Sport en hartaanvallen

Webmaster

New member
Ik heb dit ooit in een topic over toiletpapier (!) aangestipt, dus nu maar on topic:

In de topic over toiletpapier noemde ik Jim Fixx, de man die joggen populair maakte in Amerika in de jaren 1980. Dit is precies het decennium waarin er massaal werd ingezet op caloriebeperking (uithongering), heftige lichaamsbeweging (uitputting) en een hoge consumptie van koolhydraten en een lage inname van verzadigd vet en cholesterol (suikerverbranding). Jim Fixx stierf tijdens het joggen aan een plotselinge hartaanval.

Toeval? Ik dacht het niet! Bij mijn weten zijn er recentelijk tot nu toe 3 profvoetballers op jonge leeftijd in elkaar gezakt op het veld door een plotselinge hartaanval, waaraan de meest recente, de Italiaan Permano Morosini, zelfs is overleden. Nog recenter is de dood door een hartstilstand van een Nederlandse 14-jarige marathonloper. In september vorig jaar was de jongen al in het ziekenhuis beland door een hartstilstand tijdens de training voor een hockeywedstrijd.

Phoenix is afgehaakt hier op dit forum doordat ik dit aanzwengelde, maar de feiten liegen niet. De combinatie van een koolhydraatrijk en calorie-arm voedingspatroon en extreme lichaamsbeweging vormt extreme stress voor het lichaam, met name het hart. Als je lichaam niet beschikt over de reserves om dit aan te kunnen, gaat het mis. Geen toeval dus, gewoon een kwestie van oorzaak en gevolg.

Mike

 
Deze auteur legt de link met antidepressiva en hartaanvallen. Denk ook aan 'medicatie' als Ritalin tegen adhd. Ritalin verhoogt de kans op plotseling hartfalen met maar liefst 500%! Op zich dus wel een logisch verband dat de auteur legt, maar de meest waarschijnlijke oorzaken liggen toch echt in koolhydraten en bewerkte plantaardige vetten. Dit zijn toevallig voorbeelden die het nieuws hebben gehaald, maar er gaan jaarlijks talloze mensen plotseling dood tijdens het squashen, wielrennen, joggen, etc., allemaal aan een hartstilstand. Deze mensen zitten niet allemaal aan de antidepressiva. Wat hebben ze wel allemaal gemeen? Consumptie van koolhydraten en bewerkte plantaardige vetten!

Mike

 
Lopen de dietisten van topsporters dan ook nog zo hopeloos achter dan?

Weston Price is nog geen gemeengoed maar dacht wel dat ze er nu wel achter zijn dat koolhydraatrijk voedsel niet zo slim is.

 
Ik mag hopen dat men bekend maakt wat of de doodgevallen sporters van recente datum aan eventuele pillen slikten.

Gelukkig werd het ook bekend dat de schutter in Alphen a/d Rijn (winkelcentrum) onder de dope zat.

Ondertussen zijn het psychiatrisch dossier evenals de bewijzen van afgifte van de wapenvergunning netjes verdonkeremaand.

 
Lievergezond,

Je kunt de dope de achterliggende oorzaak van het schietdrama noemen, maar van die jongen werd gezegd dat hij schizofreen was. Hou dan ook in gedachten wat psychoses met mensen kunnen doen, he?

Ik weet niet of je wel eens iemand in een zware psychose hebt meegemaakt, maar geloof me als je het nog nooit gezien hebt: dan ben je blij dat een symptoombestrijder diegene in ieder geval op dat moment weer enigszins op aarde kan krijgen. Ik ben echt geen voorstander van medicatie, maar bij iemand in een flinke psychose heb je (in ieder geval voor dat moment) soms weinig andere keuze dan vastbinden of platspuiten.

 
Hoi Pinklady, volgens mij gaat het hier specifiek om medicatie (SSRI's -antidepressiva www.ssristories.com ) die psychotisch maakt (bij de schutter).

Dus dan is misschien de vraag als het zo is dat de persoon in kwestie in beginsel al echt psychotisch was, of het dan zo wenselijk is dat er medicatie komt die daar nog eens een schep bovenop doet.

Hier een getuigenis van iemand die de medicatie bij schizofrenie heeft geslikt en die het niemand aanraadt vanwege de verschrikkelijke bijwerkingen:

Het laatste filmpje zegt dat het enige antwoord dat deze op controle (dat is meer het neurotische spectrum) ingesteld maatschappij heeft op schizofrenie is medicatie.

Ik heb een boek gelezen over een arts die iemand met schizofrenie in therapie nam: heel veel gesprekken.

Dat kostte veel investering in aandacht en tijd, maar de persoon die is wel weer terug gekomen om het maar zo te zeggen.

En dat is wat men tegenwoordig nergens meer voor over heeft.

Liever maakt men mensenlevens kapot met pillen die de hersenen schade toebrengen.

Schizofrenie is een geestestoestand waar vooral deze maatschappij niet mee kan dealen.

Of het een ziekte is, is maar de vraag.

Het is een overlevingsmechanisme, dat in elk geval, dat we allemaal in ons hebben.

Elk mens is psychotisch te maken door in een omgeving te zetten waarin sprake is van geen enkele prikkel, want daar kunnen mensen niet tegen en dan wordt de geest inventief en creert de eigen prikkels.

Schrijnend is het feit dat een overheid een wapenvergunning afgeeft aan iemand met een reeds bestaand strafblad die psychiatrisch patient is en vervolgens alles in de doofpot stopt.

Overigens: De uitwerking van de doping bij sporters -vernam ik van de woorden Haesbrouck- die ligt hem daarin dat mensen de grenzen die het lichaam normaal aangeeft niet meer voelen.

 
Zyprexa (een (anti?-)psychoticum) heeft ook als werking insulineresistentie: in dit verband niet onbelangrijk.

&feature=related

 
Quote:
En dat is wat men tegenwoordig nergens meer voor over heeft.

Liever maakt men mensenlevens kapot met pillen die de hersenen schade toebrengen.

Schizofrenie is een geestestoestand waar vooral deze maatschappij niet mee kan dealen.



Je hebt hier absoluut een punt Lievergezond. Echter binnen mijn werk in de gevangenis, een afdeling waar mensen vaak in crisis en heel psychotisch binnenkomen, is je stelling naar mijn idee wat kort door de bocht. Er is soms geen andere keus dan dwangmedicatie toedienen. Vastbinden doen we niet, het wordt zo humaan en geweldloos mogelijk toegepast. Het blijft echter voor de persoon die het moet ondergaan een hele ingrijpende interventie. Daarom wordt er zo zorgvuldig mogelijk mee omgegaan.

Soms is het schrijnend om te zien hoe hoog de lijdensdruk is van iemand die 'verdwaald' is vanwege zijn psychose. Daarnaast kan iemand vanuit zijn psychose zware delicten plegen. Medicatie is naar mijn idee op zo'n moment therapeutisch een goed begin om de persoon weer wat op de rit te helpen.

Ik ben het wel met je eens, dat er ook vaak te veel en te snel medicatie gegeven wordt en te weinig gekeken naar naar de persoon die iemand is. Alhoewel binnen de setting waarin ik werk, hierin voorzichtig een positief stijgende lijn zichtbaar is, is er (in de maatschappij) op dit gebied inderdaad nog een hele weg te gaan.

 
Quote:
Ik ben echt geen voorstander van medicatie, maar bij iemand in een flinke psychose heb je (in ieder geval voor dat moment) soms weinig andere keuze dan vastbinden of platspuiten.


Dit verwoordt precies waarom de psychiatrie zielloos en volkomen gestoord is! Ik hoorde eind vorig jaar nog een radiodocumentaire over iemand die geruime tijd in een isolatiecel had doorgebracht als onderdeel van zijn psychiatrische 'behandeling'. Het ergste wat deze persoon vond aan de ervaring was de kilheid van zijn 'behandelaars'. Hij gaf aan het meest behoefte te hebben aan gezelschap, een luisterend oor en fysiek contact. Het is bijzonder triest als jij op basis van je 'opleiding' dit soort zieke denkbeelden aangeleerd krijgt.

Mike

 
Helder artikel. (Ik heb de vertaling gelezen) Ik ben er ook van overtuigd dat antidepressiva op termijn meer kwaad dan goed doet. Goede voedende voeding en een betere (innerlijke) leefomgeving voor jezelf creëren werkt helend. Pillen die kunstmatig wat met je hersenen doen om je 'positiever te stemmen', dat kan nooit lang goed gaan. Als je de bijwerkingen leest, rijzen de haren je te bergen. Ik begrijp echter wel dat als men in een echte diepe depressie is beland, het heel moeilijk is om nog voor jezelf te zorgen.

Waar ik het over had, zijn ernstige psychotische mensen in crisis, die opgesloten zitten omdat ze een (ernstig) delict hebben begaan. Deze mensen zitten achter een deur, die het grootste gedeelte van de tijd niet open mag wanneer zij er behoeften aan hebben. Dan moet je soms ad hoc in grijpen met medicatie, om de ergste storm te luwen. Antidepressiva heeft op zo'n moment weinig zin, aangezien het enkele weken duurt voordat er resultaat is. Ik heb het dan over snelwerkende antipsychotica.

Het zou fijn zijn als men de voeding wat aan zou passen. Er worden veel en veel te veel (lege) koolhydraten gegeten. Vooral mensen met een ernstige psychiatrische stoornis, eten slecht is mijn ervaring. Zyprexa is inderdaad een antipsychotica wat verhoogde kans geeft op diabetici. Veel mensen eten zich te barsten als ze dit middel krijgen en stoppen zich nog meer vol met de meest vreselijke koolhydraatrijke troep.

men zou geld moeten uit geven voor verantwoorde voeding in plaats van bergen aan de farmaceutische industrie.

 
Ja ik ken iemand die heel gezond was en altijd aan het hardlopen was. Die heeft de 46 niet gehaald. Daarentegen ken ik er ook een paar die als een gek roken en nu bijna 100 zijn.

http://www.eenvandaag.nl/gezondheid/36448/hardlopen_is_dodelijk

Quote:
Cardiologen schatten dat er jaarlijks zo’n 300 a 400 Nederlanders sterven tijdens of net na het hardlopen. Een hoog aantal en daarom pleiten ze voor speciale regelgeving.


 
Ik heb een kennis die misschien een beetje overgewicht had.

En daarna ging hij als een bezetene hardlopen waarna hij zeer mager werd.

Hij deed zelfs mee als figurant in een film over de hongerwinter.

Nu valt hij telkens in slaap, ook op het werk, maar niet zo zichtbaar.

Hij heeft een manier gevonden dat het niet echt heel erg opvalt.

Hij blijft zo gewoon zitten, maar dan met zijn ogen dicht.

Het hikt aan tegen narcoleptie.

Vaak als je hem aanspreekt schrikt hij ineens wakker.

 
@ Boschje:

Quote:
Waar ik het over had, zijn ernstige psychotische mensen in crisis, die opgesloten zitten omdat ze een (ernstig) delict hebben begaan. Deze mensen zitten achter een deur, die het grootste gedeelte van de tijd niet open mag wanneer zij er behoeften aan hebben. Dan moet je soms ad hoc in grijpen met medicatie, om de ergste storm te luwen. Antidepressiva heeft op zo'n moment weinig zin, aangezien het enkele weken duurt voordat er resultaat is. Ik heb het dan over snelwerkende antipsychotica.


Mag ik vragen over welke antipsychotica je het dan hebt?

 
Ritalin (speed lijkt me niet zo lekker voor je hart duh...) + intensieve fysieke activiteit; sporters verliezen soms "extreem" veel mineralen door het vele transpireren en natuurlijk verzuring(dus nog minder magnesium en calcium).

Dan is hat al snel vrij logisch dat er mensen bij de bosjes neervallen op deze manier. :/

Peace

 
@ lievergezond, cisordinol acutard met soms nog tranxene als iemand in hele heftige onrust verkeert. Wat uiteraard bijwerkingen heeft of kan hebben. In geval van ernstige bijwerkingen van de antipsychotica, wordt er akineton gespoten, dat ook weer bijwerkingen geeft... Soms echter is het voor zowel als crisisinterventie naar de patiënt toe, als voor de veiligheid van het personeel een keuze die (altijd) weloverwogen gemaakt wordt.

 
Quote:
Dit verwoordt precies waarom de psychiatrie zielloos en volkomen gestoord is! Ik hoorde eind vorig jaar nog een radiodocumentaire over iemand die geruime tijd in een isolatiecel had doorgebracht als onderdeel van zijn psychiatrische 'behandeling'. Het ergste wat deze persoon vond aan de ervaring was de kilheid van zijn 'behandelaars'. Hij gaf aan het meest behoefte te hebben aan gezelschap, een luisterend oor en fysiek contact. Het is bijzonder triest als jij op basis van je 'opleiding' dit soort zieke denkbeelden aangeleerd krijgt.


Mike, ik ben alles behalve voorstander van isoleercellen en medicatie. De isoleercel is niets meer dan een stukje machteloosheid van behandelaars en wat mij betreft een verschrikkelijk middel.

Daar staat wel tegenover dat ik eerlijk gezegd ook niet zou weten wanneer ik een cliënt voor mijn neus zou hebben die psychotisch is en bijvoorbeeld midden in een winkelcentrum als een wilde om zich heen begint te schieten. Het valt te proberen, maar niet in alle gevallen valt er met zo iemand te praten. Zeg je dan nog steeds: "laat maar gaan"? Niet opsluiten (niet eens per definitie in een isoleercel), geen dwangmedicatie toedienen om hem rustig te krijgen? Gewoon zijn gang laten gaan? Of zou jij iets anders doen? En wat als het iemand is die alleen een gevaar voor zichzelf vormt? Ook gewoon laten gaan, want anderen hebben er toch geen last van als diegene zichzelf van kant maakt? Ik ben heel benieuwd welke alternatieven jij hebt.

Nogmaals, ik ben geen fan van medicatie en opsluiten, maar in zo'n situatie zou ik echt niet weten wat ik zou doen.

 
Quote:
Het is bijzonder triest als jij op basis van je 'opleiding' dit soort zieke denkbeelden aangeleerd krijgt.



Als dit over mij gaat? Je oordeelt hiermee over mijn denkbeelden. Leest wat ik schrijf, wat blijkbaar dusdanig triggert, dat het nodig is om hierop ongezouten een oordelende mening te geven, zonder dat je me kent, of weet hoe ik in mijn werk sta.

Ik denk trouwens dat we nu off topic zijn.

Quote:
Hij gaf aan het meest behoefte te hebben aan gezelschap, een luisterend oor en fysiek contact.



Ik kan het niet laten hier ook even op te reageren. Dat is waar ik voor ga en sta. Eén van de belangrijkste onderdelen van mijn werk is de-escalerend werken, luisteren en de ander serieus nemen, los van medicatie. Als de ander het aankan, bejegen ik vanuit nabijheid. In de contacten die ik onderhoud met de gedetineerde patiënten is het steeds weer mijn intentie deze aan te gaan op basis van respect en gelijkwaardigheid. Met als doel mijn eigen authenticiteit hierin te behouden, aangezien ik te maken heb met zeer gevoelige mensen, die het snel doorhebben als je een toneelstukje opvoert. Dit lukt me niet altijd, aangezien ik een mens ben met gevoelens en soms ook boos kan worden vanuit gevoelens van tegenoverdracht. Het is een continue leerproces. Ik voel me verantwoordelijk voor hetgeen ik dagelijks doe en uitdraag.

Echter soms wordt de keuze voor die ander gemaakt om medicatie toe te dienen, aangezien mensen in echte crisis (zoals misschien ook de wild om zich heen schietende man) niet meer open staan voor (fysieke) nabijheid en empathie. En ja, het is een vreselijke inbreuk op iemand zijn pricacy, daar ben ik en ik denk ook mijn collega's, me terdege van bewust.

Bij de wild om zich heen schietende man, heeft het naar mijn idee grote prioriteit op zo'n moment de omgeving te beschermen, aangezien dit het risico geeft, tot het maken van vele slachtoffers. Wat dan ook daadwerkelijk gebeurd is. En soms worden er dan keuzes gemaakt, die niet gemaakt zouden worden vanuit een meer rustige situatie, waarin geen gevaar dreigt voor anderen en / of voor de persoon zelf.

Quote:
intensieve fysieke activiteit; sporters verliezen soms "extreem" veel mineralen door het vele transpireren en natuurlijk verzuring(dus nog minder magnesium en calcium).



Enige weken geleden was er een jongen dusdanig opgewonden en in de war, dat hij een hartstilstand kreeg.

Samen met mijn collega hebben we een hele poos hartmassage verricht. Het heeft me erg aangegrepen. Dit is een voorbeeld dat je niet persé een sporter hoeft te zijn om extreem veel mineralen te verliezen. Tenminste ik kan me voorstellen dat er door deze opgewonden, verwarde staat van zijn van deze jonge man, teveel kostbare mineralen verloren gingen waardoor hij een acute hartstilstand kreeg.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.779
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan