Stress

Ik heb dan een heel stomme vraag...als je een tekort hebt aan groeihormonen, is soja dan juist niet goed?

 
Effecten:
Quote:
1. Stress Impairs Working Memory

2. Stress Sabotages Concentration

3. Stress Impairs Motor Coordination

4. Stress Compromises Visual Acuity

5. Stress Hampers Your Fitness Gains

6. Stress Slows Exercise Recovery

7. Stress Raises Your Risk for Injury

8. Stress Seriously Impedes Weight Loss

9. Stress Kills Motivation

10. Stress Depletes Emotional Resources


Gevolgen van stress:
Quote:
Cardiovascular disease

Type 2 diabetes

Cancer

Frequent colds and flu

Sexual dysfunction and infertility

Neurological diseases

Insomnia and fatigue

Depression and anxiety

Food allergies and sensitivities

Slower metabolism and weight gain

Autoimmune problems

Digestive problems and dysbiosis


Hoe je ermee om kan gaan:
Quote:
Adjust your expectations

Learn how to say "no" and delegate

Express feelings instead of bottling them up

Avoid stressful people and situations

Be flexible and willing to compromise

Pick your battles carefully

Focus on the positive

Nurture yourself

Laugh at yourself

Have more fun

Ask for help when you need it

Address cognitive distortions

Have a good cry

Spend time in nature

Address conflicts with others

Connect with others

Manage time better

Yoga

Mindfulness training

Music

Meditate

http://fitness.mercola.com/sites/fitness/archive/2099/12/31/10-ways-stress-affects-workouts.aspx?e_cid=20141025Z1_DNL_artTest_A3&utm_source=dnl&utm_medium=email&utm_content=artTest_A3&utm_campaign=20141025Z1&et_cid=DM58413&et_rid=706689870

 
Om stress te verminderen lijkt het me als eerste belangrijk om te weten welke soort stress het is.

- Wordt het veroorzaakt door fysieke uitputting?

- Wordt het veroorzaakt door psychische problemen?

- Wordt het veroorzaakt door verkeerde voeding?

- Wordt het veroorzaakt door straling?

- Wordt het veroorzaakt door vergiftiging meg zware metalen zoals kwik?

Of een combinatie?

Er wordt hier makkelijk gezegd dat veel klachten worden veroorzaakt door stress. Dat geloof ik best, maar daarbij houdt het niet op. Stress door fysieke uitputting heeft een andere oplossing dan stress door zware metalen.

 
Het lichaam registreert alles wat we doen, denken en ervaren. Stressvolle situaties slaan zich op in de spieren van het lichaam. Het vecht of vlucht mechanisme wordt in een stresssituatie geactiveerd, de spieren rondom de core worden overladen met bloed en adrenaline en staan op het punt in actie te komen. De spieren rondom de onderrug en buik spannen aan om de organen te beschermen.

Deze kan zich stress kan zich opslaan in het lichaam. De spieren blijven in een chornische toestand van gespannenheid. Dit heeft ontzettend veel invloed op onze hormonen, lichamelijk welzijn, onze mentale gesteldheid en emoties. We kunnen als het waren niet meer volledig ontspannen omdat het lichaam zich nog niet heeft ontdaan van deze stress.

Het lichaam van elke zoogdier heeft een ingebouwd mechanisme. Dit mechanisme wordt bij deze dieren geactiveerd op het moment dat ze herstellen van een stress- of traumasituatie. Het lichaam begint te beven en te schudden waardoor alle spanningen, gifstoffen en het residu aan hormonen de spieren verlaten. Wij mensen hebben dit mechanisme ook(zie filmpje beneden)! Het is heel makkelijk te activeren. Zodra dit mechanisme is geactiveerd beginnen alle spieren rond de core te trillen en te beven. Al het residu aan stress verlaat het lichaam. Dit kan wel een half uur tot een uur duren. Vaak zijn er meerdere sessies nodig om alle opgebouwde stress los te maken.

Het is een zeer ontspannende ervaring, tijdens het trillen voel je je relaxter en relaxter worden(bij mij dan). Het is ook mogelijk dat er opgekropte emoties omhoog komen (in zo'n geval kan het minder prettig zijn). Na een sessie voel je je diep ontspannen, helder en tevreden, net zoals je je kan voelen na een massage of een diepe meditatie. De spieren rond de core zijn los gekomen en er ontstaat veel meer ruimte, hierdoor kun je dieper en vrijer ademhalen.

Zie dit filmpje: http://muvi.es/w1839

Hoe de trillingen precies opgewekt kunnen worden staat niet uitgelegd in deze film. Bij mij komen ze op gang door op mijn rug te gaan liggen met mijn benen gebogen en mijn voetzolen tegen elkaar op de grond. Ik span mijn billen en bekken aan en breng ze iets omhoog, mijn onderrug komt net van de grond, mijn midden-, bovenrug en hoofd raken de grond volledig. Ik duw mijn knieën uit elkaar waardoor er spanning ontstaat. Dan begint het al vrij snel te trillen. Ik hou deze positie een tijdje vast waarna ik mijn billen en bekken ontspan en mijn knieën weer wat meer naar elkaar breng. Dan komt het eigenlijk al volledig op gang. Ik adem langzaam en tot diep in mijn bekken.
 
