tandpasta

Sommige mensen zijn te gevoelig voor etherische olieen in de tandpasta:

Quote:
Another large group of obnoxious chemicals (but only when the structural integrity of the gut is compromised) includes essential oils. Not all people with digestive problems are sensitive to essential oils. However, in many cases, the problem is that tiny amounts of essential oils cause chronic irritation and inflammation, while these minuscule amounts of essential oils can be hidden in, for example, a tooth

paste or chewing gum that can are used on a daily basis.

Since most people brush their teeth about 2-3 times every day, just this single procedure (tooth-brushing with a tooth paste that contains essential oils) makes digestive recovery for people with, for example, IBD impossible. Most tooth pastes have peppermint, mint, menthol or some other essential oils.

Essential oils are beneficial in diets of people with a normal gut due to the powerful abilities of essential oils to fight pathogens. However, for many people with GI problems, essential oils destroy damaged villi and cause exacerbations of symptoms. If you suspect or are certain about such an adverse reaction to essential oils, get a toothpaste without essential oils such as a toothpaste used for babies or children, and use it until your gut is restored to a better state. Some tooth-whitening pastes are free from essential oils. The adverse reactions to above-mentioned and some other chemicals are not present in all people with digestive problems. These negative reactions are more common in cases ofserious GI problems or severe damage to the stomach or the small or large colon.

If the same person with severe GI problems partially recovers his or her GI health (in an ideal scenario, 1-2 days are enough to achieve the first positive changes), the same person can have much better chances to avoid any negative reactions from the same chemicals due to the improved gut state.

p. 31 http://www.aipro.info/drive/File/big-GI-book LIBRO DIGESTIONE BUTEYKO.pdf

 
Ik poets tegenwoordig met steviapoeder, het blad in gemalen vorm dus. Mijn idee was om één of ander niet al te fijn gemalen poeder te gebruiken als polijstmiddel. Bamboepoeder zo b.v. ook heel goed kunnen, maar ik heb toch al steviapoeder in huis, dus dat maar gepakt. Het werkt als een speer, de tanden worden er lekker glad van. Omdat ik altijd eerst doe en dan pas lees, ik ben wat avontuurlijk aangelegd, ben ik later op internet gaan zoeken en kwam dit tegen.

 
Poetsen met kzz is toch voldoende?

en van xylitol dacht ik altijd dat dit ook niet goed is, maar dat klopt niet aangezien mensen het hier gebruiken?

ik gebruik nu nog 'gewone' tandpasta, maar wil nu graag iets natuurlijks gaan gebruiken. Op dit moment heb ik kzz in huis.

 
KZZ is prima, het mineraliseert en schuurt ook een beetje, maar als het opgelost is, dat gebeurt vrij snel, is de polijstende werking weg. Bij steviapoeder, of kurkuma, blijft het polijstende effect aanwezig.

 
@Zonne, bij de mondhygieniste heb ik vanochtend ivm gevoeligheid bij de tand/kies ook een laagje eroverheen gekregen. Weet jij misschien waar deze laagjes uit bestaan?
ik zit namelijk niet te wachten op fluoride e.d. :)
 
Dat kan heel goed fluoridelak zijn geweest, altijd vragen wat ze gebruiken voordat je iets laat doen.
 
Ik poets al jaren met kzz, maar vind het eigenlijk Zundert van de NZa om uit te tuffen, nu dacht ik gezien de mond slijmvliezen waarschijnlijk geen mineralen opnemen misschien net zo goed geraffineerd zout voor poetsen gebruikt kan worden.

Was denken sie darüber?
 
Wat is kzz? :)

@Tanja, ik vroeg erna en ze noemde een naam die volgens mij niks met de betreffende stof te maken heeft (meer een merk volgens mij). Morgen vraag ik ze of er iemand anders in de praktijk is die een specifieker antwoord kan geven.
 
Johan30!

Sorry had je gemist, kzz is Keltisch zee zout.

En ik vraag me dus af of poetsen niet net zo goed met geraffineerd zout kan.

Iemand hier een mening over??
 
Nieuw "tandpasta"recept:
Ik poets al weer een paar maanden met het volgende mengsel:
Kokosolie(veel) + kurkuma(veel) + peper(weinig) + KZZ(iets meer dan weinig).
resultaat: geen ontstoken tandvlees meer gehad (dat kwam regelmatig voor) en: de tandarts gaf me een compliment over hoe gezond het tandvlees er uitziet.
Na het poetsen slik ik het mengsel door. Mijn maagzuur doet elke bacterie meteen tot stof vergaan. Heb je een maagzuurtekort dan kan je het beter niet doorslikken.
Je krijgt er wel gele vlekken van om je mond, die poets je weer weg door te wrijven, eventueel met kokosolie.
 
Nee, ik poets met Keltisch zeezout. Ik ben wel van mening dat de voordeleb van deze tandpasta zwaarder wegen dan de nadelen.

Mike
 
Wat ik wel echt een nadeel vind van kokosolie in de tandpasta: die kokosolie verstopt de afvoer als je die uitspuugt in de wastafel. Tenminste: die afvoer bij mij komt er telkens van verstopt te zitten. Dan moet die zwanenhals weer ontstopt worden en het schijnt er nogal vies uit te zien dan door die kokosolie.
 
Urtekram heeft tandpasta zonder fluoride en zoetstoffen. Je moet wel die met groene thee en munt hebben als je een frisse smaak wil hebben, aloë vera is te zoet.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.324
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan