Sport en hartaanvallen

Quote:
Psychiatrie in greep commercie

Door: Ellen de Visser − 14/03/12, 06:15

© ANP. Een vrouw in therapie

Farmaceutische bedrijven hebben een steeds grotere invloed op psychologen en psychiaters. Dat komt naar voren bij de nieuwe versie van het wereldwijde handboek voor psychiatrische stoornissen.

'Een gift, hoe klein ook, schept verwachtingen'

Van de psychologen en psychiaters die bepalen wat er in dat standaardwerk komt te staan, heeft ruim tweederde banden met een geneesmiddelenfabrikant. Dat concluderen Amerikaanse onderzoekers na een controle van de werkzaamheden van de 141 deskundigen.

Aan de nieuwe bijbel voor de psychiatrie, de DSM-5 waarop psychiaters en psychologen hun diagnoses baseren, wordt al jaren door experts uit tal van landen gewerkt. Dat gebeurt in commissies die allemaal over een groep stoornissen besluiten. De onderzoekers bekeken per commissie de belangenverstrengeling van de leden en rapporteren daarover vandaag in het vakblad PLoS Medicine.

Belangenverstrengeling

Opmerkelijk genoeg, schrijven ze, komen de meeste banden met de industrie voor bij commissieleden die zich buigen over ziektebeelden waarvoor medicijnen de eerste behandeloptie zijn. Zo is in de werkgroep slaapstoornissen bij alle zeven leden sprake van belangenverstrengeling. De werkgroep heeft voorgesteld om rusteloze benen op te nemen als nieuw syndroom, schrijven de onderzoekers met lichte ironie: een aandoening waarvoor medicijnen op de markt zijn gebracht.

De DSM-5 moet over een jaar gereed zijn. Het handboek zal een grote invloed hebben op het aantal diagnoses en behandelingen. Artsen die zulke richtlijnen opstellen, moeten daarom streng worden beoordeeld op onafhankelijkheid, aldus de onderzoekers.

Kritiek

De laatste tijd klinkt toenemende internationale kritiek op een aantal nieuwe diagnoses die voor de DSM-5 worden voorgesteld omdat normaal gedrag zou worden gemedicaliseerd. Zo gaan stemmen op om mensen die langdurig rouwen om een verloren geliefde als depressief te kunnen aanmerken.

Een paar jaar geleden analyseerden dezelfde onderzoekers de belangenverstrengeling van leden die zich bezig hadden gehouden met de samenstelling van de vorige editie van het handboek, de DSM-IV. Toen had 57 procent banden met een geneesmiddelenfabrikant. De Amerikaanse Vereniging voor Psychiatrie (APA) die de regie voert over de samenstelling van de DSM, maakte na kritiek dit keer de belangen van alle leden openbaar. Die transparantie heeft het probleem niet verholpen, constateren de onderzoekers: het aantal deskundigen dat banden heeft met een farmaceut is met ruim 20 procent toegenomen.

Verwachtingen

'Een gift, hoe klein ook, schept verwachtingen', schrijven de onderzoekers. Banden met de industrie kunnen volgens hen een andere manier van denken bewerkstelligen. Zo leveren geneesmiddelenstudies die worden gefinancierd door een farmaceutisch bedrijf vaker positieve resultaten op dan niet-gesponsorde studies.

Henk Jan Out, bijzonder hoogleraar farmaceutische geneeskunde in Nijmegen en vicepresident klinisch onderzoek bij geneesmiddelenfabrikant MSD, waarschuwt dat het op veel terreinen bijna onmogelijk is om nog deskundigen te vinden die nooit voor de industrie hebben gewerkt. Dat maakt hen niet onbetrouwbaar, zegt hij. 'Ze worden door de industrie geraadpleegd omdat ze expert zijn. Onafhankelijkheid kan ook synoniem worden met minder kennis van zaken, dus minder kwaliteit.'


 
En gisteren op het nieuws..... dat alleen mannen bij sporten een hartstilstand krijgen/hebben gekregen. Er is nog nergens een vrouw geregistreerd. Iemand enig idee waarom dit zo zou zijn?

 
Jim Fixx was een van de eerste in de jaren '80 van de vorige eeuw. Let maar eens op, we gaan nu de ene na de andere sportdode krijgen. Man of vrouw. Als we 1980 als vertrekpunt nemen van het tijdperk waarin we weinig vet en veel koolhydraten zijn gaan eten, meer lichaamsbeweging zijn gaan beoefenen en vele e-nummers (waaronder neurotoxines als aspartaam en smaakvertsterker) in ons eten en drinken zijn gaan consumeren, dan zijn we nu, 22 jaar later, de wrange vruchten hiervan aan het plukken. De mens leert kennelijk alleen maar als er onnodig leed en overlijden speelt, het is niet anders... :?

Mike

 
Mijn zus met diabetes type 1 vertelde me dat ze iemand tegenkwam met dezelfde aandoening die lang aan topsport deed tot aan het 30ste levensjaar en daarna kreeg die persoon toen die stopte met de topsport diabetes type I.

Ik moest gelijk aan dit topic denken.

Hier zit ook de component bij dat in de rustsituatie de klachten opkomen.

Zoals ook de workaholic die juist in de vakantie een hartaanval krijgt.

Ik krijg ook associaties met: stoppen met roken en dat dan de diabetes opkomt (zoals bij mijn zus gebeurde).

Dingen die dan juist goed zijn: rust na topsport/te veel werken, stoppen met roken: die kunnen dan juist de ziekte ineens er laten zijn.

 
Ik reageer even op de eerste post ...

het was mij ook al langer opgevallen dat jonge en 'gezonde' mensen zomaar dood neervallen. Naast degenen die in het nieuws breed worden uitgemeten zijn er veel meer. Vorig jaar is op het voetbalveld tegenover ons huis een voetballer van 42 dood neergevallen, en in diezelfde tijd overleed in een naburige stad ook een jonge voetballer op het veld.

Ik vraag me af of dit mogelijk ook met de light-frisdranken te maken heeft. Ik vermoed namelijk dat veel 'gezondlevende' sporters die veel gebruiken. En light-frisdrank zit vol troep.

 
Kan goed dat deze ook een rol spelen. Het is een optelsom van slechte voeding en dranken. Ik zag tijdens het EK de Nederlandse spelers een of ander blauw (!) drankje drinken. Persoonlijk zou ik geen enkele drank vertrouwen met die kleur!

Mike

 
Quote:
Ik zag tijdens het EK de Nederlandse spelers een of ander blauw (!) drankje drinken.


Je hebt de verklaring gevonden voor de wanprestatie van dit EK, Blue Curaçao!

 
en wat denk van je van deze

http://losseveter.nl/blog/topatleten-spelen-russische-roulette-met-schildklierhormoon/

Dia.

 
Ballet dat is ook zo'n tak van sport/beroep dat de anorexia aantrekt/kweekt/aanmoedigt. Maar daar ligt het anorexiagehalte zo mogelijk ook nog wat meer voor de hand (net als in de modellenwereld) dan zoals bij de topsporten als hierboven genoemd.

 
Ik zat vandaag eens wat meer te lezen over de tarahumara indianen. Het is werkelijk ongeloofelijk hoe ontzettend goed deze mensen kunnen hardlopen. Wij vinden een marathon (42km) al een hele prestatie.

Deze mensen rennen zonder problemen 700km of meer zonder te stoppen! Dit doen ze in 2 dagen. Ook zij doen soms wedstrijdjes met elkaar, meestal over een afstand van ongeveer 500km. Het record staat op 800km!

Een aantal dingen die opvallen zijn dat deze mensen altijd of op blote voeten lopen, of op zelfgemaakte leren slippers. Ze zijn dus altijd geaard. Verder rennen deze mensen meestal met de mond dicht en dus met een gezonde neusademhaling.

De voeding die ze nemen om deze belachelijk lange afstanden te rennen is hoofdzakelijk gebaseerd op maisbier. Dit bier schijnt wel heel laag in alcohol te zijn.



 
Dat de moderne mens allesbehalve een Tahamura-Indiaan is blijkt wel uit twee verhalen die ik afgelopen weekend hoorde: een 12-jarige jongen die tijdens een voetbaltraining onwel werd en kort daarna overleed en een hulpsinterklaas die in elkaar zakte en ter plekke overleed. Dit soort dingen komen alsmaar vaker voor.

Mike

 
@ Janse zeer indrukwekkend dat van de Tarahumara indianen.

Deze mensen rennen zonder problemen 700km of meer zonder te stoppen! Dit doen ze in 2 dagen. Ook zij doen soms wedstrijdjes met elkaar, meestal over een afstand van ongeveer 500km. Het record staat op 800km!

Eigenlijk ook het hele topic dat er zoveel sporters aan een stoornis lijden en je ziet ze ook wanneer je kijkt naar sport (zowel profs als amateurs) en dan ook het BED Binge eating disorder.

Ook wat Mike eerder aan linkjes heeft gemeld en het recente gebeuren de sint en de 12 jarige daarnaast zijn er deze week nog enkele "zomaar" in elkaar gezakt/gevallen.

 
Helemaal mee eens hoor. Maar het geeft alleen aan dat veel (zelfs extreem veel) sporten en toch supergezond zijn wel degelijk samen kan gaan.

Natuurlijk vallen sporters tegewoordig bij bosjes neer.

Ze eten allemaal troep, geen grammetje vet, superveel koolhydraten, eiwitshakes, trainen op speciaal gemaakte schoenen die je lichaam ondersteunen en dus ook verzwakken, zijn niet geaard, zijn zware mondademhalers ipv natuurlijke neusademhalers etc etc..

Er zijn zoveel mensen die zomaar in elkaar zakken. Dat heeft echt met veel meer temaken dan alleen met sport.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.469
Berichten
498.981
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan