stevia, het zoete alternatief

coco

New member
Stevia is een suikerplantje wat de indianen al gebruikte het heeft geen calorische waarden zelfs mensen met suikerziekte mogen het gebruiken.

Het poeder is 200x zoeter dan suiker en volledig natuurlijk.

Te verkrijgen bij www.stevijanatuurlijk.nl , de tuinen, bodyvitaal etc. / er bestaat naast het poeder wat vrij prijzig is zo,n 50gram voor 14,00 euro ook nog een grote goedkopere variant bv een hele grote bus met zeer lichte stevia maar dit is zetmeel met maar 1 procent stevia Deze niet kopen dus!!! Er is ook nog een vloeibare versie maar dit is niets meer dan een paar gram van de poeder aangelengt met gedistileerd water, iets wat je dus zelf ook kan maken.

Succes

 
Stevia poeder is groen,

waar jij naar linkt is een zwaar bewerkt extract.

 
Heb dat witte spul ook een tijdje gebruikt. Vind nu een appeltje in de yoghurtsmoothie al zoet en die stevia smaakt nu echt vies zoet chemisch. Ik zou zeggen afkicken maar :D

 
Groen?vertel ja het plantje is groen...geintje. maar ik heb hier 97 procent steviapoeder van de tuinen.

Ps. Het smaakt naar hele zoete zouthout wortel. Geen succes dus die van de tuinen. Ze smaken allemmaal weer anders ze kunnen ook heel bitterzoet zijn.

 
De bedoeling is dat je zoet afwent, met stevia (hoe is hier poeder van gemaakt en waaruit bestaat de 3% ? ) houd je behoefte naar zoet enorm in stand.

 
De stevia die we vroeger hadden was een groen poeder:

poeder van steviablaadjes zonder bewerking, waar al het goeie van het plantje nog in zat.

Het witte poeder is een zoetstof gemaakt van stevia, vaak met toevoegingen die niks met stevia te maken hebben, dat hoeft trouwens niet slecht te zijn.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Steviolglycosiden

http://nl.wikipedia.org/wiki/Stevia_rebaudiana

"Hobbykwekers malen soms het gedroogde blad om het poeder als zoetmiddel te gebruiken. Dit is echter niet toegestaan in commerciële levensmiddelen, aangezien alleen de geraffineerde zoetstoffen toegestaan zijn. Het blad bevat teveel stoffen om toelating mogelijk te maken."

Toch raar dat een plantje niet in pure vorm gebruikt mag worden,

kan iemand mij het verschil tussen stevia en thee uitleggen? :)

 
Sinds 2010 is stevia vrijgegeven voor de verkoop, voor 2010 mocht het alleen verkocht worden indien er op stond

Voor uitwendig gebruik.

 
Als je een blaadje van de steviaplant kauwt vind ik het een lekkere zoete smaak dit deden de indianen trouwens ook dus welke schadelijke stoffen? De plant is heel moeilijk op te kweken.

 
Het plantje zelf bevat naar mijn weten geen schadelijke stoffen. Het gaat volgens mij om de bewerkte stevia.

 
Quote:
De bedoeling is dat je zoet afwent


Wat is er mis met een zoete smaak als dit geen ongezond product betreft? Ik denk dat het wel goed is om alle soorten smaken in je eten te hebben: zuur, zoet, zout, bitter en wrang.

Ik gebruik zelf nog steeds gewoon stevia, zowel de groene blaadjes, een ruw bruin extract als het witte poeder. Ik heb dit via internet bij iemand besteld die ik vertrouw en die een goede kwaliteit levert en die je het testrapport ook op aanvraag kan toesturen. Deze stevia is met alcohol geëxtraheerd. Het ruwe extract bevat nog veel van de gezonde stoffen, maar het witte poeder niet meer. Echter ik zie tot dusverre nog altijd geen probleem met het witte poeder als deze geen reststoffen van de raffinage bevat. Het metaboliseert niet in je lichaam.

 
Dit wordt ook beweerd over aspartaam. Aangezien er geen calorieen aan verbonden zijn, zou het slechts een zoete smaak geven en niet gemetaboliseerd worden. Toch blijkt aspartaam wel degelijk een insulinereactie te geven en daarmee dikmakend te zijn. Hoe kan dit? Omdat het lichaam de zoete smaak herkent en alvast preventief insuline aanmaakt!

Dit effect zal witte stevia ongetwijfeld ook sorteren. Daarnaast zal het lichaam op zoek gaan naar de calorieen verbonden aan de zoete smaak, waardoor het een honger naar koolhydraatrijke voeding ontwikkelt en je je sneller te buiten zult gaan aan brood, pasta en aardappelen, waardoor je opnieuw dikker wordt. Dit is de reden waarom 'light' op basis van alernatieve zoetstoffen niet werkt.

Mike

 
Mike,

Dan zal de groene stevia toch ook hetzelfde effect geven want de groene stevia heeft toch ook geen calorieën?

Lia

 
Ik vermoed dat de natuur zich niet voor 1 gat laat vangen en dat er insulineremmende stoffen in groene stevia zitten. Groene stevia blijkt ook werkzaam te zijn tegen diabetes!

Mike

 
Ik eet nog heel veel stevia. Ik eet veel yoghurt en room en ik gooi overal de witte stevia in. En de hele dag door heb ik honger, honger, honger. Of eigenlijk, trek natuurlijk. Maar ik blijf de hele dag het gevoel houden dat ik móet eten en ik kan dat ook niet weerstaan.

Ik heb dat gevoel als ik brood/ suiker ed eet, maar ik blijf het dus ook houden als ik veel vetten eet en alle koolhydraten schrap, en ook als ik toch wat koolhydraten eet, in wat voor vorm dan ook.

Dus ik ben sinds gisteren gestopt met stevia. Eens kijken wat er dan gebeurt. Ik hou gewoon heel erg van de zoete smaak. Maar het is nooit genoeg. Ik weet gewoon al terwijl ik aan het eten ben, en al helemaal tonnetjevol zit, dat ik daarna nog meer wil. Ik houd jullie op de hoogte van mijn ervaringen.

 
Interessant boselfje.

Toen ik jaren geleden stopte met snoepen duurder het bij mij ruim 2 maanden voordat ik zonder even te kijken langs het gangpad met het snoep liep. (hoezo niet verslaafd!)

Ben benieuwd hoe snel het bij jouw gaat, ik verwacht wel wat sneller hoor.

 
Ik gebruik met mate een paar druppeltjes (witte) stevia in mijn smoothie en 's avonds door mijn Griekse yoghurt maar ik heb totaal geen honger. Ook helemaal geen behoefte of trek om tussendoor iets te pakken. Het enige waar ik soms echt trek in heb is een glas sole, nieuwe "verslaving" of een teken dat mijn lichaam die mineralen tekort komt?

 
In een ander topic las ik:

Quote:
Stevia is nu weliswaar een gelegaliseerde zoetstof, maar dan uitsluitend het concentraat, stevioside genaamd, NIET het hele blad! De natuur werkt niet op basis van isolaten en concentraten, maar van complexe, synergetische gehelen. Als het gehele blad gemalen zou worden tot poeder zou het poeder groen zijn, maar stevioside is een wit poeder. Dit witte poeder is een zwaar bewerkt product.

Bovendien bereidt het introduceren van een zoetstof zonder daaraan verbonden calorieen het lichaam voor op koolhydraten en het zal dus streven naar de bijbehorende calorieen, waardoor je trek krijgt in zetmeelrijke producten als brood, aardappelen en pasta. Daarom werken 'light'-producten niet. Daarnaast zijn er sommige stemmen die beweren dat het lichaam al in voorbereiding op te verwachten koolhydraten insuline gaat aanmaken. Of dit klopt weet ik niet, maar het zou me niet verbazen.


Ik heb zelf niet de ervaring dat ik van stevia trek krijg in koolhydraten. Ik kan de argumentatie van isolaten en concentraten wel volgen, maar dan vraag ik me af:

Waarom kan H2O2 dan wel?

Dit terwijl de natuur ons een gezond complex synergetisch geheel biedt die H2O2 bevat.

 
Quote:
Waarom kan H2O2 dan wel?

Dit terwijl de natuur ons een gezond complex synergetisch geheel biedt die H2O2 bevat.


H2O2 is uit zichzelf al compleet, dus ik begrijp je vraag niet. Bij stevia wordt er nl. maar 1 stof uit geisoleerd, nl. stevioside.

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.750
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan