stevia, het zoete alternatief

Ik heb de groene nog nooit geprobeerd, wel witte stevia, ik heb er een tijd amandelmeel dingen mee gebakken, worteltaart etc. Gemengd met honing. Dan valt het wel mee met de nasmaak, ik vind nu dat suiker zeker zo´n vieze nasmaak heeft als stevia, het is maar net wat je gewend bent denk ik. Gelukkig ben ik van dat zoet af en heb ik helemaal geen zin meer in worteltaart en dat soort zaken. Heel af en toe heb ik nog wel eens zin in pandadrop maar dat is het wel zo´n beetje.

 
weet iemand waar ik groene stevia kan halen?natuurwinkel heeft t niet,graag in de buurt van Eindhoven

 
Inmiddels is de groene stevia nu ook hier verkrijgbaar: www.groenestevia.nl

Rechtstreeks van de bioboer:

100% biologisch

100% handwerk

100% puur

100% Europees

100% zongedroogd

En het allerleukste is... Ik ben bij deze boer op bezoek geweest en hij gaat de stevia nu met Keltisch zeezout kweken!

 
Wat leuk aHealthylife, ben je helemaal naar Spanje geweest?

Lijkt de smaak en beetje op suiker? Ik bedoel, kun je het in je thee doen, en smaakt het dan een beetje naar thee met suiker? En hoeveel poeder staat gelijk aan een theelepeltje suiker?

Ik drink mijn thee (groene, kruiden en rooibos) uit bekers van halve liters, ik ben echt een liefhebber. Daar doe ik 7 druppeltjes vloeibare stevia in. Ik kan niet zonder, nog niet, dan vind ik de thee niet lekker meer. Maar ik ben aan het afbouwen, heel langzaam. Een paar maanden geleden had ik nog 9 druppels nodig voor hetzelfde zoetgevoel. Ik zit pas kort op 7, over een maand of zo denk ik naar 6 te kunnen en zo verder. De reden is dat je lichaam op dezelfde manier op kunstmatige zoetstoffen schijnt te reageren als op suiker, dus met verhoging van de insulineproductie, je lichaam weet het verschil niet want de zoete smaak in je mond is al genoeg om insuline aan te maken. En ik probeer juist zo hard m'n bloedsuiker stabiel te houden 8O

 
Ik heb een gedroogd steviablaadje van aHealthylife geproefd en een uur later proefde ik hem nog op mijn tong. Sterk spul, die stevia!

Mike

 
Ik ga die stevia in mijn zelfgemaakte tandpasta https://www.fatsforum.nl/topic/tandpasta stoppen bij de kokosolie en de natriumbicarbonaat: omdat het echt een enorm potente cystenbreker schijnt te zijn volgens nog niet gepubliceerd onderzoek.

Cysten: daarin hult de lymebacterie zich om zich te weren tegen allerlei invloeden.

Jammer genoeg mag het onderzoek van Eva Sapi over stevia en de anti-bacteriele eigenschappen -sterker dan de gebruikelijke antibiotica tegen lyme- kennelijk nog niet in zijn geheel gepubliceerd worden.

Hier de samenvatting van dat onderzoek:
Quote:
In summary, the treatment involving Stevia, resulted in a significant reduction in the numbers of spirochetal form by 60% and the cyst forms by 98%. Doxycycline reduced the spirochetal forms by 77% but showed a marked increase in the cyst form at higher concentration.

http://healthyeats-nl.blogspot.nl/2013/07/effect-of-medicinal-agents-stevia-and.html

 
Een stuk over stevia in de krant:
Quote:
'Natrena Stevia meest misleidend'

Natrena Stevia kristalpoeder uitgeroepen tot de meest misleidende voedselproducent van 2013. De producent Douwe Egberts wint het gouden windei maar weigert die prijs. Volgens Foodwatch is de zoetstof Stevia in een bus Natrena Stevia slechts goed voor 3% van de inhoud. De rest is goedkoop vulmiddel: maltodextrine....

lees hier verder.....


Lia

 
Zijn er op dit forum ook leden die stevia al langdurig gebruiken? merken jullie dan misschien een drang naar andere suikerhoudende voedingsmiddelen? Dit wellicht via het continu prikklen van de smaakpapillen (zoet)en evt.lichamelijke reacties hierop.

Kan het missen van een zoete smaak betekenen dat de drang naar zoet(suiker)nog steeds niet overwonnen is?Zo ja dan zie ik stevia als een 'sugarcoating' van een onderliggend probleem.

ad

 
Deze gedachte is ook bij mij meermaals opgekomen. Ikzelf heb geen enkele behoefte om van alles en nog wat te moeten zoeten en ik weet jij ook niet. Nog een kritische gedachtengang: je neemt een zoetmiddel zonder calorieen tot je - wekt dit geen preventieve insulibereactie op en gaat je lichaam daarna niet alsnog op zoek naar de bijpassende calorieen uit zetmeel en koolhydraten?

Mike

 
Insuline wordt al uitgestoten voordat glucose in het bloed komt ,mede door het proeven van zoet.Dit is om ervoor te zorgen dat de glucose snel vewerkt kan worden.

Zou het (theoretisch) mogelijk zijn om op deze manier insuline resistentie s

Dus ja.

De link naar de hersenen is(zou kunnen) ,denk ik, een groter probleem.Je blijft verlangen naar suikers.Zeker bij veelvuldig gebruik.

ad

 
Kortom: ook stevia is niet het antwoord.

Naar mijn mening is het beter om gewoon helemaal af te kicken van suikers.

Ik heb zelf ervaren dat een hoge dosering vit c per dag (5 gram of meer) hierbij uitstekend helpt

 
Quote:
Zijn er op dit forum ook leden die stevia al langdurig gebruiken?



ja hoor, al jaren met regelmaat en ook hier geldt de vraag: wélke stevia? (er is een wildmarkt in, met idd veel 'Natrena'-inferieuriteit).

In feite is stevia een verzamelnaam van verwante stofjes, de glycosiden, die in bepaalde verhoudingen in het steviaplantje voorkomen. Ik gebruik zuiver vloeibaar concentraat (op waterbasis) -1 a 2 druppeltjes- voor in m'n 3 heilige dagelijkse cappucino's cq geniet-momentjes, soms in dressings, smoothy's en soms of in combi met kokosbloemsuiker, stevia-extract met als drager/bulk erythritol kristallen voor 'body' cq structuur om te bakken -taarten etc. als er 's een feestje is, mooi diner enz.

Zowel steviolglycoiden als erythritol schijnen de suikerspiegel niet te verhogen. Ik volg hierin o.a dr. Geert Verhelst, auteur van Suiker en zoetstoffen en zie http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/natuurgeneeswijze/112906-de-geneeskracht-van-stevia.html

Ik bestel de vloeibare en de kristal via iherb. GMO-vrij, zonder chemische solventen of raffinageprocessen en andere rommel. Zodra er vaag over gedaan wordt en geen openheid over ingredienten en manier van produktie, vertouw ik het niet. Inmiddels is alleen Sweetleaf* en NuNaturals door de ballantagecommissie gekomen.

Vanuit mijn eigen (onder)zoeken (ik heb aardig wat 'stevia's' geprobeerd/me in vergist en m'n vragen bij gehad in de afgelopen jaren), weet ik dat er twee manieren zijn van het extraheren van glycosiden. De gezondste en veiligste manier begint uiteraard met 'organic leafs' zonder pesticiden en wordt er op vrij eenvoudige wijze enkel koud water gebruikt voor extractie. Het eindreslultaat is een stevia die vaak verkocht wordt als 'supplement' en doorgaans door de FDA niet wordt erkend (Jim May van Sweetleaf heeft er 25 jaar voor gestreden) De andere manier van extraheren, welke is gepatenteerd door Coca-Cola en wel door de FDA als 'safe sweetener' mag worden verkocht, is chemisch bewerkt, en maakt gebruik van aceton, acetonitrile, methanol, ethanol en isopropanol en vaak van gmo-plantjes.

*Jim May, founder of Sweetleafs:

Q: How does one process a green leaf into a white powder?

A: The stevia herb is green because of chlorophyll. To make the white powder, we soak leaves in cool water, and over a period of soaking time, all the nutrients are extracted. Then we use a series of filters of various molecular pores (sizes) which can extract various compounds and separate them. We end up the four most desirable glycosides, the sweet compounds in the leaves.

Scientists used to think there were eleven glycosides, but now know there are over 25. When they are separated, you have white powder because the chlorophyll is removed. No bleaches or chemicals ever touch the product.

Q: How do you find natural stevia vs. unnatural?

A: The old way to extract uses chemicals, including ethanol and methanol. Sweetleaf technology uses 100% cool water filtration; no chemicals or alcohols whatsoever ever touch our product.

Quote:
merken jullie dan misschien een drang naar andere suikerhoudende voedingsmiddelen?



Neen, in het geheel niet. Ik merk zelf alleen maar positieve effecten. Ik krijg er zeker GEEN bloedsuikerdipjes of honger/drang van. Op kunstmatige zoetstoffen, suiker(s) reageert mijn lijf/hormoonstelsel duidelijk anders. Die gebruik ik al heel lang niet/nauwelijks, maar ook met honing bv. moet ik uitkijken. Met stevia heb ik dat he-le-maal niet. Waarom niet zou ik niet weten...

Volgens Professor Geuns in dit filmpje verlaagt stevia hoge bloedsuikers tot normaalwaardes terwijl normale bloedsuikers ongemoeid blijven. Dat betekent dat stevia een insulinerespons geeft, weliswaar alleen bij te hoge bloedglucosewaarden, wat goed is. Dit wordt bevestigd op Chivo:

Stevia opname

Stevia wordt niet opgenomen door het lichaam (Koyama E 2003) en passeert ongeschonden de maag (Geuns JM 2007). Eenmaal in de darmen wordt het door bacteriën omgezet in steviol, dat voor een deel met de ontlasting meegaat en deels opgenomen wordt in het bloed. Dat laatste deel wordt door de lever omgezet in steviol glucuronide, wat je weer uitplast (Geuns JM 2007). Het levert dus geen calorieën op, maar leidt wel tot een insulineresponse (Anton SD 2010, Gregersen S 2004, Jeppessen PB 2000).

Geuns geeft in zijn filmpje aan dat bij normale waarden geen hypo ontstaat. Kennelijk heeft stevia een regulerend effect op de bloedglucose.

 
Quote:
'Natrena Stevia meest misleidend'

Natrena Stevia kristalpoeder uitgeroepen tot de meest misleidende voedselproducent van 2013. De producent Douwe Egberts wint het gouden windei maar weigert die prijs. Volgens Foodwatch is de zoetstof Stevia in een bus Natrena Stevia slechts goed voor 3% van de inhoud. De rest is goedkoop vulmiddel: maltodextrine....


Ik hoorde hierover op de radio en vond het nogal dom. Men vond het misleidend dat er slechts 3% stevia in zat. Maar dan vergeten ze dat stevia zo ontzettend zoet is dat je nooit zomaar puur steviapoeder over je aardbeien of zo kunt strooien. Met de verhouding zoals die nu is kun je het gebruiken als suiker: één schepje stevia-kristalpoeder is gelijk aan één schepje suiker.

Ik gebruik al een paar jaar vloeibare stevia in mijn thee. Maar ik heb verder geen enkele behoefte aan zoet, sterker nog, die behoefte wordt steeds minder naar gelang ik minder zoet eet. Dus ik heb niet het gevoel dat ik door de vloeibare stevia meer behoefte aan zoet krijg. Wel probeer ik het heel langzaam af te bouwen, maar thee (groene, rooibos en detox van Jacob Hooi) is de belangrijkste drank in mijn leven en zonder zoetmiddel vind ik het niet lekker.

 
Ik doe 1 gedroogd blaadje stevia in mijn groene of rooibosthee. Dan is net het wrange er af en vind ik hem wel lekker.

 
Homemade Remineralizing Toothpaste Ingredients:

5 parts Calcium powder

1 part Diatomaceous Earth (optional- contains trace minerals and silica. UPDATE: A reader noted that DE can be abrasive and is not needed with the baking soda, so if you don’t have DE… no worries!)

2 parts Baking Soda

3 parts Xylitol Powder- This ingredient is not completely necessary, but just keeps it from tasting bitter.

3-5 parts coconut oil to get desired texture

Optional ingredients: Essential oils for flavor (mint, cinnamon, and orange are all good), Grapefruit Seed Extract, Myrrh and Trace Minerals

[Note: To keep things simple, I just use a teaspoon or tablespoon, depending on the size batch I'm making, so the above recipe would read 5 TBSP calcium powder, 2 TBSP Baking Soda, etc.]

How To Make Natural Remineralizing Toothpaste

1. Mix all powdered ingredients (calcium, Baking Soda, Xylitol) well in a bowl. If you are starting with calcium tablets, powder them in a food processor. If you are starting with capsules, dump them out into the bowl.

how to make natural toothpaste that works Homemade Remineralizing Toothpaste Recipe

2. Add Coconut Oil one part at a time until you get desired consistency.

3. Add any optional ingredients, including Essential Oils for flavor (my favorite is Peppermint Orange)

4. Store in small container like 1/2 pint glass jar. To use, either dip clean toothbrush into it, or use Popsicle stick or spoon to put on toothbrush. I’ve also thought of storing in a plastic bag with a corner cut off to be able to squeeze like toothpaste, but haven’t tried it yet.

homemade toothpaste without flouride cheap Homemade Remineralizing Toothpaste Recipe

 
Ik heb een stevia plant in de tuin staan. Nu het tweede jaar heeft hij de vorm van een struik gekregen en ben ik gaan drogen. Het blad droogt snel en laat zit tot heel mooi groen poeder fijnmalen. Ik blijf de smaak wat bitter vinden. Ik gebruik nooit geen suiker, maar ik ga eens wat toepassingen opzoeken. Behalve in de keuken zijn er meer toepassingen voor stevia.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.059
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan