Stress

Over hoe stress leidt tot vergrote kans op infecties

Quote:
For anyone who’s ever suffered what seems like an unending cold or flu while they’re in the middle of an extended emotional crisis, scientists now believe they know why you’re more vulnerable to illness during high-stress times. According to CNN Healthland, a hormone released when we feel anxious is to blame.

Cortisol is a stress hormone that temporarily suppresses the immune system, reducing the body’s natural inflammatory response to viruses and bacteria. Chronic stress throws that response out of whack, leaving the immune system vulnerable and weak. That’s why stressed people are more susceptible to the common cold, researchers say. The cold symptoms—coughing and sneezing—are not caused directly by the cold virus, but as a byproduct of the body’s inflammatory response.


http://healthland.time.com/2012/04/03/why-stress-makes-it-harder-to-kick-the-common-cold/?xid=rss-topstories&utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+time%2Ftopstories+%28TIME%3A+Top+Stories%29

 
Zie mijn tekst over zuurstoftoevoer naar de cellen:

Quote:
Te weinig maagzuur. Dit ontstaat door verzwakte bijnieren, ofwel door stress of overbelasting. Onder dat laatste moet je alles verstaan van slecht voedsel tot blootstelling aan chemicalien (bijv. amalgaamvullingen) tot emotionele stress. In tijden van stress maakt je lichaam te weinig maagzuur aan, omdat het zich wil richten op het verwijderen van de stressbron en geen energie wil verspillen aan voedselvertering. Als je in de rouw bent, bijvoorbeeld, krijg je 'geen hap door je keel'. Stress 'beneemt je de adem', denk ook aan de link tussen hyperventilatie, astma en stress. Long- en luchtwegklachten hebben rechtstreeks te maken met de bijnieren die proberen ongewenste stoffen te lozen via de longen en luchtwegen.


Quote:
Stressreductie d.m.v. ontspannende, meditatieve activiteiten. Verminder je blootstelling aan chemicalien. Denk hierbij ook aan badkamerproducten, zoals aluminium in deodorant en sodiumlaurylsulfaat in zeepproducten en fluor in tandpasta.


In een andere topic probeer ik voormalig forumlid Phoenix te overtuigen van dit feit:

Quote:
Voor de bijnieren is ELKE vorm van overbelasting hetzelfde, of deze nu van lichamelijke, geestelijke of emotionele aard is.


Helaas was ze nogal opvliegerig, waardoor ze is afgehaakt. Stress dus.

Mike

 
Reecentelijk schreef ik dit nog in een email aan Rapunzel:

Quote:
In jouw geval moet je allereerst ontstressen, dat is echt prioriteit nr. 1! Zolang je lichaam en geest nog in stressmodus blijven verkeren, zal er een noodzaak blijven voor glucose in de bloedstroom om de hersenen en spieren razendsnel voor te bereiden op vechten of vluchten. Daarna volgt een insulinerespons van de alvleesklier, waardoor de bloedsuikerspiegel razendsnel keldert. Alsof je voortdurend in een race-auto zit en dan telkens plotseling keihard op de rem trapt. Je kunt je wel voorstellen dat dit extreem schadelijk en slopend is voor je totale gestel!


Mike

 
Ontstressen... ja... hoe doe je dat? Ik ben er inmiddels wel achter gekomen dat er altijd wel iets om over te stressen zal zijn. Baan of geen baan. Dieet of geen dieet. Zo gaat het momenteel wat slecht met mijn 86 jarige vader. Zijn hart klopt helemaal uit het ritme en hij moet 6 weken volledige rust houden (naast een andere pil die ze hem gegeven hebben). Afwachten maar weer. Verder doe ik aan EFT en meditatie (als ik eraan denk). Ik wandel, fiets en moestuinier en lees boeken. Ik merk steeds dat een beetje zon een heel andere Rapunzel tevoorschijn tovert! Dan heb ik meteen meer energie, een beter humeur en zie ik het leven weer helemaal zitten. Alles ziet er anders uit als de zon schijnt. Zou dat aan de serotinine liggen? Het geeft me in elk geval wel het idee dat ik er niets aan kan doen dat ik snel angstig en gestresst ben. Je mist gewoon bepaalde stofjes in je lijf, feel good stofjes!

 
Quote:
Cortisol is a stress hormone that temporarily suppresses the immune system, reducing the body’s natural inflammatory response to viruses and bacteria.


Hier zit de auteur toch echt verkeerd. Als het immuunsysteem (over)actief wordt, veroorzaakt het hitteprocessen, waaronder ontsteking, maar ook bijv. koorts en zweten. De functie van cortisol is het immuunsysteem in bedwang houden, dat is wat anders dan onderdrukken.

Er is in principe niets mis met ontsteking, zoals de auteur ook terecht stelt, maar bij een overactief immuunsysteem, zoals in het geval van 'autoimmuun'aandoeningen, moet je blij zijn met de ontstekingsremmende werking van cortisol. Mensen ontwikkelen echter geen 'autoimmuun'ziektes als er voldoende cortisolproductie is, deze ontstaan juist door een TEKORT aan cortisol, oftewel bijnieruitputting.

Het gaat dus heel duidelijk om balans. Te veel ontsteking is net zo slecht als te weinig ontsteking. vandaar dat je ziet dat als de bijnieren beginnen te helen er 'slapende' ontstekingen de kop op kunnen steken die soms helemaal tot aan de kinderjaren teruggaan. Het lichaam heeft dan door verzwakte bijnieren en vaak ook een onderactieve schildklier al die tijd niet de hittemechanismes op kunnen wekken om te kunnen ontsteken.

Andersom kan er om dezelfde reden ook een overactief immuunsysteem ontstaan, waarbij er juist sprake is van te veel hitte en het lichaam een al ontstekingen gaat vertonen. De functie van cortisol is om de boel in balans te houden.

De bijnieren hebben sowieso als functie om op de juiste momenten overactieve uitstotingsmechanismes te 'onderdrukken'. Denk bijv. aan histamine. De bijnieren produceren een enzym genaamd 'histaminase' dat overtollige histamine opeet. Ik had vroeger overmatige histaminereacties in de vorm van jeuk, niezen, hoesten, tranende ogen, voorhoofdholte-ontsteking. Dan kun je, net als Didy van der Veer, de schuld geven aan 'biogene aminen' en een anti-histaminedieet gaan volgen, maar dat is natuurlijk gekkenwerk. Die hele weg van eleiminatiedieten moeten we niet willen bewandelen, beter is het om niet met de symptomen aan de slag te gaan, maar met de oorzaak: bijnieruitputting. Vandaag de dag kan ik biogene aminen eten tot ik blauw zie, maar krijg geen histaminereacties meer. Waarom? Omdat ik mijn bijnieren heb geheeld, daarom! Histamine is een uitstotingsreactie die in ieder geval via de longen en luchtwegen loopt, maar soms ook via de huid en via de traanbuisjes van de ogen. En waarmee houden klachten van de longen en luchtwegen samen? Juist ja, bijnieren!

Deze auteur stelt dat cortisol het immuunsysteem onderdrukt. Dit is te kort door de bocht. Cortisol reguleert het immuunsysteem en het is daarmee een heel belangrijk hormoon. De reguliere medische 'wetenschap' weet dit. Niet voor niets behoren corticosteroiden tot haar grootste successen. Deze werken als een paardenmiddel bij het tegengaan van ontstekingen. Cortisol synthetisch nabootsen en in grote doses afvuren op een ontstekingshaard, DAT is pas onderdrukking!

O ja, en virussen bestaan natuurlijk niet, een andere misvatting van deze auteur.

Mike

 
Quote:
Ontstressen... ja... hoe doe je dat? Ik ben er inmiddels wel achter gekomen dat er altijd wel iets om over te stressen zal zijn.


Een tijdje terug was er een topic over teveel in je mannelijke linker hersenhelft zitten i.p.v. je vrouwelijke rechter hersenhelft. Toen vroeg iemand ook: hoe doe je dat, naar je rechter hersenhelft gaan? Dat is nu typisch zo'n linker hersenhelftvraag! Mensen die gestresst zijn, zijn in staat om stress te krijgen van de vraag hoe ze van de stress af moeten komen! De gestresste linker hersenhelft wil een formule, liefst een die wetenschappelijk bewezen is en onderhevig is aan analyse (de energie van afscheiding en isolatie). De rechter hersenhelft gaat uit van alomvattende basisprincipes (de energie van eenheid en harmonie).

Hoe kom je uit je linker hersenhelft en van de stress af? Stoppen met nadenken en gewoon DOEN! De beste manier om alle denken stop te zetten is meditatieve activiteiten ontplooien. Vind je passie en stort je daar helemaal op! Is dat fotograferen, tekenen of schilderen, doe dat dan. Is dat natuurwandelingen maken, doe dat dan. Is dat dingen bouwen of maken, doe dat dan. Voor mijn part ga je punniken of breien, waar je ook maar je hart en ziel in kwijt kan en elk besef van tijd en ruimte verliest. Je hoeft hier niet voor te mediteren, hoewel ook dat natuurlijk een prima methode is. Tai-chi helpt ook, of yoga. Zoek iets wat bij je past en je uit het denken trekt en voila, je bent er!

Quote:
Ik merk steeds dat een beetje zon een heel andere Rapunzel tevoorschijn tovert! Dan heb ik meteen meer energie, een beter humeur en zie ik het leven weer helemaal zitten. Alles ziet er anders uit als de zon schijnt.


Het licht en de warmte van de zon voedt iets in jou waar je behoefte aan hebt. Licht en warmte = liefde. Zou je een tekort aan liefde hebben? Jij en miljarden andere mensen. Dit is de collectieve wond waar we mee rondlopen op deze planeet en dit is NIET onze natuurlijke staat. Je moet uit de energie van tekorten en gebreken (schaarste) zien te komen en je naar de energie van overvloed bewegen. Kortom, je moet in je eigen kracht leren staan. Hier kan de juiste voeding bij helpen, maar dan zul je toch eerst die stressknop moeten leren uitzetten. Stress lijkt bij jou wel een tweede natuur, dus het begint bij een bewustzijn over de onbewuste stressmechanismes die bij jou dagelijks spelen. Je kunt niets veranderen wat je niet onder ogen ziet.

Quote:
Het geeft me in elk geval wel het idee dat ik er niets aan kan doen dat ik snel angstig en gestresst ben. Je mist gewoon bepaalde stofjes in je lijf, feel good stofjes!


Hiermee ontsla je jezelf van alle verantwoordelijkheid en leg je je neer bij de energie van schaarste (gebreken). Denk je niet dat jouw lichaam deze feel good-stofjes niet kan aanmaken? Daar ben je helemaal zelf bij! Liefde, warmte, licht, overvloed, daar gaat het om. Leer in deze termen te denken en vooral: te voelen.

Mike

 
Breien is inderdaad een goeie voor mij! Ik ben een poosje geleden aan een gigantische rose, pluizige das begonnen en ik zal het jammer vinden als ie af is. Een gebrek aan liefde? Ja, zeker te weten en dan denk ik ook nog aan eigenliefde. Je bent al 3 jaar aan het solliciteren en niemand die je hebben wil en dan laatst die toestand met de TNT. Ik weet dat het meer aan de economische toestand ligt waar we mee te maken hebben, maar toch... Gelukkig zei mijn zus laatst dat ze me graag ziet komen (ik help haar met haar huishouden) en dat ze me gezellig vindt. Sinds gisteren heb ik er een leestaak bijgekregen, dat is ook leuk! Ik denk dat mijn lichaam inderdaad ook feel-good stofjes kan maken onder bepaalde omstandigheden maar het viel me gewoon op dat de zon meteen een fantastisch resultaat geeft. Op een grijze dag kan ik overal beren zien en op een zonnige dag zijn die beren ineens zo maar verdwenen!

 
Misschien mis ik ook die feel good stofjes. Het valt me op dat ik op vakantie geen plotseling opkomende moeheidsaanvallen heb gehad. Misschien komen die aanvallen van een soort hyperventilatie. Ik denk geen stres te hebben maar toch heb ik dat soms spontaan als ik denk niet goed te worden. Ik kreeg het bijvoorbeeld vaker bij een presentatie op school. Het lichaam schiet in de stres en ik hield dan vaker me ademhaling in.

Nu is het er in geslopen. Ik heb misschien een vorm van sociale angst met als gevolg hyperventilatie.

Van sociale angst afkomen is niet eenvoudig. Ik moet echt moeite doen om sociaal iets te ondernemen. Als het eenmaal loopt dan is het best leuk. Ik denk het liefst alleen te zijn maar misschien is dat een verzinsel om het probleem weg te stoppen.

Misschien moet ik gewoon meer gaan doen en me niet laten leiden door ingeslopen angst.

Ik ga eens wat meer vrienden maken dat helpt ook. Ik merk dat ik alleen bij mijn echte vrienden geen angst ervaar.

 
Lievergezond@

Het geeft aan hoe wij westerse mensen zijn en hoe wij in systemen denken. Als je samen een eenheid vormt dan kun je prima functioneren in een drukke ruimte. Vaak selecteren we al in ons hoofd wie we mogen en wie niet. Onze gedachten en manier van denken zit ons in de weg en niet altijd de drukte. Chinezen functioneren vaak prima in drukte de eenheid in hun zelf maakt dat ze eenheid vormen in een drukke ruimte.

 
Zojuist in Een vandaag werd de naam genoemd van Henk Kraayenhof, hij is stress deskundige. Ik heb zijn eigen website niet gevonden tot nu toe.

Blijkbaar kan hij de stress-toestand meten. Lijkt me interessant kontakt te zoeken over hoe hij dat kan meten.

 
Als het de Henk kraayenhof is die ik van naam ken dan is hij van oorsprong inspanningsfysioloog(en dus met kennis van stress). Hij trainde vroeger o.a Nelly Cooman meen ik me te herinneren(een sprintster).

ad

 
Dat klopt Ad, die Henk is het. Ik heb het even teruggezocht op: een vandaag 9 mei

en daarin zegt hij - stress waar artsen vaak geen raad mee weten -

Ik zie hem dan elektroden en sensoren plaatsen om de stress in kaart te brengen.

Volgens mij gaat bio-resonantie ietsjes anders.

Ik vond het er betrouwbaar uitzien. Als ik gelijk heb heeft hij misschien andere apparatuur? en zo ja vind ik het interessant om te weten of zijn methode van meten goed resp. beter is.

 
Wat kan er mee bereikt worden met het stres in kaart brengen?

Is dit stres meten op het moment of in bepaalde situaties?

 
Quote:
We weten allemaal wel dat stress slecht is voor het lichaam. Je hebt stress in verschillende soorten en maten: stress door eenzaamheid, werkstress, geldstress of familiestress. Stress zet een aantal knoppen om in het lichaam die worden geassocieerd met de hypothalamus-hypofyse-bijnieras en de vecht-of-vluchtreactie van het sympathisch zenuwstelsel. Met andere woorden: als je gestrest raakt door geld, je huwelijk of je baan, kan je lichaam geen onderscheid meer maken tussen bijvoorbeeld een aanstaand faillissement of een achtervolging door een leeuw.

Het lichaam kan alleen herstellen als het in een staat van fysiologische rust is. Als het lichaam denkt dat het moet vluchten voor bijvoorbeeld de leeuw, worden de reparatiemechanismen uitgeschakeld. Wat heb je immers aan het doden van ongewilde kankercellen als je op het punt staat te worden verscheurd door een leeuw? Dr. Rankin legt in onderstaande video uit hoe je gedachten kunt gebruiken om de natuurlijke reparatiemechanismen in je lichaam optimaal te gebruiken.

http://www.niburu.nl/wetenschappelijk-bewijs-dat-onszelf-kunnen-genezen/


Quote:
Is there scientific proof we can heal ourselves? Lissa Rankin, MD at TEDxAmericanRiviera

Published on Dec 18, 2012

About Lissa Rankin, MD:

New age gurus suggest that we can heal ourselves by simply changing our minds, but is this concept grounded in cold, hard science? Lissa Rankin, MD explores the scientific literature, reviewing case studies of spontaneous remission, as well as placebo and nocebo effect data, to prove that our thoughts powerfully affect our physiology when we believe we can get well.




 
Het eerste artikel is geschreven door een HOOGleraar gezondheidzorg die "voedingsgoeroe" is geworden. De man heeft prostaatkanker en bestrijdt dit met o.a soja. Daar zou een stof in zitten die de metastases remt. De man zegt erg veel te weten van gezonde voeding en zijn boeken verkopen goed.

Citaat van zijn hand: "...... toen in 2002 prostaatkanker werd geconstateerd. ‘Dat was natuurlijk een enorme schok. Ik ben direct alles gaan lezen wat los en vast zat over die ziekte. Tijdens die zoektocht ontdekte ik dat ik fysiek minder gezond was dan zou kunnen. Toen ben ik op mijn voeding gaan letten. Ik eet geen vlees en kaas meer, drink alleen nog sojamelk. Of het helpt weet ik niet. De kanker is intussen uitgezaaid. Maar ik voel me er beter bij.’"

 
Dit is een RAMP voor idereen die kanker heeft! Sojamelk bevat oestrogenen en dat is een GROEIHORMOON. Er melden zich hier hordes vrouwen die a.g.v. het gebruik van de pil (oestrogenen!) ineens PCOS krijgen, oftewel cysten op de eierstokken. Oestrogenen werken ongeremde weefselgroei (cysten, vleesbomen, tumoren) in de hand. Gekoppeld aan een veganistisch voedingspatroon (geen vlees en zuivel) is dit een recept voor meer ongezondheid, niet minder.

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.158
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan