tandpasta

Quote:
A Dentist - I know a prevention oriented dentist named Ellie Phillips. You may have heard of her. She sells the Zellies brand of xylitol mints and gums. Has developed the Clean, White Teeth protocol, and has written a book: Kiss Your Dentist Goodbye.

She has over 30 years of real clinical experience behind her. She told me that anytime she has seen a patient with rapid and unexplained (not due to gum disease or other disease) gum recession, they have always been using either hydrogen peroxide or baking soda in their mouths!

Anyone who has noticed this in their practice over a 30 year period, is worth paying attention to, in my opinion.

http://blog.toothygrinsstore.com/2013/01/do-not-brush-your-teeth-with-baking-soda.html

 
Quote:
Geactiveerde steenkool trekt afvalstoffen aan en vooral plak die ontstaat door het drinken van thee en koffie. In veel wittende tandpasta’s wordt hydrogen perioxide toegevoegd. Maar geactiveerde steenkool is eigenlijk veel zachter voor je algehele gebit. Het is de zwarte kleur die afschrikt en waardoor het nooit een hype is geworden.

http://legallyraw.be/natuurlijk-tanden-bleken/

 
Ik ga zo bij de Tuinen maar eens die Weleda Plantentandpasta halen. Krijg namelijk uitslag rond m'n mond bij de (net zo dure) Sensodyne tandpasta en eerder ook bij andere tandpasta's. Zit allemaal boordevol chemische stoffen (o.a. sulfaten) en uiteraard fluoride. Dus m'n tandpasta moet er ook aan geloven ;-)

 
Welke tandpasta in een tube bevat geen glycerine of andere troep? Ik zoek een tandpasta voor mijn dochters, in de ochtend poetsen ze met kokosolie en zout maar in de avond gebruiken ze nu Weleda kindertandpasta. Ik heb begrepen dat de glycerine remineralisatie tegenhoudt, dus ik wil graag wat anders. Denk niet dat mijn wederhelft het ermee eens is als ze in de avond net als ik ook met kokosolie gaan poetsen, vandaar iets in tube.

 
Ik heb recentelijk een kies door Peter Dros in Kerkdriel uit laten halen. Hij gaf me een probeerverpakking van Bluem tandpasta en mondwater mee. Hier op het forum hebben we het hier al eerder over gehad: https://www.fatsforum.nl/topic/tandpasta-zonder-fluor-en-met-zuurstof. Zoals je kunt lezen, zitten er ook aan deze tandpasta bepaalde nadelen, maar recentelijk heb ik deze pasta dus herontdekt. Hij poetst heerlijk en heeft een prettige natuurlijke pepermuntsmaak. En, nog veel belangrijker, hij is dus zonder fluor en met actieve zuurstof. Wat ik nu al merk, na enkele weken poetsen met deze pasta, is wittere tanden!

Ik heb herhaaldelijk zowel in het verleden als recentelijk contact gehad met Fokke-Jan Middendorp, de directeur van Bluemcare. Dit is wat hij me recentelijk mailde:

Quote:
De voordelen van de Bluem zuurstof technologie zijn groter dan de nadelen van de Parabenen. Bluem streeft er echter naar om zo min mogelijk schadelijke/twijfelachtige ingrediënten te gebruiken en zal de recepturen in de toekomst aanpassen. Voorwaarde is wel de het proces van geleidelijke zuurstofafgifte niet verstoord wordt.


In de ingredientenlijst van de tandpasta zag ik de actieve zuurstof niet terug. Bij navraag aan Fokke-Jan kreeg ik het volgende, zeer technische, antwoord:

Quote:
Om actieve zuurstof lokaal in het wondgebied te verhogen kan bij een applicatiemiddel zoals Bluem toothpaste gebruik worden gemaakt van zowel lage concentraties natriumperboraat, als van het enzym glucose-oxidase (GOX). Natriumperboraat wordt bij contact met speeksel omgezet in natriumboraat en H2O2. GOX zorgt voor een geleidelijke omzetting van glucose naar gluconzuur en H2O2. GOX dat normaal in rust is, wordt onder invloed van vocht uit bijvoorbeeld een wond weer actief. Er komen heel geleidelijk kleine hoeveelheden gluconzuur en waterstofperoxide vrij. Waterstofperoxide werkt in lage concentraties van 0,003% – 0,015% desinfecterend en komt samen met het antibacteriële ROS (Reactive Oxygen Species) tijdens de zogenaamde ‘respiratory burst’ van neutrofielen voor in normaal wondvocht en heeft een chemotactische werking op leukocyten. Uit onderzoek blijkt dat een continue aanwezigheid van een lage concentratie waterstofperoxide veel effectiever pathogene bacteriën doodt dan een eenmalig hoge concentratie en fibroblasten hierbij geen schade ondervinden.


Al met al is Fokke-Jan zeer eerlijk en openhartig over zijn producten en staat ook open voor kritiek of verbeterpunten. Dus ja, er zitten parabenen in de tandpasta, maar nu ik hem persoonlijk gebruik en ervoor zorg dat ik de pasta niet inslik, kies ik ervoor om dit ongemak voor lief te nemen. Ieder van ons moet zijn/haar eigen beslissing hierin nemen. Ik heb me bijv. ook laten verdoven met articaine. Volgens Peter Dros heeft het allemaal te maken met leverdetox-problematiek als dit soort stoffen negatief op je uitwerken en uit alle tests blijkt dat er niets mis is met mijn lever!

Mocht je geinteresseerd zijn, de producten van Bluem zijn hier te bestellen.

Mike

 
Ik gebruik nu een maand of 2 (schat ik) Weleda plantentandpasta (zonder fluor) en mij viel ook al op dat m'n tanden witter zijn en er gezonder uitzien dan toen ik whitening tandpasta's met fluor gebruikte.

 
Dank Mike, ik ga me erin verdiepen. Ik hoop dat de smaak dan niet te overheersend is, want daar houden ze niet van.

Cham, ik heb al een paar jaar 2 soladay-tandenborstels. Daar poetsen mijn kinderen ook mee in de ochtend, in de avond elektrisch.

Ik vond zeker dat mijn tanden superglad ervan werden (ik gebruik 'm zelf bijna niet meer), heel handig ook dat je beter geen tandpasta gebruikt. Zeker voor de kindertanden heel handig, poetsen met in ons geval kokosolie en zout en zonder naspoelen van de mond klaar. Lekker snel.

Het enorme plastic uiterlijk ervan staat mij wel wat tegen. Daarnaast, ik doe best lang met een borsteltje (ze zijn ook niet goedkoop) en op een gegeven moment klikt deze niet meer goed op de houder waardoor er niet meer goed mee te poetsen is.

 
Ik heb ook een soladay-tandenborstel, maar ik had al vrij snel het plastic van het houdertje gesloopt. Dat zal aan mij liggen: er zijn mensen die er jarenlang mee doen.

 
Ik heb de producten van Bluem bekeken, ben er niet zo heel erg van onder de indruk eigenlijk. Productspecificatie van tandpasta zelf staat er fout op (is van mondwater), en dit zijn de ingrediënten van het mondwater: Aqua, Glycerin, Mel, Sodium Lauryl Sulfate, PVP, Lactoferrin, Sodium Citrate, Xylitol, Citric Acid, PEG-40, Hydrogenated Castor Oil, Aroma, Cellulose Gum, Magnesium Sulfate, Sodium Perborate, Sodium Methylparaben, Methyl Salicylate, CI 42090

Dat sla ik dus liever over. Er staat ook een ingrediëntenlijst van mondgel, dat is vergelijkbaar. Als iemand anders een alternatief weet voor een (kinder)tandpasta zonder glycerine dan hoor ik het graag!

 
hoi Cham ik gebruik hem wel nog steeds!

Ik moet mijn vingers stevig op het houdertje houden, zodat het opzetstukje er niet afschiet, want dat heeft bij mij nu geen houvast meer.

Ik vind het op zich een ongelukkige constructie die tandenborstel.

Ik maak vaak roterende bewegingen met mijn tandenborstel, maar deze contstructie is er niet zo goed op gebouwd vind ik om dat te weerstaan.

 
Melca, Ik heb met je meegekeken en er zijn genoeg biologische tandpasta's zonder fluoride. Echter zitten er altijd andere stoffen in die tandpasta's die ook schadelijk zijn voor de gezondheid.

De zelfgemaakte versie is misschien toch de beste optie.

 
Hoi Cham en Melca, ik gebruik nu weer een mengsel met kokosolie, water en natriumbicarbonaat voor mijn tanden. Eerst was ik bang dat de natriumbicarbonaat te veel schuurde, maar zonder is ook lastig heb ik gemerkt. En nu gebruik ik ook actieve koolstofpoeder erbij (los erbij trouwens in poedervorm). Dat helpt ook echt voor de tannine van thee van de tanden af te krijgen.

 
Dat probleem heb ik dus ook met de Soladay Lievergezond. Maar volgens mij werkt mijn houder nog wel met de borstels van mijn kinderen, dus dan ligt het aan het opzetstukje.

Zelfgemaakte tandpasta is ook de beste oplossing, daar ben ik van overtuigd, maar iemand anders hier in huis niet. Ik weet niet wanneer de blokkerende remineralisatiewerking van glycerine is uitgewerkt. Als dat na de nacht is uitgewerkt, dan vind ik het ook prima. In de ochtend lekker met kokosolie en kzz zonder naspoelen en dan komt het wel goed denk ik.

 
Quote:
Mineralizing Tooth Paste

try making your own!

4 tbsp. Coconut Oil

2 tbsp. Baking Soda (aluminum free)

1 tbsp. xylitol or 1/8 tsp. stevia

20 drops peppermint or clove essential oil

20 drops trace minerals or (calcium/magnesium powder)



http://draxe.com/naturally-reverse-cavities-heal-tooth-decay/

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
500.930
Leden
8.632
Nieuwste lid
Pinjo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan