sporten.

zizou789

New member
hallo, ik ben zizou, en ben nieuw hier. ik vind het een intressant forum om te lezen, en veel dingen heb ik ook toegepast. ik heb een vraag over sporten. ik lees hier veel op het forum dat het niet gezond zou zijn. ik fitness af en toe, en ik denk dat het niet zo slecht is, als je dat met regelmaat doet. door te fitnessen, creeer je toch spiermassa, wat goed is om energie (glucose) te verbranden. aan de andere kant lees ik hier, sporten put je bijnieren uit, en je hebt sneller kans op blessures. daar kan ik wel inkomen, maar zo af en toe lijkt me niet slecht toch ? hoe denken jullie hierover?

 
Ik denk dat het belangrijk is om na je lichaam te luisteren. Als je voornamelijk een zittend leven hebt (kantoorbaan) dan lijkt het mij zelfs gezond in combinatie met een goede voedingswijze. Maar ik zou ook graag eens de meningen van andere willen horen. :D

 
Dit is de tweede keer dat je zegt dat je energie verbindt aan glucose en dat verbrandt. Glucose wordt niet verbrand, maar vergist en dit kost ontzettend veel energie omdat een cel die gedeeltelijk glucose fermenteert een alsmaar lagere energie-output heeft. Glucose levert korte-termijnenergie op maar put je op de lange termijn uit. Daarnaast loop je het risico op o.a. kanker, hart- en vaatziekte en diabetes.

Suikervergisting (fermentatie) is een anaeroob (zuurstofarm) proces en dat is niet waar wij als op zuurstof gebaseerde organismes voor gemaakt zijn. Ik adviseer dan ook geen anaerobe lichaamsbeweging, zoals met z'n allen je uitsloven in een zuurstofarme fitness-ruimte, maar milde lichaamsbeweging in de buitenlucht, want dat is aeroob (zuurstofrijk). Strand- en/of boswandelingen zijn het allerbest!

Mike

 
Misschien een idee om daar eens een alleen-lezen-topic over te plaatsen, het verschil tussen vetverbranding en suikervergisting. Dat is wel een erg essentieel inzicht/misverstand.

 
ik las hier, dat we toch een klein beetje (100 gram) koolydraten nodig hadden.

en over fitness, ik kan begrijpen dat het anaerobe lichaamsbeweging is, maar wil je

daarmee zeggen, dat als je dat regelmatig doet, dat je dan kanker kan ontwikkelen? ik

vind namelijk een sixpack beter dan een onepack ;).

 
Je hebt een verwrongen westers beeld van 'schoonheid'. Het gaat om schoon-heid, schoon van binnen is mooi van buiten. Een sixpack is een teken van ondervoeding, omdat je dan alleen maar strakke spieren (stress!) hebt. Onder natuurvolkeren zag je geen sixpacks. En ja, overmatig sporten bevordert kanker en ook hartaanvallen. Hier bestaat al een topic over:

https://www.fatsforum.nl/topic/sport-en-hartaanvallen

Mike

 
Die sixpack ziet er goed uit ja, maar is uiteindelijk niet vol te houden. Je zult er in ieder geval niet gezonder mee worden. Je gaat jezelf erg beperken in voeding en hier komt dan ook nog cardio/krachttraining bij. Hierdoor vraag je erg veel van je lichaam. Mensen die erg laag in vet/vocht zitten zijn ook sneller ziek.

 
ok bedankt mike, ik zal het even bekijken. ik ben ook een nieuw member hier he, dus

moet ook nog veel leren ;)

 
@Mike

Quote:
Een sixpack is een teken van ondervoeding, omdat je dan alleen maar strakke spieren (stress!) hebt. Onder natuurvolkeren zag je geen sixpacks


ik weet niet zeker of dit klopt, wat je hier zegt. Ik heb genoeg foto's gezien van inheemse volkeren en ik zie vaak bij de mannen zeker wel blokjes. De meeste hebben gewoon een sixpack.

en trouwens ik krijg nu de laatste 2 maanden steeds meer contouren te krijgen van spieren die ik eerst nog niet had, toen ik nog 62 woog en nu 69. Ik ben niet afgevallen maar aangekomen en ik denk dat dit te wijten is aan meer spier en vet massa... ook al ben ik niet 'dikker' geworden.

Ik heb het idee dat nu juist alle spieren goed worden gevoed en juist groeien naar wat ze horen te zijn (fenotype).

@Zizou789

Ik heb ook een tijdje getraind en ik heb nu zelf nog voor een paar maanden een fysieke baan waardoor ik genoeg lichaamsbeweging krijg, waardoor ik zelfs nu groei...

Wanneer deze baan stopt ben ik zelf van plan om 1 a MAX 2 dagen in de week MAX 20-30 min kracht training te doen en that's it. Ik wil het lichaam dat bij mij hoort en bij 4-5x trainen per dag ga je er dik overheen. High Intensity Training heet het

 
@Caveman86

Welke oefeningen ga je dan voornamelijk doen? Squats, deadlift, benchpress, overhead press, pull-ups en push-ups?

 
o.a. denk ik ja... gewoon krachttraining. Elke spiergroep kort maar krachtig inspannen voor een korte periode. Dat is het idee, neem aan dat jij daar wel meer over weer Nick want jij traint 4-5x per week volgens mij of was dat nou iemand anders?

Wat ik eerst deed, jaren terug dat sloeg helemaal nergens op. Dus volgende x ga ik het wat beter aanpakken. Denk dat het pas tegen de winter wordt dat ik me daar mee ga bezig houden en dan nog niet te veel. Ik doe het omdat ik denk dat het goed is voor me lichaam. Ik wil niet te veel tijd kwijt zijn aan sport.

 
@mike ben het vaak met je eens maar iemand met een six pack ondervoedt, dus je vind dat iemand die bv op de cover van men's health staat ondervoedt is? ik zou niet zeggen dat ze de meest gezonden mensen zijn maar ondervoed?

@zizou789 ik zou zeker lekker door blijven sporten, ik merk bij mezelf juist dat sporten stress verlagend werkt. ik voel me fitter/sterker en eet een stuk meer als ik sport. bovendien is het goed voor je zelf vertrouwen en energie niveau. Ik denk dat de meeste die hier tegen fitness zijn hier gewoon zelf niet van houden of niet de discipline hebben voor kracht training. Wel adviseer ik je om niet je lichaam te overbelasten, goed je rust te pakken en oefeningen goed uit te voeren.

Hier een aantal redenen waarom sporten goed is, buiten het feit dat je er een stuk beter uit van gaat zien.

http://www.pickthebrain.com/blog/10-reasons-to-work-out-that-have-nothing-to-do-with-a-sexy-bod/

 
Ik ga me hier niet geliefd maken, maar a) een sixpack is inderdaad een teken van ondervoeding, of dit nu op de cover van 'Men's Health' staat of niet, en b) sporten getuigt vaak van een gebrek aan zelfvertrouwen, omdat het eenzijdig is gericht op uiterlijkheden om innerlijke onzekerheden te verhullen.

Mike

 
Quote:
dus je vind dat iemand die bv op de cover van men's health staat ondervoedt is?


Enof deze mensen ondervoed zijn! 99+% van Nederland is ondervoed. Je denkt toch niet dat al die bakken magere kwark, eiwitshakes, en een dieet gebaseerd op koolhydraten en eiwitten voldoende voedingsstoffen levert?

Ik ben niet tegen sporten, en zelfs wat krachtoefeningen vind ik geen probleem op z'n tijd als je het maar niet overdrijft denk ik ook dat sporten best gezond kan zijn.

Maar geloof me, ook deze mensen zijn zwaar ondervoed. Grote spierballen zegt niets over de staat van je gezondheid.

 
Wat op de cover van men`s health staat is ver van de realiteit vandaan. Deze mensen gebruiken ook dingen wat het daglicht niet kunnen verdragen. Dan gaat er nog eens een photoshop overheen en klaar.

Staar je er niet blind op.

 
@janse maar bv die jongen op de cover die eet toch juist ook onwijs veel vlees, groenten en zuivel producten, relatief weinig koolhydraten.... doordat zo iemand veel traint eet hij ook veel meer. beschouw jij jezelf ook bij die 99+%? en beschouw je iedereen met een gespierd lichaam ondervoed?

groetjes

 
Als 'Men's Health' de norm wordt voor wat voor gezondheid moet doorgaan, dan kan ik maar beter stoppen met dit forum, want dan is er geen hoop meer... :?

Mike

 
@mike. ik denk dat het niets te maken heeft met onzekerheid, maar dat het meer

een combinaties is van: je gezond voelen, en indruk maken op het andere geslacht ;)

een gespierd lichaam hebben, vinden de meeste vrouwen aantrekkelijk ;) (hier in het westen tenminste) misschien vinden ze in afrika het wel weer mooier als je een onepack hebt, en zien ze dat als welvaart, hier wordt het geassocieerd met ongezond, en ongediciplineerd. ;)

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.715
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan