SOJA - waarom niet ok ?

Biologische soja en mais is ook GMO?

Volgens mij krijgen de Bio kippen bij de boer, waar ik eieren haal, legmeel met bio soja en bio mais..

 
Nu zou ik toch wel willen weten of gefermenteerde soya wel mag. Ik heb in geen jaren soya gegeten tot dr Mark Hyman kwam met het verhaal dat gefermenteerde soya wel goed is. Dr Hyman weet toch wel waar hij het over heeft en in verband met de broodnodige variatie ben ik daar toen mee begonnen.

In blokjes snijden, aanbakken in ghee of kokosolie, af laten koelen en dan kruiden met een goede mix met goede olijfolie. Lekker in een salade.

 
Volgens mij "mag" het wel, al is het de vraag of je eigen lichaam het daar ook mee eens is. Die van mij vindt het niet geslaagd en ik laat het dan ook liever maar helemaal uit mijn dieet.

 
Quote:
Gefermenteerde soja zit nog steeds vol met oestrogenen en fytinezuur.



Dus toch wel Edwin. Ik was er al bang voor dat het toch niet zo'n goed artikel was. Bedankt voor deze info.

 
Zou de explosief groeiende consumptie van ongefermenteerde sojaproducten een medeoorzaak van de ‘non thyroid illness’ epidemie kunnen zijn? De schappen van de supermarkten puilen inmiddels ook uit met sojaproducten; soja melk, soja kaas, soja toetjes etc. Er is zelfs babyvoeding met veel soja. http://rinekedijkinga.nl/veelgestelde-vragen/schildklier,-voeding-en-leefstijl-bij-een-te-lage-werking.html

 
Goeie quote Mike: Soja.. Sonee. Inderdaad, soja is om meerdere redenen geen goede aanvulling op je voedingspatroon.

Jonathan, ik zie je gevecht met je gezondheid en je wil om het op te lossen. Maar radicale veranderingen zijn voor je lichaam net zo ingrijpend en belastend als bijvoorbeeld een crash dieet, en daarom niet wenselijk.

Je zou kunnen beginnen met schrappen wat je weet: lactose. En die hebben inderdaad vaak een verband met gluten, dus gluten beperken of helemaal laten staan is een goed idee.

In ieder geval: one thing at a time. Dat geldt ook voor die hele lijst met supplementen. Door het allemaal tegelijk te doen weet je niet waar je lichaam op reageert en waarom, waar je juist een positief effect van merkt en waar je niet tegen kan. Een eliminatiedieet is vaak een goede manier om erachter te komen waar je niet goed tegenkan en waar je het wel goed op doet.

Je arts of behandelaar lijkt je niet al te serieus te nemen, heel kwalijk, maar misschien kun je de 100en euro's aan supplementen omzetten in een goede alternatieve behandelaar die met je op zoek gaat naar de oorzaak.

Succes ermee, en als je nog vragen hebt hoor ik het graag.

Groetjes, Iris
 
Zeker interessant Mike.

Ook hier te bestellen: http://unlimitedhealth.nl/coconut-secret-coconut-aminos-16-oz.html
Meer dan dubbele hoeveelheid dan die bij superfood.nl dus daar is de prijs dan ook naar.
 
Is soja ongezond? Je kunt je het waarschijnlijk nauwelijks voorstellen. Soja werd jaren geleden onthaald als het wondermiddel. Het zou een goede eiwitbron zijn en allerlei gezondheidsbevorderende effecten hebben, maar de medaille heeft een keerzijde. Een ernstige keerzijde die vooral door de Verenigde Staten angstvallig verborgen wordt gehouden en met alle mogelijke middelen ontkracht wordt, omdat soja na maïs het belangrijkste landbouwproduct voor export is van de VS. De sojaboon kan haar boontjes wel doppen, ze weet zich goed te beschermen. En dat is niet zo gunstig voor wie haar eet. Hieronder volgen de 10 belangrijkste redenen waarom soja ongezond is.

Soja ongezond, vooral de rauwe bonen

Saponines
– Saponines zijn verdedigingsstoffen van planten om te voorkomen dat ze opgegeten worden. In combinatie met water zijn ze zeepvormend. Saponines geven de plant of vrucht een bittere smaak. Saponines in soja zorgen dat de darmwand meer doorlaatbaar wordt. Zo kunnen stoffen opgenomen worden, die normaal niet opgenomen zouden worden. Deze stoffen kunnen een allergisch reactie uitlokken op zowel voeding als lichaamseigen cellen. Dit laatste kan het begin zijn van een auto-immuunziekte. Dat is helaas niet de enige reden waarom soja ongezond is.
Haemagglutinine
– Fyto-haemagglutinine is een lectine. Het is ook een verdedigingsstof van de sojaboon. Haemagglutinine zorgt voor een samenklontering van rode bloedcellen. Hierdoor zijn deze rode bloedcellen minder in staat om zuurstof te vervoeren.
Fyto-oestrogeen – In sojabonen zitten fyto-oestrogenen. Dit zijn stoffen die lijken op onze eigen oestrogenen en daardoor ook dezelfde werking hebben. Dat is misschien handig voor vrouwen die in de overgang zijn, maar voor de rest van de bevolking kan het vrij problematisch zijn. Want wat moet je als man met zoveel oestrogeen? Onvruchtbaar worden. De menstruele cyclus van de vrouw raakt er ook van in de war. En dat is lang niet het enige; wat moeten opgroeiende kinderen met grote hoeveelheden oestrogeen? Voor meisjes kan dit een vroegtijdige puberteit betekenen en bij jongens juist een verlate. Uit onderzoek is gebleken dat een baby die melk op basis van sojamelk te drinken krijgt, dagelijks net zo veel oestrogenen binnen krijgt als er in 5 anticonceptiepillen zitten!
Anti-trypsine – Soja wordt gezien als een belangrijke eiwitbron, maar gek genoeg bevat het anti-trypsine. Trypsine is een enzym dat noodzakelijk is om eiwitten af te breken, zodat ze door het lichaam gebruikt kunnen worden. Anti-trypsine in soja gaat de werking van trypsine tegen. Met andere woorden, soja zorgt ervoor dat het moeilijk verteerd wordt.
Anti-amylase – Amylase is een enzym dat ervoor zorgt dat zetmeel afgebroken wordt. Soja bevat een stof die dit proces tegenwerkt, anti-amylase. Afhankelijk van de toepassing zit er ook zetmeel in soja. Nog een manier waarop soja vertering bemoeilijkt, en niet alleen van soja zelf.
Fytinezuur – Soja bevat veel fytinezuur. Fytinezuur kan de opname blokkeren van bepaalde mineralen zoals zink, calcium, magnesium en ijzer, omdat het ermee samenklontert. Zink zit al nauwelijks in onze voeding. Dus dat is niet bepaald handig.
Goitrogeen – Goiter is Engels voor struma, oftewel krop, schildkliervergroting. De fyto-oestrogenen in soja onderdrukken de werking van de enzymen die schildklierhormonen moeten vormen. In een poging om toch aan de behoefte van het lichaam te voldoen, neemt de schildklier toe in grootte. Dit is een tijdelijke oplossing. Uiteindelijk kan hypothyreoïdie ontstaan; een te traag werkende schildklier.
Aluminium – De sojaboon trekt aluminium aan. Daardoor bevat sojamelk 100 keer zoveel aluminium als koemelk. Aluminium wordt in verband gebracht met de ziekte van Alzheimer. Koemelk moet tegenwoordig allerlei bewerkingen ondergaan, voordat het als een pak halfvolle melk in de supermarkt staat. Maar hoe je het ook went of keert, het is en blijft melk van een dier. Aan een sojaboon moet heel veel meer geknutseld worden om er melk van te maken. Een deel van dit proces bestaat uit een soort zuurbad. Dit bad vindt plaats in aluminium tanks. Het zuur veroorzaakt lekkage van aluminium in de melk. Kun je nagaan wat een baby binnen krijgt, als hij/zij babyvoeding op sojabasis te drinken krijgt…
Vitamine B12 – Wist je dat je lichaam zelf vitamine B12 kan maken? Daar heeft het wel trypsine voor nodig. Dat is hetzelfde trypsine als anti-trypsine in soja tegenwerkt.
Vitamine D – Fytinezuur in soja bemoeilijkt de opname van calcium en verhoogt daarmee de behoefte aan vitamine D.

Weken, koken, kiemen

Deze manieren van bereiding hebben geen invloed op de hoeveelheid fytinezuur in soja. Weken, koken of kiemen kunnen het aantal lectines wel verminderen, maar niet elimineren. Alleen koken kan de hoeveelheid anti-trypsine wat doen afnemen. Maar het komt er op neer dat de nare stoffen in de sojaboon moeilijk uit te roeien zijn.

Soja ongezond?
Waarom eten ze het dan wel in Azië?

Dat is de eerste vraag die mensen stellen, als ze horen dat soja uit hun dieet geschrapt zou moeten worden. Die vraag is heel simpel te beantwoorden. Wanneer een Aziaat hoort wat wij in het Westen doen met soja, zal hij heel hard lachen of je verbaasd aankijken. Sojamelk, sojameel, sojayoghurt, sojaburgers, sojakaas, soja-ijs, sojavla,sojaolie, tofu (niet-Westers) etc. Doorgaans allemaal producten gemaakt van rauwe sojabonen. En dit zijn alleen de toepassingen in voeding. Er worden zoveel meer dingen gedaan met soja. Wist je dat Ford al 80 jaar in al zijn auto’s soja verwerkt?

Zoveel producten, toch is soja ongezond

Hoe gebruiken ze in Azië soja? In hele kleine hoeveelheden; 9-36 gram per dag. Dat is heel wat anders dan een glas sojamelk. Naast de hoeveelheid is de toepassing van belang. In Azië gebruiken ze vrijwel alleen gefermenteerde soja, zoals tempeh, miso, sojasaus.

Daarom eten ze in Azië wel soja.

In conclusio

Soja is misschien wel het meest giftige voedingsmiddel dat de westerse mens heeft bedacht om te eten. Die sojaboon wil absoluut niet opgegeten worden. Ze valt haar vijand aan met vruchtbaarheidsproblemen en zuurstoftransportmoeilijkheden en doet er alles aan om niet verteerd te kunnen worden. Als een stier zijn hoorns op je richt, maak je dat je wegkomt. Soja heeft haar hoorns op je gericht.

Wil je het toch eten, doe het dan als een Aziaat: gefermenteerd en in kleine hoeveelheden.

Wetenschappelijk bewijs

Ik kan me voorstellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Voor soja geldt een beetje of je bent pro of je bent contra. Het internet staat vol met mensen die soja bejubelen en weer andere prominenten die het verafschuwen.

Hier http://www.huffingtonpost.com/neal-barnard-md/soy-health_b_1822291.html vind je een artikel dat alle bovengenoemde redenen met wetenschappelijke bewijzen onderuit haalt.

Hier http://www.westonaprice.org/health-...yOntpOjA7czozOiJzb3kiO2k6MTtzOjU6InNveSdzIjt9 vind je een artikel met 60 jaar aan wetenschappelijk bewijs tegen de soja. Ja, er zit een groot aantal dierstudies tussen, maar dit soort studies gaat altijd vooraf aan onderzoeken op mensen. Soms zijn de uitkomsten van de dierstudies al zo veelzeggend, dat onderzoek op mensen niet eens toegestaan wordt.

Misschien vraag je je af hoe het kan dat soja zo veel gebruikt en aangeraden wordt, als het zo schadelijk is voor de gezondheid. Misschien vraag je je af waar al die wetenschappelijke onderzoeken dan vandaan komen. Soja is na maïs het belangrijkste landbouwproduct voor export van de VS. Soja is dus geld. Geld is macht en geld gaat helaas voor onze gezondheid.

Dit gaat heel ver. Hier http://tinyurl.com/o8ep99x kun je lezen wat de suikerindustrie heeft gedaan om te voorkomen dat de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) een rapport zou uitbrengen waarin werd geadviseerd dat slechts 10% van onze dagelijkse calorie-intake uit toegevoegde suikers zou mogen bestaan. Meer suiker zou schadelijk zijn voor onze gezondheid. Wat heeft de suikerindustrie daar nou weer over te zeggen? Heel veel! De WHO wordt namelijk gesponsord door de suikerindustrie. Ze hebben gedreigd de sponsoring te staken, als dit advies de wereld in gebracht zou worden.

Dit gebeurt allemaal in achterkamertjes waar wij geen weet van hebben. Als dit met suiker gebeurt, bestaat er dan misschien een kans dat hetzelfde met soja gebeurt?

Zelf kiezen

Het is tijd om te kiezen. Het is tijd om je te informeren. Het is tijd om wakker te worden. De voedingsindustrie en de farmaceutische industrie hebben niet het beste met ons voor. Industrie betekent geld en waar geld op 1 staat, gaan normen en waarden verloren. Dit is geen bangmakerij. Dit is de realiteit. Bekijk een willekeurig brood in de supermarkt. Waar brood vroeger gemaakt werd van tarwemeel, zout, gist en water, vind je nu sojameel, maïsmeel, gemodificeerd zetmeel en nog meer vreemde ingrediënten die eigenlijk niet in brood thuis horen.

Ik heb gekozen.

Wat kies jij? http://tinyurl.com/mwrmtau
 
Wist je dat babyvoeding gebaseerd op soja vrouwen later meer kans op eierstok fibromen (vleesbomen) geeft ?. De vraag is nu, hoe zit het met al die populaire afslankpoeders en shakes die gebaseerd zijn op soja eiwitpoeders ? Welke soja wordt gebruikt en wat zijn de effecten op het lichaam als je dit dagelijks slikt ?

http://ehp.niehs.nih.gov/15-10082/

Vanuit de wetenschappelijke hoek komt het advies minder vlees te eten, maar dan massaal aan de sojaburgers of andere soja vleesvervangers, met deze kennis ? De horeca is al in de ban van goedkope GMO soja olie, heb er vaak videos over geplaatst maar niemand die de vraag stelt in zijn favoriete restaurant, waar bakken jullie eigenlijk mee ?

Milieudefensie wil verder dat Nederlandse veevoerbedrijven stoppen met de import van soja- en palmproducten en kiezen voor regionaal veevoer. Uit onderzoek van Alterra en Livestock Research, onderzoeksinstituten van Wageningen University and Research centre, blijkt dat, ondanks het voornemen van veevoerbedrijven om meer Europese grondstoffen te gebruiken, het percentage soja- en palmproducten van buiten Europa in ons veevoer niet is veranderd.

http://www.leefbewust.com/2015/nieuws/veevoer_oerwoud.html http://tinyurl.com/nvqmwa9

 
Paul Joseph Watson van Infowars besteedt aandacht aan 'soy boys' - zwakke betamannen die gefeminiseerd zijn door de consumptie van soja:



Het maakt je ook tot een links-progressief doetje.

Mike
 
Volgens Tony Pantalleresco niet alleen soja, maar hij ziet alle granen ook als het nieuwe soja. Dit zelfs ook voor proteine poeders als ik het goed had begrepen.
Vergeet ook de zogenaamde gefermenteerde soja producten, die volgens de nodige kenners nog wel gezond zouden zijn.
Nano zilver die vogens Tony ook in de chemtrails zitten, schijnt ook een enorme aanslag te zijn op de mannelijke delen. En dan niet te vergeten de goedgekeurde nano zilverwater. Erg trendy!
Ik hoef denk ik aan jou niet uit te leggen waarom dit allemaal gebeurd. Het sterke mannenvolk moet nu eenmaal verzwakken, omdat ze anders te lastig kunnen worden in het uitvoeren van de agenda.
 
Ook met dank aan Marianne Thieme (dierenpartij) en haar partner Jaap Korteweg.

De Vegetarische Slager wil grootste slagerij ter wereld worden. En snel.

 
Een verkapte vorm van Monsanto. Die eten in de bedrijfskantine hun eigen GMO geproduceerde voeding ook niet.
Ik heb zo'n flauw vermoeden dat Jaap ook liever nog steeds een lekker stukje vlees eet. Ik zie namelijk nog steeds geen ingevallen wangetjes bij hem.
Horen dit soort mensen niet gewoon achter de tralies. En snel.
 
Ben ik had een keer een cursist die bij Monsanto werkt. Die was erg overtuigd dat de media tegen ze was en dat ze héél goed werk doen. Stond niet open voor andere mening.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.684
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan