Stoppen met roken en de verhoogde kans op diabetes

Verband tussen actief en passief roken enerzijds en onvruchtbaarheid en menopauze anderzijds
Samenhang tussen hoogste blootstellingsniveaus aan tabak en versnelling van menopauze met 1 à 2 jaar. Actief en passief roken staat in verband met vruchtbaarheidsproblemen en een versnelling van de natuurlijke menopauze vóór de leeftijd van 50 jaar, blijkt uit een groot onderzoek dat vandaag online verscheen in het tijdschrift Tobacco Control. http://leefbewust.com/2015/nieuws/roken_menopauze.html

 
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/verslaving/165706-waarom-word-je-dikker-na-het-stoppen-met-roken.html via http://leefbewust.com/2015/nieuws/171215.html

Waarom word je dikker na het stoppen met roken?

Waarom word je dikker na het stoppen met roken? Het is helaas waar: als je stopt met roken, kom je hoogstwaarschijnlijk aan in gewicht. Gemiddeld één tot vier kilo om precies te zijn. De angst om dikker te worden is voor veel mensen een reden om niet te stoppen met hun ongezonde verslaving. Waarom word je zwaarder na het stoppen met roken en hoe kun je een gewichtstoename voorkomen of minimaliseren?


Waarom komen mensen die stoppen met roken aan?
Nicotine, de verslavende stof in sigaretten, versnelt je metabolisme (ofwel stofwisseling) en zorgt dat je hart sneller gaat kloppen. Daardoor gaat je energieverbruik omhoog en verbranden rokers meer calorieën dan mensen die niet roken. Het gevolg is dat het metabolisme van mensen die stoppen met roken vertraagt, wat zomaar een verschil kan zijn van 250 calorieën per dag die je minder verbrandt. Dat betekent dat als je hetzelfde blijft eten als toen je rookte, je aan zult komen. Tenzij je natuurlijk minimaal 250 calorieën per dag minder gaat eten. Het aantal calorieën dat je minder verbrandt na het stoppen met roken is een gemiddelde en kan van persoon tot persoon iets variëren.

Een andere eigenschap van nicotine is dat het je smaakpapillen verdooft en je eetlust vermindert. Na het roken van een sigaret is het zo'n twee uur lang makkelijker om eten te weerstaan. Met als gevolg dat wanneer je stopt met roken je meer zin krijgt om te eten en te snoepen. Bovendien zal alles wat je eet beter smaken, waardoor het nog lastiger wordt om lekkernijen te weerstaan. Eten kan ook afleiding bieden. Mensen die stoppen met roken hebben de neiging om hun gewoonte om een sigaret in hun mond te steken te vervangen door eten in hun mond te stoppen. In principe is het zo dat de meeste rokers (wellicht ongemerkt) wat af zijn gevallen toen ze begonnen met roken, door de veranderingen in hun eetlust en metabolisme. Als je stopt met roken gebeurt precies het omgekeerde. Er zijn mensen die nauwelijks een gewichtsverandering opmerken als ze beginnen of stoppen met roken. Dit is onder andere afhankelijk van iemands leeftijd, levensstijl, eetpatroon en genen. Daardoor zijn er echter ook mensen die een stuk meer aankomen dan de gemiddelde één tot vier kilo.


Hoe voorkom je gewichtstoename als je stopt met roken?
De eerste drie maanden is het het belangrijkst dat je daadwerkelijk stopt met roken. Focus je daar op en niet op je lichaam en of je wel of niet dikker wordt. Van een verslaving afkomen is lastig genoeg, concentreer je op het volhouden daarvan. Je lichaam moet afkicken van de nicotine. Je bloedsuiker zal daardoor constant omhoog en omlaag gaan, wat zorgt voor de beruchte cravings, het snakken naar bepaald eten. Het is minder erg om daar tijdelijk aan toe te geven dan een sigaret op te steken, waardoor je hele poging om te stoppen met roken mislukt.

Beweeg voldoende
Blijf de eerste maanden nadat je stopt met roken uit de buurt van je weegschaal. Wat je wel kunt doen is dagelijks minimaal een half uur bewegen, zoals een stevige wandeling maken of baantjes zwemmen, afhankelijk van jouw mogelijkheden om lichamelijk actief bezig te zijn. Op die manier versnel je je metabolisme en help je je lichaam met die 250 extra te verbranden calorieën. Als je de eerste, lastigste periode door bent van het stoppen met roken kun je je wat meer op sporten gaan richten. Spieren verbranden meer calorieën dan vet, dus om je metabolisme blijvend te verhogen zul je extra spiermassa moeten kweken. Dat kan al met simpele gewichtjes, die je zelfs thuis kunt gebruiken.

Eet regelmatig
Als je eenmaal gestopt bent met roken zul je meer honger hebben en alles zal lekkerder smaken. Zorg er daarom voor dat je geen maaltijden overslaat, waardoor je trek zo groot wordt dat je gaat overeten. Eet drie maaltijden per dag (ontbijt, lunch, diner) en twee à drie tussendoortjes. Op die manier blijft je bloedsuikerspiegel zo stabiel mogelijk. Probeer gezond te eten, niet teveel suikers en verzadigde vetten, want die zorgen voor schommelingen in je bloedsuiker. Eet vezelrijk zodat je langer een vol gevoel hebt. Als je toch last krijgt van cravings, onthoud dan dat die in principe maar 15 minuten duren. Probeer die tijd uit te zitten en je zult merken dat die hunkering naar slecht eten verdwenen is. Drink veel water (1,5 tot 2 liter per dag) om je lichaam van binnenuit schoon te spoelen. Het duurt zeker drie maanden voordat je lichaam alle gifstoffen van het roken kwijt is. Goed gehydrateerd blijven helpt daarbij.

Vermijd alcohol
Roken en alcohol drinken gaan vaak samen. Laat alcohol daarom links liggen, zodat je niet na een paar drankjes in de verleiding komt om toch een sigaret op te steken. Alcoholische dranken bevatten bovendien veel calorieën en zorgen ervoor dat je trek in (ongezond) eten krijgt. Alcohol vermijden is daardoor een simpele manier om minder calorieën binnen te krijgen en niet aan te komen als je stopt met roken. Als je eenmaal echt gestopt bent met roken en niet meer de drang naar sigaretten voelt, is het aan jezelf om weer met mate alcohol te drinken. Let er de eerste keren dan wel op (of laat iemand anders er op letten voor je), dat je niet nog steeds die verbinding maakt van alcohol met sigaretten waardoor je alsnog terugvalt.

 
Citaat Ron Fonteine uit zijn column: Een emotionele roker zal ook veel meer schade oplopen van een sigaret dan iemand die lekker in zijn vel zit. Veel rokers die ik persoonlijk ken zijn heel vaak mensen die juist heel gevoelig zijn, slecht tegen onrecht kunnen, opvliegend kunnen zijn bij conflicten etc. En zijn het niet juist die emoties die die sigaret nog gevaarlijker maken. Want iemand met veel territoriumstress verzwakt al zijn luchtwegen dus is het dan niet gewoon een 1-2tje van stress en gifstoffen. http://www.leefbewust.com/columns/290116.htm

Ik heb mezelf wel eens afgevraagd waarom ik nooit verslaafd geworden ben aan roken terwijl iedereen in mijn familie wel verslaafd was. Ik rookte als ik rookte alleen op feestjes als ik een glas wijn dronk (maar sinds ongeveer 2007 rook ik helemaal niet meer, ook niet op feestjes). Ik heb een familielid die de auto-immuundiabetesvariant kreeg nadat ze stopte met roken rond haar 50ste. Ze rookt nu weer. Mijn vriendin rookt ook als een ketter en haar lukt het ook echt niet om te stoppen met roken. De mensen om wie het gaat, zijn wel erg emotioneel. Niet dat ik dat zelf niet ben, maar opvliegend ben ik in elk geval niet. Territoriumstress verzwakt luchtwegen (zie citaat Ron Fonteine hierboven): klinkt wel logisch: want stress versnelt de ademhaling vaak ongemerkt.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.579
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan