Stoppen met roken en de verhoogde kans op diabetes

ruud

New member
Mijn zus heeft diabetes type 1 gekregen nadat ze stopte met roken.

Dat vind ik wel heftig.

Ook een vriendin van mij die stopte met roken: ik kende haar echt niet meer terug zo agressief als ze was.

Die is van de ellende toen weer begonnen met roken maar die is nu ook weer gestopt met roken geloof ik.

Hieronder een artikel dat hierover gaat.

Er staan dingen in die volgens mij niet kloppen, maar de link is er wel: stoppen met roken en diabetes.

Wat volgens mij echt niet klopt is passage over de veronderstelde link tussen gewicht en diabetes van de onderzoekers: ¨De onderzoekers denken dat de verhoogde kans op diabetes komt doordat het gewicht van mensen die stoppen met roken vaak toeneemt¨.

Er zijn nu meer mensen in mijn omgeving die proberen te stoppen, maar dat kan denk ik niet zonder dat deze mensen hun dieet goed aanpassen ook, zeker als ze aanleg hebben voor diabetes.

http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/W...s.htm?forum=199569&post=true#article_form

Quote:
Stoppen met roken verhoogt kans op diabetes

dinsdag 5 januari 2010 13:25

Op korte termijn heeft een roker die stopt met roken dertig procent meer kans op type 2 diabetes dan een roker die nooit stopt. De stoppers hebben vergeleken met niet-rokers zeventig procent meer kans op diabetes in de eerste zes jaar na de laatste sigaret.

Stoppen met roken verhoogt de kans op diabetes. Stoppen met roken verhoogt de kans op diabetes.

Dit blijkt uit een studie van Amerikaanse onderzoekers, meldt persbureau Reuters.

Risico

In de eerste drie jaar na het stoppen met roken is het risico het grootst. Pas na tien jaar stoppen is het risico op type 2 diabetes even hoog als dat van iemand die nooit heeft gerookt.

De onderzoekers denken dat de verhoogde kans op diabetes komt doordat het gewicht van mensen die stoppen met roken vaak toeneemt.

Ziektes

Ondanks deze ontdekking waarschuwen de wetenschappers wel dat doorgaan met roken niet per se beter is. De kans op longkanker en hart- en vaatziektes blijft namelijk toenemen als je blijft roken.

De wetenschappers geven het advies aan stoppers om vooral hun gewicht in de gaten te houden. 'Voor de rest moet je natuurlijk nooit beginnen met roken,' aldus hoofdonderzoeker Hsin-Chieh Yeh.

Overgewicht

Type 2 diabetes heeft de ouderdomsdiabetes, het komt vaak voor bij oudere mensen en mensen met overgewicht. Het houdt in dat het lichaam niet meer in staat is de bloedsuikerspiegel in toom te houden.

Ongeveer 800.000 Nederlanders hebben suikerziekte. De kans op diabetes hangt af van erfelijkheden en eetpatronen.

Over de hele wereld hebben ongeveer 180 miljoen mensen diabetes, waarvan er 44 miljoen in de Verenigde Staten wonen. Van alle diabetici is 55 procent te zwaar.

Door Roseline Lemoine


 
Je hoort heel vaak dat mensen stoppen met roken en dan gaan snoepen.

Dus ik kan me voorstellen dat heel veel mensen gaan groeien in gewicht en dan uiteindelijk diabetes 2 krijgen. Klinkt heel logisch.

Als ze meer vetten gaan eten hebben ze minder behoefte aan snoepen en dus geen 'aanleg' voor diabetes 2.

Hoe simpel kan het leven zijn.

Of is dit tekort door de bocht?

 
Poekie, ik denk persoonlijk niet dat gewicht verklarend is voor diabetes.

Wel een gevolg van hetzelfde.

Iets met hormonen en toxinen zal het wel weer zijn.

Volgens mij werkt roken als maskering van grote lichamelijke problemen zoals bij mijn zus gebeurde.

Overigens is mijn zus in mijn ogen niet erg fors, al kwam ze wel aan sinds ze stopte met roken.

Maar dat is er geloof ik weer af en volgens mij rookt ze ook weer een beetje of een beetje veel.

 
het hoeft niets te maken hebben met gewicht, maar wel alles met de voeding die ze binnen krijgen. Dus zo'n onderzoek zegt helemaal niets, als je niet weet hoe het voedingspatroon is van al deze mensen.

Helaas geven dit soort berichten de rokers weer een excuus in handen waarom ze niet hoeven te stoppen met roken.

 
Dr Mercola adviseert ook tegen het onmiddellijk stoppen met roken en vind het cruciaal dat rokers eerst hun dieet aanpassen voor ze stoppen met roken. Zijn zus is namelijk ook erg aangekomen toen ze stopte met roken. Het heeft dus zoals anderen al aanhaalden met de voeding te maken.

Hier een filmpje van hem waarin hij uitlegt waarom je niet meteen moet stoppen met roken.

 
Wat zouden jullie zeggen van de toename van suiker in hun dieet als gevolg van het stoppen met roken?

Als mensen meer gaan snoepen, wanneer hun neurotransmitterhuishouding verandert, heeft dat ook gevolgen voor de insulinespiegel. Meer suiker = meer insuline nodig, maar ook minder gevoeligheid voor het hormoon --> insulineresistentie --> diabetes type 2.

Persoonlijk lijkt het mij een inkoppertje, min of meer zoals Poekie zegt. Maar misschien denk ik verkeerd...

 
@ Pinklady: Ik denk dat het net andersom ligt: niet insulineproblemen doordat men meer gaat snoepen, maar insulineproblemen die min of meer in toom gehouden werden door roken vallen weg waardoor de insulineproblemen meer merkbaar worden en dan gaat men meer eten.

Maar dat meer eten is voor mij een gevolg, niet een oorzaak van die diabetes.

Mijn zus die heeft volgens mij nauwelijks de kans gehad om diabetes door overgewicht te kweken om het maar zo te zeggen sinds ze stopte met roken.

Die diabetes diende zich vrij snel aan.

@ Lekkerromig: interessant dat filmpje, dank je wel.

Hij heeft het indirect over de suikerspiegel: een sigaret is volgens hem beter dan een french fry.

 
Het zou kunnen, maar het snoepen is in veel gevallen goed te linken aan het wegvallen van stimulatie van neurotransmitters die rustig maken en belonend werken: serotonine en dopamine. De meeste mensen zeggen te gaan snoepen, om a.) iets om handen te hebben; b.) de onrust weg te snoepen. Mensen met diabetes hoor ik dat niet zo vaak zeggen.

In ieder geval ben ik wel benieuwd op welke manier jij denkt dat roken diabetes in toom houdt.

 
Quote:
In ieder geval ben ik wel benieuwd op welke manier jij denkt dat roken diabetes in toom houdt.


Het is net zoiets als met koffie in mijn ogen: de koffie geeft het idee dat je er weer tegenaan kan, maar dat is maar schone schijn.

De koffie doet wel voelbaar iets tijdelijks geruststellends met de bloedsuikerspiegel, maar de diabetes wordt er alleen maar erger van.

 
Ik ben zelf met roken begonnen, vanwege de voordelen van nicotine... Ik rook biologisch tabak en gebruik daarbij biologische rol-papiertjes. Ik heb van veel voordelen genoten sindsdien ik rook. Betere concentratie, betere vertering, werkt goed tegen de stress...

Denk er maar bij na, we leven in een giftige wereld, de regeringen spelen daar een grote rol. Als zij echt om onze gezondheid gaven, dan moesten alle fastfood winkels gesloten zijn, waren vaccinaties strenger gecontroleerd of bestonden zelfs niet eens, was het lucht niet zo vervuild (hint), zou er goed advies gegeven worden dat echt gebaseerd is op onderzoek enzovoorts...

Maar in zo'n wereld leven we niet, en dan moet ik geloven dat mijn gezondheid belangrijk is als het om roken gaat? "Eet veel brood, groenten, fruit en matig vlees (geen rood vlees uiteraard), en neemt u a.u.b. de benodigde vaccinaties, maar rookt u alstublieft niet!"?

Ik heb er boeken over gelezen en zoals gewoonlijk werd er veel gesjoemeld met data, ik ben overtuigd dat roken WEL gezond kan zijn, mits het biologisch tabak is, zoals enkele volkeren ze hadden gebruikt. Just my thoughts.

 
Ja biologische tabak is natuurlijk iets heel anders dan de tabak die in normale sigaretten en sigaren zit.

En dan nog dit schokkende nieuws over de sigarettenfilters: er schijnen kankerverwekkende glaswolachtige vezels in te zitten! :

Quote:
Shocking new research reveals that a specific type of lung cancer many smokers develop comes fromtiny tears in their lung tissue caused by microscopic glass fibers, also known as glass wool, found in many conventional cigarette filters. These rips in the epithelial (soft) tissue fuel the development of tumors and cancerous cells due to the constant overload of toxins, namely pesticides, nicotine and ammonia, contained in commercial cigarette smoke.


http://drleonardcoldwell.com/2012/05/04/dangerous-glass-fibers-in-cigarettes-worsen-lung-damage-for-smokers/

 
Dat klopt, maar het roken van tabak heeft geen slechte impact op het lichaam. Ik ben best gevoelig voor groenten uit de nachtschade familie, maar merk niets negatiefs op bij tabak. Weet wel dat er sommige mensen genetisch zijn aangelegd om te roken en anderen weer niet. Dus roken is niet voor iedereen. Men kan hier achter komen wanneer men het probeert.

 
Interessant, zoveel voordelen van het roken van bio-tabak, had ik nog nooit van gehoord eigenlijk. Ben wel eens benieuwd wat Mike hierover te zegen heeft.. Maar in verband met wel of niet genetisch aangelegd zijn om te roken, heb ik toch mijn twijfels. Heeft dat dan niet eerder te maken met dat het toch niet zo goed is(ondanks de voordelen) en sommigen eerder last van krijgen dan anderen of misschien dat het juist detox verschijnselen geeft..?

 
Quote:
Different people metabolize nicotine at different rates. Some people even have a genetic defect in the enzymes in their liver that break down nicotine, whereby the mutant enzyme is much less effective at metabolizing nicotine than the normal variant. If a person has this gene, their blood and brain nicotine levels stay higher for longer after smoking a cigarette. Normally, people keep smoking cigarettes throughout the day to maintain a steady level of nicotine in their bodies. Smokers with this gene usually end up smoking many fewer cigarettes, because they don't constantly need more nicotine


Sommigen zouden nicotine niet goed kunnen afbreken. Die mensen, als ze roken, zijn dan ook minder snel 'verslaafd' of kunnen makkelijk stoppen met roken, vinden roken niet zo noodzakelijk enz.

 
Quote:
Ben ook wel benieuwd wat Mike er van vindt


Het is een nachtschade, dus ik denk dat ik al weet wat hij er van vindt :lol:

Hoe kom je eigenlijk aan biologische tabak zonder al die (ik dacht iets van 3000) verschillende gifstoffen die ze er tegenwoordig indoen? Zelf je tabak verbouwen ofzo?

 
Ik denk ook niet dat Mike voor is, ook al omdat hij zegt dat genen volgzaam zijn en niet determinerend en verslaving geen goed teken is. Hij vermeld het trouwens in de video gepost door marinus dat roken niet goed is omwille van het feit dat tabak een nachtschade is, maar ben ook nog benieuwd naar zijn reactie op de overige uitleg van nicotine.

Dus volgens de theorie zouden mensen die er niet goed tegen kunnen er minder snel aan verslaafd raken tov diegene die het wel kunnen verteren..klinkt toch een beetje tegenstrijdig, dus ben nog niet erg overtuigd. Maar kan zijn dat het zowel voor-als nadelen heeft.

 
Het is niet hetzelfde als het eten van groenten uit de nachtschade familie. Anders zou ik dat zeker kunnen voelen. Maar goed, 't is mijn ervaring en die van mijn vrienden.

Ik bestel biologisch tabak uit Duitsland en de papiertjes uit Frankrijk. Helaas is er geen te koop in Nederland. Het beste wat je hier kan krijgen is American Spirit tabak, maar dat is 'natuurlijk' tabak m.a.w. zonder toevoegingen, maar niet biologisch, dus het bevat wel pesticiden. Ik kan je de links doorgeven als je wilt.

Wat bedoel je precies met niet volgzaam en niet determinerend?

En wanneer een verslaving de gezondheid verslechtert is het niet goed, maar als het een positieve invloed heeft dan is het goed vind ik. Het is maar hoe je het bekijkt. Er zijn ook enkele boeken hierover geschreven, als je geïnteresseerd bent. Ik had nooit gedacht dat ik zou roken, maar toen ik me erin verdiepte was het duidelijk voor me geworden. Tabak roken verdubbelt je denkvermogen, vermindert stress, maakt je wat gelukkiger, vermindert de kans op o.a. Parkinson's etc. Roken van bio-tabak heeft geen nadelen, zover ik het weet. Vind het ook interessant dat de indianen tabak rookten tijdens hun ceremonies.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.749
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan