Totale leegloop van energie

G

Guest

Guest
Ik ben nu ongeveer vanaf half december op het GAPs advies, en tot voor kort deed ik het er erg goed op. ALleen sinds een paar weken heb ik 4 keer een aanval gehad van pijn in het midden van de buik. Dit gaat gepaard met koud zweet, verhoging, misselijk, vorming van speeksel en een totale leegloop van energie. En ik maak me wel zorgen omdat het niet direkt met de maag of de lever te maken heeft. ALthans het zit gewoon niet op die plek. Dus ik ben naar de huisarts gegaan voor een bloedonderzoek. De uitslag laat nog op zich wachten. de pijn is ondraagelijk, maar het leeglopen van energie baart mij toch wel de meeste zorgen. Meestal gebeurd het als ik een lege maag heb. En als ik me dan geforceerd heb om iets te eten wordt de pijn wat minder maar mijn energie nivo blijft nog wel een uur extreem laag, standje vaatdoek zeg maar. Heeft iemand een suggestie?

 
Bekend probleem hier geloof ik.. te weinig koolhydraten??

Kun je de pijn nog concreter beschrijven?

Ik denk dat de uitslag van de huisarts je niet veel wijzer maakt, is erg algemeen..

 
Wat vervelend voor je Bizzkwiekje! Ik denk ook gelijk aan een tekort aan koolhydraten. Aan het begin van de omschakeling naar deze levensstijl heb ik geprobeerd om zonder glutenvrije-granen te leven, maar ik werd heeel erg moe en slap. Moeheid is sowieso mijn grootste probleem, dus ik ben snel weer terug gegaan naar de gluten-vrije granen. Ik vind het trouwens best moeilijk om ongeveer 100 koolhydraten per dag te eten. Het is meer dan je denkt. Verder zou ik niet weten wat het zou zijn Bizzkwiekje. Heel veel sterkte!

 
Wat vervelend voor je Bizzkwiekje! Ik denk ook gelijk aan een tekort aan koolhydraten. Aan het begin van de omschakeling naar deze levensstijl heb ik geprobeerd om zonder glutenvrije-granen te leven, maar ik werd heeel erg moe en slap. Moeheid is sowieso mijn grootste probleem, dus ik ben snel weer terug gegaan naar de gluten-vrije granen. Ik vind het trouwens best moeilijk om ongeveer 100 koolhydraten per dag te eten. Het is meer dan je denkt. Verder zou ik niet weten wat het zou zijn Bizzkwiekje. Heel veel sterkte!

 
Bizzkwiekje, hevige pijn - vooral in de darmen, veel mensen worden duizelig bij darmkramp - kan een vasovagale prikkeling tot gevolg hebben en wat jij beschrijft lijkt erop. Je hoeft daarbij niet het bewustzijn te verliezen, er zijn gradaties.

Dat je ook koorts krijgt wijst denk ik op een ontstekingsreactie. Als je nu een paar maanden GAPS doet is dit wat je lichaam op die plek tegenkomt en mee heeft af te rekenen. Althans, zo kijk ik tegen dingen aan. GAPS is buitengewoon helend en klachten die je ontwikkelt staan in het teken daarvan. Hoort allemaal bij ontgiften (populair woord hier) en 'uitzuiveren'. Ik vermoed dat het een lokale onsteking in je darm is welke er al zat vóór je GAPS deed en je lichaam nu voldoende back up heeft om het aan te pakken en op te ruimen. Een zwak, ongezond lijf overleeft lijdzaam maar een gezonder wordend lichaam gaat de strijd aan en dat is denk ik wat nu gebeurt dmv die kortdurende aanvalletjes. En geef je lichaam de ruimte te doen wat het moet doen. bijv. (Voeten)baden met bitterzout helpt rommel uit je lijf afvoeren, venkel/kamille/lavendel(thee,pakking,klysma) werkt kalmerend en verzachtend, drink extra bouillons etc.. I've been there en het kwam vanzelf weer goed. Als je er toch mee naar een arts wil kun je misschien beter een goede natuurarts opzoeken dan je huisarts want als die laatste een ontsteking vermoedt krijg je antibiotica en/of andere troep, ik neem aan dat je dat niet wilt!

 
Zoals jij het zegt Corneliaz, dat klinkt mij als muziek in de oren en ik kan het passen bij wat ik van mezelf weet van mijn reacties op dingen: dat ze heftiger aan het worden zijn (zoals laatst mijn nogal heftige reactie op MSG in een restaurant toen ik uit eten was).

En dat is uit te leggen als: dat het beter gaat, dat mijn lichaam in actie komt.

En mijn intoleranties (funeste langzame reacties) zijn sinds een jaar ook meer richting allergie gegaan (snelle reacties) of helemaal weg (glutenallergie: totaal foetsie).

Vanuit de homeopathie weet ik ook dat men blij is als er ontstekingen opkomen na een behandeling: dan gaat het lichaam ineens weer zelf aan het werk.

Maar voor iemand die hiermee niet bekend is, blijft het moeilijk te vatten deze materie.

Maar zelfs al is het bekend en je krijgt er ervaringsgewijs mee te maken dan blijft er het alarm: pijn is niet fijn dus er moet iets niet goed zijn (en dat is op zich ook zo, alleen altijd nog beter dan de situatie daarvoor).

Ontgiftigings en ontstekingsreacties zijn toch vaak moeilijk te plaatsen.

Ik zou als ik een arts in de arm zou nemen zeker ook een natuurarts in de arm nemen!

Maar dan om me gerust te stellen, meer dan iets anders eigenlijk.

Maar ja, dat is dan wel veel geld alleen daarvoor.

 
Quote:
Maar voor iemand die hiermee niet bekend is, blijft het moeilijk te vatten deze materie.


Ja dat begrijp ik en daarom zeg ik er ook iets over. Belangrijk is dat als je dingen doet om gezondheid te bevorderen je je moet willen overgeven aan de reacties die dit los maakt. Het is moeilijk en soms lijkt het alarmerend maar als je snapt hoe het zit is het makkelijker te aanvaarden.

En het is inderdaad een homeopathisch principe. Het is mijn eigen lievelingsstokpaardje geworden, ik kan niet ophouden het te benoemen. :)

 
Ik kn ook het gevoel, pijn ergens rond de maag, absoluut geen honger, maar ik moet dan juist wat eten. Tegen mijn gevoel in dus. En daarna trekt de pijn weg.

Gelukkig heb ik dit niet vaak meer.

Ik heb er bijna een jaar over gedaan om zonder granen te kunnen, ik doe dit nu sinds januari, ik probeer dit minstens half jaar tot een jaar vol te houden. Misschien daarna weer af en toe zuurdesembrood of wat boekweitvlokken in de yoghurt.

Maar ik compenseer nu met vaker groente op een dag en iedere dag appelsmoothie. Dit werkt voor mij erg helend voor mijn maag/darmen.

Ik zit er zelfs over te denken misschien nog een keer de gaps stappen te doorlopen. Tenslotte ben ik al een aardige stap in die richting.

 
Hilda,

Hoewel je het mooi verwoordt zie ik het toch anders. Wat bizzkwiekje beschrijft is dat ze van haar voormalige, koolhydraatrijke voeding te plotseling is overgeschakeld op het vetrijke GAPS-protocol, waardoor je het lichaam een te plotselinge schok toebrengt en het in feite tevergeefs dwingt van een suikerverbranding naar een vetverbranding. Eerst waren suikers de brandstof en dus energiebron en dat ging redelijk goed, nu moet het lichaam zijn toevlucht nemen tot vetten als brandstof en energiebron.

Hiervoor moeten eerst in ieder geval de lever en galblaas helen, maar evt. (afhankelijk van de opgebouwde schade) ook de darmen, nieren, milt, alvleesklier, etc. Hormoonklieren als de schildklier en de bijnieren moeten we ook nog meenemen in het plaatje, om het doolhof compleet te maken. Indien de vetten onvoldoende verteerd worden en opgenomen worden ligt er vermoeidheid, maar ook verstopping en de nodige andere ellende om de hoek. Dit is geen 'ontgifting', dit is te wijten aan een te plotselinge overgang van suikers naar vetten.

Opnieuw zie je een vrouw crashen op GAPS. Nogmaals, ik vind het in essentie een prima protocol, maar m.i. is het een vergissing om grotendeels op groenten te leunen als je bron van koolhydraten. Vrouwen trekken dit minder goed dan mannen, ik zie het keer op keer. Hier een citaat uit een ingezonden brief in de laatste editie van Wise Traditions, het kwartaalblad van de Amerikaanse WAPF, die geschreven is door... een vrouw:

Quote:
I did the GAPS introduction diet for three weeks, lost ten pounds, began to look like a skeleton and felt awful. I assumed my symptoms were related to die-off and ignored everything, only to find myself in the hospital with dangerously low blood levels of potassium (an electrolyte), a nearly stopped heart, and what doctors called a heart attack.

(...)

With my symptoms and information I think that eating a no-carb diet, with diuretics (dandelion root, kombucha, etc.) and recommended frequent enemas can be really dangerous for some since all of these things can result in lowered potassium levels with symptoms that mimic what the book calls "die-off."


Mike

 
Mike, ik lees niet dat Bizzkwiekje beschrijft dat ze te snel is overgestapt op GAPS maar misschien is dat zo. Het was niet mijn bedoeling jullie posts over koolhydraten te ontkrachten: het is ook mijn ervaring geweest dat ik op GAPS te vermoeid bleef en geen punt bereikte waarop ik het idee had dat het beter met me ging. Dat gebeurde pas toen ik strikt koolhydraten ging toevoegen (en adrenal ging gebruiken), daarna ontstond er een langere gewenningsperiode en nu ben ik weer zo goed als granenvrij. Waarschijnlijk geldt voor Bizzkwiekje nu hetzelfde, het lijkt er wel op gezien haar volkomen lege batterij. Dus wat dat deel van het verhaal betreft ben ik het alleen maar met je eens en je allerlaatste zin (van de quote) vind ik treffend. Hoewel ik het (in de quote) wel een klein beetje naïef vind van de vrouw in kwestie te veronderstellen dat al je symptomen die-off zijn. Er bestaat ook zoiets als ernst van klachten. Dit is een inschattingsfout geweest en geen bewijs dat GAPS (in één adem) een te grote wissel trekt op een vrouwenlichaam. Deze vrouw heeft kennelijk al iets gemankeerd anders gebeurt dit niet binnen drie weken na de start met het introductiedieet, wat waarschijnlijk de druppel was en niet de oorzaak. Wat niet wegneemt dat de constatering dat als er gecrasht wordt op GAPS dat dat een vrouw is blijft staan!

Wat Bizzkwiekje ook nog beschrijft is verhoging/koorts en een felle pijn en daar heb ik los van het kh-verhaal iets over willen zeggen want het lijkt me onwaarschijnlijk dat ze door een tekort aan kh aanvallen van pijn en koorts krijgt. Maar misschien kan het.. Als ze het niet vertrouwt, en daar is ze duidelijk in geweest, moet ze aan de bel trekken en dat heeft ze gedaan!

 
Ik denk dat er twee dingen tegelijk spelen:

Aan de ene kant krijgt het lichaam kracht door de hogere inname van kwaliteitsvetten en -eiwitten, waardoor het daadwerkelijk gaat ontgiften en inderdaad ontsteken, zoals je terecht stelt.

Aan de andere kant mist het lichaam een bruikbare energiebron (koolhydraten) omdat het (nog) niet is ingesteld op vetten en eiwitten, waardoor bovenstaand ontgiftingsproces een te zware wissel trekt op het gehele systeem, waardoor er een crash plaatsvindt.

De conclusie is dat als er geen sprake is van een bruikbare energiebron ontgifting een te zwaar en heftig proces is dat je eerder verzwakt dan versterkt. Het protocol werkt dan averechts. Sterker nog, de ontgifting vereist meer bruikbare brandstof dan normaal, vandaar dat menigeen ervaart dat het protocol effectiever is bij inname van meer kh en minder effectief is bij inname van te weinig kh.

Mike

 
Ik heb deze hele post aandachtig doorgelezen en krijg het vermoeden dat dit bij mij ook wel eens aan de hand zou kunnen zijn.

 
Dit speelt bij velen onder jullie en ik probeer dit al vanaf het begin van dit forum duidelijk te maken. De valkuil is dat je te laag in kh gaat zitten en daardoor jezelf berooft van een bruikbare energiebron. Je bent simpelweg nog niet klaar voor de vetverbranding, dus waarom je systeem onnodig belasten? Hoog gewoon je inname van kh op en kies voor glutenvrije granen en zoete aardappelen (bataten).

Ik sprak laatst nog met Rapunzel en ook zij ervaart verbetering (vooral van haar stoelgang!) door het ophogen van haar kh. Poekie heb ik hetzelfde geadviseerd. Ik zie steevast dezelfde patronen: vrouwen die crashen bij te weinig kh en weer opknappen als ze hun kh-inname verhogen. Je kunt niet simpelweg alles gooien op 'ontgifting' of 'die-off'. Zie ook de vorige posts in deze thread.

Mike

 
Even een reactie op bovenstaande...

Ik ben inmiddels overtuigd van te laag KH en de reactie van je lichaam/ schildklier hierop. Toch is er één ding dat ik niet begrijp (van mijn lichaam)

Ik ben niet van de één op de andere dag laag in KH gegaan, ik eet nu al zeker 5 a 6 jaar KHarm, dat wil zeggen: geen brood en geen pasta, beetje fruit

Toch kreeg ik vorig jaar een crash kwa energie... het zal zeker een deel met voeding te maken hebben, maar moet mijn lichaam niet allang over zijn gestaopt op vet en eiwit verbranding?

Ik eet nu een tijdje weer wat meer Kh, maar nog lang geen 100 gram per dag...

Toch vraag ik me dus af hoe ik zou moeten merken of mijn lichaam de overstap heeft gemaakt?

 
Hoe zit het dan met het terry wahls dieet, bij MS ers. Zij adviseert 3 x per dag groente, en geen granen.

Kun je dan toch wel wat granen daarbij eten? Ik heb eigenlijk geen idee hoe dit dat uitpakt.

Ik doe dit dieet nu bijna 3 maanden, maar kan nog niet zeggen dat dit ook maar enigzins helpt. En 's middags ben ik alle energie ook kwijt, s avonds weer wat beter. Maar het dus nog niet echt over.

 
Iedereen lijkt ineens zo pro GAPS of meer richting GAPS. Ik heb het met gemengde gevoelens gelezen. Waarom? Omdat ik eindelijk de stap heb gewaagd en iets ruimer in de koolhydraten ben gegaan. Ik eet nu elke dag 1 kleine pollepel linzen, 5 eetlepels quinoa, een halve appel, eens in de week een zoete aardappel en een heel enkele keer een rijstwafel. Ik heb er geen enkele negatieve reactie van, wel een aantal positieve:

- ik heb iets meer energie

- ik kan inderdaad beter naar de wc (behalve op de rijstwafel)

- ik kan veel beter slapen, heb geen Metarelax meer nodig.

Bovendien heb ik wat meer afwisseling in mijn dieet. Ik weet natuurlijk niet zeker hoe mijn darm het hierop doet qua IgA maar het voelt in elk geval niet verkeerd. Ik heb er erg lang over gedaan om zover te komen en heb geen zin om die koolhydraten weer af te schaffen. Ik heb dan ook besloten om zo door te gaan. Noem het anders het perfect health dieet.

 
Rapunzel

Dat is toch geweldig nieuws voor jou! Fijn dat je dit zo ervaart! Is je ervaring dat quinoa wel zorgt voor een goede stoelgang, in tegenstelling tot rijstwafels? Nam je wel zilvervlies-rijstwafels?

Als ik dit lees van je, mag ik denk ik nog best wat omhoog met KH! Ik weeg meestal de quinoa af en doe 30 gram droog product..

Helaas gaan linzen bij mij niet goed.. raak er verstopt van en krijg gasvorming.

 
Rapunzel, het feit alleen al dat je een patroon van je té vastbijten in dingen hebt kunnen loslaten vind ik een grotere doorbraak dan het feit dat je het er ook lichamelijk beter op doet (want dat was te voorspellen.. ;) ). Je hebt hiermee ook een stuk angst laten varen. :D

 
@Ikke: ik denk niet dat het alleen de quinoa is die voor de betere stoelgang zorgt, ik denk dat het aan dat beetje koolhydraten in zijn totaliteit ligt. Toevallig had ik eergisteren 1 bio zilvervlies rijstwafel op, met pindakaas - ook voor het eerst - en kon ik dus gisteren niet naar de wc. In het begin dacht ik ook niet tegen linzen te kunnen maar ik ben ze langer gaan koken (1 uur ongeveer) met een theelepeltje bonenkruid erbij. Ik heb gewoon doorgezet en nu heb ik er totaal geen klachten meer van. Ik zit er zelfs aan te denken om de hoeveelheid nog wat meer op te voeren. Die eerste keren was ik namelijk ook wat winderig.

@Hilda: dat klopt! Ik dacht dood neer te vallen van een lepel quinoa maar zie nu dat het leven gewoon doorgaat. Dat geeft weer moed. Bovendien heb ik altijd in mijn achterhoofd dat verhaal zitten van die paleo man met de auto-immuunziekte die na 2/3 jaar paleo met ingestortte bijnieren zat en schildklierproblemen. Volgens hem van een koolhydraten gebrek. Laatst zag ik dat mijn wenkbrauwen er ook vandoor aan het gaan zijn, dus dat leek me een teken om op zoek te gaan naar koolhydraten. Hij had het ook over ATP voor de cellen, een heel ingewikkeld verhaal, heeft ook met koolhydraten te maken.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.715
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan