hilda,
Hoewel je het mooi verwoordt zie ik het toch anders. Wat bizzkwiekje beschrijft is dat ze van haar voormalige, koolhydraatrijke voeding te plotseling is overgeschakeld op het vetrijke GAPS-protocol, waardoor je het lichaam een te plotselinge schok toebrengt en het in feite tevergeefs dwingt van een suikerverbranding naar een vetverbranding. Eerst waren suikers de brandstof en dus energiebron en dat ging redelijk goed, nu moet het lichaam zijn toevlucht nemen tot vetten als brandstof en energiebron.
Hiervoor moeten eerst in ieder geval de lever en galblaas helen, maar evt. (afhankelijk van de opgebouwde schade) ook de darmen, nieren, milt, alvleesklier, etc. Hormoonklieren als de schildklier en de bijnieren moeten we ook nog meenemen in het plaatje, om het doolhof compleet te maken. Indien de vetten onvoldoende verteerd worden en opgenomen worden ligt er vermoeidheid, maar ook verstopping en de nodige andere ellende om de hoek. Dit is geen 'ontgifting', dit is te wijten aan een te plotselinge overgang van suikers naar vetten.
Opnieuw zie je een vrouw crashen op GAPS. Nogmaals, ik vind het in essentie een prima protocol, maar m.i. is het een vergissing om grotendeels op groenten te leunen als je bron van koolhydraten. Vrouwen trekken dit minder goed dan mannen, ik zie het keer op keer. Hier een citaat uit een ingezonden brief in de laatste editie van Wise Traditions, het kwartaalblad van de Amerikaanse WAPF, die geschreven is door... een vrouw:
Quote:
I did the GAPS introduction diet for three weeks, lost ten pounds, began to look like a skeleton and felt awful. I assumed my symptoms were related to die-off and ignored everything, only to find myself in the hospital with dangerously low blood levels of potassium (an electrolyte), a nearly stopped heart, and what doctors called a heart attack.
(...)
With my symptoms and information I think that eating a no-carb diet, with diuretics (dandelion root, kombucha, etc.) and recommended frequent enemas can be really dangerous for some since all of these things can result in lowered potassium levels with symptoms that mimic what the book calls "die-off."
Mike