Stress release ;

Handreflexologie ;



Voetreflexologie ;



Oor-reflexologie ;


Op weg naar innerlijke Balans met jezelf en zo ook je innerlijke organen ,
die er weer op ingesteld mee in gaan samen werken




 
Prikkels in de middeleeuwen: heel wat minder dan tegenwoordig: http://pbs.twimg.com/media/CSLqrVMW0AAL2g5.png
 
Mensen hebben wel ook prikkels nodig (we kunnen niet zonder: helemaal zonder worden we in no time psychotisch uit overleving): ¨Te veel stress is niet gezond, geen stress is mogelijk nog ongezonder.¨
 
Daarom hebben we ook een prehistorisch stressmechanisme. Onder druk wordt alles vloeibaar, zegt mijn vader altijd, dus het bevordert ook creativiteit en flexibiliteit!

Mike
 
Omarm je stress:

The Upside of Stress and Stanford lecturer, stress can make you stronger, smarter, and happier — if you know how to handle it. What’s the secret? Embrace your stress. Allow it to supercharge your body and brain. It’s impossible to avoid all stress forever, so the best thing you can do is be mindful and accept how you deal with it. According to a study, those who foolhardily try to avoid any and all stress are at risk for increased rates of depression, divorce and job loss. Why? Mainly, people who try to avoid stress at any cost begin to rely on harmful coping strategies like binge drinking or arguing with their loved ones. Stress simply cannot be avoided — but it can be accepted and handled. http://www.care2.com/greenliving/ca...gn=Feed:+c2greenliving+(Care2+Healthy+Living) via http://www.leefbewust.com/2016/global/090116.html

 
Net las ik dit over stress: dat je pas stress krijgt als je het pallet aan mogelijkheden dat je tot je beschikking hebt niet overziet. Eerder hoorde ik hetzelfde over de grondslag van depressie: depressieve mensen overzien maar een beperkt percentage van het aantal voorhanden zijnde mogelijkheden terwijl er in feite veel meer mogelijkheden beschikbaar zijn voor die persoon.
 
Ik denk dat dit heel erg klopt Lievergezond. Ervaar maar eens als je zelf geen uitweg ziet en iemand komt met een optie waardoor er wel een oplossing kan zijn. Dat vermindert de stress :)
 
De meest fundamentele waarheid wat stress betreft, wordt getypeerd door de gedachte van Epiktet:
'Wij voelen, wat wij denken. Het zijn niet de dingen, die ons verontrusten, maar de irrationele meningen en de irrationele visies, die wij over de dingen hebben.'

Je kunt geen verbetering van je problemen verwachten als je aan je huidige manier(en) van denken blijft vasthouden.
Belangrijk is dat je je zelfbeschadigende manier(en) van denken en meningen
- over jezelf
- over andere mensen
- over de wereld
gaat inzien en corrigeren.


Dorothé
 
Mooi Dorothé!

Behoorlijk moeilijk om uit te voeren is mijn ervaring echter hangt dat ook weer samen met de zelfbeschadigende manier van denken ;)
 
Ja, heel moeilijk. Ook voor mezelf.
Ik had er zelfs een firma over opgezet. Een trainingsbureau voor stressmanagement. De mensen kregen aan de hand van de R.E.T. (rationeel emotieve gedragstherapie) van mij trainingen, lezingen en coaching. Helaas wilden de meeste mensen dat ik voor hun het werk deed en zijn ze niet bereid om zelf aan hun zelfbeschadigende manier van denken te werken.

Dorothé
 
hoi Dorothe: zoals ik het zie (geleerd hebt) gedachten (maar ook gevoelens/emoties/dromen) worden vaak aangestuurd door onbewuste of zelfs ook nog nooit bewust geweeste (dat is dissociatie) maar in de persoon aanwezige gevoelens/blokkades/complexen/trauma´s. Dus puur alleen aan gedachten van mensen sleuten heeft dan vaak te weinig effect als men dieper in de persoon getekend is: je raakt met gedachtenverandering niet aan genoemde dingen. Het kan er wel goed de schijn van hebben dat mensen gelukkiger zijn door gedachtenverandering. Dan hebben ze bij diepere problematiek in feite alleen hun problemen nog beter weten te verdringen.
Om die diepere problematiek (trauma´s, complexen, blokkades e.d.) aan te raken is weer andere therapie nodig. Maar dan gooi je vaak weer zoveel om: niet iedereen wil die prijs (letterlijk/figuurlijk) betalen. Tegenwoordig is men van de kortdurende therapie.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.190
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan