Totale leegloop van energie

Hi Dirtsa en Pinklady

Dit is het laatste wat ik erover zeg anders raak ik weer teveel verwikkeld in discussies en ik heb het momenteel erg druk.

"Ik begrijp ook niet veel van mensen die afhaken zonder te melden waar ze het niet mee eens zijn of gewoon de discussie niet aangaan". I begrijp dit wel; als je al je energie nodig hebt om te genenzen en je kiest voor een protocol die dat voor je kan doen maar wat wel vrij veel inzet vereist; dan blijft er weinig energie over om je continu te moeten verantwoorden en verdedigen.

Het gegeven dat als iemand zich niet goed voelt tijdens het dieet wordt steevast als low CARB gezien terwijl er meerdere oorzaken kunnen zijn. Het eerste half jaar was voor mij een achtbaan van lichamelijke en mentalale symptomen, soms wat het detox, soms die off, en soms gewoon een griepje dat ik verkeerd interpreteerde,een keer ging ik te laag in KH en met een paar pompoenpannekoekjes kwam ik daar binnen een uur uit. Maar na iedere loop of dive in de achtbaan kwam ik er beter uit en met nieuwe kennis en ervaringen. Ik heb ontzettend veel gehad aan een zeer goede Yahoo supportgroep waar mensen mij stimuleerde om vast te houden aan het dieet en niet af te haken. Wat ben ik de mensen daar dankbaar voor hun stimmulerende vasthoudendheid.

"je zegt wel dat Gaps hier negatief wordt afgeschilderd of dat mensen zijn afgehaakt hierom, maar je zegt nog steeds niet hoe je dit precies bedoeld".

GAPS wordt nog steeds als LOW CARB afgeschilderd en dat is het niet. Verder wordt er beweerd dat toevoegen van glutevrije granen en zoete aardappel het enige zijn dat dit dieet gezond maakt. Op het moment dat je dat toevoegd zaag je de poten onder de GAPSstoel vandaan en is het geen GAPS meer. Je begint dan weer de slechte bacterien te voeden en de dysbiose te versterken. Als iemand zich hier beter bij voelt dan is dat prima en het kan soms om verschillende redenen gezond zijn om die keuze te maken. Het kan ook dat je je na een paar weken of zelfs maanden weer slecht gaat voelen omdat je de slechte bacterien opnieuw voedt. Vaak wordt dan niet de connectie gemaakt dat het aan de trisachariden ligt omdat het een late reactie is. Een allergie merk je direct maar het heeft namelijk even tijd nodig voordat de slechte bacterien weer tot wasdom komen en de overhand nemen. Door voor deze granen te kiezen adviseerd je mensen dan om geen GAPS te doen. Terwijl ze daar vaak intuitief voor gekozen hebben en niet voor niets. Mensen die toch aan het GAPS vasthouden worden al snel in het ES hokje geplaatst. Dat riekt een beetje naar de drogredenering in het reguliere circuit.

Dit is een WAPF forum, maar dr NCM is zeer gerespecteerd in de (internationale) WAPF gemeenschap. Daarom verbaast het mij dat ik de waardering voor haar werk hier niet ervaar. Ze spreekt op iedere WAPF conferentie met meerdere lezingen. Andere sprekers refereren vaak aan haar. Dat is niet omdat ze geen WAPF is, of geen voorstander van WAPF. Strikt gesproken kan je zeggen dat haar voedingsprotocol een WAPF variant is. Als je het dieet minimaal twee jaar doe en je darm- en mentale klachten zijn weg, raad ze aan om wat te expirimenteren met gefermenteerde glutenvrije granen. Sommige mensen zijn daar na de twee jaar nog niet aan toe, sommige wel. Gaat dit goed dan kan je gefermenteerde tarwe proberen. Dan huisgemaakte zuurdesembrood en vervolgens gekocht zuurdesembrood. Vervolgens kan je ongefermenteerde rauwe melk proberen. Dit is het protocol om van het GAPSdieet af te komen en over te gaan naar een gezond gevarieerd WAPFdieet. Sommige mensen lukt dit anderen lukt dit gedeeltelijk en anderen moeten langer of hun leven op het dieet blijven. Dit alles aan de hand hoe je lichaam erop reageerd. In princiepe kan je zeggen dat ze mensen die ernstig ziek zijn gereed maakt voor het WAPFdieet. Het standaard westerse dieet adviseerd ze niet, maar af en toe een zonde op een feest of op vakantie kan, tenminste nadat je genezen bent van de GAPS-conditie waarvoor je het doet. Ik heb haar ontmoet op de cursus die ze gaf en ik was zeer onder de indruk van haar ervaring, flexibiliteit en haar inzichten.

Ik kan het hele Forum af gaan zoeken naar negatieve citaten en ze zeker vinden. Maar daar heb ik geen zin in en tijd voor. Maar het afschilderen als Low Carb; het beweren dat mensen hiervan in de problemen komen en het proberen iedereen die GAPS doet aan de glutenvrije granen te krijgen zijn mijn voorbeelden die regelmatig terugkeren in discussies. GAPS is niet LOW CARP, dus dat kan niet het probleem zijn. Je kan er wel zelf low CARB van maken en dan kom je in de zogenaamde LOW-CARB-FLU omdat je zeker in het begin vaak nog geen vetverbranding hebt. Als je ziek begint kan je dit er niet bij hebben. Sommige dingen in dit dieet zijn niet optioneel, je hebt vet nodig en je hebt gefermenteerde groente nodig, je hebt veel bouillion nodig. En in het begin in fase een en twee kan je beter honing niet weglaten anders kom je zeker in de problemen. Daarnaast is het niet goed om te lang in fase een en twee te blijven hangen. Zodra ernstige disrree weg is moet je naar het volgende stadium. In stadium drie en vier kunnen mensen wat langer blijven hangen als dat nodig is.

Clienten in mijn praktijk die geen vet willen of kunnen eten raad ik dit dieet niet aan.

Sommige mensen raad ik CFGF en suikervrij aan omdat meer op dat moment niet haalbaar is. Dit dieet en de discipline die je ervoor nodig hebt is niet voor iedereen geschikt. Bovendien zie ik dat bij de meeste mensen die hieraan beginnen het water hen aan de lippen staat. De meeste mensen raad ik ook aan om langzaam over te gaan, behalve als de nood heel hoog is met waterdunne ontlasting. Dan kan je beter direct met het intro beginnen.

Astrid

Ik hoop dat ik nu het een en ander duidelijk hebt gemaakt

 
Astrid,

Je hebt mij inderdaad e.e.a. duidelijk gemaakt:

- Ik heb iets anders gelezen dan jij. Ik heb hier op het forum gelezen dat GAPS breed ondersteund wordt, maar dat het lage aantal KHs uit fase 1 desastreus is voor met name vrouwen, omdat die erop crashen. Dus wordt GAPS+ of omgekeerde GAPS aangeraden om te kijken hoe ver je komt. Ik heb dit zéker niet gelezen:
Quote:
Verder wordt er beweerd dat toevoegen van glutevrije granen en zoete aardappel het enige zijn dat dit dieet gezond maakt.



Ik lees veel op dit forum, maar niet alles. Dus vraag ik je waar ik dat gemist heb. Net zoals ik wel benieuwd ben waar jij hebt gezien dat mensen die aan GAPS vasthouden in het ES-hokje geplaatst worden.

- Je bent niet bereid een stelling te onderbouwen. Dat maakt discussie voeren enigszins lastig. Jou komt dat prima uit, aangezien het niet je doel is. Ik vind het jammer. Ongenuanceerde en onvoldoende onderbouwde stellingen de wereld in slingeren is niet moeilijk, maar kan wel gevolgen hebben.

- Je perceptie is op z'n minst selectief te noemen. Over GAPS is in ieder geval meerdere malen gezegd dat het een prima dieet is. Er is ook meerdere malen gezegd dat het een prima dieet is met de kanttekening dat... Of is mijn geheugen nu selectief?

Dan is er nog iets dat me niet duidelijk is en dat is hoe ik de soepjes- en sapjesfase (fase I) minder low-carb (of mag ik het zo niet noemen?) kan maken, als ik nog niet toe ben aan fase II....

Ik geloof niet dat ik nog een reactie hoef te verwachten, maar mocht je hem willen geven... Ik ben erg benieuwd.

 
Hoi Astrid, leuk om je hier weer terug te zien!

Ik heb hier wel het gapsboek, maar ik ben niet goed in strikte dieten al houdt voeding me wel bezig (noodzaak).

Ik was meer vet in mijn dieet gaan stoppen maar ik kom er erg van aan dus ik denk dat ik het niet goed verteer.

Dus nu ben ik dat aan het minderen en dat voelt wel goed.

 
Hoi Liever gezond. Tja het dieet is wel strikt. Ik had het boek denk ik twee jaar in huis liggen voor ik eraan begon. Ik kwam ook in het begin aan op het dieet. Overgewicht is mijn probleem dus dat herken ik. Nu maak ik een combinatie van het leptine reset dieet van Jack Kruse en het GAPSdieet. In de hoop dat dit mijn vetverbranding activeerd. Dat dieet is extreem LOW CARB. Ik ben nu in de twaalfde week en nog niet gecrased. Ik heb het idee dat dit de volgende stap is in mijn genezing. Ik had dit een jaar geleden niet moeten doen hoor, maar nu kan mijn lichaam het aan. Genezing gaat stapje voor stapje en je kan en mag het uitsmeren over heel veel jaar. Hypocratus zei "help waar je kan maar breng geen schade toe". Dat breng geen schade toe vind ik een goeie Slow en steady is beter dan ergens met je ogen dicht in duiken want dan kan je jezelf behoorlijk schade toe brengen.

Pinklady De Lage KHs in Fase een zorgen soms ook voor problemen bij kinderen. Zij kunnen er zelfs van gaan overgeven en zeer slap worden. Voor mensen met een verslavingsverleden kan de reactie ook ernstig zijn omdat zij meestal laag in het serotonine zitten. Dit is de oorzaak voor de verslaving. Zaak is het dan om van het begin af aan ghee toe te voegen. Dit kan je zo van de lepel eten met wat honing. Sommige mensen lopen zelfs met een pot ghee op zak met honing erdoor en nemen iedere dertig minuten een eetlepel om de bloedsuiker goed te houden. Fase een hoeft maar twee of drie dagen te duren. Daarna ga je naar de volgende fase. In fase een zitten nog geen sapjes. Dit is omdat sapjes erg detoxificerend werken. In fase een en twee heb je veel last van die off, als je dan ook nog de detox in gaat dan gaat het te hard en kan je crashen. Als de ergste die off weg is kan je sapjes gaan toevoegen.

Als je in fase een een echte low-carb-flu ondergaat is het zaak extra Caps-legale koolhydraten toe te voegen, dit kunnen extra groente zijn of extra pompoen. Bij kinderen wordt aangeraden als ze in een hypoglycemie belanden dat je ze dan een glas appelsap geeft. Dit is niet echt fase een, maar is toegestaan om even het probleem te takkelen. Doe no harm staat ook hier voorop. Daarna ga je weer verder waar je was maar met iets meer KH in het dieet in de vorm van pompoen, glazig gestoofde uien met ghee, wortelen etc. Je zoekt dan de iets meer KH rijke groente uit. Ik heb intro drie keer gedaan, de eerste twee keer had ik KH rijke groente nodig. De laatste keer niet. Soms doe ik een fase-een dag omdat dat handig is. Als ik hele lange dagen moet werken leef ik op alleen soep. Ik ben dit dieet niet begonnen met het intro; daar was ik te ziek voor. Ik ben begonnen met full GAPS. Na vijf maanden heb ik mijn eerste intro gedaan; ik heb daar zes weken over gedaan. Mijn tweede en derde intro heb ik veel sneller doorlopen, in drie weken of zo. Als je op een fase blijft steken omdat je iets uit de fase niet verdraag is dat niet de bedoeling. Je gaat gewoon naar de volgende fase en laat dat wat je niet verdraagt nog even weg. Later kan je proberen of je darmen genoeg geheeld zijn om het toch te verdragen. Ik ken mensen die anderhalf jaar op het dieet zitten en ineens merken; he mijn eierallergie is weg, of mijn koemelkallergie is weg. Ik ken ook iemand die heeft haar ernstig autistische zoon twee jaar op het dieet en nu ineens kan hij van alles verdragen en begint hij te praten. Anderen merken dit na zes weken. Je begint ergens aan maar weet niet waar het stopt. Ik sprak laatst iemand die al drie jaar GAPS doet en zij zegt dat ze nog steeds voelt dat zij er met stapjes op vooruit gaat. Ik ben begonnen met het idee "ik doe dit een half jaar en evalueer het dan". Ik ben niet gestopt en stop voorlopig ook niet.

We leiden bijna allemaal aan leptine resistentie. Bij leptine resistentie hebben vrouwen meer moeite om in de vetverbranding te komen dan mannen. Als de vetverbranding op gang is gekomen kan je zonder koolhydraten overleven en is GAPSintro een makkie. Zonder vet en zonder eiwit kan niet. Als je crashed op laag KH betekend dit dat je metabolisme nog niet goed werkt, je hebt dan last van metabole inflexabiliteit. Dat betekend dat je lichaam hoofdzakelijk op koolhydraten functioneerd. Ons langdurige op koolhydraten geënte westerse dieet met haar velen eetmomenten is hier de schuld van. We zijn allemaal suikerbabies vanaf onze geboorte. We leren dit met kleine stapjes af. Als je bang bent van vet, honing en pompoen is het intro moeilijk als je lichaam nog niet in de vetverbranding komt. Het dieet is dan niet mis maar de metabole conditie, full GAPS is dan beter om mee te beginnen.

Hartelijke groet Astrid

 
Even ter verduidelijking, om misverstanden te voorkomen:

Astrid heeft gelijk als ze zegt dat GAPS een afsplitsing is van WAPF en als zodanig ook door de WAPF wordt gezien en gehanteerd. Ze stelt terecht dat NCM een gerespecteerde spreker is op WAPF-conferenties, waaronder ook weer zeer binnenkort in Londen op 17 en 18 maart.

De WAPF plaatst echter in haar kwartaalblad Wise Traditions ook kritische geluiden m.b.t. GAPS. Ik heb in deze topic hier al een voorbeeld van gegeven. Steevast komt deze kritiek neer op vrouwen die crashen op GAPS Intro i.v.m. te geringe inname van koolhydraten. Ik vind in dit opzicht de eigen woorden van Astrid ook veelzeggend:

Quote:
Ik ben dit dieet niet begonnen met het intro; daar was ik te ziek voor. Ik ben begonnen met full GAPS.


Dat is voortdurend wat ik hier beweer. Overigens is het niet per se tegen GAPS gericht, maar ook bijv. tegen Atkins, waar ik soortgelijke dingen over heb gezegd. Atkins wil je in zijn introfase gelijk op max. 20 gr. kh per dag zetten en dat is gewoonweg veel te rigoreus. Het einddoel van Atkins, nl. 100 gr. kh p.d., zou je dan veel beter als beginpunt kunnen hanteren, dus gewoon Atkins andersom. Hetzelfde met GAPS: eerst de laatste fase, daarna terugwerken naar het begin.

Het punt van onenigheid zit hem in het feit dat Astrid zal tegenwerpen dat ze niet kon starten met GAPS intro, niet vanwege dat het te laag in kh zou zijn maar vanwege de vele 'dieoff' die dit teweeg zou brengen. Mij valt echter voortdurend op dat GAPS-patienten vrijwel zonder uitzondering bijnieruitputting hebben. Als ze crashen op GAPS intro heeft dat niet zozeer te maken met 'dieoff' maar met een te plotselinge omschakeling van suikerverbranding naar vetverbranding die niet soepel verloopt, net zo goed als dit met Atkins Intro het geval is.

Ik ben het dus niet eens met etiketten als 'ontgifting' en 'dieoff' als er lage metabolische energie wordt beschreven als gevolg van dergelijke protocollen. Dat is simpelweg te wijten aan het ontbreken van bruikbare brandstof omdat het lichaam wel suiker kan verbranden maar vet niet goed genoeg. En ik ben niet de enige! Ik zie de gedachtengang die GAPS aan scd heeft ontleend als de grote valkuil, nl. dat je geen andere koolhydraten zou mogen consumeren dan simpele koolhydraten (glucose). Met complexe koolhydraten zou je de 'slechte bacterien' voeden, zoals hier beschreven:

Quote:
Het kan ook dat je je na een paar weken of zelfs maanden weer slecht gaat voelen omdat je de slechte bacterien opnieuw voedt. Vaak wordt dan niet de connectie gemaakt dat het aan de trisachariden ligt omdat het een late reactie is.


Om die reden kom je uit op koolhydraatrijke groenten als bron van kh. Maar daarin schuilt nu juist het probleem! Groenten zijn zo laag in kh dat ze eigenlijk niet meegerekend moeten worden. Als we dus de Atkins-norm aanhouden van 100 gr. kh p.d. en groenten tellen niet mee (iets wat Atkins ook stelde, groenten kun je bij hem onbeperkt eten) dan kom je er met alle groenten van de wereld dus niet en crash je. Niks geen 'dieoff', gewoon te weinig brandstof en metabolische activiteit van de cellen.

Het alternatief is wel complexe kh eten, maar dan stelt GAPS dat dit de verkeerde bacterien zou voeden. Ik ben daar nog niet zo van overtuigd. Wat mij opvalt is dat GAPS nog heel erg traditioneel uitgaat van 'goede' en 'slechte' bacterien en dat klinkt mij iets te pasteuriaans allemaal. Beter is het m.i. om te denken in de omgevingstheorie van Bechamp die stelt dat een gezonde omgeving 'goede' bacterien lokt en een ongezonde omgeving 'slechte' bacterien lokt. De omgeving, het bloed, bepaalt dus welke types micro-organismes zich daar voordoen, dus de bacterien kunnen nooit de 'ziekteverwekkers' zijn. Sterker nog, de ziekte was er al en de organismes helpen mee om zwakke plekken op te ruimen. Het zijn aaseters.

Bovendien ontdekte Bechamp dat zgn. 'slechte' bacterien zich aan een ongezonde omgeving aan kunnen passen en dan niet verdwijnen (dus ook niet afsterven en 'dieoff' veroorzaken), maar simpelweg mee veranderen met de omgeving. Andersom kunnen 'psoitieve' bacterien ook meeveranderen als de omgeving ongezond wordt. Dit verschijnsel wordt pleomorfisme genoemd, oftewel meervormigheid.

Wat is het verschil tussen een gezonde en ongezonde omgeving? Aeroob vs. anaeroob, zuurstofrijk vs. zuurstofarm. Een goed voorbeeld is de e-coli, die in zowel een aerobe variant als een anaerobe variant bestaat. Het is dezelfde e-coli, maar afhankelijk van hoe zuurstofrijk of zuurstofarm de leefomgeving van de e-coli is wordt deze aeroob of anaeroob. De anaerobe omgeving is ziekmakend en deze lokt anaerobe organismes. De organismes creeren geen anaerobe, ziekmakende omgeving, die was er al voor de organismes!

De zogeheten 'dieoff'-verschijnselen bestaan wel, maar zijn niet het gevolg van afstervende, 'slechte' bacterien. Doordat je vetrijke, eiwitrijke, mineraalrijke en zuurstofrijke voeding tot je neemt versnelt je metabolisme, waardoor je spijsvertering versnelt en je lichaamstemperatuur omhoog gaat. Dit is positief, maar kun je ervaren als negatief, als vervolgens blijkt dat er slapende ontstekingsmechanismes in werk treden en het lichaam zich versneld ontdoet van ongewenste substanties. De ontgifting zorgt dan voor een tijdelijke vervuilde omgeving, waarbij je dus ook een toename van 'slechte' bacterien (lees: opruimers, vuinismannen) kunt verwachten die meehelpen de boel op te ruimen. Er kan dus sprake zijn van een NOODZAKELIJKE TOENAME van 'slechte' organismes i.p.v. afname a.g.v. dergelijke voeding! Hoe valt dat te rijmen met 'dieoff', waarbij het uitgangspunt is dat ze juist massaal het loodje leggen?

Uiteindelijk is het helemaal niet zo interessant om te focusen op 'goede' of 'slechte' bacterien maar op een positieve omgeving, waardoor de juiste organismes in de juiste balans vanzelf hun weg weten te vinden in je systeem. Nogmaals, dit gebeurt op basis van een alchemische reactie op de omgeving, waarbij de organismes simpelweg van vorm veranderen.

We hoeven ons dus helemaal niet bezig te houden met niet-bestaande virussen of andere 'beestjes', maar moeten er simpelweg voor zorgen dat we voldoende kracht hebben om ontgifting van het lichaam mogelijk te maken. Het lichaam kan niet ontgiften als er onvoldoende zuurstof voorradig is. Zuurstof is de verhoger van je stofwisseling, je spijsvertering, je doorstroming en je lichaamstemperatuur. Is het niet opvallend dat ALLE 'slechte' bacterien 'toevallig' ook anaeroob zijn? Om het lichaam voldoende kracht te geven moet je een bruikbare vorm van energie hebben. Astrid spreekt ware woorden als ze stelt:

Quote:
We zijn allemaal suikerbabies vanaf onze geboorte.


En juist om die reden verloopt de omschakeling van suikerverbranding naar vetverbranding niet lekker als deze te plotseling gebeurt. Ik kan niet anders dan constateren dat GAPS Intro precies datgene teweegbrengt, vooral bij vrouwen. Als ze vervolgens mijn raad opvolgen en 'GAPS Plus' (GAPS + complexe koolhydraten) gaan eten herstellen ze zeer snel. Naarmate het lichaam zijn zwakheden blootgeeft zal het des te meer moeten aansterken. Je zult daardoor naast de helende vetten en eiwitten een bruikbare vorm en hoeveelheid van kh moeten aanhouden en koolhydraatrijke groenten zijn onvoldoende bruikbaar, waardoor er hypoglykemie ontstaat en je vastloopt door gebrek aan energie.

Waarom jezelf zo pijnigen door krampachtig uitsluitend glucose te willen consumeren? Glucose gaat nota bene rechtstreeks het bloed in en drijft de bloedsuikerspiegel omhoog! Van complexe kh is bekend dat deze helend werken. Denk aan polysacchariden in bijv. aloe vera, medicinale paddestoelen en zeewier. Ik denk dat NCM met haar protocol in principe goed zit, maar het is m.i. zeer jammer dat ze zich voor wat betreft de keuze van kh zo heeft laten beinvloeden door scd. Daar maakt ze volgens mij een cruciale denkfout. Haar protocol zou veel effectiever zijn als ze dat los liet. GAPS Plus dus!

Mike

 
Mike, ontzettend bedankt voor je verhelderende uitleg!! Op mij is het Gaps dieet hier niet negatief overgekomen, maar het is nu wel volkomen duidelijk waarom ik het op Gaps van geen kant kan uithouden ivm mn bijnieren en bloedsuikerspiegel...

 
Quote:
Floor, goed om te horen dat die bijnieren inderdaad op koolhydraten zitten te wachten/smachten! Al wist ik dat eigenlijk al door mijn zus die ook zo opgeknapt is op wat glutenvrij graan. Maar... jij hebt misschien geen lekke darm/darmproblemen? Want dan wordt het verhaal weer iets anders en dat is nou net de moeilijkheid. Toch blijf ik aan de quinoa en de linzen, ik waag het erop.



Rapunzel, om nog even op je terug te komen, heb ik, denk ik, idd geen lekker darm, ik heb wel last van mn darmen, en ik verteer mn eten niet best, maar verder merk ik er niet zo veel van, misschien ook weer te weinig... maar daarom gaan de gluten vrije granen wel goed. En ik heb ze echt nodig om oa ook mn bloedsuiker op peil te houden, met groente lukt dat niet. Linzen is misschien ook wel is een idee, die heb ik nog nooit geprobeerd eigenlijk.

 
Wat zijn precies de complexe koolhydraten?

Overigens Mike, heel erg bedankt voor de uitgebreide uitleg.

 
Complexe koolhydraten zijn kh met een lange chemische keten. Dit maakt het molecuul groter, waardoor er meer verteringscapaciteit nodig is en deze langzamer aan het bloed worden afgegeven. Dit zijn de zgn. langzame suikers.

Mike

 
Dat is duidelijk, maar waar zitten deze precies in en hoe pas je dit toe. Alleen in het begin en dan wel terug naar alleen koolhydraten uit groente? Of daarna wel weer langzamerhand weer terug naar ook de complexe koolhydraten?

 
Hier een wiki-pagina over polysacchariden:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Polysacharide

Quote:
Alleen in het begin en dan wel terug naar alleen koolhydraten uit groente? Of daarna wel weer langzamerhand weer terug naar ook de complexe koolhydraten?


Uitgaande van mijn eigen ervaring waren mijn bronnen van kh aanvankelijk glutenvrije granen, zoete aardappelen, lactose (in melk), honing en groenten. Nu eet ik in ieder geval nog dagelijks groenten, drink nog steeds rauwe melk en gebruik honing (en soms Billington's melassesuiker), maar de glutenvrije granen en zoete aardappelen eet ik een stuk minder vaak.

Mike

 
Alle soorten bonen en peulvruchten bevatten ook veel complexe koolhydraten, alleen dien je wel rekening te houden met het fytinezuur dat het beste geneutraliseerd kan worden. Hier lees je daar mee over...

 
bonen en peulvrucheten worden afgeraden door Terry Wahls, overigens net als granen. Het gaat ook in stappen hoor, volgens mij stap 3 zonder granen, en stap 4 zonder pwulvruchten.

Volgens haar moet je echtyer ook zonder rauwe melk, maar dat bevalt mij veel te goed 's ochtends.

 
Ik heb de H2O2 drastisch vermindert omdat ik dacht dat mijn vermoeidheid daar voor een gedeelte vandaan kwam. Echter mijn energie lijkt zo weg te sijpelen. Als ik de trap oploop, voelen mijn benen ongelooflijk verzuurd aan. Vanochtend de badkamer gedaan, waardoor mijn handen en armen verzuurd aanvoelen. Mijn energie lijkt op te zijn. Ik heb veel slaap ook. Is dit nu enkel van de bijnieruitputting? Ik neem toch al enkele maanden adrenal.

Of hoort het bij het ontgiften. OVerigens heb ik ook mijn koolhydraten wat opgevoerd, maar ik merk nauwelijks tot geen verschil. Mijn lichaam voelt als 80 jaar ipv 48.

Een echte leverreiniging durf ik niet goed te doen op dit moment, aangezien ik me na de vorige twee keer ook weken lang heel vermoeid heb gevoeld. Nog vermoeider dan nu, kan ik echt niet gebruiken. Ik wil me niet weer ziek melden op mijn werk.

Tips zijn welkom.

 
Sylvia ik denk dat je moet stoppen met de zuivel! Ik was er in 2010 ook meer dan ontzettend vermoeid van. Je kunt het niet verteren. Het sloopt je.

 
Bij een late dienst of vrij start ik de ochtend met water / 4 druppels H2O2 35% en sole

Na ong. een half uur glas water met uitgeperste citroen. Daarna ga ik even het bos in

Bij terugkomst (klein uurtje) eet ik een appel en soms een kiwi of ander zuur stukje fruit. En drink soms wat water met appelazijn

Ik drink groene thee en / of chirochei, soms een glas kefir van rauwe melk, Ik neem een desertlepeltje levertraan met kaneelsmaak.

Dan voordat ik ga werken, rond 11.30 (en als ik vrij ben misschien wat later) maak ik een smoothie van ong. 500 ml kefir, flink wat gesmolten kokosolie, twee eetlepels kokosvezels, een eetlepel sunwarrior eiwit, wat maca poeder, beetje groene stevia, vanillepoeder, kaneelpoeder, 3 of 4 paranoten.

Ik neem daarbij een pilletje kelp (orthica), capsule adrenal en soms een pilletje superenzym (now) of betaine HCL (orthica)

Na ong. 4 uur neem ik een glas water met sole en 2 of 3 druppels H2O2 (vergeet ik ook wel eens)

Na een uur eet ik: gebakken lever of (lams) gehakt, of ander biologisch vlees /kip in veel ghee, kokosolie, kokosmelk, allerlei kruiden afhankelijk van het gerecht (curcuma, thijm, gember, oregano, knoflook, sjalotten, koriander etc.) Vaak eet ik hierbij gekookte spinazie, of gekookte witlof, of veld/bladsla aangemaakt met appelazijn, olijfolie en keltisch zeezout. Tegenwoordig kook ik wat witte rijst voor de koolhydraten.

Tussendoor drink ik water met sole, warm water met een flinke schep rode palmolie, of groene / witte/ lindebloesemthee, zuurkoolsap of ander gefermenteerd sap van demeter, kefir zelfgemaakt van rauwe melk (ik drink momenteel nauwelijks rauwe melk zonder dat ik er kefir van gemaakt heb, omdat ik niet weet of ik hier moe van word)

Vaak maak ik bouillon van mergpijpen (merg doe ik in de soep), kip en verschillende verse groenten die ik pas kook als de soep klaar is. (ik schep iedere dag wat bouillon uit de pan, waarin ik dan steeds andere groenten in kook, om niet iedere dag hetzelfde te eten.

Bij een vroege dienst, eet ik vroeg in de ochtend de smoothie en neem ik voor tussen de middag enkele blikjes sardines of makreel op water mee met wat sla en/of een avocado.

Of ik eet wat soep.

Ik denk dat het dit zo'n beetje is.

Soms eet ik zelfgemaakt boekweitbrood met dik rauwe roomboter en rauwe kaas, maar daar heb ik dan de volgende dag wat last van. Dus dit neem ik niet zo vaak. (Ik vind het wel lekker)

 
Oja, en soms als ik wel eens zin in wat zoets heb eet ik in de avond nog wel eens een rijstwafel (sinds kort, ik heb ze maandenlang niet gegeten) met dik roomboter en yacon siroop.

Gisteren trouwens uit eten geweest en sinds lange tijd suiker op. Dit resulteerde in een boulimia aanval. Wat al zeker meer dan een jaar geleden is en waarvoor ik me schaam.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
500.004
Leden
8.631
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan