Stress

eeli

New member
We hebben het er al meer over gehad....nog maar een keer een topic

afgelopen week hoorde ik dat wetenschappers onderzoek doen naar stress in relatie tot gezondheid. Onder andere larven van libellen werden blootgesteld aan een ernstige vorm van stress. Zij werden n.l. geconfronteerd met vissen, die in enkele gevallen bij de larven konden komen maar in andere gevallen niet. Een percentage ( ik dacht 11 %) stierf door deze confrontatie, ongeacht of de vissen de larven wel of niet konden bereiken. De wetenschappers constateerden STRESS IS DODELIJK...en dit zou ook voor de mens (kunnen) gelden.

Ik heb de afgelopen weken weer behoorlijk onder stress geleefd. En ondanks (of dankzij) het feit dat ik behoorlijk stress bestendig ben merk ik dat dit een behoorlijke aanslag betekend op mijn gezondheid. Ik word er letterlijk ziek van. Ik functioneer op een veel lager niveau en heb weinig tot geen energie over.

dus "go with the flow" is behoorlijk beter voor je gezondheid.

merken jullie ook dit sterke effect op jullie klachten /gezondheid ?

Albert

 
Nou, tot op zekere hoogte merk ik er niets van. Maar gisteren bijvoorbeeld, toen had ik tentamen. Het tentamen was pas 's middags en ik ben de hele ochtend zó gestresst geweest, dat ik ook niet meer wist waar ik met mezelf heen moest. Eenmaal bij het tentamen (nog voor het begonnen was) was ik ook echt helemaal op. Dat merk ik dan zeker wel aan mijn prestatie, ook al bleef ik echt nog wel in de waakmodus. Ik kwam echt met enorme hoofdpijn de zaal uit. Dus zulk soort dingen merk ik wel, ja. Tegenwoordig knap ik dan ook wel weer vrij snel op, maar voor mijn gezondheid is dat echt niet goed.

Ziek worden als in verkouden, grieperig, koorts, ed doe ik niet (en heb ik al een jaar of 7 niet meer gedaan), maar ik word meer moe en dergelijke.

Overigens is al bekend dat stress óók bij mensen dodelijk is, al is het niet altijd direct (maar soms wel!).

 
Zeer kwalijke zaak om die arme larven hier onnodig aan bloot te stellen. Albert, waarom was je zo gestresst de afgelopen weken?

 
En of stress dodelijk is! Vorig jaar zag ik een reportage op TV over Louisiana 5 jaar na Hurricane Katrina. Een man vertelde dat hij samen met zijn vrouw op het dak van zijn huis zat te wachten op een helicopter die onderweg was om ze te redden. Ondanks dat het echtpaar wist dat redding nabij was, overleed zijn vrouw toch nog aan een hartaanval...door de stress! Wat mij betreft is stress (bijnieruitputting) zelfs DE hoofdoorzaak van hartklachten. En die kunnen dodelijk zijn, zoals bovenstaand verhaal illustreert.

Mike

 
Ik las ergens hier op de site dat Mike schreef dat sommige mensen zuurstof niet opnemen of zoiets. Dat de cellen dichtslaan bij stress en dat er dan geen zuurstof opgenomen kan worden. Jaiks!

Misschien is dat wat er op fysiek niveau gebeurt met mensen als ze stress hebben?

 
Ik ben me een keer zo ongelofelijk rot geschrokken (ik weet niet hoe ik dit nog kan aandikken) dat ik een half uur lang niet bereikbaar was voor welke vorm van communicatie dan ook. Ik was volledig van de wereld, zittend op de bang bij te komen, zuchtend, kopje thee, wezenloos, kippenvel, out! Afschuwelijk was dat.

De aanleiding? Ik stond met een haarborstel in mijn hand swingend Abba te playbacken toen mijn vriendje een dag eerder terugkwam van een weekendje weg en zonder dat ik het merkte ineens in de kamer stond. :lol:

 
mijn stress zat in en rond een heel ingewikkelde relatie die nu niet meer bestaat...denk ik

er is nog een verhaal over een tiener die er een gewoonte van maakte om stiekem mee te reizen in lege treinwagons. hij sprong in de buurt van stations in de rijdende trein. op een dag sprong hij in een wagon ( een koel/vries wagen), bij het eerstvolgende station minderde de trein plots vaart waardoor de deur van de wagon waarin de jongen zat dichtsloeg....de jongen schreef aan de binnenkant van de wagon dat hij zich realiseerde dat hij in een koel/vries wagen zat en dat hij spoedig zou sterven door de koude-....twee dagen later werd de jongen gevonden, hij was gestorven maar niet door de kou. De koel vrieswagen stond uit en had nooit gefunctioneerd. De jongen was gestorven, doordat zijn hart het had begeven van stress. Zijn overtuiging was volledig en de stress was dodelijk

 
Hé Albert... daar ben je weer! Ik vroeg me al af waar je was... in de stress dus! :lol:

Wat moet ik nog vertellen over stress na al deze mooie verhalen? Die Hilda.... Als ik in de superstress zit dan draai ik ogenschijnlijk gewoon door maar ben 's-avonds compleet afgebrand! Het slaat in elk geval op mijn energie dus. Ik kan dan goed om half 8 al naar bed gaan. Ook merk ik de laatste tijd dat ik bij stress niet meer zo veel kan eten. En dat is maar goed ook want het verteert dan voor geen meter. Vroeger was het andersom: had ik stress dan ging ik (v)reten. Hoofdpijn heb ik echt maar zelden en net als Pinklady ken ik geen koorts, geen griep, geen verkoudheid.

 
herkenbaar allemaal

ik functioneer steeds slechter, dat geldt ook voor mijn stofwisseling...energiehuishouding

gewoon voor alles..voel veel minder contact met mijn lijf

een vriendin zij..."je moet er voor zorgen dat je weer in je eigen kracht komt" voor mij was dit een vrij vaag begrip maar ik ervaar sinds een dag of twee dat MIJN eigen kracht weer terug komt

 
Door de stress geef je teveel van jezelf weg en word je leeggezogen. Je bent nog steeds bezig met een relatie die of niet meer bestaat of geen toekomst meer heeft. Let it go, loslaten is het toverwoord. Je moet met je mentale energie bij jezelf blijven en niet bij een ander. Waar je je aandacht op vestigt groeit, dus dan kun je maar beter zuinig op jezelf zijn, toch? Ik denk dat je kinderen en jijzelf nu veel belangrijker zijn, dus richt je focus op datgene wat het meest belangrijk is. Focus je op wat je hebt, niet op wat je niet hebt. Tel je zegeningen!

Mike

 
Je bedoelt te zeggen dat nu je die relatie stress (bijna) achter de rug hebt, dat je begint bij te komen? Je wordt niet meer geleefd? Je bent weer baas in eigen buik?

 
We hadden vroeger thuis twee honden, een reu en een teefje. Toen we de reu noodgedwongen moesten laten inslapen hebben we het teefje nog een half jaar gehad. Uiteindelijk hebben we ook haar moeten laten inslapen. Omdat haar hart maar liefst twee keer zo snel sloeg en dit haar sloopte! Ze miste haar 'man' en ging kapot aan de rouw. Stress dus! En weer die connectie met dat hart, bij mens en dier. Hoe vaak zie je ook niet bij oude koppels dat nadat de een sterft de ander relatief kort daarna ook sterft, van de rouw.

Dat stress en het hart met elkaar te maken hebben, blijkt wel uit oud-Nederlandse uitdrukkingen, zoals:

De schrik slaat mij om het hart

Ik krijg een hartverzakking (schrik)

Het hart zinkt me in de schoenen (angst)

Maak van je hart geen moordkuil (je niet inhouden)

Je hart luchten (eveneens je niet inhouden)

Je hart uitstorten (eveneens je niet inhouden)

Een pak van mijn hart (zorg, spanning die oplost)

Ik houd mijn hart vast (spanning)

Iets met een gerust hart zeggen (dus er bestaat ook zoiets als een ongerust hart)

Misschien dat jullie nog aanvullingen weten?

Mike

 
klopt helemaal...loslaten is hier het toverwoord...en heel voorzichtig voelt het nu al beter en komt mijn kracht weer terug

ik tel mijn zegeningen één voor één :D

 
Zonder dat je het weet, verwijs je ook naar het hart als je zegt dat iets helemaal 'klopt'! Het hart staat nl. voor waarheid, liefde, warmte. In ALLE culturen ter wereld! Als iets 'klopt', dan is het dus waar!

Mike

 
Het breekt mijn hart

Ik strijk met de hand over mijn hart

Bijzonder Mike wat je daar zegt over 'dat klopt'.

 
Albert, ik had je al gemist, fijn dat je er weer bent....en ik hoop steeds meer, met hart en ziel.

 
albert,

zeker herkenbaar... Stress.

Begin mei heb ik mogen ervaren dat Stress je lichaam letterlijk uitput, al vanaf december liep ik over en begonnen langzaam allerlei kwaaltjes te ontstaan. Ik werd vooral moe moe moe.. in mei moest ik toegeven dat ik niet meer normaal kon functioneren en ben minder gaan werken.. Op.. ik was totaal leeg: kon niet meer van de bank naar boven na het werk, sliep, at en raapte alles bij elkaar om weer te kunnen gaan werken.

Mijn hoofd liep over en mijn lijf riep heel hard maar ik wilde het niet horen (nog niet)

Ik heb vanaf juni tot zeker september heeeeel veel geslapen! dit heeft me iets meer energie gegeven...maar ik durf niet alweer voor 100% te gaan werken. Werk is voor mij op dit moment ook erg veel stress, ik heb het niet naar mijn zin en roep al jaren dat dit niet is wat ik wil doen. Uiteindelijk heb ik begin juli de stap genomen om dit uit te spreken en ben nu gestart met een loopbaantraject..

ah fijn, een lang verhaal...

maar ik denk dat het duidelijk is,

stress is echt uitputtend!

 
ja uitputtend is een goed woord

en nu loslaten...... "relax, nothing is under control" 8)

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.780
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan