tandpasta

Urtekram heeft tandpasta zonder fluoride en zoetstoffen. Je moet wel die met groene thee en munt hebben als je een frisse smaak wil hebben, aloë vera is te zoet.

Het is ook belangrijk dat er geen glycerine in zit, ivm met remineralisatie. Glycerine legt een laagje over de tanden.
 
Oil pulling:

Zo’n 10 jaar geleden plaatste ik een pagina over “olieslurpen”
op mijn oude website en er werd toen lacherig over gedaan in
de reguliere hoek. Maar nu is er dan toch het eerste harde
wetenschappelijke bewijs voor olieslurpen. Men gebruikte wel
kokosolie dat laurinezuur bevat. Het helpt tegen plaque en
tandvleesontstekingen. Het deed me meteen denken aan een
verhaal van een vriendin die loszittende tanden had, geen
geld voor de tandarts had en haar tandvlees masseerde met
kokosolie en probleem opgelost had.

http://www.dailymail.co.uk/health/article-3137807/Would-clean-teeth-
coconut-oil-Study-finds-ancient-Indian-technique-really-DOES-benefit-
mouth-health.html

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25838632
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25210256
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18408265
http://www.leefbewust.com/columns/030715.htm
 
Ik heb anderhalf jaar geleden gepoetst zonder fluoride, maar eindigde met een aantal gaatjes in de kiezen. Ik at toen Paleo ipv WAPF, dus kreeg nog te weinig mineralen en combinatie vitamine A-D3-K2 binnen voor een sterk gebit. Ben toen weer met fluoride gaan poetsen.
Ondertussen heb ik meer vertrouwen en poets ik 's ochtends met kokosvet/bica/h2O2, maar 's avonds toch nog met fluoride. Heb een kindertandpasta van Zendium gekocht met 500 ipv 1450 ppm fluoride en minder andere schadelijke stoffen. Is het een logische stap om deze manier een jaar af te wachten (incl twee tandartscontroles)?
 
Zonder de ingrediënten van Zendium precies te kennen gaan al mijn alarmbellen af bij een product van Unilever.
Er zijn immers veel gezondere tandpasta's zoals Weleda, Urtekram e.d. Hierboven zullen vast nog veel meer goede merken genoemd worden.

Als je mineraaltekort vermoedt is het handig om te weten dat je ook gewoon met keltisch zeezout kunt poetsen, wat barst van de mineralen en waar immers geen enkele schadelijke stof in zit.

De fluor gelijk schrappen, dat is alleen maar je lichaam belasten.
 
Jasper er zijn zoveel oorzaken te noemen van caries. Dat kun je zelfs niet helemaal alleen vastpinnen op een dieet. Denk bijv. eens aan dat je snachts of overdag door je mond ademhaalt. sNachts hebben mensen dat vaak niet eens in de gaten.
Wat Heksje al zegt: fluorgebruik is een absolute no-go! http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2013/01/20/fluoride-denialism.aspx
Ongelofelijk dat de website ¨greenjump¨ zichzelf nog ¨green¨ noemt met het advies om kinderen en ons leefmilieu te vergiftigen met fluoride!
 
Fluoride is een paardenmiddel dat ik liever niet gebruik, een 'noodzakelijk' kwaad. Misschien blijft m'n gebit prima zonder fluoride, maar ik ben bang dat ik een hoger risico op gaatjes heb door iets meer koolhydraten te eten (ivm belaste bijnier/schildklier).
Jullie poetsen dus allemaal zonder fluor en hebben nooit problemen? Bij uitzondering een stuk taart tussendoor kan gewoon?
 
Ik zit tegen diabetes aan, heb bijnieruitputting, al vrij lang en ik heb geen last van caries, al heel lang niet. Maar in een tijd dat ik wel suiker en koolhydraten at nog, had ik ook al geen caries meer. Wel veel last van paradontitis in die tijd: logisch zou ik bijna zeggen. Stuk taart meer of minder maakt in mijn geval niets uit: al kan ik niet goed tegen suiker. Ik ben er zelfs allergisch voor. Ik poets sinds 7 jaar met baksoda, oftewel natriumbicarbonaat, oftewel zuiveringszout met kokosolie (en beetje water): natriumbicarbonaat houdt de mondflora basisch / alkalisch: ook erg belangrijk tegen mondinfecties die vooral optreden in een zuur milieu dat o.a. ook ontstaat door mondademhaling.
 
Ik wist niet dat iets als ademhaling daar ook een rol in speelt, interessant. Wat ik uit Weet Wat Je Eet van Daan de Wit heb gehaald is dat gaatjes ontstaan doordat het lichaam mineralen uit je gebit onttrekt, omdat ze elders nodig zijn. Volgens mij heeft Mike ook eens gezegd dat elk incompleet (geraffineerd) voedsel mineralen rooft. Ik vind het dus lastig te geloven dat je grote hoeveelheden suiker kan consumeren zonder problemen in je gebit te veroorzaken. Hoe dan ook, stof tot nadenken, waarvoor dank.
 
Wat ik uit Weet Wat Je Eet van Daan de Wit heb gehaald is dat gaatjes ontstaan doordat het lichaam mineralen uit je gebit onttrekt, omdat ze elders nodig zijn. Volgens mij heeft Mike ook eens gezegd dat elk incompleet (geraffineerd) voedsel mineralen rooft.

Klopt allemaal Jasper: echter: je lichaam gebruikt ook mineralen uit je botten om het bloed op een bepaalde ph-waarde te houden. Als je bloed te zuur dreigt te worden, dan kun je je misschien voorstellen dat basische mineralen zoals kalk en magnesium het eerst worden ingezet om je bloed op een bepaalde ph-waarde te houden. Stress(-ademhaling) en mondademhaling maakt je bloed (en je speeksel) ook zuur, waardoor je lichaam weer snel met het bijmengen van alkalische / basische mineralen uit de botten aan de slag gaat (en zuur speeksel is een voedingsbron voor infecties in je mond).

Verder heb ik in elk geval nooit gezegd dat het raadzaam is om grote hoeveelheden suiker tot je te nemen. Liever zelfs ook geen kleine hoeveelheden: helemaal niet als je aanleg voor gaatjes hebt.
 
Fluoride is een paardenmiddel dat ik liever niet gebruik, een ‘noodzakelijk’ kwaad.

Ik zie de noodzaak niet. Hoezo beschermt fluor tegen gaatjes? Fluor belast je lichaam en als je lichaam belast raakt, raakt het uit balans wat mijns inziens juist eerder gaatjes veroorzaakt.
 
Ik dacht dat fluor beschermt vanwege m´n eigen ervaring. Wel-geen-wel fluor leidde tot geen-wel-geen gaatjes. Nu zijn er inderdaad andere oorzaken te bedenken, waar ik mee aan de slag ga. De fluor gaat eruit (en de suiker blijft eruit, uiteraard). Dank voor jullie inbreng.
 
Suiker in geraffineerde vorm eruit, maar hopelijk toch niet alle koolhydraten/suikers?

Er zijn inderdaad zoveel oorzaken mogelijk. Er staan hier op het forum ook berichten van mensen die gaatjes hadden maar welke vanzelf zijn genezen. Het gebit herstelt zichzelf namelijk ook.

Daarom vraag ik me af waarom je 2x per jaar naar de tandarts zou gaan. De controle is een momentopname. Als je gezondheid herstelt door de juiste voeding doet je gebit dat ook.
 
Ik schrap niet alle kh nee. Haal die vooral uit zoete aardappel, basmatirijst en roggedesembrood.

Waar ik wel voorzichtig mee moet zijn is bloedverzurende voeding: ik eet aardig wat (Griekse) yoghurt en vlees, dus daar moet dan voldoende groente/zuur fruit tegenover staan?

Ik bezoek een bio-tandarts, die ook wel snapt dat fluor niet de oplossing is. Hij is bekend met WAPF. Een controle kan geen kwaad denk ik: als hij tandbederf constateert, weet ik dat ik iets fout doe.
 
Waar ik wel voorzichtig mee moet zijn is bloedverzurende voeding: ik eet aardig wat (Griekse) yoghurt en vlees, dus daar moet dan voldoende groente/zuur fruit tegenover staan?

Nee.
Verzuring betekent dat je je voeding niet goed verteert. Zoek(*) maar eens op dit forum erover. Mike heeft hier een paar zeer duidelijke berichten over geschreven.

(*)Zoeken via een zoekmachine (DuckDuckGo of Google) gaat het makkelijkst. Bijvoorbeeld met de woorden: zuur base verzuring site:westonprice.nl
 
Mike, maak je geen zorgen, ik ben geen aanhanger van die theorie. Ik probeer voor mijn gezondheid alle processen beter te begrijpen. Nadenken over zuren/basen doe ik pas sinds de reactie van Lievergezond gisteren, en relatie vertering/verzuring sinds vandaag. Wat ik nu begrijp is: te weinig maagzuur -> slechte vertering van eiwitten -> verzuring van het lichaam -> mineralen worden onttrokken om bloed op juister ph-waarde te houden -> slechtere tanden/botten/nagels/haren. Mijn bewering over 'bloedverzurende voeding' was een proefballonnetje waar ik zelf ook mijn vraagtekens bij had, aangezien mensen inderdaad prima overleven op dierlijke producten van hoge kwaliteit.

Beetje off topic allemaal, maar door mijn spijsvertering te verbeteren, versterk ik dus indirect mijn gebit (dit i.t.t. fluor). Hier was ik al een tijdje mee begonnen: appelazijn/h2O2 in water + veel gefermenteerde voeding en minder stress.
 
Enige wat ik kan vertellen dat ik al diverse keren heb gelezen dat sommige mensen behoorlijk gevoelige tanden krijgen door bica te gebruiken als (deel van ) tandpasta. Bica is behoorlijk schurend en daarom misschien niet al te goed voor je glazuur ?!
Ja, dat lijkt me dan ook geen goed idee om te gebruiken. Ik begrijp hier uit dat jij het ook niet gebruikt Zonne. Waarmee poets jij je tanden?

Ik denk dat het beste dan voor mij zou zijn gewoon de weleda tandpasta blijven gebruiken met KZ.
Of kokosolie met KZ en naspoelen met h202.

Kwam overigens ook tegen dat mensen de bica (baking soda) innemen met water, zo'n 1 tot 3 gram. Ook dit nog nooit gedaan. Vraag me af of dit noodzakelijk is.
 
ps ik wil niet iets doen wat niet goed is, vandaar dat ik niet zomaar baking soda in wil nemen.
Dit zou dan het best op nuchtere maag moeten en daarna drie uur niet eten.

Ik heb nu deze: https://www.drogisterij.net/gezondheid/voeding/diversen-natuurvoeding/arm-and-hammer-baking-soda-bestekoop-033200011101?partnercode=222&gclid=CjwKCAjwhqXbBRAREiwAucoo-0NFtEbU_sIjTA3CWkz8xSgH7Kkf-EM-0t6_YjfN3r1r9LKSqWrKYBoC-18QAvD_BwE

Volgens mij zou dit vooral goed zijn voor de ontgifting van het lichaam.


Wat denken jullie
 
hier wordt tegenwoordig gepoetst met tandpasta van een etherisch olie merk, erg tevreden over. Kost wat maar dan heb je ook wat.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.859
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan